Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 3

  • codi 10611
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès

Professorat

Responsable

Dra. Sílvia ALBAREDA - salbareda@uic.es
Dr. Santiago GRIJALVO - sgrijalvo@uic.es

Horari d'atenció

Dimarts, dimecres i dijous de 11:30 a 12:00 amb cita prèvia.

Presentació

Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària, intenta fer un aprofundiment, tant dels coneixements científics que treballen a la primària, com dels recursos didàctics adients, per assolir les competències bàsiques de les ciències experimentals.

Requisits previs

No hi ha cap requisit previ donat que el curs anterior haurien de haver fet Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals I i II.

Objectius

1. Conèixer "què" han d'aprendre d'aquesta àrea els nens i les nenes de primària, segons el marc curricular (LOMCE, 2013, Currículum primària. Decret 119/2015).

2. Conèixer "com" ho han d'aprendre:

  • Reflexionar sobre la pròpia manera d'entendre aquesta didàctica. 
  • Conèixer diferents maneres d'entendre la ciència al llarg dels anys i les conseqüències didàctiques   d'aquest fet.
  • Familiaritzar-se amb les tendències actuals. 
  • Ser crític i reflexiu sobre l'actual manera de dur a terme una classe de ciències, i saber fer propostes de millora, si escau. 
  • Treballar les competències específiques de les ciències experimentals. 

3. Assolir les competències i els resultats d'aprenentatge que s'especifiquen a continuació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
  • CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
  • CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
  • CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències. 
  • Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la terra). 
  • Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana. 
  • Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promou l'adquisició de competències bàsiques en els estudiants. 
  • Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors, elabora conclusions amb rigor. 
  • Coneix els diferents criteris d'avaluació i sap aplicar-los a la seva matèria. 
  • Aprèn ciències experimentals a partir de situacions quotidianes. 
  • Dissenya estratègies atractives per explicar temes complexos. 
  • Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives. 
  • Actua de manera ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions. 
  • Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional. 
  • Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de forma oral i escrita. 
  • Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dels drets humans.
  • Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible. 

Continguts

I. Educació per al Desenvolupament Sostenible i Dinàmica de la Terra   

1-  Educació per al Desenvolupament Sostenible: Principals problemes ambientals. Principals problemes ambientals. Solucions ètiques a la crisi ambiental: Cimeres Internacionals de Desenvolupament Sostenible.  Concepte de Desenvolupament Sostenible. La petjada ecològica, indicador del grau de sostenibilitat. 

2- Hidrosfera: Distribució de l'aigua a la terra. Cicle de l'aigua. Corrents i onades. Rius i aqüífers. Principals problemes mediambientals relacionats amb l'aigua (contaminació del mar, rius, aqüífers i sequera) i la seva vinculació amb aspectes socials i econòmics. Conseqüències i possibles solucions per mitigar-los. 

3- L’Atmosfera: Capes de l'atmosfera. El temps atmosfèric i el clima. Els factors climàtics. Meteorologia. Principals problemes mediambientals atmosfèrics i la seva vinculació amb aspectes socials i econòmics  (canvi climàtic i contaminació atmosfèrica); possibles solucions per mitigar-los. 

II. Física i química de la matèria 

4-  La Matèria. Nivells d’organització i conceptes bàsics. Conceptes bàsics de física: massa, volum, densitat, etc. Els estats de la matèria. Mescles i solucions. - Materials. 

7- Robòtica. Ciència, societat i desenvolupament tecnològic. Màquines simples i compostes.   

 


Tema  4- Física i química de la matèria
      . Pràctica experimental: Classificació de substàncies i separació de mescles
            Materials
                  Pràctica de separació de substàncies practicadeclassificaciodesubstanciessimplesimescles.tecniquesdeseparaciodemescles.docx 

Tema  1-Educació per al desenvolupament sostenible
      Materials
            Documental HOME documentalhome.docx 
            Documental HOME català documentalhomequestions.docx 

Tema  2-Hidrosfera
      Materials
            El ciclo del agua en una garrafa cicledelaigualab.nebot.pdf 
            Pràctica experimental de l'aigua 1-aigua_practicaexperimental.docx 
      . L'aigua al segle XXI. Una proposta didàctica. Unescocat

Tema  3- L'Atmosfera. El clima i el temps meteorològic
      Materials
            Declaració de científics. 2017 declaraciodecientifics2017.pdf 
            Declaració de científics. 2017. versió espanyola spanish_version_11-13-17.pdf 
            Informe sobre canvi climàtic. IPCC (2014) canviclimaticipcc2014.pdf 
            L'atmosfera latmosfera.elclimaieltempsmeteorologic.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aquesta assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics i procedimentals. Les activitats d'aprenentatge estan orientades perquè l'estudiant adquireixi els coneixements i recursos didàctics per a la seva vida professional com a mestre.

Al llarg del curs es treballarà simultàniament el treball individual amb el col·lectiu, la lectura, la reflexió i l'estudi amb la pràctica tant a l'aula com fora de l'aula. Es tracta de treballar el Currículum de Coneixement del Medi de Primària, fixant-nos especialment amb les competències científiques (Coneixement del Medi Natural).

Perquè el coneixement no sigui únicament teòric, a l'aula es faran diferents escenaris pedagògics i cada alumne serà també mestre dels altres. Així tots podem aprendre coneixements, recursos, idees i reflexionar a partir de la pràctica sobre la tasca docent d'ensenyar ciències. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final de l'assignatura serà el resultat de la mitjana ponderada entre els diferents apartats i activitats (taula 1). Si falta alguna d'aquestes notes, o la nota d'alguna de les parts ponderables és inferior a 4.5, no es farà mitja.

 

% nota

Tipus d'activitat

Data

1. Assistència i participació a l'aula

15%

Treball individual i col·lectiu a l'aula. Puntualitat i atenció.

Aportacions i grau d'implicació.

Lectura i comentari d'articles científics i exposicions.

Diàriament

2.Pràctiques experimentals

10%

Treball cooperatiu i experimental en grups heterogenis.

Periòdiques

3. Taller Transversal de Sostenibilitat

20%

Treball de recerca col·lectiu.

21 de novembre

4. Prova escrita individual

40%

Individual

10 d'octube: prova temes 1-2

14 gener: prova temes 3-4 o global

5. Projecte de robòtica

15%

Treball tecnològic col·lectiu

 Presentació: 11 de gener


Taula 1. 
Sistemes i criteris d'avaluació

Els alumnes que volen fer practiques d’ApS treballant la competencia científica, amb l’Escola Fàsia poden tenir 1 punt més, sobre l’aprovat a la nota global

Bibliografia i recursos

1. Bibliografia bàsica

ALBADALEJO, C., i altres (1993). La ciència a l’aula. Activitats.

ALBAREDA TIANA, S (2015). Reconciliarse con el planeta. La sostenibilidad como nuevo paradigma. Eunsa. Pamplona.

CAÑAL P. (Coord); de Pro, Pedrinaci; Pujol; Márquez, del Carmen; Martínez, Aleixandre i  Sanmartí. (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Ministerio de Educación. Graó. Vol II. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord); Rivero, Wamba; Giordan; Sendra,  Gil; Vilches; Membiela,  Pedrinaci;  Gil; Fernández,  Hueto; Alfaro; Barberá i  Brusi. (2011). Ministerio de Educación. Graó. Vol I. Primera edició.

CAÑAL P. (Coord); Mellado; Gutiérrez; Jaén; Luna; Hernández; Perales;  Ojeda;  De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.

CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.

FERNÁNDEZ MANZAL, R. y BRAVO TUDELA, M.  (2015). Las ciencias de la naturaleza en la Educación Infantil. El ensayo, la sorpresa y los experimentos se asoman a las aulas. Ediciones Pirámide.

FRANCISCO PAPA (2015). Laudato si. Sobre el cuidado de la casa común. Carta Encíclica. 24/05/2015. http://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_sp.pdf

FRIEDL. A.E. (2000). Enseñar ciencias a los niños. Gedisa. Barcelona.

GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2015): Curriculum Educació Primària. http://www.xtec.cat/web/curriculum/primaria/curriculum

GIORDAN, A. i DE VECCHI, G. (2002). Guía práctica para la enseñanza científica. Diada Editores.

NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.

OSBORNE, P.; FREYBERG, R. (1991). El aprendizaje de las ciencias. Implicaciones de la ciencia de los alumnos. Madrid. Narcea.

PERALES FJ. Y CAÑAL P. (coord.) (2000). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñan.

2. Revistes científiques de didàctica de les ciències experimentals

Enseñanza de las Ciencias (Institut de Ciències de l’Educació (UAB)

Aula de Innovación Educativa (Editorial Graó)

Alambique (Didàctica de les Ciències Experimentals, Editorial Graó)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00