Assignatura

Didàctica de la Llengua Estrangera: Anglès

  • codi 10633
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: anglès

Professorat

Responsable

Dra. Natalia EVNITSKAYA - nevnitskaya@uic.es

Horari d'atenció

Angelica Carlet  - acarlet@uic.es

Amb cita previa

Presentació

En un món cada cop més globalitzat, la importància de l’anglès per a les noves generacions ha esdevingut cabdal per viatjar, estudiar i accedir a la informació. 

L’aprenentatge primerenc de l’anglès és una realitat comuna a les llars d’infants i escoles catalanes. Aquest 2013, la Generalitat de Catalunya ha establert requisits lingüístics més ambiciosos per als futurs mestres (nivell B2) per tal d’intensificar els programes d’immersió en anglès (AICLE/CLIL/EMILE) en els propers 5 anys.

L’aprenentatge d’una o més llengües en l’educació infantil és molt beneficiós a nivell cognitiu i no crea sobrecàrrega cognitiva, a diferència de les creences comunes entre alguns pares i educadors. El multilingüisme escolar afavoreix la creativitat i el desenvolupament de la consciència metalingüística.

En aquesta asignatura explorarem l’aprenentatge primerenc de la llengua anglesa en el context escolar de Catalunya, presentant els reptes sociolingüístics i pedagògics que aquesta proposta educativa comporta.

Requisits previs

Haver superat l'assignatura Habilitats comunicatives I: comunicació escrita.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-48 - Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
  • CEM-52 - Ser capaç de fomentar una primera aproximació a una llengua estrangera.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

19. Potencia l'expressió mitjançant la gesticulació i dramatització per afavorir la comprensió de la llengua anglesa en l'educació infantil.

20. Identifica i analitza els processos d'interacció i comunicació plurilingüe en l'aula d'anglès.

21. Desxcriu i relaciona els components de l'acte didàctic que intervenen en el procés i aprenentatge de la llengua angesa.

22. Dissenya, planifica i avalua, de forma creativa, l'activitat docent i l'aprenentatge de llengües estrangeres en el currículum d'educació infantil.

23. Analitza críticament la seva actuació rofessional per prendre conciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre de llengües.

24. Fa ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per mantenir-se al dia de les innovacions en les pràctiques educatives en l'aprenetatge de llengües.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classes magistrals.
  • Seminaris pràctics.
  • Reading circles: Lectura, anàlisi i presentació d'articles acadèmics sobre la matèria.
  • Tasques periòdiques d'avaluació continuada. 
  • Debats presencials i en línia.
COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
Aprenentatge cooperatiu
Mètode expositiu / lliçó magistral
Estudi i treball en grup
Estudi i treball individual / autònom
Seminaris tallers

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’avaluació serà continuada, a través de la participació activa dels alumnes en les sessions i de petites activitats realitzades a classe vinculades a diversos aspectes de les assignatures. 

Language Biography: 15%

Active Participation and homework : 10%

Cal assistir a més del 80% de les sessions presencials per a l’avaluació continuada. Aquest component no només inclou la participació activa a l'aula, les tutories amb la professora i la preparació per als "reading circles" així com el nivell d'anglès emprat a l'aula corresponent al B1.

Academic article presentation : 20%

Final Exam: 40%

Our contribution: 15%

Aquest component de l’avaluació és una aportació innovadora i única que fan els alumnes, en parelles o grups de tres. Cal desenvolupar una idea, compartir una experiència docent o una estrategia didàctica o bé crear uns materials pedàgogics  propis a partir de tot allò que s’ha après i reflexionat durant el semestre. Es tracta d’una activitat de co-avaluació entre la  professora i l’alumnat en què els membres de la classe es poden enriquir amb les troballes i les aportacions dels altres.

Els alumnes hauran de gravar en vídeo i compartir en línia una presentació de deu o quinze minuts de la seva aportació al final de l’assignatura. Aquelles aportacions que mostren una estratègia docent s’han de dur a la pràctica com si els oients fossin els infants.

L’aportació es lliura en format digital i aquest material podrà ser compartit amb la classe. En el format digital cal incloure una mostra de tots els recursos emprats durant la presentació (enllaços web, fotografies, fitxes, bibliografia etc.).

**Si un alumne suspèn l’avaluació continuada, pot acollir-se a una prova objectiva final. Aquesta prova també està destinada als alumnes que no assisteixin a més d'un 80% de les sessions i/o no presentin més del 60% de les activitats i proves de l’avaluació continuada.

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
prova d'execució
presentació d'un treball
proves de resposta curta
proves objectives
grau de participació
observacions
preguntes orals

Bibliografia i recursos

**Durant el curs, s'aniran afegint nous recursos per a cada tema a l'espai Moodle.

Unit 1

Readings:

Baetens Beardsmore, Hugo (2009). Language Promotion in European Supra-national Institutions. In García, Ofelia (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell.

Barragán, Catalina (2002). Llengua oral en aules multiculturals i plurilingües en educació infantil. Guix d’Infantil, 10, p.17-21.

García, Ofelia,  Theorising Translanguaging for Educators. In Celic, Christina and Seltzer, Kate (Eds). Translanguaging: A CUNY-NYSIEB Guide for Educators, p.1-6. URL:http://www.nysieb.ws.gc.cuny.edu/files/2012/06/FINAL-Translanguaging-Guide-With-Cover-1.pdf

Noguerol, Artur (2008). El tratamiento integrado de las lenguas en el marco europeo. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 47, p. 10-19.

Pujolar, Joan; González, Isaac;  i Martínez, Roger (2010). Les mudes lingüístiques dels joves catalans. Llengua i Ús, 48, p.65-75. URL: http://www6.gencat.net/llengcat/liu/48_42.pdf

Documents:

Currículum del segon cicle d’educació infantil

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/curriculum_segon_cicle_infantil.pdf

Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar (MECR)

http://www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat/menuitem.b318de7236aed0e7a129d410b0c0e1a0/?vgnextoid=7b76bd051ca62110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=7b76bd051ca62110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR)

http://www.coe.int/t/dg4/education/elp/elp-reg/cefr_EN.asp

My Language Biography/La meva biografia lingüística

http://www.oapee.es/documentum/MECPRO/Web/weboapee/iniciativas/portfolio/portfolios-validados-esp/primaria/castellano/pelbiografiaprimaria.pdf?documentId=0901e72b8000449f

Unit 2

Clark, Eve (2003). First Language Acquisition. Cambridge: Cambidge University Press.

Unit 3

Cenoz, Jasone. El aprendizaje del inglés desde educación infantil: efectos cognitivos, lingüísticos y afectivos. URL: http://www.ub.edu/ice/portaling/eduling/esp/n_1/cenoz-art.htm

Muñoz, Carme; Pérez, Carmen; Celaya, Mª Luz; Navés, Teresa;  Torras, Mª Rosa; Tragant, Elsa and Victori, Mia. En torno los efectos de la edad en el aprendizaje escolar de una lengua extranjera.

Unit 4

Bibliografia:

García, Ofelia (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell.

Muñoz, Carme (2000). Bilingualism and Trilingualism in Catalonia. In Cenoz, Jasone & Jessner, Ulrike (Eds.). English in Europe: The acquisition of a third language. Clevedon: Multilingual Matters, p. 157-178.

Pérez Esteve Pilar  & Roig Estruch, Vicent  (2004). Enseñar y aprender inglés en educación infantil y primaria. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona.

Piquer , Immaculada (2005). Aprendre anglès a l’escola des dels tres anys. Phonica, vol 1.

Recursos online:

Página web CIREL, Generalitat de Catalunya

http://phobos.xtec.cat/cirel/cirel/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=125

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00