Pràctiques Escolars 1
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
A banda dels seminaris, que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els estudiants.
Les consultes es dirigiran directament al tutor/a que les derivarà, si s'escau, a la Coordinació de Pràctiques (Comissió o Secretaria de pràctiques).
Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es
EL MATERIAL DIDÀCTIC DE L'ASSIGNATURA ESTÁ DISPONIBLE EN EL MOODLE
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació Primària s'ubica en el segon semestre de 2n (4t semestre dels estudis de Grau en Educació) i té una càrrega lectiva de 6 crèdits ECTS (5 ECTS de pràctiques presencials i 1 ECTS a Primària. 5 Seminaris-d'Observació sistemàtica i anàlisi de contextos (els dijous de 8 a 10h des del 11 de febrer fins al dia 11 de març- Dra. Maite Fuertes). Té com a objectiu una intervenció basada en l'observació participant. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi i la reflexió individual i col·lectiva de les pràctiques educatives escolars tenint en compte el contingut de les assignatures impartides a la universitat durant aquest mateix semestre.
Les pràctiques d'alternança del curs 2020-2021 han d'afavorir el pensament crític-reflexiu fonamental en la professió docent i es desenvoluparan en els períodes següents combinant la teoria a la universitat i la pràctica en els centres formadors.
Organització formació d’alternança 2n curs
|
|
Del 22 al 26 de març |
Estada al centre formador |
Del 6 a 15 d'abril |
Classes a la universitat |
Del 19 al 23 d'abril |
Estada al centre formador |
Del 26 d'abril al 6 de maig |
Classes a la universitat |
Del 10 al 14 de maig |
Estada al centre formador |
Del 17 al 20 de maig |
Classes a la universitat |
La presencialitat és obligatòria en horari lectiu del centre (matí i tarda) ja que les dinàmiques d'aula són diferents i cal tenir el coneixement complet del treball dintre de l'horari lectiu.
Les pràctiques de DOBLE GRAU ( Educació i Psicologia) són intensives i combinen l'estada a l'aula amb el coneixment del funcionament de l'equip d'orientació psicopedagògica del centre formador.Les dates d'aquestes pràctiques de DG són:
Objectiu general
Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació participant com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural).
Objectius específics
1. Observar de manera participant i analitzar de manera reflexiva i crítica (argumentada) la pràctica educativa a l'aula.
2. Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de l'observació sistemàtica com a tècnica.
3. Analitzar de manera reflexiva la informació recollida a les diferents assignatures de pràctiques.
4. Comunicar de manera adequada i argumentada.
D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:
Es realitzaran seminaris i sessions obligatòries abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball i per aconseguir el desenvolupament competencial dels estudiants de pràctiques que aprofundiran els continguts també des de les assignatures del semestre.
Les dates dels seminaris previs i de seguiment són les que vereu a continuació. La convocatòria us la farà arribar el tutor/a de la universitat:
ALTERNANÇA I DOBLE GRAU. Seminaris de saber ser-saber estar:
Dilluns dia 8 de març de 9 a 10 h. Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària.
Dilluns dia 8 de març de 12 a 13 h. Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària bilingües.
SEMINARIS ALTERNANÇA (segons concreti cada tutor/a)
SEMINARIS DOBLE GRAU (segons concreti cada tutor/a)
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-62 CEM-65 CEM-66 CEM-67 CET-1 CET-3 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Estudi i treball en grup Estudi i treball individual / autònom Pràctiques externes Seminaris tallers Tutories |
L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades.
L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per fer una valoració global de l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació numèrica que constarà a les actes.
L'avaluació de l'assignatura consta de quatre parts. Cal superar totes les parts per aprovar l'assignatura. La interrupció de les pràctiques per mancances competencials dels estudiants (document del Moodle) suposarà el suspès a l'assignatura i les pràctiques s'hauran de repetir.
Parts del'avaluació PRÀCTIQUES D'ALTERNANÇA . Cada part té una rúbrica d'avaluació que està penjada en el Moodle.
Aspectes formals per a l’elaboració del dossier d'aprenentatge
Límit de pàgines: 10 com a màxim . Els annexos inclouran els diferents sistemes d'observació i reflexions de cada una de les assignatures.
Format lliure (es valorarà que hi hagi el component reflexiu i l'argumentació definides en els objectius)
Lletra 12 espai 1,5.
La portada ha d’incloure:
Nom de l’assignatura.
Nom del centre de pràctiques i curs assignat.
Nom del tutor/a de la UIC.
Nom i cognoms de l’alumne/a.
Data de lliurament i curs.
*Data i franja horària que escull cada tutor/a
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
Excel·lent (9-10)
Notable (7-8,9)
Aprovat (5-6.9)
Insuficient (3-4.9)
Deficient (0-2.9)
NC - No corregit. Cal repetir el dossier per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció formal del treball i només podran obtenir un APROVAT (5). Si el suspès del dossier d'aprenentatge és per forma i contingut o per contingut, la primera convocatòria queda suspesa i cal presentar el treball a la segona convocatòria segons la dat indicada pel tutora o per la tutora de la universitat.
Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi NP (presentació del dossier fora de termini o pla d'adaptació d'horaris aprovat). En el cas que hi hagi defectes de contingut en el treball escrit de pràctiques o mancances competencials durant l'estada, caldrà repetir les pràctiques i tornar a matricular-se de l'assignatura.
Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu del Mapa del Practicum. Caldrà que cada tutor/a de pràctiques les presenti prèviament a secretaria de pràctiques per valorar si es poden concedir totes en funció del número límit. Si el número de propostes és superior al límit permès, els tutors/es de pràctiques s'hauran de posar d'acord per decidir a qui s'acaba concedint la MH en cada una de les especialitats.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1 | Registre de conductes i observacions |
2,3,4,5,6 | Registre de conductes i observacions Observacions Informe Presentació d'un treball |
7,8,9,10,11,12,13 | Preguntes orals Registre de conductes i observacions Grau de participació Presentació d'un treball |
Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:
Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC
Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC
Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC