Assignatura

Aprenentatge de Llengües i Lectoescriptura 3

  • codi 10630
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Presentació

L'assignatura Aprenentatge de Llengües i Lectoescriptura 3 pretén potenciar processos d’aplicació didàctica per assolir les competències docents necessàries per a l’aula d’educació infantil, especialment les relacionades amb la lectura i l'escriptura, així com la pròpia competència oral i escrita del mestre.

Objectius

- Distingir i aplicar les teories de l'adquisició inicial de la lectoescriptura.

- Identificar les dimensions del currículum d’E.I en relació a la lectura i l'escriptura inicial.

- Analitzar i potenciar l’assoliment de les capacitats comunicatives dels infants i del propi mestre.

- Reconèixer les condicions que poden afavorir aquestes capacitats.

- Analitzar els moments inicials que poden incidir en les capacitats lectoescriptores.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-42 - Conèixer el currículum de llengua i lectoescriptura d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • CEM-43 - Afavorir les capacitats de parla i d'escriptura.
  • CEM-44 - Conèixer i dominar tècniques d'expressió oral i escrita.
  • CEM-45 - Conèixer la tradició oral i el folklore.
  • CEM-46 - Comprendre el pas de l'oralitat a l'escriptura i conèixer els diferents registres i usos de la llengua.
  • CEM-47 - Conèixer el procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura i el seu ensenyament.
  • CEM-48 - Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
  • CEM-49 - Reconèixer i valorar l'ús adequat del llenguatge verbal i no verbal.
  • CEM-50 - Conèixer i utilitzar adequadament recursos per a l'animació a la lectura i a l'escriptura.
  • CEM-51 - Adquirir formació literària, especialment, en literatura infantil.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Adopta idees i solucions originals, pràctiques, aplicables, flexibles i complexes per afavorir la pràctica educativa durant l’aprenentatge de llengües i la lectoescriptura.
2. Coneix diferents pràctiques educatives que milloren el procés d’ensenyament i aprenentatge de les llengües, i és conscient que estan determinades per la cultura; és conscient també de les seves conseqüències per a la pràctica educativa i per al comportament de l’alumnat, i sap com actuar com a professor en el desenvolupament del llenguatge.
3. Mostra coneixement de les teories del desenvolupament del llenguatge i de l’educació dels infants en l’etapa d’educació infantil.
4. Troba i aplica solucions apropiades davant de problemes no habituals en el procés d’ensenyament i aprenentatge de les llengües i la lectoescriptura, amb creativitat i esperit.
5. Mostra coneixement del currículum de llengües i la lectoescriptura d’educació infantil.
6. Mostra coneixement de les teories sobre l’adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
7. Afavoreix i estimula les capacitats de parla i escriptura i les orienta a la qualitat.
8. Mostra coneixement i domini de les tècniques d’expressió oral i escrita.
9. Mostra coneixement de la tradició oral i el folklore.
10. Comprèn el pas de l’oralitat a l’escriptura.
11. Mostra coneixement dels diferents registres i usos del llenguatge.
12. Mostra coneixement del procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura així com del seu ensenyament.
13. Afronta situacions d’aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
14. Reconeix i valora l’ús adequat del llenguatge verbal i no verbal.
15. Utilitza adequadament i de forma creativa els recursos per a l’animació a la lectura i l’escriptura.
16. Mostra coneixement de la literatura infantil.

Continguts

CURS 2018-19

Tema 1 Concepte i funcions de la literatura infantil

Tema 2 Tradició oral i escrita dels gèneres literaris

Tema 3 Edats lectores i criteris de selecció dels contes

Tema 4 La biblioteca escolar

Tema 5 Metodologia i motivació de la lectoescriptura

 


Tema 1 Concepte i funcions de la literatura infantil

Tema 2 Tradició oral i escrita dels gèneres literaris

Tema 3 Edats lectores

Tema 4 Desenvolupament de la lectoescriptura

Tema 5 Metodologia i motivació de la lectoescriptura

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aquesta assignatura es durà a terme mitjançant un projecte d'aprenentatge servei

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-42 CEM-45 CEM-46 CEM-50 CEM-51 Aprenentatge cooperatiu
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Pràctiques externes
Seminaris tallers
CEM-43 CEM-44 CEM-45 CEM-47 CEM-48 CEM-49 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Pràctiques externes
Seminaris tallers
Tutories
CET-2 CET-4 CET-5 CET-7 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Tutories
CG-04 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 Aprenentatge orientat a projectes
Pràctiques externes
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Cal assistir a un mínim del 80% de les classes. L'avaluació està formada per diverses tasques que han de ser superades cada una d'elles per superar l'assignatura:

 

-Portfolis (40%) Treballs a l'aula (individual20%-grupal20%)   -Storytelling en grup (20%)   -Prova oral (20%)   -Participació constructiva, dialogant i democràtica (20%)    

Les tasques avaluades s'hauran de presentar en català. No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar però la nota màxima serà un aprovat.

Els errors de llengua descomptaran punts. En les feines fetes a casa, 1 punt per falta greu i 0'25 per falta lleu. En les feines fetes a classe, 0'5 per falta greu i 0'2 per falta lleu.

Bibliografia i recursos

Literatura infantil :BRYANT, S.: Com explicar contes. Hogar del libro. Barcelona 1983.
BORDONS, G; ARTIGUES, A; COSTA, L; FERRER, J I MANUEL, J. (2009). La poesia contemporània. Barcelona: Editorial GRAÓ.
CENTELLES, J. (2005). La biblioteca, el cor de l’escola (3ª ed.). Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat, 2005.
MOLIST, Pep. (2008). Dins del mirall. Barcelona: Editorial GRAÓ
FOLCH I SOLER, Ll. (2006). El món dels infants en els contes. Anàlisi psicopedagógica.Barcelona: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, 2005.

Lectoescriptura:

Barragán, C. (2005). Lengua oral en las aulas multiculturales y plurilingües en educación infantil. Barcelona: Graó.

Díez, A. (1998). L'aprenentatge de la Lectoescriptura des d'una Perspectiva Constructiva. Vols. I i II. Barcelona: Graó.

Ferreiro, E. i Gómez, M. (2002). Nuevas Perspectivas Sobre Los Procesos de Lectura y Escritura. México: Siglo XXI

Pujato, B.(2009). El ABC de la alfabetización. ¿Cómo enseñamos a leer yescribir?. Argentina: HomoSapiens Ediciones.

Rosell, V. (1993). Programa de estimulación del lenguaje oral en educación infantil. Buenos Aires: Aljibe.

Solé, I. (1999). Psicopedagogia de la lectura i de l'escriptura. Barcelona:Editorial UOC.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00