Didàctica de les Llengües i Literatura 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es
Dra. Maria PUJOL - mpujolv@uic.es
Horari d'atenció
- Ser conscient de la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
- Saber establir plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
- Donar a conèixer obres rellevants de la literatura infantil i juvenil, de diferents gèneres i corrents literàries.
- Realitzar lectures interpretatives de textos literaris i proporcionar-ne les estratègies necessàries.
- Augmentar la capacitat d'usar el llenguatge de manera creativa i bella.
- Fomentar l'esperit crític i estètic de l'alumnat.
- Aprendre a valorar la funció de la literatura infantil a l’escola en infants de sis a dotze anys.
- Assolir criteris d’anàlisi i valoració dels mitjans de difusió de la literatura infantil i juvenil.
- Utilitzar eines i recursos per promoure la literatura infantil i a l'animació a la lectura.
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
6. Programa l'àrea de llengua i literatura en base a les competències marcades en el currículum de Primària i s'orienta a la qualitat.
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària.
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de l’estratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les distintes opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que poder treballar-se a l'etapa de Primària.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura.
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.
13. Marc epistemològic de la Didàctica de la Llengua i la Literatura: bases psicològiques, sociològiques i pedagògiques.
14. Llengua i escola.
22. Situacions d'aprenentatge de les llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies.
24. La competència literària en l'etapa d'educació primària.25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
26. La literatura infantil i juvenil en l'etapa d'educació primària.
27. Els gèneres literaris en la literatura infantil i juvenil.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-45 CET-3 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-49 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Seminaris tallers |
CEM-49 CEM-53 CET-1 CET-3 CG-02 CG-03 CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Cal assistir a un mínim del 80% de les classes. L'avaluació està formada per diverses tasques:
Tema 1. Fonaments de la llengua. 21 setembre: presentacions (20%)
Tema 2. Funcions i codis de la literatura infantil i juvenil.
Tema 3. Criteris d’anàlisi de la literatura infantil i juvenil. 21 novembre: lliurament del treball dels temes 2 i 3 (40%) (9 gener: reflexió ApS Lecxit 10%)
Tema 4. Llengua a l'escola. 21 desembre: prova (25%)
Assistència i participació (15%)
(Aquest calendari és provisional. S'anirà confirmant a mesura que avanci el curs.)
Les tasques avaluades s'hauran de presentar en català. No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini ni enviats per correu electrònic. Tampoc no es podrà lliurar una feina dues vegades. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar però la nota màxima serà un aprovat.
Els errors de llengua descomptaran punts. En les feines fetes a casa, 1 punt per falta greu i 0'25 per falta lleu. En les feines fetes a classe, 0'5 per falta greu i 0'2 per falta lleu.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola. | Proves objectives |
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis. | Proves objectives |
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària. | Proves objectives |
13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor. | Disseny d'activitats |
14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles. | Proves objectives |
15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària. | Autoavaluació |
31. Collabora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil. | Treballs i projectes Prova d'execució Disseny d'activitats |
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent al multilingüisme i la literatura. | Autoavaluació |
Cassany, D. (1993). La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries.
Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Disponible a http://www.gretel.cat/docs/Colomer_2002_Siete_llaves_para_valorar_las_historias_infantiles.pdf)
Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.