Didàctica de les Llengües i Literatura 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Francesc Xavier URETA - fxureta@uic.es
Horari d'atenció
Per a qualsevol consulta, o per concertar una entrevista, us podeu adreçar al professor a través del correu electrònic: fxureta@uic.cat
La Formació Literària forma part de la formació dels educadors professionals en un camp tan bàsic com són la comprensió i l'expressió literàries. L'educador no solament ha d'expressar-se correctament, sinó que cal que sigui capaç de fer-ho bellament i amb sensibilitat.
Per poder matricular-se de l'assignatura Didàctica de les llengües estrangeres cal haver aprovat l'assignatura Llengua anglesa II.
Formació Literària té com a objectius:
- Donar a conèixer obres rellevants de la literatura universal, de diferents gèneres i corrents literàries.
- Realitzar lectures interpretatives de textos literaris i proporcionar-ne les estratègies necessàries.
-Augmentar la capacitat d'usar el llenguatge de manera creativa i bella.
- Fomentar l'esperit crític i estètic de l'alumnat.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària.
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària.
31. Col·labora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent al multilingüisme i la literatura.
23. Introducció a la literatura. La literatura infantil.
24. La competència literària en l'etapa d'educació primària.
25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
26. La literatura infantil i juvenil en l'etapa d'educació primària.
27. Els gèneres literaris en la literatura infantil i juvenil.
28. Perquè llegir? El paper del lector.
29. Mite i realitat de la infància en la literatura.
30. La consciència i el descobriment del jo en la literatura.
31. L'amor i l'amistat en la literatura.
32. La llibertat i el misteri del mal en la literatura.
33. El dolor i la mort en la literatura.
- Practicar tècniques creatives i aplicar-les a la literatura.
- Llegir textos de la literatura universal, antics i moderns, i posar-los en comú.
- Escriure, comentar i millorar textos literaris en petit grup i en gran grup.
- Practicar tècniques literàries compartides.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-45 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Seminaris tallers |
CEM-49 CEM-53 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
Per superar l'assignatura cal aprovar totes les tasques que conformen l'avaluació continuada:
- Prova a l'aula 20%.
- Exposició en grup 15%.
- Treball individual 20%.
- Treball final 30%.
- Assitència, participació i tasques vàries 15%.
L'assistència mínima per poder seguir l'avaluació continuada és del 80%. Si algun alumne/a no compleix aquesta assistència mínima, podrà acollir-se a l'avaluació única, que consisteix en un examen a final de semestre.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola. | Proves objectives |
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària. | Proves objectives |
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor. | Disseny d'activitats |
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles. | Proves objectives |
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària. | Autoavaluació |
31. Collabora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats |
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent al multilingüisme i la literatura. | Autoavaluació |
Cabré, J. (1999). El sentit de la ficció. Barcelona: Proa.
Cassany, D. (1993). La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.
Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Disponible a http://www.gretel.cat/docs/Colomer_2002_Siete_llaves_para_valorar_las_historias_infantiles.pdf)
Company, M. (2001). Personatges.Manual de creació i caracterització. Barcelona: Pòrtic.
García Márquez, G. (1996). Cómo se cuenta un cuento. Barcelona: DeBolsillo
Grau, I. (2005). La maleta de l'escriptor. Un itinerari de creació literària. Barcelona: Rosa dels Vents.
Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Lodge, D. (1998). L'art de la ficció. Barcelona: Empúries.
Marina, J. A. & De la Vágoma, M. (2007). La màgia d'escriure. Barcelona: Rosa dels Vents.
Páez, E. (2001). Escribir. Manual de técnicas narrativas. Madrid: S.M.
Rodari, G. (2008). Gramática de la fantasía. Barcelona: Ed. Planeta.
Randal, R. (2003): Escribir ficción. Barcelona: Paidós Ibérica.
Serra, M. (2000): Verbàlia. Jocs de paraules i esforços de l'enginy literari. Barcelona: Empúries.
Timbal-Duclaux, L. (1993): Técnicas para liberar la inspiración y métodos de redacción. Madrid: Edaf