Aprenentatge de Llengües i Lectoescriptura 2
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria Carmen BALAGUER - mcbalaguer@uic.es
Horari d'atenció
Dra. Carme Balaguer
Dilluns i dimecres d'11 a 11,30
Despatx D-202
És preferible demanar cita per mail.
L'assignatura "Aprenenetatge de la llengua i lectoescriptura II", té per objectiu oferir les bases conceptuals de l'adquisició del llenguatge i la lectoescriptura en infants de 0-3 i de 3-6. Partint de les teories i autors estudiats a l'assignatura Llengua i Lectoescriptura I, s'analitzaran els processos d'adquisició del llenguatge oral i de la lectoescrptura a partir del seus components.
Per cursar aquesta assignatura cal haver superat Habilitats Comunicatives I: expressió escrita
- Conèixer els processos cognitius i metacognitius de l'adquisició del llenguatge
- Cnèixer els processos cognitius i metacognitius implicats en la lectura i l'escriptura inicials.
- Analitzar la base cognitiva de les capacitats comunicatives que pretén desenvolupar el currículum
- Conèixer les condicions que poden afavorir aquestes capacitats
5- Mostra coneixement del currículum de llengües i la lectoescriptura d’educació infantil.
7- Afavoreix i estimula les capacitats de parla i escriptura i les orienta a la qualitat
10- Comprèn el pas de l'oralitat a l'escriptura
12- Mostra coneixement del procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, així com del seu ensenyament.
- Desenvolupament de les habilitats lingüístiques: 0-2 anys i 3-6 anys
- Desenvolupament del coneixement metalingüístic
- Metodologia i motivació per a l'aprenentatge de la lectoescriptur
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-42 CEM-43 CEM-46 CEM-47 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-43 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
CET-2 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CET-3 | Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
CET-7 | Aprenentatge cooperatiu Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup |
CG-01 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CG-02 | Aprenentatge basat en problemes | Classes pràctiques |
CG-09 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
L'avaluació de l'assignatura es desenvoluparà a partir d'un criteri acumulatiu, és a dir, es valorarà el progrés al llarg del periode docent. De totes maneres, es ponderarà el progrés a partir de diferents activitats d'avaluació que tindran una naturalesa variada. Aquestes ponderacions són les següents:
-25% Tutories d'avaluació i seminaris reflexius de pràctiques (individual)
-25% Activitat de desenvolupament de la lectoescriptura (grupal)
-40% Prova integradora (individual)
-5% Story Telling
-5% Elaboració del portfoli
Les activitats escrites s'acceptaran rigorosament el dia fixat per al lliurament i en format paper. En cas de demora no s'acceptaran. Cal elaborar un portfoli amb el recull de continguts i activitats que es treballaran a l'aula.
IMPORTANT: Cal que es posi de manifest la coherència del rendiment de l'estudiant en treballs individuals i grupals, per aquest motiu, si no existeix aquesta coherència, sempre es prioritzarà la nota individual.
Donada la naturalesa d'aquesta assignatura i d'acord amb la Competència General 2 sobre la correcció en l'expressió oral i escrita en llengua vehicular, es descomptarà 0.2 punt per falta d'ortografia greu, en la qualificació de les activitats d'avaluació.
Un/a alumne/a quedarà suspès en 1ª conovatòria quan es posi en evidència que no ha assolit alguna de les competències que estan programades. La segona convocatòria serà una prova personalitzada determinada per aquesta competència.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
3. Mostra coneixement de les teories del desenvolupament del llenguatge i de l'educació dels infants de l'etapa d'E | Memòria |
7. Afavoreix i estimula les capacitats de parla i escriptura i les orienta a la qualitat | Entrevista estructurada Preguntes orals Dossier d'aprenentatge |
10- Comprèn el pas de l'oralitat a l'escriptura | Proves objectives Presentació d'un treball en grup |
12- Mostra coneixement del procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, així com del seu ensenyament | Memòria Proves objectives |
Balaguer, M.C. Lectura estartègica dels problemes matemàtics a l'Educació Primària.TDX http://hdl.handle.net/10803/9348
Bruning, R.H., Schraw, G.J., Norby, M.M. i Ronning, R.R. (2005),Psicología cognitiva y de la instrucción. Madrid: Pearson.
Cassany, D.; Luna, M. i Sanz, G. (2006). Ensenyar Llengua. Barcelona: Graó
Coll, C.; Palacios, J. i Marchesi, A. (2008). Desarrollo psicológico y educación 2. Psicologia de la educación escolar. Madrid: Alianza
Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas. La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: GRAO
Cuetos, F. (2009). Psicología de la Escritura. Madrid: Wolters Kluwer. España
Mayor, L. (2005). Motivación. A A. Puente Cognición i Aprendizaje. Fundamentos psicológicos. Madrid: Pirámide
Pozo Municio, I. (2000). Aprendices y maestros (4ª ed.). Madrid: Alianza
Puente Ferreras, A. (2005). Cognición y aprendizaje. Madrid: Pirámide
Romero, J.F.; González, M.J.(2001). Pràcticas de comprensión lectora. Estrategias para, el aprendizaje. Madrid: Alianza
Sánchez Miguel, E i Martínez Martín, J. (1998). Las Dificultades en el Aprendizaje de la Lectura. A V. Santiuste i J.A. Bertran (Coords.). Dificultades de Aprendizaje.Madrid: Síntesis
Solé, I. (2000). Estrategias de lectura. Barcelona: GRAÓ
Tuffanelli, L. (2010). Comprender. ¿Qué es?. ¿Cómo funciona?. Madrid: Ministerio de Educación, Narcea Ediciones.
Vieiro, P. i Gómez, I. (2004). Psicología de la lectura. Madrid: Pearson Educación
Vygotsky, L. (2012). Pensamiento y Lenguaje. Barcelona: Paidós
Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica
Woolfolk, A.; Hugues, M. i Walkup, V. (2008). Psychology in Education. Essex: PEARSON Longman