Assignatura

Aprenentatge de Llengües i Lectoescriptura 4

  • codi 10632
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Ignacio DE BOFARULL - ibofarull@uic.es
Dra. Mariona GRAELL - mgraell@uic.es

Horari d'atenció

Atenció personalitzada (sota petició d'entrevista via mail).

Professora:Mariona Graell

 

mgraell@uic.es


Presentació

L'assignatura Aprenentatge de llengües i lectoescriptura 4, té per objectiu general potenciar els processos d’aplicació didàctica que afavoreixin l'assoliment de les competències  docents necessàries davant de les dimensions que tenen lloc a l’aula d’educació Infantil.  Molt  especialment en relació a la lectura i l'escriptura, així com la pròpia competència oral del Mestre d’EI.

Considerem que per al futur/a mestre/a és molt necessari assolir aquestes competències per tal d'enfocar la seva tasca educativa.  Amb aquesta finalitat l’assignatura s’estructura en quatre blocs d'aplicació teòrica que van acompanyats, cada un d'ells, d'una pràctica en grup que es desenvoluparà a l'aula, amb la finalitat d'aplicar els continguts teòrics.

Es tracta doncs, d'una assignatura que complementa els aprenentatges assolits en lectoescriptura i aporta a l'estudiant, un enfocament global i interdisciplinari de l'ensenyament de la lectoescriptura a l'educació infantil.

 

Requisits previs

Per un bon aprenentatge de l'assignatura és convenient tenir superades les tres primeres parts de l'aprenentatge de la lectoescritura. Tanmateix, contextualitza tots els aprenentatges de lectoescriptura 1, 2 i 3 englobant-los de forma holísta per tal que l'alumna/e desenvolupi totes les competències implicades en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura.

Objectius

- Aplicar de forma pràctica les teories de l'adquisició del llenguatge a l'àmbit de la lectoescriptura a l'etapa de l'educació infantil.

- Identificar les dimensions del currículum d’E.I en relació a la lectura i l'escriptura inicial.

- Analitzar i potenciar  l’assoliment de les capacitats comunicatives dels infants i del propi mestre/a.

- Reconèixer les condicions que poden afavorir aquestes capacitats.

- Analitzar les dificultats inicials que poden incidir en aquestes capacitats.

- Identificar els processos que s'esdevenen en el desenvolupament integral de l'infant durant el procés d'aprenentatge de la lectoescriptura.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-43 - Afavorir les capacitats de parla i d'escriptura.
  • CEM-44 - Conèixer i dominar tècniques d'expressió oral i escrita.
  • CEM-45 - Conèixer la tradició oral i el folklore.
  • CEM-46 - Comprendre el pas de l'oralitat a l'escriptura i conèixer els diferents registres i usos de la llengua.
  • CEM-47 - Conèixer el procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura i el seu ensenyament.
  • CEM-48 - Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
  • CEM-49 - Reconèixer i valorar l'ús adequat del llenguatge verbal i no verbal.
  • CEM-50 - Conèixer i utilitzar adequadament recursos per a l'animació a la lectura i a l'escriptura.
  • CEM-51 - Adquirir formació literària, especialment, en literatura infantil.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Adopta idees i solucions originals, pràctiques, aplicables, flexibles i complexes per afavorir la pràctica educativa durant l’aprenentatge de llengües i la lectoescriptura.
2. Coneix diferents pràctiques educatives que milloren el procés d’ensenyament i aprenentatge de les llengües, i és conscient que estan determinades per la cultura; és conscient també de les seves conseqüències per a la pràctica educativa i per al comportament de l’alumnat, i sap com actuar com a professor en el desenvolupament del llenguatge.
3. Mostra coneixement de les teories del desenvolupament del llenguatge i de l’educació dels infants en l’etapa d’educació infantil.
4. Troba i aplica solucions apropiades davant de problemes no habituals en el procés d’ensenyament i aprenentatge de les llengües i la lectoescriptura, amb creativitat i esperit.
5. Mostra coneixement del currículum de llengües i la lectoescriptura d’educació infantil.
6. Mostra coneixement de les teories sobre l’adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
7. Afavoreix i estimula les capacitats de parla i escriptura i les orienta a la qualitat.
8. Mostra coneixement i domini de les tècniques d’expressió oral i escrita.
9. Mostra coneixement de la tradició oral i el folklore.
10. Comprèn el pas de l’oralitat a l’escriptura.
11. Mostra coneixement dels diferents registres i usos del llenguatge.
12. Mostra coneixement del procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura així com del seu ensenyament.
13. Afronta situacions d’aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
14. Reconeix i valora l’ús adequat del llenguatge verbal i no verbal.
15. Utilitza adequadament i de forma creativa els recursos per a l’animació a la lectura i l’escriptura.
16. Mostra coneixement de la literatura infantil.
17. Promou una primera aproximació a l’anglès com a llengua d’aprenentatge.
18. Valora la necessitat de conèixer i fer ús de la llengua anglesa per relacionar-se amb l’entorn i ho fa amb esperit emprenedor.

Continguts

BLOC I: Didàctica de la lectoescriptura a l'etapa de l'educació infantil 

- Reconèixar la transversalitat de la lectoescriptura en les diferents àrees curriculars.

- Conèixer la funcionalitat del currículum de l'etapa de l'educació infantil

- Relacionar els continguts curriculars de la lectoescriptura de manera global i interdisciplinària.

 

BLOC II: L'ensenyament i l'aprenentatge de la lectoescriptura

La intervenció educativa:

 - El mestre com un facilitador de l’aprenentatge

 - La seqüenciació i l’avaluació dels continguts

 

BLOC III: La metacognició de l'aprenentatge lectoescriptor

 

- La seqüència didàctica de la lectoescriptura (grafisme i consciència fonològica)

 

BLOC IV: El plurilingüisme a les aules de l'educació infantil

- Perfil del mestre plurilingüe a l'EI

- Sabers dels mestres d'EI a les noves situacions plurilingües

- El pensament i l'acció docent del mestre sobre el plurilingüisme

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Relació: “Activitat/ Metodologia/ Competències” 


Activitat formativa

 

Metodologia

Competències

Seminaris-tallers (S-T) Tutories (T) Classes pràctiques (CP)

Aprenentatge basat en problemes (ABP)

CEM:46, 48, 50, 51

Classes pràctiques (CP)Pràctica externes (PE)  

Resolució d’exercicis i problemes (REP)

CEM: 43, 46, 48, 58

Classe teòrica (CT)Estudio y trabajo individual (ETI)

Mètode expositiu /classe magistral (CM)

CEM:42, 44, 45, 51,

Estudi i treball en grup (ETG) 

Aprenentatge cooperatiu (AC)

CEM: 44, 49,

Estudio i treball individual /autònom (ETI)Estudi i treball en grup (ETG)

Estudio de casos (EC)

CEM:42, 43, 49, 50

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura serà continuada, de manera que s'hauran de presentar quatre activitats en grup avaluables i es realitzaran dues proves teòriques a l'aula de forma individual. 

Les proves teòriques puntuen un 50% de l'assignatura i les activitats avaluables un 50%. Això vol dir, que s'han d'aprovar les dues parts per fer mitjana. 

 

L'ordre o seqüència de les activitats pot veure's modificat segons imprevistos.

Bibliografia i recursos

 

Lectoescriptura:

Barragán, C. (2005). Lengua oral en las aulas multiculturales y plurilingües en educación infantil. Barcelona: Graó.

Díez, A. (1998). L'aprenentatge de la Lectoescriptura des d'una Perspectiva Constructiva. Vols. I i II. Barcelona: Graó.

Ferreiro, E. i Gómez, M. (2002). Nuevas Perspectivas Sobre Los Procesos de Lectura y Escritura. México: Siglo XXI

Pujato, B.(2009). El ABC de la alfabetización. ¿Cómo enseñamos a leer yescribir?. Argentina: HomoSapiens Ediciones.

Rosell, V. (1993). Programa de estimulación del lenguaje oral en educación infantil. Buenos Aires: Aljibe.

Solé, I. (1999). Psicopedagogia de la lectura i de l'escriptura. Barcelona:Editorial UOC.

Competència oral: eina del mestre d’EI:

Bustos, I. (2003). La voz. La técnica y la expresión. Barcelona: Paidotribo.

CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. Ensenyar llengua.Graó.Barcelona 1994.

Cortázar, I., & Rojo, B. (2007). La voz en la docencia. Barcelona: Graó.

Gassull, C., Godall, P., & Martorell, M. (2004). La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Jackson M, Cristina A.: La voz normal. Ed Panamericana, Buenos Aires, 1992.

SANZ, G. Cominicació efectiva a l'aula. GRAO. Barcelona 2005.

Tulón, C. (2006). La voz. Técnica vocal para la rehabilitación. Barcelona: Paidotribo.

Literatura infantil :

  • BRYANT, S.: Com explicar contes. Hogar del libro. Barcelona 1983.
  • BORDONS, G; ARTIGUES, A; COSTA, L; FERRER, J I MANUEL, J. (2009). La poesia contemporània. Barcelona: Editorial GRAÓ.
  • CENTELLES, J. (2005). La biblioteca, el cor de l’escola (3ª ed.). Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat, 2005.
  • MOLIST, Pep. (2008). Dins del mirall. Barcelona: Editorial GRAÓ
  • FOLCH I SOLER, Ll. (2006). El món dels infants en els contes. Anàlisi psicopedagógica. Barcelona: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, 2005.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00