LLengua per a l'ensenyament: Expressió Oral
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
L’horari d’atenció serà el dimarts de les 11 a les 12 del matí.
Serà al despatx D-γ102. (Edifici Gamma, despatx 102).
Cal concertar una visita enviant un correu a sfont@uic.cat
Dins de l’aula, una de les eines que més utilitzen els docents és la seva pròpia veu. En aquesta assignatura es reconeixerà la pròpia veu, els elements del cos que són imprescindibles per utilitzar-la i s’adquiriran recursos per conservar i millorar la projecció de la veu.
Es donarà molta importància a la part pràctica de l’assignatura, ja que és necessària per a poder interioritzar els conceptes teòrics.
Una assignatura que no et canviarà la vida, però t’evitarà unes quantes afonies.
No hi ha requisits previs.
Els objectius de l’assignatura són:
– Treballar en equip, respectant als altres i enfortint les situacions que mantinguin i potencïin la cooperació per aconseguir els objectius marcats.
– Adquirir les habilitats, capacitats i actituds necessàries per a la pràctica professional de la docència.
– Desenvolupar idees i conceptes així com comunicar-los i presentar-los en els diferents contextos de forma adequada.
– Diferenciar i aplicar els recursos per al manteniment de la veu en la docència.
– Comunicar a través de les tècniques d’expressió verbal i corporal
– Adquirir una correcta higiene corporal i vocal per l’ús professional de la veu el cos
– Adequar la projecció de la veu en els diferents contextos escolars i extraescolar.
– Manipular l’aula a través de la comunicació no verbal i els recursos que ens ofereix.
34. Treballa la tonicitat muscular.
35. Distingeix les diferents parts de l’aparell fonador.
36. Utilitza els hàbits per a conservar les millores corporals apreses.
37. Coneix els fonaments de la veu.
38. Distingeix les diferents tècniques de respiració
39. Aplica la respiració total basada en el diafragma.
40. Té interioritzats els exercicis de vocalització, articulació i dicció.
41. Canalitza les emocions a través de la veu i el cos.
42. Allibera la veu natural.
43. Identifica les diferents patologies de la veu i les seves causes.
44. Adquireix recursos per a la prevenció i posibles solucions de patologies.
45. Utilitza les tècniques de prevenció adequades.
46. Realitza correctament una comunicació en públic, essent conscient de la respiració, vocalització, llenguatge corporal i llenguatge emocional.
47. Té un coneixement sobre l’empatia, assertivitat i succintivitat com elements clau de la comunicació.
48. Practica la postura neutra.
49. Elabora propostes didàctiques que fonamenten les habilitats comunicatives i fomenten l’esperit emprenedor.
50. Es capaç de gestionar les diferents circumstàncies del professorat: entrevistes, classes, reunions...
51. Fa ús de les diferents pràxies bucofonatòries.
52. Té consciència dels exercicis de descompressió discal i de desbloqueig diafragmàtic.
53. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa correctament de forma oral.
54. Planteja i resol situacions conflictives vinculades amb la comunicació.
ASPECTES GENERALS
1 – introducció a la veu. Què és la veu?
2 – La pròpia veu. Veu i salut. La unitat corporal. Classes de veu.
ANATOMIA I MECÀNICA DE LA VEU
3 – Anatomia (aparell muscular, aparell respiratori, aparell digestiu)
4 – La producció de la veu. La laringe. L’aparell fonador. Característiques del so. Els ressonadors i la nostra veu.
CONSCIÈNCIA CORPORAL I ENERGIA
5 – La col·locació del cos. Tècnica Alexander. Elasticitat. Les positures.
6 – La relaxació i la respiració conscient. Diferenciar entre relaxació activa i pasiva.
7 – Tècniques de respiració. Les diferents respiracions. El diafragma com a protagonista. Desbloqueig de la respiració. Desbloqueig de la cintura escapular i de la pelvis. Respiració i moviment involuntari. Agilitat i tonicitat de la cintura diafragmàtica.
8 – Estiraments musculars. Tren inferior i tren superior. Hipertonia, hipotonia, tonia.
9 – Exercicis de descompressió discal i desbloqueig diafragmàtic.
10 – Les emocions, intel·ligència emocional.
11 – Tècnica Gerda Alexander i l’automassatge.
12 – La veu i l’espai. El moviment i la veu.
LA FONACIÓ
13 – Les diferents parts de l’aparell fonador.
14 – Pràctiques de logopèdia.
15 – Foniatria i ortofonia.
16 – Alliberament de la veu natural.
17 – Exercicis de vocalització, articulació i dicció.
18 – Canalització de les emocions a través de la veu.
HIGIENE
19 – Les diferents patologies de la veu. Possibles solucions.
20 – Les problemàtiques de la veu en el professorat.
21 – La prevenció
COMUNICACIÓ
22 – Habilitats comunicatives
23 – Comunicació en diferents àmbits: la docència, reunions grupals i entrevistes personals.
24 – Treball emocional. Comunicació i emoció.
COMUNICACIÓ NO VERBAL
25 – Actituds a través de la comunicació no verbal del professorat.
26 – Aprofundiment i normes de la comunicació no verbal.
27 – Autodomini i coneixement de la informació que es transmet.
28 – Anàlisi no verbal dels alumnes.
29 – Anàlisi no verbal en altres situacions: entrevistes, reunions...
L’ENTORN
30 – L’olor
31 – El color
32 – La música i la musicoteràpia.
33 – L’espai: distribució, materials i textures.
34 – Domini de la classe.
APLICACIONS I PRÀCTIQUES INDIVIDUALS
35 – Connexió i adequació de la veu en els alumnes. La veu i l’espai.
36 – Autoconeixement de la veu.
37 – Coevaluació de la comunicació global.
38 – Lectura i interpretació de textos.
39 – Lectura per endavant.
40 – Empatia, assertivitat i succintivitat personal.
41 – La improvisació. Procesos en la producció del llenguatge.
TREBALLS PRÀCTICS GRUPALS
42 – Treballs de gravació individual per fer evaluació grupal.
43 – Presentació final en grup.
Es tracta d’uns continguts els quals és imprescindible dur-los a la pràctica per tal d’assumir-los. És per això que es demanarà una pràctica constant, també a casa.
S’ha de demostrar haver assolit les competències a la pràctica per tal de superar l’assignatura.
Les activitats pràctiques seran:
- Aplicació de diferents exercicis i estiraments de forma regular
- Gravació individual
- Gravació grupal
- Lectura de llibre recomanat
- Anàlisi de discursos
Aquestes activitats es complementaran amb un examen teòric final, on es contrastarà haver assumit els continguts teòrics que s’han treballat l’assignatura.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CG-01 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball en grup |
CG-02 | Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques |
CG-10 | Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball individual / autònom |
CG-11 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CET-1 | Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques |
CET-3 | Aprenentatge basat en problemes | Classes pràctiques |
CEM-44 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CEM-47 | Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos | Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CEM-52 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes | Classes pràctiques |
CEM-53 | Aprenentatge basat en problemes Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques |
L’assignatura comprova l’obtenció de les competències per part dels alumnes a través d’ímputs pràctics i teòrics.
És necessari assistir a un 80% de les classes per ser avaluat.
Es tindrà en compte la participació i actitud a l’aula.
Hi haurà avaluacions individuals i grupals.
- Grupals: es dividirà la classe per grups de 4-5 persones. Es gravarà una breu comunicació de dos minuts per persona i es farà un anàlisi grupal de la comunicació. S’hauran de presentar les conclusions a l’aula en una presentació de 20 minuts.
- Individuals: Es demanarà que es pengi una intervenció individual d’1 minut on cada persona haurà de demostrar l’aplicació de les diferents tècniques i recursos treballats a l’aula. A banda d’això hi haurà feines concretes que s’encarregaran al llarg de les classes, com anàlisis de discursos o lectures de llibres.
Es farà un examen teòric.
El pes de cada una de les parts és el següent:
El pes de cada una de les parts és el següent:
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
34 | Preguntes orals Presentacions orals |
35 | Prova d'execució |
36 | Proves objectives |
37 | Prova d'execució |
38 | Proves objectives |
39 | Prova d'execució |
40 | Prova d'execució |
41 | Presentacions orals |
42 | Presentacions orals |
43 | Presentacions orals |
44 | Proves objectives |
45 | Proves objectives |
46 | Presentació d'un treball |
47 | Presentacions orals |
48 | Treballs i projectes |
49 | Prova d'execució |
50 | Disseny d'activitats |
51 | Proves objectives |
52 | Prova d'execució |
Anderson, B.(1980) Estirándose. Barcelona: Editorial Integral.
Bustos, I. (1996). Reeducación de los problemas de la voz. Madrid: CEPE
Bustos, I. (Coor.) (2001). La percepción auditiva. Un enfoque transversal. Madrid: ICCE. (2 vols.)
Blasco, Victoria. (2002) Manual de técnica vocal. Ejercicios prácticos. Ciudad Real: Editorial Ñaque.
Castellà, J.M., Vila, M. (2014) 10 idees clau. Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic. Barcelona: Graó
Gassull, C., Godall, P., Montserrat, M. (2004) La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona: L’Abadia de Montserrat
Huché, F., Allali, A. (2004) La voz I, II, III, IV. Masson
Lodes, H. (1977) Aprende a respirar. Barcelona: Editorial Integral.
Martínez Lluna, C. (1983). Tratado de técnica vocal. Valencia: Piles Editorial de Música SA
Neil, S., Caswell, C. (2005) La expresión no verbal en el profesorado. Barcelona: Octaedro.
Pease, A. (2006) El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Editorial Amat.
Segura, M. (2007) ¡A escena! Lo que el teatro aporta a la comunicación empresarial. Barcelona: Editorial Empresa Activa.
Silván, H. (2013) Estiramientos para 100 músculos. Madrid: Centro de Recuperación Funcional.
Tulón, C. (2000) La voz. Técnica vocal para la rehabilitación de la voz en
disfonías funcionales. Viena Columna.
Turchet, Philippe. (2005) El llenguatge del cos. Com comprendre l’altre a través dels seus gestos. Lleida: Pagès editors.
Wilfart, S. (1999) Encuentra tu propia voz. Editorial Urano.