Habilitats Comunicatives II: Expressió Oral
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Dins de l’aula, una de les eines que més utilitzen els docents és la seva pròpia veu. En aquesta assignatura es reconeixerà la pròpia veu, els elements del cos que són imprescindibles per utilitzar-la i s’adquiriran recursos per conservar i millorar la projecció de la veu.
Es donarà molta importància a la part pràctica de l’assignatura, ja que és necessària per a poder interioritzar els conceptes teòrics.
No hi ha requisits previs.
Els objectius de l’assignatura són:
– Treballar en equip, respectant als altres i enfortint les situacions que mantinguin i potencïin la cooperació per aconseguir els objectius marcats.
– Adquirir les habilitats, capacitats i actituds necessàries per a la pràctica professional de la docència.
– Desenvolupar idees i conceptes així com comunicar-los i presentar-los en els diferents contextos de forma adequada.
– Diferenciar i aplicar els recursos per al manteniment de la veu en la docència.
– Comunicar a través de les tècniques d’expressió verbal i corporal
– Adquirir una correcta higiene corporal i vocal per l’ús professional de la veu el cos
– Adequar la projecció de la veu en els diferents contextos escolars i extraescolar.
– Manipular l’aula a través de la comunicació no verbal i els recursos que ens ofereix.
20. Distingeix les diferents parts de l’aparell fonador.
21. Utilitza els hàbits per a conservar les millores corporals apreses.
22. Coneix els fonaments de la veu.
23. Distingeix les diferents tècniques de respiració.
24. Aplica la respiració total basada en el diafragma.
25. Té interioritzats els exercicis de vocalització, articulació i dicció.
26. Canalitza les emocions a través de la veu i el cos.
27. Allibera la veu natural.
28. Identifica les diferents patologies de la veu i les seves causes.
29. Adquireix recursos per a la prevenció i posibles solucions de patologies.
30. Utilitza les tècniques de prevenció adequades.
31. Realitza correctament una comunicació en públic, essent conscient de la respiració, vocalització, llenguatge corporal i llenguatge emocional.
32. Té un coneixement sobre l’empatia, assertivitat i succintivitat com elements clau de la comunicació.
33. Practica la postura neutra.
34. Elabora propostes didàctiques que fonamenten les habilitats comunicatives i fomenten l’esperit emprenedor.
35. Es capaç de gestionar les diferents circumstàncies del professorat: entrevistes, classes, reunions...
36. Fa ús de les diferents pràxies bucofonatòries.
37. Té consciència dels exercicis de descompressió discal i de desbloqueig diafragmàtic.
38. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa correctament de forma oral.
1. Llenguatge i llengua
2. Habilitats comunicatives i oratòria
3. El cos i la veu
4. Planificació i intervenció
5. Tipus de discursos orals
La pràctica i la feina feta a casa serà fonamental en el desenvolupament d'aquesta assignatura.
Les activitats pràctiques seran:
- Activitats vàries (35%)
- Booktuber (20%)
- Treball de grup (20%)
- Prova escrita de continguts (25%)
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CG-01 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers |
CG-02 | Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge Estudi de casos | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Tutories |
CG-04 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CG-05 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CG-06 | Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball individual / autònom |
CET-1 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
CET-2 | Estudi de casos | Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CET-4 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Tutories |
CEM-11 | Aprenentatge cooperatiu Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques |
CEM-12 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
CEM-44 | Aprenentatge orientat a projectes Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers |
És necessari assistir a un 60% de les classes per ser avaluat.
Es tindrà en compte la participació i actitud a l’aula.
Hi haurà avaluacions individuals i grupals.
La pràctica i la feina feta a casa serà fonamental en el desenvolupament d'aquesta assignatura.
Cal aprovar totes les parts (veure metodologia) amb un mínim de 5. En cas de suspendre'n una, caldrà recuperar aquesta part en segona convocatòria. Si es torna a suspendre, l'assignatura no queda aprovada.
Les errades de llengua (ortografia, gramàtica, coherència, puntuació) descompten en les activitats fetes a casa: 0,3 punt per falta greu i 0’20 per lleu.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
19 | Grau de participació Presentacions orals Autoavaluació |
20 | Proves objectives Presentació d'un treball |
21 | Grau de participació Presentacions orals Autoavaluació |
22 | Proves objectives Diari reflexiu |
23 | Presentacions orals Proves objectives Autoavaluació Preguntes orals |
24 | Memòria Presentacions orals |
25 | Grau de participació Presentacions orals Autoavaluació |
26 | Presentacions orals Autoavaluació Preguntes orals |
27 | Presentacions orals Autoavaluació Preguntes orals |
28 | Memòria Proves objectives Autoavaluació |
29 | Memòria Autoavaluació Preguntes orals |
30 | Presentacions orals Autoavaluació Preguntes orals |
31 | Grau de participació Presentacions orals Autoavaluació |
32 | Memòria Proves objectives Presentació d'un treball |
33 | Memòria Presentacions orals Autoavaluació |
34 | Presentació d'un treball |
35 | Memòria Autoavaluació |
36 | Memòria Autoavaluació Preguntes orals |
37 | Autoavaluació Preguntes orals |
38 | Presentacions orals Preguntes orals |
Anderson, B.(1980) Estirándose. Barcelona: Editorial Integral.
Bustos, I. (1996). Reeducación de los problemas de la voz. Madrid: CEPE
Bustos, I. (Coor.) (2001). La percepción auditiva. Un enfoque transversal. Madrid: ICCE. (2 vols.)
Blasco, Victoria. (2002) Manual de técnica vocal. Ejercicios prácticos. Ciudad Real: Editorial Ñaque.
Castellà, J.M., Vila, M. (2014) 10 idees clau. Ensenyar la competència oral a classe. Aprendre a parlar en públic. Barcelona: Graó
Gassull, C., Godall, P., Montserrat, M. (2004) La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona: L’Abadia de Montserrat
Huché, F., Allali, A. (2004) La voz I, II, III, IV. Masson
Lodes, H. (1977) Aprende a respirar. Barcelona: Editorial Integral.
Martínez Lluna, C. (1983). Tratado de técnica vocal. Valencia: Piles Editorial de Música SA
Neil, S., Caswell, C. (2005) La expresión no verbal en el profesorado. Barcelona: Octaedro.
Pease, A. (2006) El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Editorial Amat.
Segura, M. (2007) ¡A escena! Lo que el teatro aporta a la comunicación empresarial. Barcelona: Editorial Empresa Activa.
Silván, H. (2013) Estiramientos para 100 músculos. Madrid: Centro de Recuperación Funcional.
Tulón, C. (2000) La voz. Técnica vocal para la rehabilitación de la voz en
disfonías funcionales. Viena Columna.
Turchet, Philippe. (2005) El llenguatge del cos. Com comprendre l’altre a través dels seus gestos. Lleida: Pagès editors.
Wilfart, S. (1999) Encuentra tu propia voz. Editorial Urano.