Educació I: Didàctica i Curriculum
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Carmen BALAGUER - mcbalaguer@uic.es
Horari d'atenció
Atenció personalitzada
Professora: Carme Balaguer
Avisar abans per -mail: mcbalaguer@uic.es
Introducció a les metodologies i estils didàctics, i a la programació de l'ensenyament-aprenentatge en el marc normatiu vigent, i en l'enton social i cultural actual.
- Assolir les competències especificades
- Conèixer els mecanismes per a l'elaboració de les diferents programacions didàctiques des d'una perspectiva constructivista i inclusiva
- Conèixer els elements, estratègies i metodologies didàctiques per saber organitzar un procés d'ensenyament i aprenentatge a l'EI
5.- Sap com promoure l'adquisició d'hàbits al voltant de l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic.
6- Coneix la incidència de la interacció entre iguals i, entre nen i adults en els processos pedagògics com el treball cooperatiu, individual i col.lectiu.
8.- Avalua les activitats i la seva eficàcia i, si cal, les adapta a tot el grup oa cada alumne en concret per afavorir l'atenció a la diversitat.
9.- Gestiona l'aula d'educació infantil usant diferents formes d'organització, suports didàctics i materials educatius que donen suport els objectius relacionats amb les activitats educatives.
10.-Participa en la dinàmica de l'escola realitzant una aportació constructiva en les diferents reunions, promovent el treball cooperatiu com a eix de l'educació en la tolerància.
11- A nivell pràctic, està familiaritzat amb els sistemes de seguiment dels alumnes i amb les estratègiies per realitzar un seguiment del seu treball com a professor, perquè sigui accessible.
12.-Ofereix als pares ia altres parts implicades informació sobre l'alumnat, i usa adequadament la informació que obté d'aquests.
15.-En el seu desenvolupament personal i professional utilitza informació obtinguda dels alumnes i dels seus companys de professió, a més de l'ajuda dels seus companys en forma de consell o supervisió, per orientar la seva acció cap a la millora constant.
19- Identifica la didàctica com a ciència de l'educació i analitza els components de l'acte didàctic
21.-Pren consciència de la importància del professor com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a l'aula.
22. Comprèn i argumenta la necessitat de la programació d'aula com a pla d'acció per abordar múltiples situacions escolars amb major eficàcia.
23. Disenya, planifica i avalua, a partir de la reflexió, l'activitat docent i el procés d'ensenyament i aprenentatge a l'aula.
24.- Coneix el currículum oficial de l'etapa d'infantil i la seva aplicació, essent capaç d'analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d'aula.
36.-Analitza la necessitat de rigidesa i flexibilitat en els contextos educatius per al desenvolupament de l'activitat educativa.
42.- Analitza la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
43. Coneix l'evolució històrica del sistema educatiu a Espanya i Catalunya
44. Identifica i relaciona les condicions polítiques i legislatives de l'activitat educativa a Espanya i catalunya a l'actualitat.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-01 CEM-06 CET-3 CG-02 CG-05 CG-06 | Estudi de casos | Seminaris tallers |
CEM-06 CET-3 CET-4 CET-5 CG-02 CG-04 CG-07 | Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques |
CET-3 CG-02 | Contracte d'aprenentatge | Tutories |
CEM-05 CET-6 CG-02 CG-04 CG-06 CG-07 | Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball en grup |
CEM-05 CET-3 CET-5 CET-7 CG-05 CG-06 CG-08 | Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom |
L'avaluació de l'assignatura es desenvoluparà a partir de la valoraració el progrés al llarg del periode docent. Els registres que permetran aquesta avaluació es trauran de les diferents activitats d'avaluació continuada, que tindran una naturalesa variada. . Caldrà distingir les activitats d'entrenament de les activitats d'avaluació.
Per aconseguir el màxim d'objectivitat possible en l'avaluació, es demanarà a l'estudiant el màxim de coherència possible entre les notes d'avaluació individual i les notes d'avaluació grupal. En cas de no existir aquesta coherència es prioritzarà sempre la nota individual obtinguda a l'aula, com a nota final. Això és així perquè pensem que la compentència en treball grupal és única i que la resta de competències que l'alumne/a ha d'assolir són d'àmbit individual.
En coherència amb la responsabilitat social que comporta la funció dels mestres, cal especificar dos condicionants més en l'avaluació d'aquesta assignatura. En primer lloc esmentar que les actituds que el professorat consideri d'irresponsabilitat acadèmica poden comportar no assolir l'aprovat en l'assignatura, per entrar en completa contradicció amb el perfil de mestra/e, tal i com assenyala la competència de titulació 7 CET7. En segon lloc, i en relació amb la CG 2, especificar que la llengua vehicular d'aquesta assignatura és el català (encara que es pot treballar documentació en castellà o anglès), en aquest sentit, en qualsevol prova d'avaluació escrita, es penalitzarà amb 0.2 punts, cada falta d'ortografia considerada greu. Si a la revisió d'un treball es perceb, des del principi, un excés de faltes d'ortografia o una redacció impròpia, es retornarà el treball perquè l'estudiant el corregeixi i el torni a lliurar al cap d'una setmana. En aquest cas accedirá a un aprovat com a molt. Pensem que aquestes consideracions seran de molta ajuda per millorar la qualitat de la futura tasca com a mestres i l'actual tasca acadèmica. Si algun/a estudiant presenta, de manera justificada, una dificultat per assolir aquestes condicions cal que ho comuniqui al/ a la professor/a.
RESULTATS D'APRENENTATGE |
SISTEMA D'AVALUACIÓ |
5, 22, 24, |
Presentació d'un treball (UD/ Projecte) |
6, 8, 9, 23, 21 |
Disseny d'activitats (UD/ Projecte) |
11 |
Registre de conductes i observacions |
19, 10, 11, 36 |
Entrevista estructurada (tutories) |
5, 19, 42. 43, 44 |
Memòria (portfoli) |
12 |
Informe (UC/ Projecte) |
15 |
Autoavaluació |
6, 19, 21, 24, 42, 43, 44 |
Proves d’execució i proves objectives |
Lectures de consulta:
Bibliografia bàsica
Bibliografia d'ampliació
La investigació i la innovació a partir de la pràctica
Bibliografia bàsica
Bibliografia d'ampliació
Escola i societat
Bibliografia bàsica
Bibliografia d'ampliació