Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 3
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Dra. Sílvia ALBAREDA - salbareda@uic.es
Dr. Andreu GUTIÉRREZ - agutierrezs@uic.es
Horari d'atenció
Dimarts, dimecres i dijous de 11:30 a 12:00 amb cita prèvia.
Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària, intenta fer un aprofundiment, tant dels coneixements científics que treballen a la primària, com dels recursos didàctics adients, per assolir les competències bàsiques de les ciències experimentals.
No hi ha cap requisit previ donat que el curs anterior haurien de haver fet Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals I i II.
1. Conèixer "què" han d'aprendre d'aquesta àrea els nens i les nenes de primària, segons el marc curricular (LOMCE, 2013, Currículum primària. Decret 119/2015).
2. Conèixer "com" ho han d'aprendre:
3. Assolir les competències i els resultats d'aprenentatge que s'especifiquen a continuació.
1- Educació per al Desenvolupament Sostenible: Principals problemes ambientals. Principals problemes ambientals. Solucions ètiques a la crisi ambiental: Cimeres Internacionals de Desenvolupament Sostenible. Concepte de Desenvolupament Sostenible. La petjada ecològica, indicador del grau de sostenibilitat.
2- Hidrosfera: Distribució de l'aigua a la terra. Cicle de l'aigua. Corrents i onades. Rius i aqüífers. Principals problemes mediambientals relacionats amb l'aigua (contaminació del mar, rius, aqüífers i sequera) i la seva vinculació amb aspectes socials i econòmics. Conseqüències i possibles solucions per mitigar-los.
3- L’Atmosfera: Capes de l'atmosfera. El temps atmosfèric i el clima. Els factors climàtics. Meteorologia. Principals problemes mediambientals atmosfèrics i la seva vinculació amb aspectes socials i econòmics (canvi climàtic i contaminació atmosfèrica); possibles solucions per mitigar-los.
II. Física i química de la matèria4- La Matèria. Nivells d’organització i conceptes bàsics. Conceptes bàsics de física: massa, volum, densitat, etc. Els estats de la matèria. Mescles i solucions. - Materials.
7- Robòtica. Ciència, societat i desenvolupament tecnològic. Màquines simples i compostes.
Tema 4- Física i química de la matèria
. Pràctica experimental: Classificació de substàncies i separació de mescles
Materials
Pràctica de separació de substàncies practicadeclassificaciodesubstanciessimplesimescles.tecniquesdeseparaciodemescles.docx
Tema 1-Educació per al desenvolupament sostenible
Materials
Documental HOME documentalhome.docx
Documental HOME català documentalhomequestions.docx
Tema 2-Hidrosfera
Materials
El ciclo del agua en una garrafa cicledelaigualab.nebot.pdf
Pràctica experimental de l'aigua 1-aigua_practicaexperimental.docx
. L'aigua al segle XXI. Una proposta didàctica. Unescocat
Tema 3- L'Atmosfera. El clima i el temps meteorològic
Materials
Declaració de científics. 2017 declaraciodecientifics2017.pdf
Declaració de científics. 2017. versió espanyola spanish_version_11-13-17.pdf
Informe sobre canvi climàtic. IPCC (2014) canviclimaticipcc2014.pdf
L'atmosfera latmosfera.elclimaieltempsmeteorologic.pdf
Aquesta assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics i procedimentals. Les activitats d'aprenentatge estan orientades perquè l'estudiant adquireixi els coneixements i recursos didàctics per a la seva vida professional com a mestre.
Al llarg del curs es treballarà simultàniament el treball individual amb el col·lectiu, la lectura, la reflexió i l'estudi amb la pràctica tant a l'aula com fora de l'aula. Es tracta de treballar el Currículum de Coneixement del Medi de Primària, fixant-nos especialment amb les competències científiques (Coneixement del Medi Natural).
Perquè el coneixement no sigui únicament teòric, a l'aula es faran diferents escenaris pedagògics i cada alumne serà també mestre dels altres. Així tots podem aprendre coneixements, recursos, idees i reflexionar a partir de la pràctica sobre la tasca docent d'ensenyar ciències.
La nota final de l'assignatura serà el resultat de la mitjana ponderada entre els diferents apartats i activitats (taula 1). Si falta alguna d'aquestes notes, o la nota d'alguna de les parts ponderables és inferior a 4.5, no es farà mitja.
|
% nota |
Tipus d'activitat |
Data |
1. Assistència i participació a l'aula |
15% |
Treball individual i col·lectiu a l'aula. Puntualitat i atenció. Aportacions i grau d'implicació. Lectura i comentari d'articles científics i exposicions. |
Diàriament |
2.Pràctiques experimentals |
10% |
Treball cooperatiu i experimental en grups heterogenis. |
Periòdiques |
3. Taller Transversal de Sostenibilitat |
20% |
Treball de recerca col·lectiu. |
21 de novembre |
4. Prova escrita individual |
40% |
Individual |
10 d'octube: prova temes 1-2 14 gener: prova temes 3-4 o global |
5. Projecte de robòtica |
15% |
Treball tecnològic col·lectiu |
Presentació: 11 de gener |
Taula 1. Sistemes i criteris d'avaluació
Els alumnes que volen fer practiques d’ApS treballant la competencia científica, amb l’Escola Fàsia poden tenir 1 punt més, sobre l’aprovat a la nota global
1. Bibliografia bàsica
ALBADALEJO, C., i altres (1993). La ciència a l’aula. Activitats.
ALBAREDA TIANA, S (2015). Reconciliarse con el planeta. La sostenibilidad como nuevo paradigma. Eunsa. Pamplona.
CAÑAL P. (Coord); de Pro, Pedrinaci; Pujol; Márquez, del Carmen; Martínez, Aleixandre i Sanmartí. (2011). Didáctica de la Biología y la Geología. Ministerio de Educación. Graó. Vol II. Primera edició.
CAÑAL P. (Coord); Rivero, Wamba; Giordan; Sendra, Gil; Vilches; Membiela, Pedrinaci; Gil; Fernández, Hueto; Alfaro; Barberá i Brusi. (2011). Ministerio de Educación. Graó. Vol I. Primera edició.
CAÑAL P. (Coord); Mellado; Gutiérrez; Jaén; Luna; Hernández; Perales; Ojeda; De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.
CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.
FERNÁNDEZ MANZAL, R. y BRAVO TUDELA, M. (2015). Las ciencias de la naturaleza en la Educación Infantil. El ensayo, la sorpresa y los experimentos se asoman a las aulas. Ediciones Pirámide.
FRANCISCO PAPA (2015). Laudato si. Sobre el cuidado de la casa común. Carta Encíclica. 24/05/2015. http://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_sp.pdf
FRIEDL. A.E. (2000). Enseñar ciencias a los niños. Gedisa. Barcelona.
GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2015): Curriculum Educació Primària. http://www.xtec.cat/web/curriculum/primaria/curriculum
GIORDAN, A. i DE VECCHI, G. (2002). Guía práctica para la enseñanza científica. Diada Editores.
NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.
OSBORNE, P.; FREYBERG, R. (1991). El aprendizaje de las ciencias. Implicaciones de la ciencia de los alumnos. Madrid. Narcea.
PERALES FJ. Y CAÑAL P. (coord.) (2000). Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñan.
2. Revistes científiques de didàctica de les ciències experimentals
Enseñanza de las Ciencias (Institut de Ciències de l’Educació (UAB)
Aula de Innovación Educativa (Editorial Graó)
Alambique (Didàctica de les Ciències Experimentals, Editorial Graó)