Assignatura

Habilitats Comunicatives I: Expressió Escrita

  • codi 10618
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es

Horari d'atenció

Dilluns a les 12h

Presentació

La redacció escrita ha estat fins a l'actualitat - i hauria de seguir sent - una de les activitats bàsiques del treball universitari; tant els que comencen el seu camí en la vida acadèmica com els que ja l'han finalitzat haurien de dedicar temps a escriure (i a llegir). Les tecnologies de la informació han multiplicat les oportunidats de lectura i els usos de l'escriptura.

Aquesta matèria pretén, en primer lloc, que l'estudiant d'educació assumeixi una alt domini d'expressió escrita i de comprensió lectora; i que es converteixi en expert en aquestes dues habilitats de la competència comunicativa, tant en català com en castellà. En segon lloc, vol oferir una varietat d'estratègies i recursos per fomentar el gust i l'hàbit per la lectura de textos que es relacionen amb els continguts de la carrera i a més afavorir que desenvolupin les capacitats necessàries per desenvolupar a través de l'escriptura investigacions senzilles sobre temes eduactius. En tercer lloc, es vol procurar que perfeccionin les seves capacitats d'expressió escrita, especialment les associades a les formes bàsiques: explicar, narrar, descriure, argumentar, plantejar problemes.

Objectius

1)  Millorar la competència comunicativa en l'àmbit de la llengua escrita i, concretament, en la redacció de diferents tipus de textos (expositius, argumentatius, descriptius, gèneres escolars, narracions...) i en la lectura.
2) Conèixer la teoria bàsica sobre l'aprenentatge de l'escriptura perquè l'alumne sigui capaç d'analitzar les pròpies actituds davant la composició d'un text.
3) Consolidar el coneixement i l'ús normatiu de les llengües catalana i castellana. 
4) Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en el desenvolupament de l'ensenyament i en la pròpia maduresa personal.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-43 - Afavorir les capacitats de parla i d'escriptura.
  • CEM-44 - Conèixer i dominar tècniques d'expressió oral i escrita.
  • CEM-46 - Comprendre el pas de l'oralitat a l'escriptura i conèixer els diferents registres i usos de la llengua.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

8.Planifica els textos que produeix i utilitza les tècniques bàsiques de recerca, selecció i organització de la informació en les llengües oficials de Catalunya.
9. Adequa la informació al tipus de text i a la situació comunicativa.
10. Desenvolupa progressivament el significat global del text.
11. Elabora frases comunicativament eficaces, d'estil clar, entenedor i creatiu.
12. Utilitza adequadament els signes de puntuació, els connectors, els pronoms, etc. per relacionar semànticament les frases.
13. Distingeix la informadequadament ació principal de la secundària.
14. Detecta la repetició injustificada d'idees, llacunes d'informació i informació contradictòria o no pertanyent.
15. Utilitza correctament eines de correcció gramatical com a element d'orientació a la qualitat.
16. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
17,. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant pel que fa al multilingüisme i la literatura.
18. Detecta el llenguatge sexista en la literatura i sap corregir-lo.

Continguts

9. El procés de composició d'un text. La planificació.
10. La recerca, selecció i organització de la informació. L'agrupament de les idees en paràgrafs.
11. Tipologia i gèneres textuals i de les seqüències textuals.
12. La coherència de la informació i la progressió temàtica.
13. La construcció de la frase.
14. La puntuació.
15. La connexió.
16. La referència. Mecanismes gramaticals. La cohesió lèxica i el valor del repertori lèxic.
17. Estratègies de lectura.
18. Estratègies de revisió conceptual de textos.

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les metodologies i activitats formatives principals de l'assignatura consisteixen en el mètode expositiu, l’aprenentatge cooperatiu, la resolució d’exercicis i problemes, el comentari de text, l’estudi i treball en grup, classes teòriques i pràctiques, l’estudi i treball individual i autònom, i l’atenció personalitzada als alumnes.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-43 CEM-44 CEM-46 CET-1 CET-4 CET-7 CG-01 CG-02 CG-08 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Caldrà mostrar que s'han adquirit uns resultats d'aprenentatge, per mitjà del lliurament i execució de les activitats integrades en els següents resultats:

 

1. Guia d'escriptura acadèmica (individual i grupal) + prova objectiva (45%). 

2. Revista d'educació o de comunicació + prova objectiva (45%) 

Es tindrà en compte el comportament de l'estudiant: autonomia, responsabilitat, capacitat de treballar cooperativament. (10%)


No s'acceptaran treballs lliurats fora de plaç; aquestes activitats no entregades caldrà lliurar-les la setmana de revisions i la nota màxima que es podrà obtenir serà un SUFICIENT, per tant, els alumnes que no entreguin les activitats en el seu moment, no disposaran de la nota de l'assignatura fins que ho hagin lliurat tot. 

Les activitats caldrà lliurar-les segons s'indiqui: en paper, penjar-les en el Moodle o al DRIVE.

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
8. Planifica els textos que produeix i utilitza les tècniques bàsiques d'investigació, selecció i organització de la informació en les llengües oficials de Catalunya.Informe
Presentacions orals
Entrevista estructurada
Disseny d'activitats
Treballs i projectes
Prova d'execució
Dossier d'aprenentatge
9. Adequa la informació al tipus de text ia la situació comunicativaPresentacions orals
Proves objectives
10. Desenvolupa progressivament el significat global del textPresentacions orals
11. Elabora frases comunicativament eficaços, d'estil clar, entenedor i creatiu.Treballs i projectes
Autoavaluació
12. Utilitza adequadament els signes de puntuació, els connectors, els pronoms, etc. per relacionar semànticament les frasesProves objectives
Presentació d'un treball
13. Distingeix la informació principal de la secundària.Presentació d'un treball
14. Detecta la repetició injustificada d'idees, llacunes d'informació i informació contradictòria o no pertinent.Treballs i projectes
Autoavaluació
15. Utilitza correctament eines de correcció gramatical com a element d'orientació a la qualitat.Disseny d'activitats
Treballs i projectes
Presentació d'un treball
16. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professionalDisseny d'activitats
Treballs i projectes

Bibliografia i recursos

Llengua catalana

  • Curs de llengua catalana, Nivell C, Generalitat de Catalunya. Departament de Justícia, 2008

www20.gencat.cat/docs/Adjucat/Documents/ARXIUS/nivell_C_solucionari.pdf

  • Gramàtica de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans

http://www.iecat.net/institucio/seccions/Filologica/gramatica

  • Diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans

http://dlc.iec.cat

  • Publicacions d’assessorament lingüístic del Consorci per a la Normalització Lingüística de Sabadell

www.cpnl.cat/xarxa/cnlsabadell/publicacions.html

  • Servei Lingüístic de la Universitat Oberta de Catalunya

www.uoc.edu/serveilinguistic

  • Recursos per aprendre català, en paper  i en línia

www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.jsp/__ac0x3llc0x3AppJava0x2Autoservei!A/__pm0x3llc0x3AppJava0x2Autoservei!A_view?parameterFilter=005+Sufici%E8ncia&tipusFont=Bibliografia&idFont=1872&tipusCerca=cerca.bibliografies&parameterFieldLlista=DOCUMENT%2FNIVELL_APRENENTATGE&input_cercar=*&suport=&method=cerca_generica&database=P_BIBLIOGRAFIA&numeroResultat=1&parameterField=DOCUMENT%2FNIVELL_APRENENTATGE&numPagina=1&idHit=426621&parameterFilterLlista=005+Sufici%E8ncia&action=CercaPortals

  • Santiago Pey, Diccionari de sinònims i antònims, Barcelona: Teide, 2002.

 

...............................................................................................................................................

 

 

Lengua castellana

 

DICCIONARIO PANHISPÁNICO DE DUDAS;   RAE

Ed. Espasa Calpe; Madrid 2005   

NUEVA GRAMÁTICA DE LA LENGUA ESPAÑOLA; RAE

Ed. Espasa Calpe; Madrid 2010

DICCIONARIO DE LA RAE; RAE Y DRAE

Ed Espasa Calpe (20 Edición)

DICCIONARIO DE USO DEL ESPAÑOL; María Moliner

Ed Gredos, 3ª Edición, Madrid, 2007

ANÁLISIS MORFOLÓGICO, ”TEORÍA Y PRÁCTICA”; Leonardo Gómez Torrego. Ed. SM, Madrid,  2007

Contiene un repaso completo de la morfología de la lengua castellana y puede servir para cotejar el correcto uso de cada palabra. 

TEXTOS EXPOSITIVOS-EXPLICATIVOS Y ARGUMENTATIVOS; Teodoro Álvarez Angulo. Ed Octaedro, Madrid 2001

LA COCINA DE LA ESCRITURA; Daniel Cassany

Ed. Anagrama, Colección Argumentos. Barcelona 1995

Es un manual básico sobre la teoría y la práctica de la correcta escritura.

EL TALLER DE LA NOVELA; Francisco Rincón y Juan Sánchez Enciso

Ed. Teide, Barcelona, 1986 

REPASAR LA ESCRITURA; Daniel Cassany 

Ed Graó. Barcelona, 1993

Buenas normas didácticas para aprender a corregir lo escrito. 

TÉCNICAS DE ESCRITURA; E. Coromina y C. Rubio 

Ed Teide, Barcelona, 1989 

Buen manual para consolidar y repasar el correcto dominio de las frases, la puntuación, la construcción de un texto con coherencia y cohesión. 

EL TALLER DE FILOSOFÍA: INTRODUCCIÓN A LA ESCRITURA FILOSÓFICA; Jaime Nubiola. Ed EUNSA, Colec. Astrolabio, Pamplona 2006. 

Resulta particularmente interesante para la materia leer el capítulo II 

HUMANISMO: LOS BIENES INVISIBLES; Juan Luís Lorda 

Ed Rialp, Madrid, 2009 

Se recomienda la lectura del capítulo V (“El amor a la palabra”) 

ORTOGRAFÍA CASTELLANA; David Fernández 

Ed. castellnou 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00