Assignatura

Pràctiques Escolars 1

  • codi 10607
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus PR
  • credits 6

Mòdul: Pràcticum

Matèria: Pràctiques escolars

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es

Horari d'atenció

A banda dels seminaris, que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els estudiants.

Les consultes es dirigiran directament al tutor/a que les derivarà, si s'escau, a la Coordinació de Pràctiques (Comissió o Secretaria de pràctiques).

Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es

 

EL MATERIAL DIDÀCTIC DE L'ASSIGNATURA ESTÁ DISPONIBLE EN EL MOODLE

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.

L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació Primària s'ubica en el segon semestre de 2n (4t semestre dels estudis de Grau en Educació) i té una càrrega lectiva de 6 crèdits ECTS (5 ECTS de pràctiques presencials  i 1 ECTS a Primària. 5 Seminaris-d'Observació sistemàtica i anàlisi de contextos (els dijous de 8 a 10h des del 11 de febrer fins al dia 11 de març- Dra. Maite Fuertes). Té com a objectiu una intervenció basada en l'observació participant. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi i la reflexió individual i col·lectiva de les pràctiques educatives escolars tenint en compte el contingut de les assignatures impartides a la universitat durant aquest mateix semestre. 

Les pràctiques d'alternança del curs 2020-2021 han d'afavorir el pensament crític-reflexiu fonamental en la professió docent i es desenvoluparan en els períodes següents combinant la teoria a la universitat i la pràctica en els centres formadors.

Organització formació d’alternança 2n curs

 

Del 22 al 26 de març

Estada al centre formador

Del 6 a 15 d'abril

Classes a la universitat

Del 19 al 23 d'abril

Estada al centre formador

Del 26 d'abril  al 6 de maig

Classes a la universitat

Del 10 al 14 de maig

Estada al centre formador

Del 17 al 20 de maig

Classes a la universitat

La presencialitat és obligatòria en horari lectiu del centre (matí i tarda) ja que les dinàmiques d'aula són diferents i cal tenir el coneixement complet del treball dintre de l'horari lectiu.

 

Les pràctiques de DOBLE GRAU ( Educació i Psicologia) són intensives i combinen l'estada a l'aula amb el coneixment del funcionament de l'equip d'orientació psicopedagògica del centre formador.Les dates d'aquestes pràctiques de DG són:

  • Del 1 fins al 21 de juny

Requisits previs

  • L'estudiant ha d'estar matriculat a les assignatures del segon semestre de 2n curs del grau. 
  • Caldrà presentar al centre formador, juntament amb la resta de documentació, un certificat de delictes sexuals negatiu que l'estudiant haurà de tramitar i la Declaració responsable COVID 19 (segons document del Moodle).
  • En els casos que es consideri necessari caldrà presentar a la universitat un certificat metge abans de l'inici de les pràctiques que acrediti que l'estudiant no té impediment per estar en contacte amb nens.

Objectius

Objectiu general

     Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació participant com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural).


Objectius específics

1. Observar de manera participant i analitzar de manera reflexiva i crítica (argumentada) la pràctica educativa  a l'aula.

2. Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de l'observació sistemàtica com a tècnica.

3. Analitzar de manera reflexiva la informació recollida a les diferents assignatures de pràctiques.

4. Comunicar de manera adequada i argumentada.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-65 - Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • CEM-66 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • CEM-67 - Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació que es puguin establir en un centre.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:

  • Estableix relacions d’empatia amb l’alumnat i l’equip docent. 
  • Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
  • Explica el significat de l’anàlisi de dades recollides en els registres d’observació i és capaç de deduir-ne les conclusions.
  • És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant.
  • Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat.
  • Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions.
  • Reconeix la responsabilitat d’actors múltiples en els problemes, valorant i jutjant les implicacions de considerar-ne un o un altre com a referència per analitzar rols i problemes.
  • Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal.
  • Participa constructivament en els debats, contribuint a la construcció d’una reflexió rica i compartida, reconsiderant les propostes i decisions i valorant les seves implicacions a causa de factors nous del context.
  • Emet judicis en funció de criteris interns (consistència, coherència, congruència, fiabilitat, etc.) i els fa servir com a fonament de les argumentacions.
  • Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament.
  • Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores.
  • Revisa sistemàticament l’ús de recursos, en funció dels objectius, en quin punt es troba, i pren decisions ajustant el seu pla d’acció per millorar-ne l’eficàcia.

Continguts

  • Descripció global del centre i la seva relació amb l'entorn.
  • El diari de camp com a instrument de recollida i anàlisi de la informació.
  • L'observació com a instrument de registre.
  • La reflexió com a element clau en la pròpia formació i en el desenvolupament de la professió docent.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es realitzaran seminaris i sessions obligatòries abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball i per aconseguir el desenvolupament competencial dels estudiants de pràctiques que aprofundiran els continguts també des de les assignatures del semestre.

  • Sessió d'observació i tècniques de reflexió. 
  • Seminaris de reflexió des de les assignatures (cada tutor/a de l'assignatura dedicarà un dia de reflexió integrat a l'assignatura després de cada període de pràctiques).*
  • Sessions de reflexió amb els tutors de pràctiques. 

 Les dates dels seminaris previs i de seguiment són les que vereu a continuació. La convocatòria us la farà arribar el tutor/a de la universitat:

ALTERNANÇA I DOBLE GRAU. Seminaris de saber ser-saber estar:

Dilluns dia 8 de març de 9 a 10 h. Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària.
Dilluns dia 8 de març de 12 a 13 h. Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària bilingües.


SEMINARIS ALTERNANÇA (segons concreti cada tutor/a)

  • setmana del 15 al 19 de març
  • setmana del 6 al 9 d'abril 
  • setmana del 26 al 30 d'abril 
  • setmana del 17 al 21 de maig. 

SEMINARIS DOBLE GRAU (segons concreti cada tutor/a)

  • Previ: 18 de maig
  • Posterior: 22 de juny

 

 
COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-62 CEM-65 CEM-66 CEM-67 CET-1 CET-3 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Estudi i treball en grup
Estudi i treball individual / autònom
Pràctiques externes
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades.

L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per fer una valoració global de l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació numèrica que constarà a les actes.

L'avaluació de l'assignatura consta de quatre parts. Cal superar totes les parts per aprovar l'assignatura. La interrupció de les pràctiques per mancances competencials dels estudiants (document del Moodle) suposarà el suspès a l'assignatura i les pràctiques s'hauran de repetir. 

Parts del'avaluació PRÀCTIQUES D'ALTERNANÇA . Cada part té una rúbrica d'avaluació que està penjada en el Moodle.

  • L’informe del tutor de la institució educativa i l'entrevista personal entre tutors, (basat en les actituds i aptituds de l’alumne) 30%. 
  • La participació activa en els diferents seminaris amb els tutors, el seminari de "saber ser i estar" (J. L. Adam) i el seminari d'observació sistemàtica (M. Fuertes)   25%.
  • La participació activa a les sessions de reflexió a les classes 15%.
  • La qualitat del dossier d'aprenentatge 30%.
Parts del'avaluació PRÀCTIQUES DG Educació- Psicologia
  • L’informe del tutor de la institució educativa i l'entrevista personal entre tutors, (basat en les actituds i aptituds de l’alumne) 35%. 
  • La participació activa en els diferents seminaris amb els tutors, el seminari de "saber ser i estar" (J. L. Adam) i el seminari d'observació sistemàtica (M. Fuertes)   30%.
  • La qualitat del dossier d'aprenentatge 35%.

Aspectes formals per a l’elaboració del dossier d'aprenentatge

Límit de pàgines: 10 com a màxim . Els annexos inclouran els diferents sistemes d'observació i reflexions de cada una de les assignatures.
Format lliure (es valorarà que hi hagi el component reflexiu i l'argumentació definides en els objectius)
Lletra 12 espai 1,5.
La portada ha d’incloure:
Nom de l’assignatura.
Nom del centre de pràctiques i curs assignat.
Nom del tutor/a de la UIC.
Nom i cognoms de l’alumne/a.
Data de lliurament i curs.

  • Data de lliurament del dossier d'aprenentatge d'alternança: 25 de maig
  • Data de lliurament notes de les assignatures implicades (DRIVE): 28 de maig
  • Data lliurament dossier d'aprenentatge corregit a través d'una tutoria individual: Del 2 al 7 de juny* 
  • Introducció notes: Fins al 9 de juny
  • Data de lliurament del dossier d'aprenentatge DOBLE GRAU : 25 de juny
  • Data lliurament dossier d'aprenentatge corregit a través d'una tutoria individual: 5 de juliol

*Data i franja horària que escull cada tutor/a

Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:

Excel·lent (9-10)
Notable (7-8,9)
Aprovat (5-6.9)
Insuficient (3-4.9)
Deficient (0-2.9)
NC - No corregit. Cal repetir el dossier per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció formal del treball i només podran obtenir un APROVAT (5). Si el suspès del dossier d'aprenentatge és per forma i contingut o per contingut, la primera convocatòria queda suspesa i cal presentar el treball a la segona convocatòria segons la dat indicada pel tutora o per la tutora de la universitat.

Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi NP (presentació del dossier fora de termini o pla d'adaptació d'horaris aprovat). En el cas que hi hagi defectes de contingut en el treball escrit de pràctiques o mancances competencials durant l'estada, caldrà repetir les pràctiques i tornar a matricular-se de l'assignatura. 

Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu del Mapa del Practicum. Caldrà que cada tutor/a de pràctiques les presenti prèviament a secretaria de pràctiques per valorar si es poden concedir totes en funció del número límit. Si el número de propostes és superior al límit permès, els tutors/es de pràctiques s'hauran de posar d'acord per decidir a qui s'acaba concedint la MH en cada una de les especialitats.

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1Registre de conductes i observacions
2,3,4,5,6Registre de conductes i observacions
Observacions
Informe
Presentació d'un treball
7,8,9,10,11,12,13Preguntes orals
Registre de conductes i observacions
Grau de participació
Presentació d'un treball

Bibliografia i recursos

Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:

 

Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC

Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC

Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf

Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC

Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)

Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC

Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC

Material didàctic

      Webs d'interès
            S-T. Video Observació Escoles Japó http://www.youtube.com/watch?v=cVY3c0GEoR0&feature=related  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00