Didàctica de les Llengües i Literatura 2
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es
Dra. Maria PUJOL - mpujolv@uic.es
Horari d'atenció
Per a qualsevol consulta o entrevista cal adreçar-se a les professores a través del correu electrònic: averdera@uic.es, mpujolv@uic.es. Concertar entrevista abans
NOTA: Amb el grup de matí, aquesta assignatura s'impartirà en modalitat semipresencial a causa de la situació sanitària i les restriccions establertes, i mentre durin aquestes condicions. El grup de tarda tindrà classes virtuals.
Aquesta assignatura pretén donar les bases que permetin als futurs ensenyants una intervenció didàctica centrada en l’alumnat i els seus processos d’aprenentatge. Es posarà especial atenció en la correlació teoria-pràctica per tal de fer comprendre el rerefons metodològic i científic que justifiqui la intervenció i l’aplicació didàctica en l’àrea de Llengua.
Assolir els coneixements necessaris en relació a la competència comunicativa en llengua oral i llengua escrita.
Conèixer les pràctiques educatives i didàctiques per a l'ensenyament d'aquesta matèria.
Fer ús d'estratègies i instruments adequats per a la superació d'aquesta matèria.
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tracte a l'escola.
4. Identifica les habilitats lingüístiques bàsiques.
5. Coneix, comprèn i relaciona les habilitats lingüístiques amb les competències que marca el currículum actual.
6. Programa l'àrea de llengua i literatura partint de les competències marcades en el currículum de primària i s'orienta a la qualitat.
7. Estableix criteris i sistemes d'avaluació de l'àrea.
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment d'escriptura i lectura.
9. Coneix i aplica recursos didàctics existents per a l'àrea, de forma creativa.
15. Les habilitats lingüístiques: llengua oral i llengua escrita.
16. De les habilitats lingüístiques a les competències de l'Àrea de Llengua i Literatura a Primària.
17. Programació de l'Àrea de Llengua i Literatura.
18. L'avaluació a l'Àrea de Llengua i Literatura.
19. Situacions de lectura i escriptura a l'aula: estratègies metodològiques.
21. Recursos materials i tecnològics a l'Àrea de Llengua i Literatura.
22. Situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies.
GRUP ASUN VERDERA (MATINS)
Proves 50%
Altres activitats
Activitats pràctica reflexiva 40%
Actitud 10%
Errors d'escriptura descomptaran: 0,5 falta greu, 0,25 falta lleu
GRUP MARIA PUJOL (TARDES)
Proves
Activitats pràctica reflexiva
Altres activitats
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-46 CEM-48 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Contracte d'aprenentatge Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-47 CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CEM-50 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-11 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CEM-52 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Seminaris tallers |
CEM-53 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
En el marc dels estudis de Grau, l'avaluació és continuada. La informació que arriba a l'alumnat és de caràcter qualitatiu (Excel·lent, Notable, Aprovat i No Aprovat). La nota final numèrica que atorguen les professores serà el fruit de les competències demostrades, i de tota una sèrie de variables que s'hauran tingut en compte:
GRUP ASUN VERDERA
1. Dimensió lectora
2. Dimensió escrita
3. Dimensió oral
4. Funcionament de la llengua
Dues proves escrites (T. 1,2,3) + (T. 4) 40%
Reflexió pràctiques d'alternança 35 %
Altres activitats 15 %
Actitud: autonomia, responsabilitat, treball cooperatiu 10%
GRUP MARIA PUJOL
L'avaluació és continuada (cal assistir a un mínim del 60% de les classes) i està formada per diverses tasques:
Tema 1. Introducció a les habilitats comunicatives
Prova a classe (10%)
Tema 2. Desenvolupament de la comprensió lectora
Treball individual (25%)
Tema 3. Desenvolupament de la competència oral
Presentació en grup i lliurament d’una programació didàctica (25%)
Tema 4. Desenvolupament de l’expressió escrita
Prova a classe (25%)
Assistència, participació a classe i als fòrums del moodle i tasques diàries (15%)
Les tasques s'han de presentar en català. Els treballs s'han de lliurar dins del termini establert. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar però la nota màxima serà un aprovat. Els errors de llengua descomptaran punts: en les feines fetes a casa, 0'5 punts per falta greu i 0'25 per falta lleu; en les feines fetes a classe, 0'3 per falta greu i 0'2 per falta lleu.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1. Identifica els conceptes fonamentals de la matèria i la situa en el context propi dels estudis. | proves objectives |
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tracte a lescola. | proves objectives |
5. Coneix, comprèn i relaciona les habilitats lingüístiques amb les competències que marca el currículum actual. | treballs i projectes presentacions orals |
6. Programa làrea de llengua i literatura partint de les competències marcades en el currículum de primària i sorienta a la qualitat. | presentació d'un treball |
7. Estableix criteris i sistemes davaluació de làrea. | treballs i projectes |
8. Utilitza estratègies metodològiques de foment descriptura i de lectura. | disseny d'activitats |
9. Coneix i aplica recursos didàctics existents per a làrea de forma creativa. | disseny d'activitats |
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor. | disseny d'activitats |
Sobre l’assignatura:
Cassany, D. (1993). La cuina de l’escriptura. Empúries.
Cassany, D. (2018). Laboratori lector. Per entendre la lectura. Anagrama.
Cassany, D.; Luna, M. i Sanz, G. (1993). Ensenyar llengua. Graó.
Generalitat de Catalunya (2009). Del currículum a les programacions.
www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/1bc9a04d-7d32-4027-a1c0-
fdd779a6e2f9/del_curriculum_a_les_programacions.pdf
Palou, J. & Bosch, C. (2005). La lengua oral a l’escola: 10 experiències didàctiques. Graó.
Rodari, G. (2009). Gramàtica de la fantasia. Proa.
Solé, I. (1999). Estrategias de lectura. Graó.
Solé, I. (2003). “Propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza de la comprensión lectora (educación primaria)”. Dins Solé, I. (2003). Estrategias de lectura. (p. 171-176). Graó.
Tusón, J. (2001). El llenguatge és un mitjà de comunicació. Una imatge no val més que mil paraules. Contra els tòpics. (p. 35-41). Empúries.
Vilà, M. & Vila, I. (1994). Acerca de la enseñanza de la lengua oral, Comunicación, Lenguaje y Educación, 23, p. 45-54.