Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 3

  • codi 10611
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lc. José Pedro GONZÁLEZ - jpgonzalez@uic.es

Horari d'atenció

L'atenció acadèmica es farà de 11:30 a 12:00 i de 16:00 a 16:15, amb cita prèvia.

Presentació

Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària intenta fer una aproximació i un aprofundiment, tant dels coneixements científics que es treballen a la primària, com dels recursos didàctics apropiats per assolir les competències bàsiques de les ciències naturals.

Al llarg del curs, format per dos semestres, Aprenentatge i Ensenyament de les Ciències Experimentals 1 i 2, desenvoluparem els continguts del currículum de primària de la LOE (2007) de l’àrea corresponent a “Coneixement del Medi Natural”, aplicant els recursos didàctics que ja es coneixen de les assignatures de Didàctica General, però amb una metodologia específica científica. Es tracta d’entendre la ciència i fer un ensenyament de les ciències racional i raonable.

A través de les activitats de l'assignatura, es treballaran les competències específiques de l'Ensenyament i l'Aprenentatge de les Ciències Experimentals:

  • Plantejar i resoldre problemes científics.
  • Dissenyar experiments, organitzar les tasques i interpretar els resultats.
  • Observar i identificar evidències. Enregistrament de dades i tractament de les mateixes.
  • Dissenyar activitats per desenvolupar la capacitat de l’observació al detall.
  • Treballar la metodologia deductiva i inductiva.
  • Analitzar amb criteri les informacions i les dades.
  • Adquirir amplitud i profunditat en el coneixement científic.
  • Fer un ús correcte i rigorós del llenguatge científic.
  • Veure el coneixement científic com un procés dinàmic i amb les mancances metodològiques pròpies de l’especificitat.
  • Ús amb destresa dels instruments i materials de laboratori.
  • Ús amb destresa dels instruments i guies de les sortides de camp.
  • Conèixer els diferents recursos de la didàctica de les ciències naturals: pàgines web, museus i institucions científiques i l’oferta educativa editorial de les ciències naturals de primària. 

Requisits previs

És convenient repassar els coneixements científics que s’han estudiat a l’ensenyament secundari. Es recomana fer-se un projecte individual de formació científica a partir de les mancances que cadascú tingui i també dels seus interessos i qualitats personals. Els professors de l’assignatura ens oferim per fer un assessorament acadèmic personalitzat en aquesta tasca de formació.

Objectius

1. Conèixer “què” han d’aprendre des d’aquesta àrea els nens i les nenes de Primària, segons el marc curricular (LOE 2007).

2. Conèixer “com” ho han d’aprendre:

  • reflexionar sobre la pròpia manera d’entendre aquesta didàctica,
  • conèixer diferents maneres d’entendre la ciència al llarg dels anys i les conseqüències didàctiques d’aquest fet,
  • familiaritzar-se amb les tendències actuals,
  • ser crític i reflexiu sobre l’actual manera de portar a terme una classe de ciències, i saber fer propostes de millora, si és el cas.
  • treballar les competències específiques de les ciències experimentals.

3. Assolir les competències i els resultats d'aprenentatge que s´especifiquen a continuació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
  • CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
  • CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
  • CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
  • CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure l’adquisició de competències bàsiques en els estudiants.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Generals. Aprenentatge i Ensenyament de les Ciències Experimentals

  1. Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències.
  2. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la terra).
  3. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
  4. Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou l'adquisició de competències bàsiques als estudiants.
  5. Realitza treballs de recerca. Cerca fonts, cita autors, elabora conclusions amb rigor.
  6. Coneix els diferents criteris d'avaluació i sap aplicar-los a la seva matèria.
  7. Aprèn ciències experimentals a partir de situacions quotidianes.
  8. Dissenya estratègies atractives per explicar temes complexos.
  9. Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives.
  10. Actua de forma ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.
  11. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
  12. Es comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de forma oral i

escrita.

  1. Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dels drets humans .
  2. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible.

Física i química de la Matèria

  1. Diferència els diferents graus de complexitat de la matèria: de les partícules subatòmiques a l'Univers.
  2. Coneix els diferents estats de la matèria i com es produeixen els canvis d'estat.
  3. Diferència materials i planifica experiències per comprovar les seves diferents propietats.
  4. Reconeix substàncies homogènies i heterogènies així com les diferents tècniques de separació dels seus components.
  5. Observa canvis químics en relació amb fenòmens quotidians: combustió, oxidació i fermentació.
  6. Analitza els efectes d'una força o diferents forces sobre un objecte. Coneix i interpreta les lleis de Newton.
  7. Dissenya activitats per treballar a l'escola les màquines simples i les màquines compostes.
  8. Comprèn els fenòmens com l'electricitat i el magnetisme, així com la refracció i reflexió de la llum, transmissió del so i el color de les coses.
  9. Identifica les fonts d'energia més utilitzades en la societat i diferència entre fonts d'energia renovable i no renovable. Analitza la implicació del consum energètic en el Desenvolupament Sostenible.

 

Dinàmica de la Terra

  1. Situa la Terra en el lloc que li correspon en relació a la resta de planetes del sistema solar. Reconeix la Lluna com satèl·lit terrestre i sap explicar els moviments de translació i rotació tant de la Terra com de la Lluna.
  2. Coneix les diferents capes de l'atmosfera i les propietats de cadascuna d'elles.
  3. Relaciona el temps atmosfèric amb el clima. Reconeix els diferents climes de la Terra, coneix els diferents factors climàtics i interpreta mapes meteorològics.
  4. Analitza críticament y valora la importància de treballar per minimitzar els efectes d'alguns problemes mediambientals com l'augment de l'efecte hivernacle que ha provocat el canvi climàtic, la disminució de la capa d'ozó, la pluja àcida i la contaminació atmosfèrica local.
  5. Coneix les diferents capes de la geosfera i les seves característiques. Interpreta la dinàmica interna i externa del planeta.
  6. Coneix la distribució de l'aigua a la Terra així com les diferències entre l'aigua dolça i l'aigua salada. Interpreta el cicle de l'aigua. Té raons i motivacions per promoure un ús sostenible de l’aigua.

Continguts

1. Física i química de la matèria

  •  Nivells d'organització de la matèria: de l'Univers a l'àtom.
  • Conceptes bàsics de física: massa, volum, densitat, etc. Els estats de la matèria. Mescles i solucions. Materials. Reaccions químiques en el nostre entorn.
  • Màquines simples i compostes.
  • L'electricitat, el magnetisme, la llum, el so i el color.
  • Fonts d'energies convencionals i no convencionals, renovables i no renovables. Influència entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic. Conductes per a un futur més sostenible.

 Explicació i desenvolupament de recursos didàctics per a l'ensenyament a l'escola d'aquests continguts de forma cooperativa entre professor-alumnes i entre alumnes.

 2. Dinàmica de la Terra.

  •  La Terra i el Sistema Solar. La terra en l’univers. El sistema solar. La Terra i la Lluna. Moviments de translació i rotació.
  • Atmosfera: Capes de l'atmosfera. El temps atmosfèric i el clima. Els factors climàtics. Meteorologia. Principals problemes mediambientals (canvi climàtic, contaminació atmosfèrica) i les seves conseqüències. Recerca de solucions.
  • Hidrosfera: Distribució de l'aigua a la terra. Cicle de l'aigua. Corrents i onades. Rius i aqüífers. Principals problemes mediambientals ( contaminació del mar, rius i aqüífers i sequera) i les seves conseqüències. Recerca de solucions.
  • Geosfera: Capes de la geosfera. Plaques litosfèriques. Dinàmica interna i externa del planeta.

 Explicació i desenvolupament de recursos didàctics per a l'ensenyament a l'escola d'aquests continguts de forma cooperativa entre professor-alumnes i entre alumnes .


Tema  Metereologia, l'aire i l'aigua
      Materials
            Avaluació del taller de Didàctica avaluaciodeltallerdedidacticaaireiaigua.doc 
            Guió Taller de Didàctica de l'aigua i l'aigua tallerdedidacticaaireiaigua.guio.docx 
            Recursos de l'aigua aiguarecursos.docx 
            Recursos L'Atmosfera, clima i metereologia recursoslatmosfera,climaimeteorologia.ppt 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics i procedimentals. Les activitats d’aprenentatge estan orientades perquè l’estudiant adquireixi els coneixements i recursos didàctics per la seva vida professional com a mestre.

Al llarg del curs simultaniejarem el treball individual amb el col·lectiu, la lectura, la reflexió i l’estudi amb la pràctica tant a l’aula com a fora de l’aula. Es tracta de treballar el Currículum de Coneixement del Medi de Primària, fixant-nos especialment amb les competències científiques (Coneixement del Medi Natural).

Per tal que el coneixement no sigui únicament teòric, a l’aula es faran diferents escenaris i cada alumne serà també mestre dels altres. Així tots podem aprendre coneixements, recursos, idees i reflexionar a partir de la pràctica sobre la taca docent d’ensenyar ciències.

L'apartat de materials hi ha pàgines web i recursos didàctics per temes.

 

Activitats formatives

d’ensenyament aprenentatge

METODOLOGIA

Competències bàsiques i específiques de l’assignatura

1.Participació a l’aula.

Lliçons magistrals, recursos TIC, comentaris de text, pluges d’idees...

Dinàmica de grups: Saber escoltar i participar.

Puntualitat i responsabilitat. Respectar el treball dels altres. Rigor.

Amplitud i profunditat del coneixement específic.

Comprensió escrita i oral del conceptes.

Competència per ensenyar ciències.

2.Pràctiques experimentals de laboratori

Pràctiques experimentals de laboratori.

Reflexió personal i col·lectiva. Saber raonar mitjançant proves.

3.Taller de Didàctica

 

Implementació del Taller de l’aigua o de l’aire, amb nens i nenes de primària.

Competència científica, competència didàctica i competència per treballar en grups heterogenis.

4. Prova escrita dels continguts de l’assignatura

Competència per comunicar de forma escrita els coneixements i procediments científics assimilats

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Tipus d’activitat

% nota

Metodologia

Data

  1. Assistència i participació a l’aula

20%

Treball Individual i col·lectiu al aula i fora de l’aula.

Aportacions i grau d'implicació.

Comentaris de articles i intervencions orals.

Diàriament

  1. Pràctiques experimentals

15 %

Treball cooperatiu i experimental en grups heterogenis.

Segons calendari

  1. Taller de Didàctica de les Ciències Experimentals

25 %

Treball cooperatiu i didàctic en grups heterogenis.

27 febrer lliurament proposta

27 març implementació del taller

4. Prova escrita

40 %

Individual.

20 març

La nota final de l'assignatura serà el resultat de la mitjana ponderada entre les diferents parts. Si falta alguna d'aquestes notes, o la nota de la prova escrita és inferior a 4,5 no es farà mitjana.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

ALBADALEJO, C., i altres (1993). La ciència a l’aula. Activitats

CAÑAL P. (Coord); de Pro, Pedrinaci;  Pujol; Márquez, del Carmen; Martínez,  Aleixandre i  Sanmartí. (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Ministerio de Educación. Graó. Vol II. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord); Rivero, Wamba; Giordan; Sendra,  Gil; Vilches; Membiela,  Pedrinaci;  Gil; Fernández,  Hueto; Alfaro; Barberá i  Brusi. (2011). Ministerio de Educación. Graó. Vol I. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord);Mellado;  Gutiérrez; Jaén;  Luna;  Hernández;  Perales;  Ojeda;  De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.

CURTIS, H. Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.

DE REGGIO EMILIA (2002). La inteligencia se construye usándola. Madrid. Morata-MEC.

GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2007): Curriculum Educació Primària.

GIL, D. et al. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona. Horsori; ICE U.B.

GIORDAN, A. i DE VECCHI, G. (2002). Guía práctica para la enseñanza científica. Diada Editores.

NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.

OSBORNE, P.; FREYBERG, R. (1991). El aprendizaje de las ciencias. Implicaciones de la ciencia de los alumnos. Madrid. Narcea.

Perales FJ. (coord.), Cañal P. (coord.) (2000). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Marfil.

PORLAN, R.; GARCIA, J.E.; CAÑAL, P. (1988) Constructivismo y enseñanza de las Ciencias. Sevilla. Diada Editoras.

POZO, J.I. (1987) Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Madrid. Visor.

Bibliografia d’ampliació

AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,

CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa

CORNELLA, A (2009) Fòssils urbans de Barcelona (Guia). Col•legi de Geòlegs de Catalunya.

FRANQUESA, T i altres (1998). Hàbitat. Barcelona. Institut d’Educació. Ajuntament de Barcelona.

FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.

FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.

HARLEM, W. (1989) Enseñanza de las ciencias. Madrid. Morata-Mec.

HERNANDEZ, F.; SANCHO, J.M. (1989) Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona. Laia.

MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.

MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores

Articles de Didàctica de les Ciències Experimentals

CAMAÑO, A. (1988). Tendencias actuales en el curriculum de las ciencias. Enseñanza de las ciencias, nº 6, pag. 265-277.

GIL, D. (1986) La metodología científica y la enseñanza de las ciencias. Unas relaciones controvertidas. Enseñanza de las ciencias, nº 4 (2), pag 111-121.

GIL, D.; MARTINEZ, I. (1987). Los programas guía de actividades: una concreción del modelo constructivista del aprendizaje de las ciencias. Investigación en la escuela, nº 3, pag 3-12.

SARDÀ, A. i SANMARTÍ, N. (2000) Ensenyar a argumentar científicament: un repte de les classes de ciències. Enseñanza de las Ciencias 18 (3), 405-422.

SANMARTI, N.; MAURI, T.; IZQUIERDO, M.; GÓMEZ, L. (1990) Los procedimientos. Cuadernos de Pedagogía, nº 180, pag. 28-32.

SEGURA, D. (1991) Una premisa para el cambio conceptual: el cambio metodológico. Enseñanza de las ciencias, nº 9 (2), pag. 175-180.

Material didàctic

      Materials
            Ecuador. Contaminació hídrica chevron-texaco.ppt 
            Geosfera geosfera.pdf 
            Hidrosfera hidrosfera.pdf 
            La Terra en l'Univers laterraenluniversv2.pdf 
            L'Atmosfera. El clima i el temps meteorològic latmosfera.elclimaieltempsmeteorologic.pdf 
            Pablo Fajardo pablofajardoecuador-chevron27.02.14.pdf 
            Taller de geologia tallerdegeologia.pdf 
      Webs d'interès
            Recursos per a l'Educació per a la Sostenibilitat https://sites.google.com/site/cesireambiental/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00