Assignatura

Psicologia III: Anàlisi de Conducta i Actituds i Dificultats d'Aprenentage

  • codi 10608
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-14 - Comprendre els processos d'aprenentatge relatius al període de 6 a 12 anys en el context familiar, social i escolar.
  • CEM-15 - Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels seus contextos motivacionals i socials.
  • CEM-16 - Dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat d'aquests estudiants i identificar-ne disfuncions.
  • CEM-17 - Identificar dificultats d'aprenentatge, informar-ne i col·laborar per fer-ne el tractament.
  • CEM-18 - Conèixer les propostes actuals basades en l'aprenentatge de competències.
  • CEM-19 - Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període 6-12.

2.-Sap esbrinar les circumstàncies contextuals dels alumnes per tal de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d'aprenentatge.

3. Identifica, analitza i comprèn els coneixements psicològics i de la personalitat dels nens / es de 6 a 12 anys i és capaç de relacionar-los amb els diferents processos d'ensenyament i aprenentatge, i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de seva complexitat

  4. Sap identificar les disfuncions de la personalitat

  5. Coneix els símptomes que poden determinar la presència d'algun tipus de dificultat d'aprenentatge

  6. Sap com informar sobre les actuacions individuals que facin preveure una dificultat d'aprenentatge.

  7. Coneix els mecanismes i el vocabulari de treball per col · laborar amb altres professionals en una intervenció per millorar una dificultat d'aprenentatge.

  8.- Sap com programar una actuació educativa sobre la base del desenvolupament de les competències individuals

  9.- És capaç de planificar situacions educatives que puguin ser realitzades per alumnes / as amb diferents capacitats i ritmes d'aprenentatge

  10.- S'esforça per obtenir una visió correcta del nivell de domini que els alumnes tenen de la matèria i dels seus sistemes de treball

  11.- Sap detectar problemes d'aprenentatge i obstacles, i dissenya un pla o mètode adequat, juntament amb altres professionals, si cal.

12.- Sap com actuar com a professional crític i intèrpret dels objectes de saber.

  13.- Està familiaritzat amb les estratègies que els alumnes utilitzen per aprendre, les seves necessitats d'aprenentatge, el seu desenvolupament personal i els problemes que apareixeran, i sap com afrontar-los.

  14 Coneix la repercussió que la competència i l'adquisició lingüística té en el procés d'aprenentatge, i sap com contemplar-les en la pràctica educativa.

15.- Té un coneixement pràctic de les dificultats d'aprenentatge i de didàctica més habituals.

16.- Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives.

  17 Sap oferir als pares ia altres parts implicades informació sobre l'alumnat, i usa adequadament la informació que obté d'aquests.

  18.- Sap participar constructivament en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors.

  19 Coneix els mecanismes per familiaritzar-se amb l'entorn social dels pares o tutors i amb el bagatge cultural dels alumnes.

20.- Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.

  21 Sap integrar la informació contextual de cada situació educativa i sap transferir el resultat de la seva anàlisi a una intervenció concreta (pensament sistèmic)

  22.- És responsable en l'emissió de judicis i en l'ús de la informació sobre els resultats de les observacions i les intervencions (pensament crític).

  23. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

  24. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

  25. Dissenya plans d'intervenció educativa senzills dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

  26. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.

  27. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Continguts

  1. Anàlisis psicopedagògic de la realitat d’ aula a partir de activitats i interaccions
  2. Detecció de les dificultats i trastorns: criteris i models
  3. Dificultats d’ aprenentatge: identificació, informació  i tractament intervenció educativa
  4. Identificació , detecció i intervenció en caso de dificultats d’aprenentatge de l’esquema corporal i coneixement del cos a infantil
  5. Identificació, detecció i intervenció en cas de dificultats d’ aprenentatge de la lectoescriptura a infantil
  6. Resolució de situacions educatives atenent a la diversitat: organització i mitjans
  7. Identificació i intervenció  en cas de necessitats educatives especials derivades de trastorns de conducta
  8. Identificació i intervenció  en cas de necessitats educatives especials derivades de discapacitat sensorial
  9. Identificació i intervenció  en cas de necessitats educatives especials derivades de de dèficit motriu
  10. Identificació i intervenció  en cas de necessitats educatives especials derivades de discapacitat intel·lectual i trastorns generals del desenvolupament  

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-17 CEM-18 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-17 CG-02 CG-04 Estudi de casos
Seminaris tallers
CEM-15 CEM-16 CEM-17 CEM-18 CEM-19 CET-3 CET-4 CET-7 CG-02 CG-04 Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
CEM-17 CEM-19 CET-6 CET-7 Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Tutories
CEM-14 CEM-19 CET-3 CET-7 CG-06 CG-07 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Estudi i treball en grup
CEM-16 CET-7 CG-06 CG-07 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RELACIÓ SISTEMES D'AVALUACIÓ I RESULTATS APRENENTATGE

Proves objetives: 1, 3, 4,5, 15, 23, 24

Presentació d' un treball: 1, 2,3, 8, 9, 13, 26, 27

Registre de conductes i observacions: 2, 10,11,15,16

Grau de participació: 6

Entrevista estructurada: 14, 16, 17, 18,19

Memoria o informe: 7, 8, 21, 25

Autoavaluación: 12, 20, 21, 22

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA GENERAL: DIFICULTATS I TRASTORNS

  • AAMR (2006). El retard mental. Definició, classificació i sistemes de suport. Vic: EUMO Editorial
  • Balaguer, M.C. Lectura estartègica dels problemes matemàtics a l'Educació Primària.TDX  http://hdl.handle.net/10803/9348
  • DELGADO, M. – GALLÉN, C. (2006). Normalidad y Límite. Construcción e Integración Social del Borderline. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • FLÓREZ, J. i altres (1997). Síndrome de Down: Biología, desarrollo y educación. Barcelona: Masson, S.A.
  • GINÉ, C. i FONT, J. (2007). El alumnado con discapacidad intelectual y del desarrollo. A J. Bonals i M. Sánchez-Cano (Coords.), Manual de Asesoramiento Psicopedagógico. (pp. 879-914). Barcelona: Graó.
  • GINÉ, C. (comp.); Alomar, E.; Dalmau, M.; Fontanet, A.; García-Díe, M.T.; Palau, R.; Pró, M.; Solé, C. (2005). Educación y Retraso Mental: Crónica de un proceso. Barcelona: EDEBÉ.
  • GINÉ, C., ALOMAR, E., BALCELLS, A., BORRÀS, E., CARASA, P., CARBÓ, M., FONT, J., GARCIA, M., GONZÁLEZ, M., GORDILLO,, C., MAS, J., RUEDA, P., SALVADOR, F. I VIDAL, X. (2007). L’Escala d’Intensitat dels Suports (EIS): Un instrument per promoure el benestar de les persones amb discapacitat intel.lectual. Suports Revista Catalana d’Educació Inclusiva, 10 (2), 66-72.
  • Lou Royo, MªA.,  López Urquízar, N. (Coordinadoras). (1999). Bases psicopedagógicas de la educación especial. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Monereo, C. Duran, D. (2001). Entramats: mètodes d’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu. Col·lecció Innova. Barcelona: Ed. Edebé.
  • VERDUGO, M.A. (Ed.) (2000). Familias y retraso mental. Madrid: FEAPS.

 BIBLIOGRAFIA TDA (H)

  • ORJALES VILLAR, I. (1999) Déficit de atención con hiperactividad. Manual para padres y educadores. CEPE. Madrid, 3 ED.
  • PRZESMYCKI, H. (2000): La pedagogia de contrato. Barcelona. Graó. Biblioteca de Aula.
  • VALLES ARÀNDIGA ,A. (1994): Modificación de conducta problemática del alumno. Técnicas y programas.Serie Pedagógica. Temas básicos. Marfil Madrid.
  • BAUERMEISTER, JOSE. (2002). Hiperactivo, Impulsivo, Distraído. ¿Me
  • conoces? Guía acerca del déficit atencional para padres, maestros y
  • profesionales. Ed: Grupo ALBOR-COHS División Editorial
  • BARKLEY, A. RUSSELL. (1999). Niños Hiperactivos. Cómo comprender y
  • atender sus necesidades especiales. Barcelona: Paidós Ibérica
  • AVILA, C. y POLAINO-LORENTE, A. (1999). Cómo vivir con un niño hiperactivo.Narcea. Madrid.

 BIBLIOGRAFIA  TGD

  • ALCANTUD MARÍN, Francisco (2004): Intervención psicoeducativa en niños con TGD. Ediciones Pirámide
  • DOYLE, Barbara; ILAND Emily (2005): Los trastornos del espectro de autismo de la A a la Z. Editorial: Emily Iland Inc.
  • HOWLIN P., BARON-COHEN S., HANDWIND J. Howlin P. (2006): Enseñar a los niños autistas a comprender a los demás. Guía práctica para educadores. Barcelona. Ediciones Ceac.
  • TORRES MONREAL, S. y otros (2001): Sistemas alternativos de comunicación. Manual de comunicación aumentativa y alternativa: sistemas y estrategias. Madrid, Ediciones Aljibe.
  • HARRIS S.L.(2000). Los hermanos de niños con autismo. Su rol específico en las relaciones familiares. Editorial Narcea.
  • THOMAS, George (2002): El síndrome de Asperger. Estrategias prácticas para el aula. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Vitoria-Gasteiz.
  • RIVIÉRE GÓMEZ, Ángel (2001): Autismo: Orientaciones para la Intervención Educativa. Editorial Trotta. Madrid. 

 BIBLIOGRAFIA  DISCAPACITAT SENSORIAL

  • Lleonhart, M. (1992). El bebé ciego. Barcelona: Ed. Masson
  • Lleonhart, M: Cantavella, F.; Tarragó, R; Tolosa, J.;Trevarthen, C.; Esteban, A.; Morral, M.; Alvarez, M.; Ruiz, M. La iniciación del lenguaje en niños ciegos. Un enfoque preventivo. Madrid: ONCE 
  • Guinea, C; Valls, C. (1993). La integració dels nens cecs a l’escola. Criteris de suport. Barcelona: Rosa Sensat (Perspectiva escolar, 175)
  • Rosa, A.; Ochaita, E. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza editorial
  • Alonso, P.; Valmaseda, M. (1993). “Los sistemas de comunicación sin ayuda”. A: M. Sotillo (ed). Sistemas alternativos de comunicación. Madrid: Ediciones Trotta.
  • Triadó, C (1991), “El desarrollo de la comunicación en el niño sordo”. Revista de logopedia, foniatría y audiología. Vol. XI, 3, pp. 122- 129
  • Triadó, C i Fernandez – Viader, P. (1997). “Interacción y desarrollo de la comunicación en el niño sordo. La utilización de la deixis”. A: Del Rio, MJ (Ed). Lenguaje y comunicación en personas con necesidades especiales. Barcelona: Martínez Roca
  • Valmaseda, M. (1995), “Las personas con deficiencia auditiva”. En: Verdugo, M.A. (Dir), Personas con discapacidad. Madrid. Siglo XXI, pp. 223 – 271.
  • Valmaseda, M. (1995), “La evaluación y tratamiento en las deficiencias auditivas”. En: Verdugo, M.A. (Dir), Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. Madrid: Siglo Veintiuno.
  • Virole, B (1996), Psychologie de la surdité. Paris: De Boeck & La Pléyade
  • Marchesi, A. (1987). El desarrollo cognitivo y lingüístico de los niños sordos. Perspectivas educativas. Madrid: Alianza psicología.

 INTEL·LIGENCIES MULTIPLES I ALTES CAPACITATS

  • MARTÍN LOBO, Mª P. (2004). Niños inteligentes. Madrid: Palabra.
  • REYERO, M., TOURÓN, J. (2003). El desarrollo del talento. La aceleración como estrategia educativa. A Coruña: Netbiblo. 
  • PÉREZ,L., DOMÍNGUEZ,P., LÓPEZ, C., ALFARO, E. (2000) Educar hijos inteligentes. Madrid: CCS
  • GOLEMAN, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós  
  • TOURÓN, J., PERALTA, F., REPÁRAZ, C. (1998) La superdotación intelectual: modelos, identificación y estrategias educativas. Pamplona: Eunsa.    
  • ACEREDA, A., SASTRE, S. (1998) La superdotación. Madrid: Síntesis     
  • GADNER, H. (1998). Mentes creativas. Barcelona: Paidós
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00