Poseu-vos en contacte amb la professora per correu electrònic.
Presentació
En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la
crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions
possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
Aquesta assignatura promou la presa de consciènca de la literatura infantil i juvenil a l'escola, i ofereix estratègies docents per acostar els alumnes a la correcta selecció de textos.
Els grups de matí s'impartiran amb metodologia semipresencial. Las classes del grup de tarda (doble titulació) seran en línia.
DURANT EL CURS 20-21 I DEGUT A LES CONDICIONS IMPOSADES PER LA SITUACIÓ SANITÀRIA RELACIONADA AMB LA COVID 19, AQUESTA ASSIGNATURA S'IMPARTIRÀ EN DUES MODALITATS DIFERENTS PER ALS TORNS DE MATÍ I TARDA.
AL TORN DE MATÍ LA MODALITAT SERÀ SEMIPRESENCIAL I AL TORN DE TARDA SERÀ TOTALMENT ONLINE. EN AMBDÓS CASOS, EL DESENVOLUPAMENT DE L'ASSIGNATURA SERÀ EL MATEIX.
A TENIR EN COMPTE QUE, PER LA IMPOSSIBILITAT DE MOSTRAR DUES MODALITATS EN UNA MATEIXA GUIA DOCENT, LES ACTIVITATS FORMATIVES I LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ QUE ES REALITZARAN AL TORN DE NIT SERAN TOTES EN FORMAT ONLINE.
Objectius
- Ser conscient de la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
- Saber establir plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
- Donar a conèixer obres rellevants de la literatura infantil i juvenil, de diferents gèneres i corrents literàries.
- Realitzar lectures interpretatives de textos literaris i proporcionar-ne les estratègies necessàries.
- Fomentar l'esperit crític i estètic de l'alumnat.
- Aprendre a valorar la funció de la literatura infantil a l’escola en infants de sis a dotze anys.
- Assolir criteris d’anàlisi i valoració dels mitjans de difusió de la literatura infantil i juvenil.
- Utilitzar eines i recursos per promoure la literatura infantil i a l'animació a la lectura.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
CEM-45 - Adquirir formació literària i conèixer la literatura infantil.
CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
CEM-53 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho duna manera contemporània, professional i sistemàtica.
CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.
6. Programa l'àrea de llengua i literatura en base a les competències marcades en el currículum de Primària i s'orienta a la qualitat.
10. Estableix plans concrets per treballar en entorns multilingües, amb esperit emprenedor.
11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.
12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el paper que té en el currículum de primària.
13. Utilitza estratègies metodològiques de foment de l’estratègia literària i ho fa amb esperit emprenedor.
14. Coneix les distintes opcions literàries adequades als diferents cicles.
15. Domina els diferents gèneres literaris que poder treballar-se a l'etapa de Primària.
32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i a la literatura.
33. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.
Continguts
13. Marc epistemològic de la Didàctica de la Llengua i la Literatura: bases psicològiques, sociològiques i pedagògiques.
14. Llengua i escola.
22. Situacions d'aprenentatge de les llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies.
24. La competència literària en l'etapa d'educació primària.
25. Estratègies metodològiques per al foment de la competència literària.
26. La literatura infantil i juvenil en l'etapa d'educació primària.
27. Els gèneres literaris en la literatura infantil i juvenil.
Metodologia i activitats formatives
Sistemes i criteris d'avaluació
Bibliografia i recursos
Colomer, T. (1999). “Las funciones de la literatura infantil y juvenil”. T. Colomer, Introducción a la literatura infantil y juvenil, Madrid: Editorial Síntesis, 15-62.
Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (Disponible a http://www.gretel.cat/es/lecturas/pdf-per-descarregar-siete-llaves-para-valorar-historias-infantiles/)
Janer Manila, G. (2002). La literatura infantil en l’univers de l’antropologia de l’educació. T. Colomer (ed.), La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis, Bellaterra: ICE de la UAB, 23-29.