Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 1

  • codi 10716
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat

Responsable

Dra. Carmen CARRILLO - ccarrillo@uic.es

Horari d'atenció

Hora a concertar previ avís per correu electrònic (ccarrillo@uic.cat)

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

Aquesta assignatura persegueix dues finalitats principals: a) promoure la participació dels futurs mestres en situacions d'escolta, interpretació i creació musical per tal que desenvolupin actituds i vivències positives envers la pràctica musical i b) proporcionar-los coneixements bàsics de didàctica de la música que els permetin reflexionar sobre els principis fonamentals que orienten l'educació musical a l'etapa primària.

IMPORTANT: si algun grup seguís un model diferent, aquest estaria indicat a l'espai Moodle. Els possibles canvis a nivell metodològic i d’avaluació també s’especificarien al Moodle.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

  1. Comprendre el paper que exerceix l'educació musical en la formació personal, social i cultural de l'alumnat.
  2. Conèixer el currículum d'educació primària en el que respecta a l'educació musical.
  3. Descobrir, comprendre i analitzar elements bàsics del llenguatge musical a través d'una implicació activa en activitats d'escolta, interpretació i creació musical.
  4. Adquirir tècniques i recursos didàctics per al treball d'escolta, interpretació i creació musical a través del cant, la pràctica instrumental, l'audició i la dansa a l'etapa primària.
  5. Plantejar activitats didàctiques coherents basades en l'escolta, la interpretació i la creació musical com a part d'un treball més ampli de relació entre disciplines.
  6. Prendre consciència sobre la necessitat de cooperació entre el mestre generalista i el mestre especialista de música.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-54 - Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
  • CEM-55 - Conèixer el currículum escolar d'educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
  • CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
  • CEM-57 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Aprèn cançons i adquireix recursos per fer-les cantar i promou l’educació auditiva, rítmica i vocal dels infants.
  2. Potencia la sensibilitat musical i la forma de transmetre-la (promou la sensibilitat relativa a la creació artística)
  3. Comprèn els principis que ajuden a la formació cultural, personal i social de les arts.
  4. Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics adequats i promou les competències corresponents en els estudiants.
  5. Elabora propostes didàctiques que fomenten la percepció i l’expressió musical, i la creativitat.
  6. Coneix i accepta la influència positiva de la formació artística en la societat.
  7. Coneix el currículum escolar d’educació artística i, de forma específica, al que fa referència a l’educació musical.
  8. Té recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals dins i fora l’escola.
  9. Comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
  10. Coneix les competències de la creativitat, l’esperit emprenedor i l’orientació cap a la qualitat i les aplica sempre en la seva actuació amb l’alumnat.
  11. Integra les noves tecnologies en la seva tasca docent.
  12. És conscient de la seva actuació professional i de la seva influència en els alumnes. Té habilitats i coneixements per a gestionar els processos grupals i la comunicació per a aconseguir una bona col·laboració amb i entre els alumnes.
  13. Té els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, possibilitant que els nens puguin convertir-se en adults responsables i autònoms.
  14. Té els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i sap quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per a viure en societat. I aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  15. Té un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable en les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes -especialment en els materials-, amb ell mateix i amb els seus companys, i per sobre de tot clar amb els seus alumnes. I aconseguir-ho d'una manera professional i sistemàtica.
  16. Valora la importància del treball en equip i col·labora amb el seu entorn per a aconseguir objectius comuns.

Continguts

BLOC I. Fonaments de l'educació musical

Tema 1. Iniciació als fonaments de l'educació musical

BLOC II. El llenguatge musical i els contextos de pràctica musical a partir de l'escolta, la interpretació i la creació

Tema 2. Els elements del llenguatge musical

Tema 3. El cant i la pràtica vocal

Tema 4. La pràctica instrumental

Tema 5. L'audició

Tema 6. La dansa i el moviment

BLOC III. L'educació musical en l'escola primària i la seva relació amb altres disciplines

Tema 7. Del currículum a la proposta d'activitats didàctiques.

Tema 8. L'educació musical i la seva relació amb altres disciplines.

Metodologia i activitats formatives


COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-3 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Seminaris tallers
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CEM-54 CEM-56 CET-3 CET-4 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball individual / autònom
CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-4 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Tutories

Modalitat semipresencial (blended)

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-3 Mètode expositiu / lliçó magistral Classes teòriques
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Resolució d'exercicis i problemes Classes pràctiques
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Seminaris tallers
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu Estudi i treball en grup
CEM-54 CEM-56 CET-3 CET-4 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Resolució d'exercicis i problemes Estudi i treball individual / autònom
CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-4 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació


Modalitat semipresencial (blended)

L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte l'assoliment de les competències a través de l'anàlisi de les aportacions de l'alumnat: treballs presentació d'exercicis pràctics, treballs individuals i/o col·lectius, proves, presentacions orals i participació activa a classe, principalment. Per a superar l'assignatura, és necessari assistir a un mínim del 80% de les classes.

Per avaluar de forma continuada els diferents aspectes parcials durant el semestre, es farà servir les qualificacions orientatives següents: Excel·lent, Notable, Aprovat, Insuficient, Deficient i No Corregit. La nota final serà numèrica i tindrà en compte totes les activitats que s'hagin realitzat al llarg del semestre.

Els criteris d'avaluació específics seran detallats durant la primera sessió del curs i quedaran penjats a l'aula moodle de l'assignatura.

Bibliografia i recursos

Genèrica

AA. VV. (2004). La música educa. Eufonía, 30. Barcelona: Graó.

Alcázar, A. (ed.) (2008). La competencia artística: creatividad y apreciación crítica. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.

Alsina, P. (1997). El área de educación musical. Propuestas para aplicar en el aula. Barcelona: Graó.

Aróstegui, J. L. (ed.) (2014). La música en Educación Primaria. Manual de formación del profesorado. Madrid: Dairea.

Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l’home és music. Vic: Eumo

Bonal, E., Casas, M., & Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya / Fundació Bofill. Disponible a: http://jovecat.gencat.cat/ca/detalls/Article/Ester-Bonal-Marta-Casas-i-Nuria-Casas.-2005.-Diversitat.-Cancons-danses-...-activitats-i-recursos-per-a-la-convivencia-en-la-diversitat_JOVECAT [recuperat el 02/10/16].

Bordons, G., & Casals, A. (2012). Poesia, música i escola: un triangle sonor. Temps d'Educació, 42, 11-30.

Calderón, D. (ed.). Expressió Musical a Primària. Barcelona: Publicacions de la UB.

Carrillo, C., & Vilar, M. (2014). El perfil profesional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 33, 1-26. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/carrillo&vilar14.pdf [recuperat el 02/10/16].

Casals, A., Carrillo, C., Valls, A., Vilar, M., y Ferrer, R. (2014). La concreción de un enfoque didáctico para la educación musical en Primaria. Actas del III Congreso de Educación e Investigación Musical (CEIMUS) (pp. 586 – 594). Barcelona: Enclave Creativa.

Cornellà, C. (2006). La música: treball interdisciplinari i d’educació en valors. Perspectiva escolar, 304, 6 – 9.

Departament d'Ensenyament (2015). Decret 119/2015 del 23 de juny d'ordenació d'ensenyaments d'Educació Primària. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (26 de junio).

Díaz, M., & Frega, A. L. (1998). La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical. Vitoria-Gasteiz: Amarú.

Frega, A. L. (1996). Música para maestros. Barcelona: Graó.

Gassul, C., Godall, P., & Martorell, M. (2010). La veu: orientacions pràctiques. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Giráldez, A. (coord.) (2014). Didáctica de la música en primaria. Madrid: Síntesis.

González, C. (2013). Músiques del món i projectes de treball. Anàlisi d'una pràctica didàctica innovadora a l'escola (Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona). Disponible a: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/129291/cgm1de1.pdf;sequence=1 [recuperat el 19/04/13].

Hargreaves, D. J. (1998). Música y desarrollo psicológico. Barcelona. Graó.

Hemsy de Gainza, V. (1999). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.

Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.

Lluveras, N., Valls, A., & Vilar, M. (1994). La cançó a l'etapa primària. Bellaterra: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Maideu, J. (1997). Música, societat i educació. Berga: Amalgama.

Malagarriga, T. y Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Barcelona: CEAC.

Malagarriga, T., & Martínez, M. [eds.] (2010). Tot ho podem expressar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.

Miralpeix, A. (2012). iMúsica: educación musical con el ePad y el iPhone. Eufonía, 56, 27-35.

Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Prentice Hall.

Porta, A. (2001). Educación musical, un proyecto a medio camino. Cuadernos de pedagogía, 303, 87-90.

Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L'avaluació per millorar els aprenentatges de l'alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf [recuperat el 02/10/16].

Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza Editorial.

Swanwick, K. (1991): Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata y MEC.

Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Como promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.

Tarroja, E. (2005). El valor de l’educació musical. Guix: Elements d’acció educativa, 320, 6-10.

Valls, A., & Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: DINSIC.

Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2011). Música 1 i Música 2. Projecte Brisa. Barcelona: Teide.

Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2012). Música 3 i Música 4. Projecte Brisa. Barcelona: Teide

Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2009). Música 5 i Música 6 Projecte Tornasol. Barcelona: Teide

Vilar, M. (2004). Acerca de la educación musical. Revista Electrónica de LEEME, 13. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/vilarm.pdf [recuperat el 02/10/16].

Willems, E. (1994). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós.

Young, S. (2009). Music 3-5. Oxon: Routledge.

 

Cançoners

AA. VV. Tocatimbal (5 volúmenes). Barcelona: Eufònic

Bonal, M. D., & Martorell, M. (1967-1999, con múltiples reediciones). Esquitx (5 volúmenes). Barcelona: Ed. mf.

Casellas, M., Manent, R., Roma, R., & Vilar, R. (2001). Cançoner de butxaca. Sempre hi ha una

cançó. Tarragona: El Mèdol / Centre de la Cultura Popular i Tradicional Catalana.

Crivillé, J. (1981). Música Tradicional Catalana (I) - Infants. Barcelona: Clivis

Departament d’Ensenyament (2001). Cançons populars i tradicionals a l'escola. Disponible en: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/cancons-populars-tradicionals-escola/cancons_populars_tradicionals_lescola.pdf [recuperado el 01/10/16].

Maideu, J. (1991). Assaig. Cançons i exercicis (2ª ed.). Vic: EUMO.

Maideu, J. (1992). Llibre de cançons - Crestomatia de cançons tradicionals catalanes. Vic: EUMO.

Orts, M. (ed). PRODIEMUS (Propostes, Reflexions, Orientacions i Didàctica Interdisciplinària per a Educar a través de la Música). Disponible en: http://www.prodiemus.com/canconer/ [recuperado el 01/10/16].

Puig, A., & Padilla, R. (2013). El cançoner de tothom. Barcelona: Bonalletra Alcompàs.

 

Revistes especialitzades en educació musical

RIEM. Revista Internacional de Educación Musical. International Society for Music Education. http://www.revistaeducacionmusical.org/index.php/rem1

LEEME. Revista de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Universidad de La Rioja. http://musica.rediris.es/leeme/

Eufonía. Barcelona: Ed. Graó.

Música y educación. Madrid: Musicalis.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00