Psicologia I: Bases del Desenvolupament Infantil
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dra. Maria CERRATO - mcerratolara@uic.es
Horari d'atenció
L'horari de tutories serà a convenir segons les necessitats de l'alumne mitjançant cita prèvia a través de correu electrònic (mcerratolara@uic.es).
És altament recomanable anar a la tutoria assignada per a la preparació de la vostra presentació (s’aconsella tenir el treball avançat en 80%-90%). Les tutories es duran a terme de 11:30 a 12 a la nostra aula (D102) i cada grup haurà d’anar el dia de classe previ a la seva presentació. Per exemple si la vostra presentació és el 19 de desembre, hauríeu d’anar a la tutoria el dia 17 de desembre.
El sentit d’aquesta assignatura rau en la necessitat que el/la futur/a mestre/a conegui, per una banda, els fonaments de la psicologia de l’educació (com s’aprèn i s’ensenya en contextos educatius escolars) i per altra, les bases de la psicologia evolutiva (del desenvolupament).
D’aquesta manera, conèixer els elements basics que condicionen el desenvolupament de l’infant i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement crucial per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-02 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-03 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-04 CET-5 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-05 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CET-5 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CET-6 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CET-7 | Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom |
CG-01 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CG-02 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball individual / autònom |
CG-05 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball individual / autònom |
L’alumne/a és avaluat a partir de quatre elements, a nivell grupal (1 i 2) i individual (3 i 4)
1) L’exposició a classe d’una sessió1 30%
2) L’elaboració d’una pràctica2 20%
3) L’examen final3 40%
4) El nivell de participació4 10%
1,2 Tasca obligatòria per tal d’aprovar l’assignatura.
1 Haurà de tenir una durada de 1h 20min: no es tracta d’explicar tot el contingut sinó totes les idees/conceptes importants que es poden explicar dins del temps donat (això implica que el grup hauria d’assajar prèviament). És molt important tenir en compte que no es tracta d’exposar, sinó d’explicar (prenent el rol de professor). Al final de l’exposició s’haurà de plantejar un kahoot amb 20 preguntes. Els següents quatre aspectes seran avaluats: a) selecció dels continguts, b) estructura dels continguts, c) estratègies docents (claredat de les explicacions davants dels companys), i d) gestió del temps i fluïdesa (es veu un discurs preparat o pel contrari la improvisació afecta negativament la gestió del temps?).
2Cada activitat inclou el contingut desenvolupat al llarg de quatre sessions. Això vol dir que el producte final l’elaboren quatre grups conjuntament.
3Serà un examen tipus test (de resposta múltiple)
4S’avaluarà a partir de la resolució de les activitats (5%) i amb el 80% d’assistència (5%). Nota. L’assistència ajuda a millorar la nota, però no és obligatòria ni penalitza.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Coneix les caracteristiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels nens de 0-3 anys i de 3-6 (1) | Proves objectives Dossier d'aprenentatge |
Coneix, sap aplicar i valora l'estimulació primarenca a l'educació infantil (3) | Proves objectives |
Reconeix les caracteristiques cognitives, psicomotrius, comunicatives, socials i afectives pròpies dels alumnes de 0-6 anys i sap identificar-ne un possible dèficit o sobre dotació (4) | Grau de participació Proves objectives Presentació d'un treball Dossier d'aprenentatge |
Ofereix als pares i a altres parts implicades informació sobre els alumnes i utilitza adequadament la informació que n'obté (12) | Proves objectives Presentació d'un treball en grup |
En el seu desenvolupament professional utilitza informació dels alumnes i companys per orientar la seva acció cap a un millora constant (15) | Dossier d'aprenentatge |
Poseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament com per analitzar i comprendre la seva conducta i la dels altres (16) | Proves objectives Autoavaluació Dossier d'aprenentatge |
Coneix els processos mentals per desenvolupar un anàlisi exhaustiu dels casos a estudiar (17) | Proves objectives Dossier d'aprenentatge |
Sap com tenir en compte les característiques de l'entorn tant per comprendre les caracteristiques d'un cas com per preveure la seva intervenció (18) | |
Integra i agrupa els fonaments d'educació infantil i el seu desenvolupament a l'aula (30) | Proves objectives Dossier d'aprenentatge |
Reconeix la necessitat d'esforçar-se individualment per aconseguir assolir els objectius de la comunitat educativa (33) | Autoavaluació Dossier d'aprenentatge |
Sap promoure l'adquisició d'habits en relació a l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació i de normes i límits, el joc simbólic i heuristic (5) |
-Berger, K. (2004). Psicologia del desarrollo. Buenos aires: editorial médica panamericana S.A.
-Coll, C y otros. (1993). Dessarrollo psicológico y educación (3vols.) Madrid: Alianza.
-Córdoba Iñesta, A.I. (2006). Psicologia del desarrollo en edad escolar: Pirámide.
-Debesse, M. (1989). Psicologiía del niño. Buenos Aires: Nova.
-Gonzalez-Pérez, J y Criado del Pozo M.J. ( 2004) Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Mardid: CCS.
-Hoffman, L y otros. (1983). Psicologia del Desarrollo hoy (2vols.): Mc Graw Hill.
-Marchesi, A y otros. ((1983). Psicologia evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.
-Papalia, D.E y otros. (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: Mc Graw Hill.
-Richard, J. Philip G. (2005). Psicologia y vida. Mexico: Pearson Educacion.
-Richmond, P.G. (1984). Introducción a Piaget. Madrid: Fundamentos.
-Triadó, C i altres. (1998). Psicologia evolutiva. (1998). Barcelona: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.