Didàctica de les Llengües i Literatura 1
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Aquesta assignatura orienta en relació amb el tractament de la llengua i la literatura a l'aula, i ofereix les bases bàsiques necessàries com a docents.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària.
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària.
31. Col·labora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent a la literatura.
12. Introducció a la Didàctica de la Llengua i la Literatura
14. Llengua i escola
22. Situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies
Les metodologies i activitats formatives consisteixen en classes teòriques, aprenentatge cooperatiu, estudi i treball autònom / en grup, i atenció personalitzada als alumnes.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-45 CEM-49 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CET-3 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers |
CG-02 CG-04 CG-09 CG-11 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Cal assistir a un mínim del 80% de les classes. L'avaluació està formada per diverses tasques:
Tema 1. Fonaments de la llengua. Presentacions (25%)
Tema 2. Currículum. Lliurament del treball (30%)
Tema 3. Llengua a l'escola: bilingüisme i plurilingüisme. Prova (30%)
Participació i assistència (15%)
Les tasques avaluades s'hauran de presentar en català. No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini ni enviats per correu electrònic. Tampoc no es podrà lliurar una feina dues vegades.
Els errors de llengua descomptaran punts. Una activitat avaluada se suspèn per faltes d’ortografia. Un treball greu de forma equival a No corregit (NC). En aquest cas, cal tornar-lo a presentar abans d’una setmana. Nota màxima: Aprovat. No hi ha tercera oportunitat. Les errades de llengua (ortografia, gramàtica, coherència, puntuació) descompten en les activitats fetes a casa: 0,5 punt per falta greu i 0’25 per lleu. A la feina feta a classe, es descompta 0‘3 per greu i 0,2 per lleu.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment descriptura i de lectura. | Disseny d'activitats |
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària. | Proves objectives |
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de lestratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor. | Proves objectives |
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en letapa de primària. | Autoavaluació |
31. Col·labora amb els professionals i les institucions relacionats amb la literatura infantil. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats |
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura. | Autoavaluació |
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats Autoavaluació |
Cassany, D.; Luna, M. i Sanz, G. (1993). Ensenyar llengua. Barcelona: Graó.
Generalitat de Catalunya (2009). Del currículum a les programacions.
www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/1bc9a04d-7d32-4027-a1c0-
fdd779a6e2f9/del_curriculum_a_les_programacions.pdf
Palou, J. i Fons, M. (2016). Didáctica de la lengua y la literatura en educación primaria. Barcelona: Síntesis.
Pereña, M. (2016) (coord). Ensenyar i aprendre llengües en un model educatiu plurilingüe. Metodologies i estratègies per al desenvolupament de projectes educatius i per a la pràctica docent. Barcelona: ICE.