Música, Expressió Plàstica i Corporal 3
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Carmen CARRILLO - ccarrillo@uic.es
MsU Joan AMORES - jamores@uic.es
Horari d'atenció
Cal concertar una visita enviant un correu a jamores@uic.cat
En aquesta assignatura es treballa la didàctica del desenvolupament psicomotriu de l'infant. A través de compaginar la part teòrica amb la part pràctica es donen els principis que necessita l'alumne per a poder programar i portar a la pràctica sessions de psicomotricitat per als alumnes d'educació infantil.
No hi ha cap requisit previ.
16. Té un coneixement suficientment ampli de la matèria psicomotriu que li permet realitzar la seva funció docent amb seguretat.
17. Coneix el currículum escolar de l'etapa infantil en l'àrea de coneixement corresponent.
18. Analitza, raona i comunica propostes d'intervenció psicomotriu.
19. Planteja i resol problemes vinculats amb l'activitat pròpia de la sessió psicomotriu amb esperit emprenedor.
20. Es capaç de gestionar una sessió de psicomotricitat coneixent els aspectes interactius que hi intervenen, facilitant la motivació i permetent un adequat tractament de la diversitat de l'alumnat.
21. Dissenya sessions de psicomotricitat apropiades als grups educatius en funció de la seva maduresa i amb creativitat.
22. Identifica les dificultats que té l'ensenyament de la psicomotricitat en l'àmbit educatiu.
23. Valora la relació entre la psicomotricitat i les altres activitats de l'aula, demostrant una visió global del procés d'aprenentatge del nen.
24. Realitza activitats interdisciplinàries de la psicomotricitat amb altres àrees del currículum, amb esperit emprenedor.
25. Analitza críticament la seva actuació professional per a prendre consciència de la seva influència en els alumnes i d'aquesta forma millorar la seva competència com a mestre d'expressió corporal.
26. Fa ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a mantenir-se al dia de les innovacions en les pràctiques educatives d'expressió corporal.
27. Pren consciència de la importància del treball en valors d'ençà l'educació infantil per a potenciar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
28. Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita, essent capaç de representarles mitjançant mapes conceptuals o altres procediments.
29. Interpreta i integra els coneixements de documents en llengua anglesa en aquesta matèria.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-53 | Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
CEM-55 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CEM-56 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CET-1 | Aprenentatge basat en problemes Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Tutories |
CET-2 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Seminaris tallers |
CET-3 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CET-4 | Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball en grup Tutories |
CET-5 | Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball individual / autònom |
CET-6 | Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos | Classes pràctiques |
CG-01 | ||
CG-01 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Classes pràctiques Tutories |
CG-02 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CG-03 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CG-04 | Aprenentatge basat en problemes Resolució d'exercicis i problemes | Pràctiques externes Seminaris tallers |
CG-09 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Aprenentatge orientat a projectes Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Estudi i treball en grup Seminaris tallers |
CG-10 | Aprenentatge orientat a projectes Contracte d'aprenentatge | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Seminaris tallers |
CG-11 | Aprenentatge basat en problemes | Pràctiques externes Tutories |
L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions de l'alumnat: treballs individuals i/o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc.
Per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre, es farà servir les qualificacions orientatives següents: Excel·lent, Notable, Aprovat, Insuficient, Deficient i No Corregit. La nota final serà numèrica i tindrà en compte totes les activitats que s'hagin realitzat al llarg del semestre.
Els criteris d'avaluació específics seran detallats durant la primera sessió del curs.
L'avaluació tindrà en compte els següents criteris.
- Es puntuarà la participació i implicació amb l'assignatura (20%)
- Hi haurà una avaluació continuada i progressiva (50%)
- Es faran dues proves objectives de l'assignatura (30%)
Aprovar les dues proves sel serà un requisit imprescindible per aprovar l'assignatura.
Aberastury, A (1968). El niño y sus juegos. Ed. Paidós. Barcelona.
Aucouturier, B. (2004) Los fantasmas de acción y la pràctica psicomotriz. Ed. Graó. nº7. Barcelona.
Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la Práctica Psicomotriz. Ed. Graó. Barcelona.
Aucouturier, B., Mendel, G. (2004). ¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto? Ed. Graó. Barcelona.
Aucouturier, B. & varis (2004) Miedo a nada… miedo a todo. Ed. Graò. Barcelona.
Bruner, J. (1984) Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza. Madrid.
Castellví, P. (1997): Psicología del desenvolupament. De Proa. Universitat Ramon Llull. Barcelona.
Garaigordobil, M. (1990) Juego y desarrollo infantil. Seco Olea. Madrid.
Golse, B (1987). El desarrollo intelectual y afectivo. Ed. Masson. Barcelona.
Lapierre, A. (1968) La reeducación física. Dossat 2000. Barcelona
Lapierre, A. Abadie, M (1977) Educación psicomotriz en la escuela maternal: una experiencia con los”pequeños”, E. Científico Médica. Madrid.
Lapierre, A. (1981) La educación psicomotriz en la escuela maternal. Barcelona. E. Científico Médica.
Lapierre, A. (1996) El juego, expresión primaria del inconsciente pp 281-287. En Alemany, C. García, V. (Eds) El cuerpo vivenciado y analizado. Desclée de Brouwer. Bilbao.
Lleixà Arribas, T. (1999) Juegos sensoriales y de conocimiento corporal. Paidotribo. Barcelona.
Michelet, A. (1986) El maestro y el juego. Perspectivas V. XVI. Nº 1, PP. 117-
126.
Osborn, A. F., Milbank, J. F. (1987) The Effects of Early Education. Clarendon Press. Oxford.
Piaget, J. (1932) El juicio moral en el niño. Fontanella. Barcelona.
Piaget, J. (1966) Response to Sutton - Smith. Psychological Review, Nº 73, pp.
111-112.
Piaget, J. (1946) La formación del símbolo en el niño. Fondo de cultura
económica. México.
Rogoff, B. (1993) Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el
contexto social. Paidós. Barcelona.
Vygotsky, L. S. (1933, 1966) El papel del juego en el desarrollo. En Vygotsky,
L.S. El desarrollo de los procesos superiores. Crítica. (1982) Barcelona
Vygotsky, L.S. (1932) Thought and Language. Cambridge. MIT Press. Massachusetts
Vygotsky, L.S. (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica. Barcelona.
Wild, R. (1996) Educar para ser, Ed. Herder, Barcelona.
Wild, R. (2005) Libertad y límites: Amor y respeto, Ed. Herder, Barcelona.
Winnicot, D.W. (1990) Los bebés y sus madres, Ed. Paidós. Barcelona.
Vila, I (1986) Introducción a la obra de Henri Wallon. Ed. Anthropos. Barcelona.