Habilitats Comunicatives I: Expressió Escrita
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
La redacció escrita ha estat fins a l'actualitat - i hauria de seguir sent - una de les activitats bàsiques del treball universitari; tant els que comencen el seu camí en la vida acadèmica com els que ja l'han finalitzat haurien de dedicar temps a escriure (i a llegir). Les tecnologies de la informació han multiplicat les oportunidats de lectura i els usos de l'escriptura.
Aquesta matèria pretén, en primer lloc, que l'estudiant d'educació assumeixi una alt domini d'expressió escrita i de comprensió lectora; i que es converteixi en expert en aquestes dues habilitats de la competència comunicativa, tant en català com en castellà. En segon lloc, vol oferir una varietat d'estratègies i recursos per fomentar el gust i l'hàbit per la lectura de textos que es relacionen amb els continguts de la carrera i a més afavorir que desenvolupin les capacitats necessàries per desenvolupar a través de l'escriptura investigacions senzilles sobre temes eduactius. En tercer lloc, es vol procurar que perfeccionin les seves capacitats d'expressió escrita, especialment les associades a les formes bàsiques: explicar, narrar, descriure, argumentar, plantejar problemes.
1) Millorar la competència comunicativa en l'àmbit de la llengua escrita i, concretament, en la redacció de diferents tipus de textos (expositius, argumentatius, descriptius, gèneres escolars, narracions...) i en la lectura.
2) Conèixer la teoria bàsica sobre l'aprenentatge de l'escriptura perquè l'alumne sigui capaç d'analitzar les pròpies actituds davant la composició d'un text.
3) Consolidar el coneixement i l'ús normatiu de les llengües catalana i castellana.
4) Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en el desenvolupament de l'ensenyament i en la pròpia maduresa personal.
8.Planifica els textos que produeix i utilitza les tècniques bàsiques de recerca, selecció i organització de la informació en les llengües oficials de Catalunya.
9. Adequa la informació al tipus de text i a la situació comunicativa.
10. Desenvolupa progressivament el significat global del text.
11. Elabora frases comunicativament eficaces, d'estil clar, entenedor i creatiu.
12. Utilitza adequadament els signes de puntuació, els connectors, els pronoms, etc. per relacionar semànticament les frases.
13. Distingeix la informadequadament ació principal de la secundària.
14. Detecta la repetició injustificada d'idees, llacunes d'informació i informació contradictòria o no pertanyent.
15. Utilitza correctament eines de correcció gramatical com a element d'orientació a la qualitat.
16. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
17,. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i la literatura.
18. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.
9. El procés de composició d'un text. La planificació.
10. La recerca, selecció i organització de la informació. L'agrupament de les idees en paràgrafs.
11. Tipologia i gèneres textuals i de les seqüències textuals.
12. La coherència de la informació i la progressió temàtica.
13. La construcció de la frase.
14. La puntuació.
15. La connexió.
16. La referència. Mecanismes gramaticals. La cohesió lèxica i el valor del repertori lèxic.
17. Estratègies de lectura.
18. Estratègies de revisió conceptual de textos.
Les metodologies i activitats formatives principals de l'assignatura consisteixen en el mètode expositiu, l’aprenentatge cooperatiu, la resolució d’exercicis i problemes, el comentari de text, l’estudi i treball en grup, classes teòriques i pràctiques, l’estudi i treball individual i autònom, i l’atenció personalitzada als alumnes.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-43 CEM-44 CEM-46 CET-1 CET-4 CET-7 CG-01 CG-02 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers Tutories |
1. Guia d'escriptura acadèmica (individual i grupal) + prova objectiva (45%).
2. Revista d'educació o de comunicació + prova objectiva (45%)
Es tindrà en compte el comportament de l'estudiant: autonomia, responsabilitat, capacitat de treballar cooperativament. (10%)
No s'acceptaran treballs lliurats fora de plaç; aquestes activitats no entregades caldrà lliurar-les la setmana de revisions i la nota màxima que es podrà obtenir serà un SUFICIENT, per tant, els alumnes que no entreguin les activitats en el seu moment, no disposaran de la nota de l'assignatura fins que ho hagin lliurat tot.
Les activitats caldrà lliurar-les segons s'indiqui: en paper, penjar-les en el Moodle o al DRIVE.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
8. Planifica els textos que produeix i utilitza les tècniques bàsiques d'investigació, selecció i organització de la informació en les llengües oficials de Catalunya. | Informe Presentacions orals Entrevista estructurada Disseny d'activitats Treballs i projectes Prova d'execució Dossier d'aprenentatge |
9. Adequa la informació al tipus de text ia la situació comunicativa | Presentacions orals Proves objectives |
10. Desenvolupa progressivament el significat global del text | Presentacions orals |
11. Elabora frases comunicativament eficaços, d'estil clar, entenedor i creatiu. | Treballs i projectes Autoavaluació |
12. Utilitza adequadament els signes de puntuació, els connectors, els pronoms, etc. per relacionar semànticament les frases | Proves objectives Presentació d'un treball |
13. Distingeix la informació principal de la secundària. | Presentació d'un treball |
14. Detecta la repetició injustificada d'idees, llacunes d'informació i informació contradictòria o no pertinent. | Treballs i projectes Autoavaluació |
15. Utilitza correctament eines de correcció gramatical com a element d'orientació a la qualitat. | Disseny d'activitats Treballs i projectes Presentació d'un treball |
16. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional | Disseny d'activitats Treballs i projectes |
Llengua catalana
Curs de llengua catalana, Nivell C, Generalitat de Catalunya. Departament de Justícia, 2008
www20.gencat.cat/docs/Adjucat/Documents/ARXIUS/nivell_C_solucionari.pdf
Gramàtica de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans
http://www.iecat.net/institucio/seccions/Filologica/gramatica
Diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans
http://dlc.iec.cat
Publicacions d’assessorament lingüístic del Consorci per a la Normalització Lingüística de Sabadell
www.cpnl.cat/xarxa/cnlsabadell/publicacions.html
Servei Lingüístic de la Universitat Oberta de Catalunya
www.uoc.edu/serveilinguistic
Recursos per aprendre català, en paper i en línia
www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.jsp/__ac0x3llc0x3AppJava0x2Autoservei!A/__pm0x3llc0x3AppJava0x2Autoservei!A_view?parameterFilter=005+Sufici%E8ncia&tipusFont=Bibliografia&idFont=1872&tipusCerca=cerca.bibliografies¶meterFieldLlista=DOCUMENT%2FNIVELL_APRENENTATGE&input_cercar=*&suport=&method=cerca_generica&database=P_BIBLIOGRAFIA&numeroResultat=1¶meterField=DOCUMENT%2FNIVELL_APRENENTATGE&numPagina=1&idHit=426621¶meterFilterLlista=005+Sufici%E8ncia&action=CercaPortals
Santiago Pey, Diccionari de sinònims i antònims, Barcelona: Teide, 2002.
...............................................................................................................................................
Lengua castellana
DICCIONARIO PANHISPÁNICO DE DUDAS; RAE
Ed. Espasa Calpe; Madrid 2005
NUEVA GRAMÁTICA DE LA LENGUA ESPAÑOLA; RAE
Ed. Espasa Calpe; Madrid 2010
DICCIONARIO DE LA RAE; RAE Y DRAE
Ed Espasa Calpe (20 Edición)
DICCIONARIO DE USO DEL ESPAÑOL; María Moliner
Ed Gredos, 3ª Edición, Madrid, 2007
ANÁLISIS MORFOLÓGICO, ”TEORÍA Y PRÁCTICA”; Leonardo Gómez Torrego. Ed. SM, Madrid, 2007
Contiene un repaso completo de la morfología de la lengua castellana y puede servir para cotejar el correcto uso de cada palabra.
TEXTOS EXPOSITIVOS-EXPLICATIVOS Y ARGUMENTATIVOS; Teodoro Álvarez Angulo. Ed Octaedro, Madrid 2001
LA COCINA DE LA ESCRITURA; Daniel Cassany
Ed. Anagrama, Colección Argumentos. Barcelona 1995
Es un manual básico sobre la teoría y la práctica de la correcta escritura.
EL TALLER DE LA NOVELA; Francisco Rincón y Juan Sánchez Enciso
Ed. Teide, Barcelona, 1986
REPASAR LA ESCRITURA; Daniel Cassany
Ed Graó. Barcelona, 1993
Buenas normas didácticas para aprender a corregir lo escrito.
TÉCNICAS DE ESCRITURA; E. Coromina y C. Rubio
Ed Teide, Barcelona, 1989
Buen manual para consolidar y repasar el correcto dominio de las frases, la puntuación, la construcción de un texto con coherencia y cohesión.
EL TALLER DE FILOSOFÍA: INTRODUCCIÓN A LA ESCRITURA FILOSÓFICA; Jaime Nubiola. Ed EUNSA, Colec. Astrolabio, Pamplona 2006.
Resulta particularmente interesante para la materia leer el capítulo II
HUMANISMO: LOS BIENES INVISIBLES; Juan Luís Lorda
Ed Rialp, Madrid, 2009
Se recomienda la lectura del capítulo V (“El amor a la palabra”)
ORTOGRAFÍA CASTELLANA; David Fernández
Ed. castellnou