Pràctiques Escolars 1
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
A banda dels seminaris, que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els estudiants.
Les consultes es dirigiran directament al tutor que les derivarà, si s'escau, a la coordinació de pràctiques (comissió o secretaria de pràctiques).
Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es
EL MATERIAL DIDÀCTIC DE L'ASSIGNATURA ESTÁ DISPONIBLE EN EL MOODLE
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació s'ubica en el segon semestre de 2n (4t semestre dels estudis de Grau en Educació) i té una càrrega lectiva de 6 crèdits ECTS (5 ECTS de pràctiques i 1 ECTS Seminari-Taller d'Observació sistemàtica- pensament reflexiu-pensament crític- actitud davant les pràctiques). Té com a objectiu una intervenció basada en l'observació participant. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi i la reflexió individual i col·lectiva de les pràctiques educatives escolars tenint en compte el contingut de les assignatures impartides a la universitat durant aquest mateix semestre.
Les pràctiques d'alternança del curs 2018-2019 han d'afavorir el pensament crític-reflexiu fonamental en la professió docent i es desenvoluparan en els períodes següents combinant la teoria a la universitat i la pràctica al centre formadors.
Organització formació d’alternança 2n curs
|
|
Del 18 al 22 de març |
Estada al centre formador |
Del 25 de març al 4 d'abril |
Classes a la universitat |
Del 8 al 12 d'abril |
Estada al centre formador |
Del 15 al 25 d'abril |
Classes a la universitat |
Del 6 al 10 de maig |
Estada al centre formador |
Del 13 al 16 de maig |
Classes a la universitat |
La presencialitat és obligatòria en horari lectiu del centre (matí i tarda) ja que les dinàmiques d'aula són diferents i cal tenir el coneixement complet del treball dintre de l'horari lectiu.
Objectiu general
Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació participant com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural).
Objectius específics
1. Observar de manera participant i analitzar de manera reflexiva i crítica (argumentada) la pràctica educativa a l'aula
2. Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de l'observació sistemàtica com a tècnica
3. Analitzar de manera reflexiva la informació recollida a les diferents assignatures de pràctiques
4. Comunicar de manera adequada i argumentada
D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:
Es realitzaran seminaris i sessions obligatòries abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball i per aconseguir el desenvolupament competencial dels estudiants de pràctiques que aprofundiran els continguts també des de les assignatures del semestre.
Les dates dels seminaris previs i de seguiment són les següents:
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-62 CEM-65 CEM-66 CEM-67 CET-1 CET-3 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Estudi i treball en grup Estudi i treball individual / autònom Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades.
L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per valor globalment l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació numèrica que constarà a les actes.
L'avaluació de l'assignatura consta de quatre parts. Cal aprovar totes les parts per aprovar l'assignatura. La interrupció de les pràctiques per mancances competencials dels estudiants (document del moodle) suposarà el suspès a l'assignatura i les pràctiques s'hauran de repetir. Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi defectes de forma (NC) en el dossier presentat.
Parts del'avaluació:
Aspectes formals per a l’elaboració del dossier d'aprenentatge
Límit de pàgines: 10 com a màxim . Els annexos inclouran els diferents sistemes d'observació i reflexions de cada una de les assignatures.
Format lliure (es valorarà que hi hagi el component reflexiu i l'argumentació definides en els objectius)
Lletra 12 espai 1,5.
La portada ha d’incloure:
Nom de l’assignatura.
Nom del centre de pràctiques i curs assignat.
Nom del tutor/a de la UIC.
Nom i cognoms de l’alumne/a.
Data de lliurament i curs
*Data i franja horària que escull cada tutor/a
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
Excel·lent (9-10)
Notable (7-8,9)
Aprovat (5-6.9)
Insuficient (3-4.9)
Deficient (0-2.9)
NC - No corregit. Cal repetir-ho per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció del treball i només podran obtenir APROVAT (5) en la segona correcció
Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà que cada tutor/a de pràctiques les presenti prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques (documents del Drive) perquè el número d'assignacions és limitat.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1 | Registre de conductes i observacions |
2,3,4,5,6 | Registre de conductes i observacions Observacions Informe Presentació d'un treball |
7,8,9,10,11,12,13 | Preguntes orals Registre de conductes i observacions Grau de participació Presentació d'un treball |
Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:
Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC
Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC
Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC