Assignatura

Psicologia I: Bases del Desenvolupament Infantil

  • codi 10616
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria CERRATO - mcerratolara@uic.es

Horari d'atenció

L'horari de tutories serà a convenir segons les necessitats de l'alumne mitjançant cita prèvia a través de correu electrònic (mcerratolara@uic.es).

És altament recomanable anar a la tutoria assignada per a la preparació de la vostra presentació (s’aconsella tenir el treball avançat en 80%-90%). Les tutories es duran a terme de 11:30 a 12 a la nostra aula (D102) i cada grup haurà d’anar el dia de classe previ a la seva presentació. Per exemple si la vostra presentació és el 19 de desembre, hauríeu d’anar a la tutoria el dia 17 de desembre.

Presentació

El sentit d’aquesta  assignatura rau en la necessitat  que el/la futur/a mestre/a conegui, per una banda, els fonaments de la psicologia de l’educació (com s’aprèn i s’ensenya en contextos educatius escolars) i per altra, les bases de la psicologia evolutiva (del desenvolupament).

D’aquesta manera, conèixer els elements basics que condicionen el desenvolupament de l’infant i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement crucial per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge.

Objectius

  • Conèixer les característiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels infants de 0-6 anys.
  • Reconèixer la identitat de l’etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
  • Conèixer els principis de l'estimulació primerenca, així com els principals autors de referència actuals en aquesta línia i els programes que presenten.
  • Caracteritzar les diferents etapes del desenvolupament des d’un punt de vista psico-evolutiu i analitzar-ne les implicacions educatives.
  • Reflexionar sobre les relaciona entre desenvolupament psicològic i educació.
  • Analitzar els principals components i variables dels processos d’ensenyament i aprenentatge des d’una perspectiva psicològica.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-02 - Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infantesa en els períodes de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys.
  • CEM-03 - Conèixer els fonaments de l'atenció primerenca.
  • CEM-04 - Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
  • CEM-05 - Saber promoure l'adquisició d'hàbits al voltant de l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix les característiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels nens de 0-3 i 3-6 (1)
  • Reconeix les característiques cognitives, psicomotrius, comunicatives, socials i afectives pròpies dels alumnes de 0-6 anys i sap identificar-ne un possible dèficit o sobre dotació (4)
  • Sap com promoure l’adquisició dels hàbits en relació a l’autonomia, la llibertat, la curiositat, l’observació, l’experimentació, la imitació, l’acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic (5)
  • Ofereix als pares i a altres parts implicades informació sobre els alumnes, i usa adequadament la informació que obté d’aquests (12)
  • En el seu desenvolupament personal i professional utilitza informació obtinguda dels alumnes i dels seus companys de professió, a més de l’ajuda dels seus companys en forma de consell o supervisió, per orientar la seva acció cap a una millora constant (15)
  • Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i comprendre la seva conducta i la dels altres (16)
  • Coneix els processos mentals a seguir per desenvolupar  un anàlisis exhaustiu de los casos a estudiar (17)
  • Sap com tenir en compte les característiques de l’entorn tant per comprendre les característiques d’un cas com per preveure la seva intervenció (18)
  • Integra i agrupa els fonaments d’educació infantil i el seu desenvolupament a l’aula (30)
  • Reconeix la necessitat d’esforçar-se individualment per aconseguir assolir els objectius de la comunitat educativa (33)

Continguts

  1. Introducció a la psicologia del desenvolupament
  2. Processos psicològics bàsics
  3. Característiques psicològiques 0-3 (Desenvolupament cognitiu, comunicació i llenguatge, social i físic)
  4. Característiques psicològiques  0-6 (Desenvolupament cognitiu, comunicació i llenguatge, social i físic)
  5. Desenvolupament de la personalitat: Estructura de la personalitat i identificació de disfuncions
  6. Intervenció primerenca: fonaments i models 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-02 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-03 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-04 CET-5 Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-05 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CET-5 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CET-6 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CET-7 Estudi de casos
Estudi i treball individual / autònom
CG-01 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CG-02 Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball individual / autònom
CG-05 Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’alumne/a és avaluat a partir de quatre elements, a nivell grupal (1 i 2) i individual (3 i 4)

1)      L’exposició a classe d’una sessió1     30%

2)      L’elaboració d’una pràctica2              20%

3)      L’examen final3                                  40%

4)      El nivell de participació4                    10%

 

 

1,2 Tasca obligatòria per tal d’aprovar l’assignatura.

 

1 Haurà de tenir una durada de 1h 20min: no es tracta d’explicar tot el contingut sinó totes les idees/conceptes importants que es poden explicar dins del temps donat (això implica que el grup hauria d’assajar prèviament). És molt important tenir en compte que no es tracta d’exposar, sinó d’explicar (prenent el rol de professor). Al final de l’exposició s’haurà de plantejar un kahoot amb 20 preguntes. Els següents quatre aspectes seran avaluats: a) selecció dels continguts, b) estructura dels continguts, c) estratègies docents (claredat de les explicacions davants dels companys), i d) gestió del temps i fluïdesa (es veu un discurs preparat o pel contrari la improvisació afecta negativament la gestió del temps?).

 

2Cada activitat inclou el contingut desenvolupat al llarg de quatre sessions. Això vol dir que el producte final l’elaboren quatre grups conjuntament.   

 

3Serà un examen tipus test (de resposta múltiple)

 

4S’avaluarà a partir de la resolució de les activitats (5%) i amb el 80% d’assistència (5%). Nota. L’assistència ajuda a millorar la nota, però no és obligatòria ni penalitza.      

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Coneix les caracteristiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels nens de 0-3 anys i de 3-6 (1)Proves objectives
Dossier d'aprenentatge
Coneix, sap aplicar i valora l'estimulació primarenca a l'educació infantil (3)Proves objectives
Reconeix les caracteristiques cognitives, psicomotrius, comunicatives, socials i afectives pròpies dels alumnes de 0-6 anys i sap identificar-ne un possible dèficit o sobre dotació (4)Grau de participació
Proves objectives
Presentació d'un treball
Dossier d'aprenentatge
Ofereix als pares i a altres parts implicades informació sobre els alumnes i utilitza adequadament la informació que n'obté (12)Proves objectives
Presentació d'un treball en grup
En el seu desenvolupament professional utilitza informació dels alumnes i companys per orientar la seva acció cap a un millora constant (15)Dossier d'aprenentatge
Poseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament com per analitzar i comprendre la seva conducta i la dels altres (16)Proves objectives
Autoavaluació
Dossier d'aprenentatge
Coneix els processos mentals per desenvolupar un anàlisi exhaustiu dels casos a estudiar (17)Proves objectives
Dossier d'aprenentatge
Sap com tenir en compte les característiques de l'entorn tant per comprendre les caracteristiques d'un cas com per preveure la seva intervenció (18)
Integra i agrupa els fonaments d'educació infantil i el seu desenvolupament a l'aula (30)Proves objectives
Dossier d'aprenentatge
Reconeix la necessitat d'esforçar-se individualment per aconseguir assolir els objectius de la comunitat educativa (33)Autoavaluació
Dossier d'aprenentatge
Sap promoure l'adquisició d'habits en relació a l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació i de normes i límits, el joc simbólic i heuristic (5)

Bibliografia i recursos

-Berger, K. (2004). Psicologia del desarrollo. Buenos aires: editorial médica  panamericana S.A.

-Coll, C y otros. (1993). Dessarrollo psicológico y educación (3vols.) Madrid: Alianza.

-Córdoba Iñesta, A.I. (2006). Psicologia del desarrollo en edad escolar: Pirámide.

-Debesse, M. (1989). Psicologiía del niño. Buenos Aires: Nova.

-Gonzalez-Pérez, J y Criado del Pozo M.J. ( 2004) Psicologia de la educación para una  enseñanza práctica. Mardid: CCS.

-Hoffman, L y otros. (1983). Psicologia del Desarrollo hoy (2vols.): Mc Graw Hill.

-Marchesi, A y otros. ((1983). Psicologia evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.

-Papalia, D.E y otros. (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: Mc Graw Hill.

-Richard, J. Philip G. (2005). Psicologia y vida. Mexico: Pearson Educacion.

-Richmond, P.G. (1984). Introducción a Piaget. Madrid: Fundamentos.

-Triadó, C i altres. (1998). Psicologia evolutiva. (1998). Barcelona: Publicacions de la   Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Material didàctic

      Materials
            Presentació PSI-I  presentaciopsi-i2016-17.pptx 
            Rúbrica de l'assignatura PSI-I EI rubricapsi-ieicompleta.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00