Didàctica de la Llengua Estrangera: Anglès
Llengua d'impartició principal: anglès
Responsable
Dra. Natalia EVNITSKAYA - nevnitskaya@uic.es
Horari d'atenció
Angelica Carlet - acarlet@uic.es
Amb cita previa
En un món cada cop més globalitzat, la importància de l’anglès per a les noves generacions ha esdevingut cabdal per viatjar, estudiar i accedir a la informació.
L’aprenentatge primerenc de l’anglès és una realitat comuna a les llars d’infants i escoles catalanes. Aquest 2013, la Generalitat de Catalunya ha establert requisits lingüístics més ambiciosos per als futurs mestres (nivell B2) per tal d’intensificar els programes d’immersió en anglès (AICLE/CLIL/EMILE) en els propers 5 anys.
L’aprenentatge d’una o més llengües en l’educació infantil és molt beneficiós a nivell cognitiu i no crea sobrecàrrega cognitiva, a diferència de les creences comunes entre alguns pares i educadors. El multilingüisme escolar afavoreix la creativitat i el desenvolupament de la consciència metalingüística.
En aquesta asignatura explorarem l’aprenentatge primerenc de la llengua anglesa en el context escolar de Catalunya, presentant els reptes sociolingüístics i pedagògics que aquesta proposta educativa comporta.
Haver superat l'assignatura Habilitats comunicatives I: comunicació escrita.
19. Potencia l'expressió mitjançant la gesticulació i dramatització per afavorir la comprensió de la llengua anglesa en l'educació infantil.
20. Identifica i analitza els processos d'interacció i comunicació plurilingüe en l'aula d'anglès.
21. Desxcriu i relaciona els components de l'acte didàctic que intervenen en el procés i aprenentatge de la llengua angesa.
22. Dissenya, planifica i avalua, de forma creativa, l'activitat docent i l'aprenentatge de llengües estrangeres en el currículum d'educació infantil.
23. Analitza críticament la seva actuació rofessional per prendre conciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre de llengües.
24. Fa ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per mantenir-se al dia de les innovacions en les pràctiques educatives en l'aprenetatge de llengües.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
Aprenentatge cooperatiu Mètode expositiu / lliçó magistral | Estudi i treball en grup Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers |
L’avaluació serà continuada, a través de la participació activa dels alumnes en les sessions i de petites activitats realitzades a classe vinculades a diversos aspectes de les assignatures.
Language Biography: 15%
Active Participation and homework : 10%
Cal assistir a més del 80% de les sessions presencials per a l’avaluació continuada. Aquest component no només inclou la participació activa a l'aula, les tutories amb la professora i la preparació per als "reading circles" així com el nivell d'anglès emprat a l'aula corresponent al B1.
Academic article presentation : 20%
Final Exam: 40%
Our contribution: 15%
Aquest component de l’avaluació és una aportació innovadora i única que fan els alumnes, en parelles o grups de tres. Cal desenvolupar una idea, compartir una experiència docent o una estrategia didàctica o bé crear uns materials pedàgogics propis a partir de tot allò que s’ha après i reflexionat durant el semestre. Es tracta d’una activitat de co-avaluació entre la professora i l’alumnat en què els membres de la classe es poden enriquir amb les troballes i les aportacions dels altres.
Els alumnes hauran de gravar en vídeo i compartir en línia una presentació de deu o quinze minuts de la seva aportació al final de l’assignatura. Aquelles aportacions que mostren una estratègia docent s’han de dur a la pràctica com si els oients fossin els infants.
L’aportació es lliura en format digital i aquest material podrà ser compartit amb la classe. En el format digital cal incloure una mostra de tots els recursos emprats durant la presentació (enllaços web, fotografies, fitxes, bibliografia etc.).
**Si un alumne suspèn l’avaluació continuada, pot acollir-se a una prova objectiva final. Aquesta prova també està destinada als alumnes que no assisteixin a més d'un 80% de les sessions i/o no presentin més del 60% de les activitats i proves de l’avaluació continuada.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
prova d'execució presentació d'un treball proves de resposta curta proves objectives grau de participació observacions preguntes orals |
**Durant el curs, s'aniran afegint nous recursos per a cada tema a l'espai Moodle.
Unit 1
Readings:
Baetens Beardsmore, Hugo (2009). Language Promotion in European Supra-national Institutions. In García, Ofelia (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell.
Barragán, Catalina (2002). Llengua oral en aules multiculturals i plurilingües en educació infantil. Guix d’Infantil, 10, p.17-21.
García, Ofelia, Theorising Translanguaging for Educators. In Celic, Christina and Seltzer, Kate (Eds). Translanguaging: A CUNY-NYSIEB Guide for Educators, p.1-6. URL:http://www.nysieb.ws.gc.cuny.edu/files/2012/06/FINAL-Translanguaging-Guide-With-Cover-1.pdf
Noguerol, Artur (2008). El tratamiento integrado de las lenguas en el marco europeo. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 47, p. 10-19.
Pujolar, Joan; González, Isaac; i Martínez, Roger (2010). Les mudes lingüístiques dels joves catalans. Llengua i Ús, 48, p.65-75. URL: http://www6.gencat.net/llengcat/liu/48_42.pdf
Documents:
Currículum del segon cicle d’educació infantil
http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/curriculum_segon_cicle_infantil.pdf
Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar (MECR)
The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR)
http://www.coe.int/t/dg4/education/elp/elp-reg/cefr_EN.asp
My Language Biography/La meva biografia lingüística
Unit 2
Clark, Eve (2003). First Language Acquisition. Cambridge: Cambidge University Press.
Unit 3
Cenoz, Jasone. El aprendizaje del inglés desde educación infantil: efectos cognitivos, lingüísticos y afectivos. URL: http://www.ub.edu/ice/portaling/eduling/esp/n_1/cenoz-art.htm
Muñoz, Carme; Pérez, Carmen; Celaya, Mª Luz; Navés, Teresa; Torras, Mª Rosa; Tragant, Elsa and Victori, Mia. En torno los efectos de la edad en el aprendizaje escolar de una lengua extranjera.
Unit 4
Bibliografia:
García, Ofelia (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell.
Muñoz, Carme (2000). Bilingualism and Trilingualism in Catalonia. In Cenoz, Jasone & Jessner, Ulrike (Eds.). English in Europe: The acquisition of a third language. Clevedon: Multilingual Matters, p. 157-178.
Pérez Esteve Pilar & Roig Estruch, Vicent (2004). Enseñar y aprender inglés en educación infantil y primaria. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona.
Piquer , Immaculada (2005). Aprendre anglès a l’escola des dels tres anys. Phonica, vol 1.
Recursos online:
Página web CIREL, Generalitat de Catalunya
http://phobos.xtec.cat/cirel/cirel/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=125