Assignatura

Pràctiques Escolars 1

  • codi 10629
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus PR
  • credits 5

Mòdul: Pràcticum

Matèria: Pràctiques escolars

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès

Professorat

Responsable

Dra. Maria Teresa FUERTES - tfuertes@uic.es

Horari d'atenció

A banda dels seminaris, que tenen caràcter obligatori, l'atenció individual la farà directament cada tutor/a a l'hora establerta amb els estudiants.

Les consultes es dirigiran directament al tutor/a que les derivarà, si s'escau, a la Coordinació de Pràctiques (Comissió o Secretaria de pràctiques).

Per consultes generals sobre les pràctiques podeu contactar a practiques.edu@uic.es

 

EL MATERIAL DIDÀCTIC DE L'ASSIGNATURA ESTÁ DISPONIBLE EN EL MOODLE

Presentació

Les pràctiques, com a element fonamental i eix bàsic dins de la formació inicial dels mestres de la nostra universitat, pretenen oferir un ampli ventall d'experiències als nostres alumnes per enriquir el màxim possible el seu coneixement i la seva formació sobre l'àmbit escolar. Per aquest motiu, els estudiants tindran l'oportunitat, al llarg dels seus estudis, d'entar en contacte amb diferents institucions que enriquiran el seu bagatge personal i professional.

L'assignatura Pràctiques Escolars I de Grau en Educació s'ubica en el segon semestre de 2n (4t semestre dels estudis de Grau en Educació) i té una càrrega lectiva de 5 crèdits ECTS. Té com a objectiu una intervenció basada en l'observació participant. A banda d'establir el primer contacte amb l'aula, aquestes pràctiques tenen per finalitat l'anàlisi i la reflexió individual i col·lectiva de les pràctiques educatives escolars tenint en compte el contingut de les assignatures impartides a la universitat durant aquest mateix semestre. 

Les pràctiques d'alternança del curs 2019-2020 han d'afavorir el pensament crític-reflexiu fonamental en la professió docent i es desenvoluparan en els períodes següents combinant la teoria a la universitat i la pràctica al centre formadors.

Organització formació d’alternança 2n curs

 

Del 16 al 20 de març

Estada al centre formador

Del 23 de març al 3 d'abril

Classes a la universitat

Del 14 al 20 d'abril

Estada al centre formador

Del 21 al 30 d'abril

Classes a la universitat

Del al 8 de maig

Estada al centre formador

Del 11 al 14 de maig

Classes a la universitat

La presencialitat és obligatòria en horari lectiu del centre (matí i tarda) ja que les dinàmiques d'aula són diferents i cal tenir el coneixement complet del treball dintre de l'horari lectiu.

Requisits previs

  • L'estudiant ha d'estar matriculat a les assignatures del segon semestre de 2n curs del grau. 
  • Els estudiants han d'adjuntar el certificat de delictes sexuals juntament amb la documentació que li entregaran des de secretaria de pràctiques.
  • En els casos que es consideri necessari caldrà presentar a la universitat un certificat metge abans de l'inici de les pràctiques que acrediti que l'estudiant no té impediment per estar en contacte amb nens.

Objectius

Objectiu general

     Recollir informació de l’entorn fent ús de l’observació participant com a tècnica i com a mètode d’investigació a l’aula (no es tracta de jutjar comportaments sinó de recollir i analitzar informació extreta en un context natural).


Objectius específics

1. Observar de manera participant i analitzar de manera reflexiva i crítica (argumentada) la pràctica educativa  a l'aula.

2. Recollir informació sobre la pràctica educativa del docent fent ús de l'observació sistemàtica com a tècnica.

3. Analitzar de manera reflexiva la informació recollida a les diferents assignatures de pràctiques.

4. Comunicar de manera adequada i argumentada.

 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-65 - Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
  • CEM-66 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • CEM-67 - Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació que es puguin establir en un centre.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 D'acord amb el pla d'estudis de Grau en Educació:

  • Estableix relacions d’empatia amb l’alumnat i l’equip docent. 
  • Es comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
  • Explica el significat de l’anàlisi de dades recollides en els registres d’observació i és capaç de deduir-ne les conclusions.
  • És capaç d’expressar la informació mitjançant taules i gràfics clars en què destaca la informació rellevant.
  • Integra amb coherència les diverses perspectives, fonts, dimensions teòriques per analitzar la realitat.
  • Generalitza amb precaució i sentit crític a partir de les observacions.
  • Reconeix la responsabilitat d’actors múltiples en els problemes, valorant i jutjant les implicacions de considerar-ne un o un altre com a referència per analitzar rols i problemes.
  • Es fa preguntes indagant en la realitat, formula els seus propis judicis i valoracions a partir de la reflexió sistemàtica, mostrant així un procés de creixement personal.
  • Participa constructivament en els debats, contribuint a la construcció d’una reflexió rica i compartida, reconsiderant les propostes i decisions i valorant les seves implicacions a causa de factors nous del context.
  • Emet judicis en funció de criteris interns (consistència, coherència, congruència, fiabilitat, etc.) i els fa servir com a fonament de les argumentacions.
  • Representa el seu raonament d’una manera completa i amb una organització que reflecteix l’estructura del seu pensament.
  • Transmet a d’altres les noves idees generades i les fa entenedores.
  • Revisa sistemàticament l’ús de recursos, en funció dels objectius, en quin punt es troba, i pren decisions ajustant el seu pla d’acció per millorar-ne l’eficàcia.

Continguts

  • Descripció global del centre i de l'aula i la seva relació amb l'entorn.
  • El diari de camp com a instrument de recollida i anàlisi de la informació.
  • L'observació com a instrument de registre de la informació
  • La reflexió com a element clau en la pròpia formació i en el desenvolupament de la professió docent.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es realitzaran seminaris i sessions obligatòries abans, durant i després de les pràctiques externes per explicar i planificar el guió de treball i per aconseguir el desenvolupament competencial dels estudiants de pràctiques que aprofundiran els continguts també des de les assignatures del semestre.

  • Sessió d'observació i tècniques de reflexió. 
  • Seminaris de reflexió des de les assignatures (cada tutor/a de l'assignatura dedicarà un dia de reflexió integrat a l'assignatura després de cada període de pràctiques).*
  • Sessions de reflexió amb els tutors de pràctiques. 

Les dates dels seminaris previs i de seguiment són els veureu a continuació i la convocatòria us la farà arribar el tutor/a de la universitat: 

  • 10 / 12 març 
  • 23, 24 o 26 març
  • 21 o 23 d'abril 
  • 11, 12 o 14 de maig 
  *Les dates de les sessions de reflexió des de les assignatures després de cada període de pràctiques les establirà cada tutor/a de les assignatures.              

 

 

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-62 CEM-65 CEM-66 CEM-67 CET-1 CET-3 CET-6 CET-7 CG-02 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Estudi i treball en grup
Estudi i treball individual / autònom
Pràctiques externes
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

L'avaluació de les pràctiques anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades.
L'avaluació formativa (qualitativa) permet establir un perfil d'actuació del futur mestre i ens mostra quina és la seva evolució. L'avaluació sumativa serà el resultat final i serveix per fer una valoració global de l'activitat de les pràctiques i determinar la qualificació numèrica que constarà a les actes.

L'avaluació de l'assignatura consta de quatre parts. Cal superar totes les parts per aprovar l'assignatura. La interrupció de les pràctiques per mancances competencials dels estudiants (document del Moodle) suposarà el suspès a l'assignatura i les pràctiques s'hauran de repetir. 

Parts del'avaluació de les PRÀCTIQUES D'ALTERNANÇA. Cada part té una rúbrica d'avaluació que està penjada en el Moodle

  • L’informe del tutor de la institució educativa i l'entrevista personal entre tutors, (basat en les actituds i aptituds de l’alumne)30%. 
  • La participació activa en els diferents seminaris amb els tutors 25%.
  • La participació activa a les sessions de reflexió a les classes 15%.
  • La qualitat del dossier d'aprenentatge 30%.
Parts del'avaluació de les PRÀCTIQUES DG. Cada part té una rúbrica d'avaluació que està penjada en el Moodle
  • L’informe del tutor de la institució educativa i l'entrevista personal entre tutors, (basat en les actituds i aptituds de l’alumne)35%. 
  • La participació activa en els diferents seminaris amb els tutors 30%.
  • La qualitat del dossier d'aprenentatge 35%.

Aspectes formals per a l’elaboració del dossier d'aprenentatge

Límit de pàgines: 10 com a màxim . Els annexos inclouran els diferents sistemes d'observació i reflexions de cada una de les assignatures.
Format lliure (es valorarà que hi hagi el component reflexiu i l'argumentació definides en els objectius)
Lletra 12 espai 1,5.
La portada ha d’incloure:
Nom de l’assignatura.
Nom del centre de pràctiques i curs assignat.
Nom del tutor/a de la UIC.
Nom i cognoms de l’alumne/a.
Data de lliurament i curs

  • Data de lliurament del dossier d'aprenentatge: 15 de maig
  • Data de lliurament notes de les assignatures implicades (DRIVE): 20 de maig
  • Data lliurament dossier d'aprenentatge corregit a través d'una tutoria individual: Del 25 al 29 de maig *
  • Introducció notes: Del 25 de maig al 5 de juny 

*Data i franja horària que escull cada tutor/a

Les notes finals tindran una valoració basada en la següent escala:

Excel·lent (9-10)
Notable (7-8,9)
Aprovat (5-6.9)
Insuficient (3-4.9)
Deficient (0-2.9)
NC - No corregit. Cal repetir el dossier per defectes greus de forma. Els alumnes tenen una setmana per fer la correcció formal del treball i només podran obtenir un APROVAT (5). Si el suspès del dossier d'aprenentatge és per forma i contingut o per contingut, la primera convocatòria queda suspesa i cal presentar el treball a la segona convocatòria segons la dat indicada pel tutora o per la tutora de la universitat.

Les MH (a partir de 9,7 segons la Normativa del Pràcticum) no es poden assignar directament a l'aplicatiu. Caldrà que cada tutor/a de pràctiques les presenti prèviament i de manera justificada a la Comissió de Pràctiques (documents del Drive) perquè el número d'assignacions és limitat.

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1Registre de conductes i observacions
2,3,4,5,6Registre de conductes i observacions
Observacions
Informe
Presentació d'un treball
7,8,9,10,11,12,13Preguntes orals
Registre de conductes i observacions
Grau de participació
Presentació d'un treball

Bibliografia i recursos

Es podrà fer ús de la bibliografia que es detalla a continuació i dels apunts de les assignatures que es considerin oportunes:

 

Coll,C. (coord.) (1999). Observació i anàlisi de les pràctiques en educació escolar. Barceona: UOC

Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC

Fuertes, M.T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de Docenci Universitaria vol9, nº 3. A: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/248/public/248-647-1-PB.pdf

Schön, D.A. (1992). La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/MEC

Stenhouse, L. (1987): Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata (capítols X, XI i XIII)

Wittrock , M.C.(1989). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós /MEC

Woods, P. (1989): La escuela por dentro. Barcelona: Paidós-MEC

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00