Teaching and Learning Music and the Plastic and Visual Arts 1
Main language of instruction: Catalan
Other languages of instruction: English
Head instructor
Dra. Carmen CARRILLO - ccarrillo@uic.es
Office hours
Previous notice through email (ccarrillo@uic.cat)
This subject has two main objectives: a) to promote the participation of future teachers in listening, performing and music creation activities so that they can develop positive attitudes and experiences towards musical practice, and b) to provide basic knowledge of music didactics which allow them to reflect on the basic foundations that guide musical education in primary education.
No previous knowledge is required.
Students are able to:
BLOCK I. Fundamentals of music education
Theme 1. Introduction to the fundamentals of music education
BLOCK II. Musical language and the contexts of music practice in relation to listening, performing and creating music
Theme 2. The elements of musical language
Theme 3. Singing
Theme 4. Playing instruments
Theme 5. Listening
Theme 6. Dancing
BLOCK III. Music education in primary school and interdisciplinarity
Theme 7. From the curriculum to the proposal of didactic activities
Theme 8. Music education and interdisciplinarity
COMPETENCES | METHODOLOGY | TRAINING ACTIVITY |
---|---|---|
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-3 | Presentation methods / lecture | Theory classes |
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | Problem-solving exercises | Practical classes |
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | Case studies Problem-solving exercises | Seminar-workshops |
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | Cooperative learning | Group study and work |
CEM-54 CEM-56 CET-3 CET-4 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | Problem-solving exercises | Individual / independent study and work |
CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-4 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 | Cooperative learning | Tutorials |
The assessment of this subject will take into account the achievement of the above-mentioned competences through the analysis of the students' contributions: presentation of practical exercises, individual and collective assignments, tests, oral presentations and active participation in class. In order to pass this subject, the attendance to a minimum of 80% of the classes is required.
In order to continuously assess the different partial aspects during the semester, the following qualifications will be used: 'Excel·lent', 'Notable', 'Aprovat', 'Insuficient', 'Deficient' and Non Corrected. The final qualification will be numerical and will take into account all the activities which have been done throughout the semester.
The specific assessment criteria will be detailed during the first session of the subject and will be posted in the moodle of the subject.
General
AA. VV. (2004). La música educa. Eufonía, 30. Barcelona: Graó.
Alcázar, A. (ed.) (2008). La competencia artística: creatividad y apreciación crítica. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.
Alsina, P. (1997). El área de educación musical. Propuestas para aplicar en el aula. Barcelona: Graó.
Aróstegui, J. L. (ed.) (2014). La música en Educación Primaria. Manual de formación del profesorado. Madrid: Dairea.
Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l’home és music. Vic: Eumo
Bonal, E., Casas, M., & Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya / Fundació Bofill. Retrieved from: http://jovecat.gencat.cat/ca/detalls/Article/Ester-Bonal-Marta-Casas-i-Nuria-Casas.-2005.-Diversitat.-Cancons-danses-...-activitats-i-recursos-per-a-la-convivencia-en-la-diversitat_JOVECAT
Bordons, G., & Casals, A. (2012). Poesia, música i escola: un triangle sonor. Temps d'Educació, 42, 11-30.
Calderón, D. (ed.). Expressió Musical a Primària. Barcelona: Publicacions de la UB.
Carrillo, C., & Vilar, M. (2014). El perfil profesional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 33, 1-26. Retrieved from: http://musica.rediris.es/leeme/revista/carrillo&vilar14.pdf
Casals, A., Carrillo, C., Valls, A., Vilar, M., y Ferrer, R. (2014). La concreción de un enfoque didáctico para la educación musical en Primaria. Actas del III Congreso de Educación e Investigación Musical (CEIMUS) (pp. 586 – 594). Barcelona: Enclave Creativa.
Cornellà, C. (2006). La música: treball interdisciplinari i d’educació en valors. Perspectiva escolar, 304, 6 – 9.
Departament d'Ensenyament (2015). Decret 119/2015 del 23 de junio de ordenación de enseñanzas de Educación Primaria. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (26 de junio).
Díaz, M., & Frega, A. L. (1998). La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical. Vitoria-Gasteiz: Amarú.
Frega, A. L. (1996). Música para maestros. Barcelona: Graó.
Gassul, C., Godall, P., & Martorell, M. (2010). La veu: orientacions pràctiques. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Giráldez, A. (coord.) (2014). Didáctica de la música en primaria. Madrid: Síntesis.
González, C. (2013). Músiques del món i projectes de treball. Anàlisi d'una pràctica didàctica innovadora a l'escola (Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona). Retrieved from: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/129291/cgm1de1.pdf;sequence=1
Hargreaves, D. J. (1998). Música y desarrollo psicológico. Barcelona. Graó.
Hemsy de Gainza, V. (1999). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.
Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.
Lluveras, N., Valls, A., & Vilar, M. (1994). La cançó a l'etapa primària. Bellaterra: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Maideu, J. (1997). Música, societat i educació. Berga: Amalgama.
Malagarriga, T. y Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Barcelona: CEAC.
Malagarriga, T., & Martínez, M. [eds.] (2010). Tot ho podem expressar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.
Miralpeix, A. (2012). iMúsica: educación musical con el ePad y el iPhone. Eufonía, 56, 27-35.
Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Prentice Hall.
Porta, A. (2001). Educación musical, un proyecto a medio camino. Cuadernos de pedagogía, 303, 87-90.
Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L'avaluació per millorar els aprenentatges de l'alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació. Retrieved from: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf
Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza Editorial.
Swanwick, K. (1991): Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata y MEC.
Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Como promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.
Tarroja, E. (2005). El valor de l’educació musical. Guix: Elements d’acció educativa, 320, 6-10.
Valls, A., & Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: DINSIC.
Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2011). Música 1 i Música 2. Projecte Brisa. Barcelona: Teide.
Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2012). Música 3 i Música 4. Projecte Brisa. Barcelona: Teide
Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2009). Música 5 i Música 6 Projecte Tornasol. Barcelona: Teide
Vilar, M. (2004). Acerca de la educación musical. Revista Electrónica de LEEME, 13. Retrieved from: http://musica.rediris.es/leeme/revista/vilarm.pdf
Willems, E. (1994). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós.
Young, S. (2009). Music 3-5. Oxon: Routledge.
Song books
AA. VV. Tocatimbal (5 volúmenes). Barcelona: Eufònic
Bonal, M. D., & Martorell, M. (1967-1999, con múltiples reediciones). Esquitx (5 volúmenes). Barcelona: Ed. mf.
Casellas, M., Manent, R., Roma, R., & Vilar, R. (2001). Cançoner de butxaca. Sempre hi ha una
cançó. Tarragona: El Mèdol / Centre de la Cultura Popular i Tradicional Catalana.
Crivillé, J. (1981). Música Tradicional Catalana (I) - Infants. Barcelona: Clivis
Departament d’Ensenyament (2001). Cançons populars i tradicionals a l'escola. Retrieved from: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/cancons-populars-tradicionals-escola/cancons_populars_tradicionals_lescola.pdf
Maideu, J. (1991). Assaig. Cançons i exercicis (2ª ed.). Vic: EUMO.
Maideu, J. (1992). Llibre de cançons - Crestomatia de cançons tradicionals catalanes. Vic: EUMO.
Orts, M. (ed). PRODIEMUS (Propostes, Reflexions, Orientacions i Didàctica Interdisciplinària per a Educar a través de la Música). Retrieved from: http://www.prodiemus.com/canconer/
Puig, A., & Padilla, R. (2013). El cançoner de tothom. Barcelona: Bonalletra Alcompàs.
Journals in music education
RIEM. Revista Internacional de Educación Musical. International Society for Music Education. http://www.revistaeducacionmusical.org/index.php/rem1
LEEME. Revista de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Universidad de La Rioja. http://musica.rediris.es/leeme/
Eufonía. Barcelona: Ed. Graó.
Música y educación. Madrid: Musicalis.