Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lc. José Pedro GONZÁLEZ - jpgonzalez@uic.es
Horari d'atenció
L'atenció acadèmica es farà de 11:30 a 12:00 i de 16:00 a 16:15, amb cita prèvia.
Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària intenta fer una aproximació i un aprofundiment, tant dels coneixements científics que es treballen a la primària, com dels recursos didàctics apropiats per assolir les competències bàsiques de les ciències naturals.
Al llarg del curs, format per dos semestres, Aprenentatge i Ensenyament de les Ciències Experimentals 1 i 2, desenvoluparem els continguts del currículum de primària de la LOE (2007) de l’àrea corresponent a “Coneixement del Medi Natural”, aplicant els recursos didàctics que ja es coneixen de les assignatures de Didàctica General, però amb una metodologia específica científica. Es tracta d’entendre la ciència i fer un ensenyament de les ciències racional i raonable.
A través de les activitats de l'assignatura, es treballaran les competències específiques de l'Ensenyament i l'Aprenentatge de les Ciències Experimentals:
És convenient repassar els coneixements científics que s’han estudiat a l’ensenyament secundari. Es recomana fer-se un projecte individual de formació científica a partir de les mancances que cadascú tingui i també dels seus interessos i qualitats personals. Els professors de l’assignatura ens oferim per fer un assessorament acadèmic personalitzat en aquesta tasca de formació.
1. Conèixer “què” han d’aprendre des d’aquesta àrea els nens i les nenes de Primària, segons el marc curricular (LOE 2007).
2. Conèixer “com” ho han d’aprendre:
3. Assolir les competències i els resultats d'aprenentatge que s´especifiquen a continuació.
Generals. Aprenentatge i Ensenyament de les Ciències Experimentals
escrita.
Física i química de la Matèria
Dinàmica de la Terra
1. Física i química de la matèria
Explicació i desenvolupament de recursos didàctics per a l'ensenyament a l'escola d'aquests continguts de forma cooperativa entre professor-alumnes i entre alumnes.
2. Dinàmica de la Terra.
Explicació i desenvolupament de recursos didàctics per a l'ensenyament a l'escola d'aquests continguts de forma cooperativa entre professor-alumnes i entre alumnes .
Tema Metereologia, l'aire i l'aigua
Materials
Avaluació del taller de Didàctica avaluaciodeltallerdedidacticaaireiaigua.doc
Guió Taller de Didàctica de l'aigua i l'aigua tallerdedidacticaaireiaigua.guio.docx
Recursos de l'aigua aiguarecursos.docx
Recursos L'Atmosfera, clima i metereologia recursoslatmosfera,climaimeteorologia.ppt
L’assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics i procedimentals. Les activitats d’aprenentatge estan orientades perquè l’estudiant adquireixi els coneixements i recursos didàctics per la seva vida professional com a mestre.
Al llarg del curs simultaniejarem el treball individual amb el col·lectiu, la lectura, la reflexió i l’estudi amb la pràctica tant a l’aula com a fora de l’aula. Es tracta de treballar el Currículum de Coneixement del Medi de Primària, fixant-nos especialment amb les competències científiques (Coneixement del Medi Natural).
Per tal que el coneixement no sigui únicament teòric, a l’aula es faran diferents escenaris i cada alumne serà també mestre dels altres. Així tots podem aprendre coneixements, recursos, idees i reflexionar a partir de la pràctica sobre la taca docent d’ensenyar ciències.
L'apartat de materials hi ha pàgines web i recursos didàctics per temes.
Activitats formatives d’ensenyament aprenentatge |
METODOLOGIA Competències bàsiques i específiques de l’assignatura |
1.Participació a l’aula. |
Lliçons magistrals, recursos TIC, comentaris de text, pluges d’idees... |
Dinàmica de grups: Saber escoltar i participar. Puntualitat i responsabilitat. Respectar el treball dels altres. Rigor. Amplitud i profunditat del coneixement específic. Comprensió escrita i oral del conceptes. Competència per ensenyar ciències. |
|
2.Pràctiques experimentals de laboratori |
Pràctiques experimentals de laboratori. |
Reflexió personal i col·lectiva. Saber raonar mitjançant proves. |
|
3.Taller de Didàctica |
|
Implementació del Taller de l’aigua o de l’aire, amb nens i nenes de primària. Competència científica, competència didàctica i competència per treballar en grups heterogenis. |
|
4. Prova escrita dels continguts de l’assignatura |
Competència per comunicar de forma escrita els coneixements i procediments científics assimilats |
Tipus d’activitat |
% nota |
Metodologia |
Data |
|
20% |
Treball Individual i col·lectiu al aula i fora de l’aula. Aportacions i grau d'implicació. Comentaris de articles i intervencions orals. |
Diàriament |
|
15 % |
Treball cooperatiu i experimental en grups heterogenis. |
Segons calendari |
|
25 % |
Treball cooperatiu i didàctic en grups heterogenis. |
27 febrer lliurament proposta 27 març implementació del taller |
4. Prova escrita |
40 % |
Individual. |
20 març |
La nota final de l'assignatura serà el resultat de la mitjana ponderada entre les diferents parts. Si falta alguna d'aquestes notes, o la nota de la prova escrita és inferior a 4,5 no es farà mitjana.
ALBADALEJO, C., i altres (1993). La ciència a l’aula. Activitats
CAÑAL P. (Coord); de Pro, Pedrinaci; Pujol; Márquez, del Carmen; Martínez, Aleixandre i Sanmartí. (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Ministerio de Educación. Graó. Vol II. Primera edició.
CAÑAL P. (Coord); Rivero, Wamba; Giordan; Sendra, Gil; Vilches; Membiela, Pedrinaci; Gil; Fernández, Hueto; Alfaro; Barberá i Brusi. (2011). Ministerio de Educación. Graó. Vol I. Primera edició.
CAÑAL P. (Coord);Mellado; Gutiérrez; Jaén; Luna; Hernández; Perales; Ojeda; De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.
CURTIS, H. Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.
DE REGGIO EMILIA (2002). La inteligencia se construye usándola. Madrid. Morata-MEC.
GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2007): Curriculum Educació Primària.
GIL, D. et al. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona. Horsori; ICE U.B.
GIORDAN, A. i DE VECCHI, G. (2002). Guía práctica para la enseñanza científica. Diada Editores.
NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.
OSBORNE, P.; FREYBERG, R. (1991). El aprendizaje de las ciencias. Implicaciones de la ciencia de los alumnos. Madrid. Narcea.
Perales FJ. (coord.), Cañal P. (coord.) (2000). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Marfil.
PORLAN, R.; GARCIA, J.E.; CAÑAL, P. (1988) Constructivismo y enseñanza de las Ciencias. Sevilla. Diada Editoras.
POZO, J.I. (1987) Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Madrid. Visor.
Bibliografia d’ampliacióAYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,
CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa
CORNELLA, A (2009) Fòssils urbans de Barcelona (Guia). Col•legi de Geòlegs de Catalunya.
FRANQUESA, T i altres (1998). Hàbitat. Barcelona. Institut d’Educació. Ajuntament de Barcelona.
FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.
FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.
HARLEM, W. (1989) Enseñanza de las ciencias. Madrid. Morata-Mec.
HERNANDEZ, F.; SANCHO, J.M. (1989) Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona. Laia.
MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.
MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores
Articles de Didàctica de les Ciències ExperimentalsCAMAÑO, A. (1988). Tendencias actuales en el curriculum de las ciencias. Enseñanza de las ciencias, nº 6, pag. 265-277.
GIL, D. (1986) La metodología científica y la enseñanza de las ciencias. Unas relaciones controvertidas. Enseñanza de las ciencias, nº 4 (2), pag 111-121.
GIL, D.; MARTINEZ, I. (1987). Los programas guía de actividades: una concreción del modelo constructivista del aprendizaje de las ciencias. Investigación en la escuela, nº 3, pag 3-12.
SARDÀ, A. i SANMARTÍ, N. (2000) Ensenyar a argumentar científicament: un repte de les classes de ciències. Enseñanza de las Ciencias 18 (3), 405-422.
SANMARTI, N.; MAURI, T.; IZQUIERDO, M.; GÓMEZ, L. (1990) Los procedimientos. Cuadernos de Pedagogía, nº 180, pag. 28-32.
SEGURA, D. (1991) Una premisa para el cambio conceptual: el cambio metodológico. Enseñanza de las ciencias, nº 9 (2), pag. 175-180.