Pràctiques Escolars 2
Mòdul: Pràcticum
Matèria: Pràctiques escolars
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
Els seminaris i sessions de reflexió obligatoris estan establerts. Els tutors concretaran l'hora i l'aula. Es poden fer consultes concretes via mail i tutories a petició dels estudiants o del tutor.
Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entrar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.
Les Pràctiques Escolars II s'ubiquen en el primer semestre del tercer curs dels estudis de Grau. La càrrega lectiva de l'assignatura és de 14 crèdits ECTS que inclou una formació en alternança en horari lectiu del centre (estudiants del grau torn matí) que combina les pràctiques externes als centres formadors amb les classes a la universitat i l'assistència als seminaris amb el/la tutor/a de la universitat que tenen caràcter obligatori.
Les pràctiques de DT (estudiants del grau torn tarda) es duen a terme durant sis setmanes intensives.
Una de les finalitats de les PE II és afavorir el pensament crític-reflexiu fonamental en la professió docent. La modalitat de pràctiques és la d'intervenció acompanyada i durant la seva estada als centres, els alumnes tindran l'oportunitat de relacionar la teoria apresa durant el curs amb la pràctica i l'experiència viscuda a l'aula. A banda de realitzar observacions a les àrees de matemàtiques, llengua i ciències, hauran d'elaborar una unitat didàctica ajustada a la normativa curricular i a les necessitats del centre. Posteriorment, l'hauran d'implementar a l'aula reflexionant i valorant aquesta intervenció i l'assoliment de les competències personals i professionals que se'n derivin.
TORN MATÍ: La formació d'alternança de 3r per al curs 2020-2021 (torn matí) s'organitzarà de la manera següent(*):
Organització formació d’alternança 3r curs ( torn matí)
|
|
Del 9 al 26 d’octubre i 30 d'octubre |
Estada al centre formador |
Del 27 al 29 d'octubre i del 2 al 5 de novembre |
Classes a la universitat |
Del 6 al 20 de novembre |
Estada al centre formador |
Del 23 al 26 de novembre |
Classes a la universitat |
Del 27 de novembre al 15 de desembre i el 18 de desenbre |
Estada al centre formador |
16 i 17 de desembre i fins al final del semestre |
Classes a la universitat |
Dates pràctiques intensives 3r curs (DT)
|
|
23 d'octubre | 18-19h. Seminari "saber ser i estar" ( Sr. J. L: Adam) Seminari previ (cada tutor/a convoca els seus estudiants) |
Del 2 de novembre al 15 de desembre |
Estada al centre formador |
18 de desembre |
Seminari posterior (cada tutor/a convoca els seus estudiants) |
7 de gener |
Lliurament treball (pdf moodle) |
Setmana del 11 al 15 de gener |
Lliurament treball corregit |
Cal haver cursat l'assignatura de Pràctiques Escolars I i estar cursant les assignatures del 3r curs vinculades a les tres àrees d'observació (llengua, matemàtiques i ciències).
Caldrà presentar al centre formador, juntament amb la resta de documentació, un certificat de delictes sexuals que l'estudiant haurà de tramitar.
En els casos que es requereixi caldrà presentar un certificat metge abans de l'inici de les pràctiques que acrediti que l'estudiant no té impediment per realitzar-les.
Els dos certificats obligatoris que cada estudiant haurà de presentar al centre són:
Les Pràctiques escolars II de modalitat d'intervenció acompanyada tenen per finalitat dur a terme observacions i intervencions puntuals a l'aula amb el suport i la supervisió del tutor del centre i el seguiment i reflexió del tutor de la universitat. L'alternança es justifica per la necessitat de fer la reflexió i establir un feed-back immediat i contingent des del centre formador i des de la universitat.
Els estudiants de DT fan aquestes pràctiques de manera intensiva per qüestions laborals que els permeten fer una relflexió vinculada al ejercicio de la profesión.
Els coneixements teòrics de les assignatures de didàctica general, llengua, matemàtiques i ciències serviran als alumnes per interpretar les observacions. Paral.lelament les experiències viscudes a l'aula seran objecte d'anàlisi i contribuiran a la vinculació dels sabers (acadèmics-pràctics).
Cal fer ús dels materials de les assignatures per elaborar el treball de pràctiques.
La metodologia de les pràctiques inclou:
S: Seminaris a la universitat
PE: Pràctiques Externes al centre
ETI: Estudi i treball individual
ETG: Estudi i treball en grup
T: Tutories individuals
Abans de les pràctiques:
Abans del seminari previ, des de secretaria de pràctiques es gestionaran els documents i s'enviaran ONLINE. Hi ha d'haver una còpia per a cada una de les parts ( estudiant, universitat i centre formador). La presentació i acollida al centre de cada estudiant es farà d'acord amb el pla d'actuació per aquest curs 2020-2021.
Aquesta documentació que s'enviarà ONLINE des de secretaria inclou:
Durant les pràctiques:
Els estudiants hauran de:
Cronograma orientatiu distribució tasques durant el període de pràctiques
1a i 2a SETMANA:
3a i 4a SETMANA:
5a i 6a SETMANA:
Després de les pràctiques:
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-59 CEM-60 CEM-61 CEM-62 CEM-63 CET-2 CET-3 CET-4 CG-01 CG-02 CG-03 CG-09 | aprenentatge orientat a projectes contracte d'aprenentatge estudi de casos | classes pràctiques classes teòriques estudi i treball individual / autònom pràctiques externes seminaris tallers tutories |
L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades. La funció d'avaluar és pròpia del/a professor/a-tutor/a de la Universitat i del/a mestre/a-tutor/a de l'escola.
L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per valor globalment l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació que constarà a les actes.
L'avaluació de l'assignatura de pràctiques d'alternança consta de quatre parts. Cal aprovar totes les parts per aprovar l'assignatura. La interrupció de les pràctiques per mancances competencials dels estudiants o l'existència de mancances competencias valorades (document del moodle) suposarà el suspès a l'assignatura i l'estudiant haurà de repetir les seves pràctiques.
Les pràctiques s’avaluaran a partir de:
CARACTERÍSTIQUES DEL DOSSIER D'APRENENTATGE ALTERNANÇA:
Extensió: 30 pàgines màxim. Els annexos del punt 2 a banda.
Llengua: Català / Anglès ( segons Grau)
CARACTERÍSTIQUES DEL DOSSIER D'APRENENTATGE DT:
Extensió: 35 pàgines màxim.
DATES IMPORTANTS ( torn matí):
SEMINARIS PREVIS OBLIGATORIS ALTERNANÇA TORN MATÍ.
- Seminari "saber ser i saber estar" (Sr. J.L. Adam-Comissió de Pràctiques):
- Seminaris amb els tutors/es: Setmana del 5 fins al 8 d'octubre (cada tutor/a haurà de concretar el dia i la franja horària segons horaris lliures del curs).
SEMINARIS TUTORIES SEGUIMENT ALTERNANÇA TORN MATÍ (cada tutor/a concretarà el dia segons horaris del curs):
Setmana del 27 al 30 d'octubre: Seminaris amb els tutors/es (cada tutor/a concretarà el dia i la franja horària segons horaris lliures del curs).
Setmana del 23 al 27 de novembre: Seminaris amb els tutors/es (cada tutor/a concretarà el dia i la franja horària segons horaris lliures del curs).
Setmana del 16 al 18 de desembre: Seminaris amb els tutors/es (cada tutor/a concretarà el dia i la franja horària segons horaris lliures del curs).
Dates pràctiques intensives 3r curs (DT)
|
|
23 d'octubre | 18-19h. Seminari "saber ser i estar" (Sr. J. L. Adam - Comissió de pràctiques) Seminari previ (cada tutor/a convoca els seus estudiants) |
Del 2 de novembre al 15 de desembre |
Estada al centre formador |
18 de desembre |
Seminari posterior |
7 de gener |
Lliurament treball (pdf moodle) |
Setmana del 11 al 15 de gener |
Lliurament treball corregit (tutoria individual convocada pel tutor/a). |
La nota global serà numèrica i l'alumne ha d'aprovar els diferents elements que s'integren a l'avaluació per poder aprovar l'assignatura (seminaris, informe del tutor del centre, sessions reflexives a l'aula i dossier d'aprenentatge). Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
NC: cap corregit. Cal repetir el dossier per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció formal del treball i només es pot obtenir un APROVAT (5). Si el suspens del dossier d’aprenentatge és per forma i contingut o per contingut, la primera convocatòria queda suspesa i cal presentar el treball a la segona convocatòria segons la dada indicada pel tutor / a de la universitat.
Només es podrà considerar la segona convocatòria de les pràctiques quan hi hagi NP (presentació del dossier fora de terminis o pla d’adaptació d’horaris aprofitats). En el cas que hi hagi defectes de contingut en el treball escrit de pràctiques o mancances competencials durant l’estada, caldrà repetir les pràctiques i tornar a matricular-se de l’assignatura.
Les assignacions de MH (Matrícules d'honor) suposen una menció especial que implica l'excel·lència a nivell de forma i de contingut de l'avaluació de pràctiques en el seu conjunt. Les proposa el/la tutor/a de la universitat en base a aquests criteris i mai a petició dels estudiants.
Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà presentar-les prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques perquè el número d'assignacions és limitat.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
1-22 | Observacions Memòria Grau de participació Presentacions orals Disseny d'activitats Treballs i projectes Autoavaluació Presentació d'un treball Preguntes orals |
CELA, J. i PALOU, J.(2008). Va de mestres. Carta als mestres que comencen. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat.
CELA, J.(2001) Calaix de mestre. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat. ISBN:84-891 149-95-X.
FUERTES, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
FUSTER, C. (2005). La volta a l'escola en vuitanta mons. Col·lecció testimonis. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
PUIG. JM. (1999). Feina d'educar. Barcelona: Edicions 62. Rosa Sensat.