Assignatura

Música, Expressió Plàstica i Corporal 3

  • codi 10634
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Carmen CARRILLO - ccarrillo@uic.es
MsU Joan AMORES - jamores@uic.es

Horari d'atenció

Cal concertar una visita enviant un correu a jamores@uic.cat

Presentació

En aquesta assignatura es treballa la didàctica del desenvolupament psicomotriu de l'infant. A través de compaginar la part teòrica amb la part pràctica es donen els principis que necessita l'alumne per a poder programar i portar a la pràctica sessions de psicomotricitat per als alumnes d'educació infantil. 

Requisits previs

No hi ha cap requisit previ.

Objectius

  • Assolir i diferenciar les principals teories de la psicologia del joc. 
  • Demostrar la capacitat per poder fer activitats de programació, intervenció i avaluació de projectes psicomotrius a l'aula.
  • Dotar de recursos teòrics i pràctics per elaborar la programació psicomotriu en l'educació infantil.
  • Adquirir experiència i criteris bàsics per desenvolupar tasques d'avaluació i estratègia d'ajuda.
  • Investigar i adqurir eines de gestió de la recerca específica en psicomotricitat i en un entorn multidisciplinari, amb autonomia i sentit crític.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-53 - Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • CEM-56 - Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i l'expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CEM-55 - Saber utilitzar el joc com a recurs didàctic i dissenyar activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

16.  Té un coneixement suficientment ampli de la matèria psicomotriu que li permet realitzar la seva funció docent amb seguretat. 

17.  Coneix el currículum escolar de l'etapa infantil en l'àrea de coneixement corresponent. 

18.  Analitza, raona i comunica propostes d'intervenció psicomotriu. 

19.  Planteja i resol problemes vinculats amb l'activitat pròpia de la sessió psicomotriu amb esperit emprenedor. 

20.  Es capaç de gestionar una sessió de psicomotricitat coneixent els aspectes interactius que hi intervenen, facilitant la motivació i permetent un adequat tractament de la diversitat de l'alumnat. 

21.  Dissenya sessions de psicomotricitat apropiades als grups educatius en funció de la seva maduresa i amb creativitat. 

22.  Identifica les dificultats que té l'ensenyament de la psicomotricitat en l'àmbit educatiu. 

23.  Valora la relació entre la psicomotricitat i les altres activitats de l'aula, demostrant una visió global del procés d'aprenentatge del nen. 

24.  Realitza activitats interdisciplinàries de la psicomotricitat amb altres àrees del currículum, amb esperit emprenedor. 

25.  Analitza críticament la seva actuació professional per a prendre consciència de la seva influència en els alumnes i d'aquesta forma millorar la seva competència com a mestre d'expressió corporal. 

26.  Fa ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a mantenir-se al dia de les innovacions en les pràctiques educatives d'expressió corporal. 

27.  Pren consciència de la importància del treball en valors d'ençà l'educació infantil per a potenciar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans. 

28.  Comunica les seves idees argumentades als altres i les expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita, essent capaç de representarles mitjançant mapes conceptuals o altres procediments. 

29. Interpreta i integra els coneixements de documents en llengua anglesa en aquesta matèria. 

Continguts

  1. Desenvolupament psicomotor de 0 a 6 anys. 
  2. Principals transtorns del desenvolupament psicomotor.
  3. Aspectes bàsics del desenvolupament cognitiu. 
  4. Aspectes bàsics del desenvolupament motor. 
  5. Metodologia del treball psicomotriu.
  6. Recursos organitzatius dins l'aula de psicomotricitat.
  7. El món de les sensacions i els estats emocionals del nen.
  8. La totalitat corporal i les seves dimensions. 
  9. El moviment.
  10. La construcció de la imatge corporal. 
  11. Les conductes motrius de base: coordinació dinàmica general, coordinació dinàmica específica i equilibri. 
  12. Les conductes neuromotrius: relaxació, dominància lateral, respiració.
  13. Les conductes perceptives i motrius: organització i estructuració de l'espai i del temps. 
  14. El joc i els contes vivenciats. 
  15. Educació socioemocional i psicomotricitat. 
  16. La representació simbòlica: dibuix, modelat i construccions. 
  17. La programació psicomotriu: continguts, competències i evaluació. 
  18. La grafomotricitat. 
  19. Aportacions de la psicomotricitat en l'atenció de les necessitats educatives especials. 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-53 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
CEM-55 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CEM-56 Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CET-1 Aprenentatge basat en problemes
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Tutories
CET-2 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Seminaris tallers
CET-3 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CET-4 Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi i treball en grup
Tutories
CET-5 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball individual / autònom
CET-6 Aprenentatge basat en problemes
Estudi de casos
Classes pràctiques
CG-01
CG-01 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Classes pràctiques
Tutories
CG-02 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CG-03 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CG-04 Aprenentatge basat en problemes
Resolució d'exercicis i problemes
Pràctiques externes
Seminaris tallers
CG-09 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
CG-10 Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Classes pràctiques
Estudi i treball individual / autònom
Seminaris tallers
CG-11 Aprenentatge basat en problemes
Pràctiques externes
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions de l'alumnat: treballs individuals i/o col·lectius, proves, entrevistes, presentacions, participació a classe, etc.

Per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre, es farà servir les qualificacions orientatives següents: Excel·lent, Notable, Aprovat, Insuficient, Deficient i No Corregit. La nota final serà numèrica i tindrà en compte totes les activitats que s'hagin realitzat al llarg del semestre.

Els criteris d'avaluació específics seran detallats durant la primera sessió del curs.

L'avaluació tindrà en compte els següents criteris. 

- Es puntuarà la participació i implicació amb l'assignatura (20%)

- Hi haurà una avaluació continuada i progressiva (50%)

- Es faran dues proves objectives de l'assignatura (30%) 

Aprovar les dues proves sel serà un requisit imprescindible per aprovar l'assignatura. 

 

Bibliografia i recursos

Aberastury, A (1968). El niño y sus juegos. Ed. Paidós. Barcelona.

Aucouturier, B. (2004) Los fantasmas de acción y la pràctica psicomotriz. Ed. Graó. nº7. Barcelona.

Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la Práctica Psicomotriz. Ed. Graó. Barcelona.

Aucouturier, B., Mendel, G. (2004). ¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto? Ed. Graó. Barcelona.

Aucouturier, B. & varis (2004) Miedo a nada… miedo a todo. Ed. Graò. Barcelona.

Bruner, J. (1984) Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza. Madrid.

Castellví, P. (1997): Psicología del desenvolupament. De Proa. Universitat Ramon Llull. Barcelona.

Garaigordobil, M. (1990) Juego y desarrollo infantil. Seco Olea. Madrid.

Golse, B (1987). El desarrollo intelectual y afectivo. Ed. Masson. Barcelona.

Lapierre, A. (1968) La reeducación física. Dossat 2000. Barcelona


Lapierre, A. Abadie, M (1977) Educación psicomotriz en la escuela maternal: una experiencia con los”pequeños”, E. Científico Médica. Madrid.


Lapierre, A. (1981) La educación psicomotriz en la escuela maternal. Barcelona. E. Científico Médica.


Lapierre, A. (1996) El juego, expresión primaria del inconsciente pp 281-287. En Alemany, C. García, V. (Eds) El cuerpo vivenciado y analizado. Desclée de Brouwer. Bilbao.

Lleixà Arribas, T. (1999) Juegos sensoriales y de conocimiento corporal. Paidotribo. Barcelona.

Michelet, A. (1986) El maestro y el juego. Perspectivas V. XVI. Nº 1, PP. 117-
126.

Osborn, A. F., Milbank, J. F. (1987) The Effects of Early Education. Clarendon Press. Oxford. 

Piaget, J. (1932) El juicio moral en el niño. Fontanella. Barcelona.

Piaget, J. (1966) Response to Sutton - Smith. Psychological Review, Nº 73, pp. 
111-112. 

Piaget, J. (1946) La formación del símbolo en el niño. Fondo de cultura 
económica. México.

Rogoff, B. (1993) Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el 
contexto social
. Paidós. Barcelona.

Vygotsky, L. S. (1933, 1966) El papel del juego en el desarrollo. En Vygotsky, 
L.S. El desarrollo de los procesos superiores. Crítica. (1982) Barcelona

Vygotsky, L.S. (1932) Thought and Language. Cambridge. MIT Press. Massachusetts

Vygotsky, L.S. (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica. Barcelona.

Wild, R. (1996) Educar para ser, Ed. Herder, Barcelona.

Wild, R. (2005) Libertad y límites: Amor y respeto, Ed. Herder, Barcelona.

Winnicot, D.W. (1990) Los bebés y sus madres, Ed. Paidós. Barcelona.

Vila, I (1986) Introducción a la obra de Henri Wallon. Ed. Anthropos. Barcelona. 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00