Assignatura
Didàctica de les Llengües i Literatura 2
- codi 10610
- curs 2
- període Semestre 2
- tipus OB
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Presentació
Aquesta assignatura pretén donar les bases que permetin als futurs ensenyants una intervenció didàctica centrada en l’alumnat i els seus processos d’aprenentatge. Es posarà especial atenció en la correlació teoria-pràctica per tal de fer comprendre el rerefons metodològic i científic que justifiqui la intervenció i l’aplicació didàctica en l’àrea de Llengua.
Els processos d’ensenyament/aprenentatge s'entenen com a processos actius i recíprocament interactius, en què el professor adopta el paper de coordinador al mateix temps que es reforça el seu paper com innovador de la pràctica educativa basada en el treball en equip, l’estudi i la recerca.
Objectius
Assolir els coneixements necessaris en relació a la competència comunicativa en llengua oral i llengua escrita.
Conèixer les pràctiques educatives i didàctiques per a l'ensenyament d'aquesta matèria.
Fer ús d'estratègies i instruments adequats per a la superació d'aquesta matèria.
Obtenir una base sòlida per tal d'utilitzar recursos que permetin introduir els alumnes a la investigació educativa.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-46 - Conèixer el currículum escolar de llengües i literatura.
- CEM-47 - Parlar, llegir i escriure correctament i adequadament en les llengües oficials de la comunitat autònoma corresponent; en el nostre cas, català i castellà.
- CEM-48 - Conèixer el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
- CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
- CEM-51 - Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües i multiculturals.
- CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
- CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
- CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
- CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
- CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
- CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tracte a l’escola.
5. Coneix, comprèn i relaciona les habilitats lingüístiques amb les competències que marca el currículum actual.
6. Programa l’àrea de llengua i literatura partint de les competències marcades en el currículum de primària i s’orienta a la qualitat.
7. Estableix criteris i sistemes d’avaluació de l’àrea.
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment d’escriptura i de lectura.
9. Coneix i aplica recursos didàctics existents per a l’àrea de forma creativa.
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
Continguts
15. Les habilitats lingüístiques: llengua oral i llengua escrita.
16. De les habilitats lingüístiques a les competències de l'Àrea de Llengua i Literatura a Primària.
17. Programació de l'Àrea de Llengua i Literatura.
18. L'avaluació a l'Àrea de Llengua i Literatura.
19. Situacions de lectura i escriptura a l'aula: estratègies metodològiques.
20. La biblioteca com a recurs per a desenvolupar la competència literària.
21. Recursos materials i tecnològics a l'Àrea de Llengua i Literatura.
22. Situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura és presencial i l'avaluació és continuada.
Per superar la matèria cal aprovar totes les parts amb un mínim de 5.
L'avaluació constarà de:
- Treball individual del tema 2 (20%).
- Prova de continguts del tema 3, 4 i 5 (35%).
- Treball de recerca grupal i exposició oral amb suport PPT o Prezi (30%).
- Tasques vàries a concretar al llarg de l'assignatura (5%).
- Assistència mínima del 80% amb puntualitat (5%) .
- Actitud (5%): participació activa a classe, puntualitat a l'hora d'entregar treballs.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|
CEM-46 CEM-48 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Contracte d'aprenentatge Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom
|
CEM-47 CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes
| Classes pràctiques Estudi i treball en grup Seminaris tallers
|
CEM-50 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-11 | Mètode expositiu / lliçó magistral
| Classes teòriques
|
CEM-52 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes
| Classes pràctiques Seminaris tallers
|
CEM-53 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes
| Classes pràctiques Estudi i treball en grup
|
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
En el marc dels estudis de Grau, l'avaluació és continuada. La informació que arriba a l'alumnat és de caràcter qualitatiu (Excel·lent, Notable, Aprovat i No Aprovat). La nota final numèrica que atorga el professorat serà el fruit de les competències demostrades, i de tota una sèrie de variables que s'hauran tingut en compte:
- Participació
- Interès i seguiment
- Treballs individuals
- Treballs en grup
- Exercicis i proves
- Domini de la competència comunicativa
- Aprofundiment en els conceptes
- Puntualitat en el lliurament
- etc.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis. | proves objectives
|
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tracte a lescola. | proves objectives
|
5. Coneix, comprèn i relaciona les habilitats lingüístiques amb les competències que marca el currículum actual. | treballs i projectes presentacions orals
|
6. Programa làrea de llengua i literatura partint de les competències marcades en el currículum de primària i sorienta a la qualitat. | presentació d'un treball
|
7. Estableix criteris i sistemes davaluació de làrea. | treballs i projectes
|
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment descriptura i de lectura. | disseny d'activitats
|
9. Coneix i aplica recursos didàctics existents per a làrea de forma creativa. | disseny d'activitats
|
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor. | disseny d'activitats
|
Bibliografia i recursos
- Cassany, D. (1993). La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.
- Cassany, D.; Luna, M. i Sanz, G. (1993). Ensenyar llengua. Barcelona: Graó.
- Coromina, E. (2008). El 9 nou, manual de redacció i estil. Vic: Eumo editorial.
- Generalitat de Catalunya. (2008). Curs de llengua catalana, Nivell C. Barcelona: Departament de Justícia. www20.gencat.cat/docs/Adjucat/Documents/ARXIUS/nivell_C_solucionari.pdf
- Palou, J. i Bosch, C. (2005). La lengua oral a l’escola: 10 experiències didàctiques. Barcelona:Graó.
- Publicacions d’assessorament lingüístic del Consorci per a la Normalització Lingüística de Sabadell. www.cpnl.cat/xarxa/cnlsabadell/publicacions.html
- Recursos per aprendre català, Generalitat de Catalunya www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat/menuitem.7146237d0006f0e7a129d410b0c0e1a0/?vgnextoid=45648682defe8110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=45648682defe8110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default
- Servei Lingüístic de la Universitat Oberta de Catalunya. www.uoc.edu/serveilinguistic
- Solé, I. (1999). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.
Material didàctic