Educació IV: Observació Sistemàtica i Anàlisi de Contextos
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es
Horari d'atenció
La professora concretarà amb l'alumnat les entrevistes que es sol·licitin.
IMPORTANT: En el torn de matí la mitja hora final de cada sessió està dedicada a l'atenció.
Observació sistemàtica i anàlisi de contextos és una matèria del mòdul de formació bàsica del grau de mestre de l'especialitat d'educació infantil que pertany a l'assignatura Educació V.
La matèria s'imparteix en el tercer semestre dels estudis de grau (2n curs) i a DT té una càrrega lectiva de 6 crèdits ECTS. La matèria inclou coneixements de l'observació com a tècnica d'investigació educativa i coneixements d'educació emocional com a element fonamental per a l'anàlisi de contextos.
1-Dóna importància a l'observació com a instrument de recollida d'informació per a optimitzar la seva tasca educativa i millorar la seva competència com a mestre.
2-Identifica diversos registres observacionals, les potencialitats i les limitacions.
3-Comprèn els principis psicopedagògics bàsics de la metodologia observacional.
4-Resol casos educatius atenent a les particularitats de cada alumne a partir de la metodologia observacional.
5- Participa com a observador en situacions educatives reals col·laborant amb la resta de professionals que pertanyen a l'entorn educatiu per poder promoure processos d'ensenyament i aprenentatge que permetin respondre millor a la diversitat d'alumnat.
6-Comprèn l'observació com a alternativa epistemològica.
7-Relaciona els conceptes psicopedagògics bàsics de l'observació com a alternativa epistemològica.
8-Comprèn els conceptes psicopedagògics bàsics de la perspectiva constructivista de l'ensenyament i de l'aprenentatge i la seva incidència en l'observació.
9-Comprèn la relació del triangle interactiu del procés d'ensenyament-aprenentatge i resol casos mitjançant l'observació des d'una perspectiva constructivista.
10-Analitza diverses pautes d'observació i anàlisi sistèmica d'un procés instruccional complet.
11-Elabora informes de conclusions utilitzant les tecnologies de la informació per recopilar, analitzar i triangular la informació extreta a partir d'observacions de processos instruccionals.
12-Valora l'observació com a instrument d'anàlisi per poder comprendre i respondre amb més atenció a les singulars necessitats educatives dels alumnes.
13-Usa l'observació com a eina de reflexió per millorar la seva competència com a mestre orientada cap a la qualitat per mantenir-se al dia.
14-Transmet la informació recollida i sap expressar-se correctament de forma oral i escrita en la llengua d'ensenyament mitjançant mapes conceptuals o altres procediments, es fa entendre
15-Gestiona l'aula d'educació infantil usant diferents formes d'organització, suports didàctics i materials educatius que donen suport els objectius relacionats amb les activitats educatives
16-Participa en la dinàmica de l'escola realitzant una aportació constructiva en les diferents reunions, promovent el treball cooperatiu com a eix de l'educació en la tolerància(PE I)
17-Ofereix als pares ia altres parts implicades informació sobre l'alumnat, i usa adequadament la informació que obté d'aquests (PE I)
18-En el seu desenvolupament personal i professional utilitza informació obtinguda dels alumnes i dels seus companys de professió, a més de l'ajuda dels seus companys en forma de consell o supervisió, per orientar la seva acció cap a la millora constant (PE I)
19-Pren consciència de la importància del professor com a conductor del grup classe per afavorir un bon clima de treball a l'aula
Continguts
1ª part. Observació sistemàtica
1. L'observació com a instrument de recollida i sistematització de la informació: els registres observacionals.
2. L'observació com a mètode: la metodologia observacional.
3. L'observació alternativa epistemològica per a l'anàlisi de les pràctiques educatives escolars.
4. L'observació i l'anàlisi dels processos instruccionals des d'una perspectiva constructivista.
5. Elaboració i utilització de pautes d'observació i anàlisi dels processos instruccionals.
2ª part. Educació Socioemocional
- Emocions i sentiments.
- Base conceptual de l'Educació Soci Emocional
- Llenguatge i educació socio-emocional a l'EI
- Estils o models de comunicació
- Algunes orientacions al mestre d'EI
- L'autoestima a l'E infantil
- Resolució de conflictes en EI
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-06 CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-17 CET-2 CET-4 CET-7 CG-01 CG-06 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Tutories |
CEM-04 CEM-11 CET-1 CET-2 CET-6 CG-04 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Contracte d'aprenentatge Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
Els CRITERIS D'AVALUACIÓ d'OSAC els teniu penjats al Moodle de l'assignatira. No vol dir que es portin a terme totes les activitats però en cada cas hi teniu els criteris que serviran per a l'avaluació
Les activitats formatives proposades es divideixen en activitats d'entrenament que us han de servir per practicar sabers, i activitats d'avaluació on s'han de demostrar les competències vinculades a les activitats (RA).
Les activitats d'avaluació continuada tenen caràcer obligatori perquè formen part del procés d'ensenyament i aprenenatge i s'integren en la planificació d'aquesta part de l'assignatura.
El percentatge de cada una de les activitats formatives es repartirà de la manera següent:
Per optar a tenir Matrícula d'honor (MH), a més dels requisits generals que estan explicats a la normativa d'avaluació de la Facultat, caldrà haver tret una nota mínima de 9 i mostrar excel·lència pel què fa la qualitat del treball (a nivell de forma i de contingut).
Les notes d'activitats tindran una valoració basada en la següent escala:
Excel·lent
Notable
Aprovat
Insuficient
Deficient
NC - No corregit. Cal repetir-ho per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció del treball i només podran obtenir APROVAT en la segona correcció
La nota global serà numèrica.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
3,12,14,19 | Autoavaluació |
1,7,11,14,19 | Informe |
1,2,5,8,9,10,12 | Observacions |
1,3,7,8,9 | Presentacions orals |
1,3,7 | Proves objectives |
1,2,4,5,8,9,13 | Registre de conductes i observacions |
1,7,8,9,10 | Diari reflexiu |
1,3,7,8,9,10,14 | Prova d'execució |
1,8,9,11,12 | Preguntes orals |
3,4,5,8,9,12 | |
Treballs i projectes |
1ª part. Observació sistemàtica
Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla
Dendaluce, I. (1988). Aspectos metodológicos de la investigación educativa. Madrid: Narcea
Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docencia Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf
Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC
Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)
Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC
2ª part. Educació emocional
Álvarez, M. (Coord.). (2001). Diseño y evaluación de programas de educación emocional. Barcelona: Ciss-Praxis.
Álvarez, M., i Bisquerra, R. (1996). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Elias, M. J., Tobias, S. E., y Friedlander, B. S. (1999). Educar con inteligencia emocional. Barcelona: Plaza Janés.
Fernández- Abascal, E. (Coord.). (1995). Manual de motivación y emoción. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
Gómez Bruguera, J. (2002). Educació emocional i llenguatge en el marc de l'escola. Barcelona: Rosa Sensat.