Psicologia I: Bases del Desenvolupament Infantil
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès
Responsable
Dra. Maria CERRATO - mcerratolara@uic.es
Horari d'atenció
L'horari de tutories serà a convenir segons les necessitats de l'alumne mitjançant cita prèvia a través de correu electrònic (mcerratolara@uic.es).
És altament recomanable anar a la tutoria assignada per a la preparació de la vostra presentació (s’aconsella tenir el treball avançat en 80%-90%). Les tutories es duran a terme de 11:30 a 12 a la nostra aula (D102) i cada grup hauria d’anar el dia de classe previ a la seva presentació.
El sentit d’aquesta assignatura rau en la necessitat que el/la futur/a mestre/a conegui, per una banda, els fonaments de la psicologia de l’educació (com s’aprèn i s’ensenya en contextos educatius escolars) i per altra, les bases de la psicologia evolutiva (del desenvolupament).
D’aquesta manera, conèixer els elements basics que condicionen el desenvolupament de l’infant i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement crucial per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
Introducció a la psicologia desenvolupament
Aproximació històrica a la psicologia del desenvolupament
Desenvolupament al llarg dels primers dos anys, la primera infància i els anys escolars:
Desenvolupament físic i psicomotor
Desenvolupament cognitiu
Desenvolupament de la comunicació i el llenguatge
Desenvolupament social
Tema 1: Introducció (1 sessió + Pràctica 1)
Tema 2: Aproximació històrica (3 sessions + Pràctica 2)
Tema 3: Els primers dos anys (4 sessions + Pràctica 3+ Examen 1)
Tema 4: La primera infància (4 sessions + Pràctica 4)
Tema 5: Els anys escolars (4 sessions + Pràctica 5 + Examen 2)
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-02 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-03 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-04 CET-5 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-05 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CET-5 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CET-6 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CET-7 | Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom |
CG-01 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CG-02 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball individual / autònom |
CG-05 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball individual / autònom |
L’alumne/a és avaluat a partir de quatre elements, a nivell grupal (1 i 2) i individual (3)
L’exposició a classe d’una sessió 35%
L’elaboració d’una pràctica + fulla de respostes 15%
L’examen final 50%
-Palacios, J., Marchesi, A., i Coll, C. (2004). Desarrollo Psicológico y Educación (vol 1): Psicología Evolutiva. Alianza Editorial.
-Stassen Berger, K. (2015). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia (9a edición). Editorial Panamericana.
Lectures complementàries:
-Berger, K. (2004). Psicologia del desarrollo. Buenos aires: editorial médica panamericana S.A.
-Coll, C y otros. (1993). Dessarrollo psicológico y educación (3vols.) Madrid: Alianza.
-Córdoba Iñesta, A.I. (2006). Psicologia del desarrollo en edad escolar: Pirámide.
-Debesse, M. (1989). Psicologiía del niño. Buenos Aires: Nova.
-Gonzalez-Pérez, J y Criado del Pozo M.J. ( 2004) Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Mardid: CCS.
- Harris, M., i Butterworth, G. (2002). Developmental Psychology: A student’s handbook Hove: Psychology Press.
- Harris, M., i Westermann, G. (2014). A Student's Guide to Developmental Psychology.Hove: Psychology Press.
-Hoffman, L y otros. (1983). Psicologia del Desarrollo hoy (2vols.): Mc Graw Hill.
-Marchesi, A y otros. ((1983). Psicologia evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.
-Papalia, D.E y otros. (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: Mc Graw Hill.
-Richard, J. Philip G. (2005). Psicologia y vida. Mexico: Pearson Educacion.
-Richmond, P.G. (1984). Introducción a Piaget. Madrid: Fundamentos.
-Triadó, C i altres. (1998). Psicologia evolutiva. (1998). Barcelona: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.