Assignatura

Creativitat i Innovació

  • codi 10726
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Lda. Carla GRÀCIA - cgracia@uic.es

Horari d'atenció

Carla Gracia Mercadé: cgracia@uic.es

Presentació

En el món actual ja no comprem i venem productes; comprem i venem històries. Aquest curs té un doble objectiu. Per un costat, desenvolupar les competències creatives dels alumnes. Per l'altre, aprendre les eines pròpies de la narrativa, l'storytelling, per generar històries que atrapin al públic.

Grans escriptors han destacat com a periodistes i grans periodistes s'han convertit en escriptors reconeguts. La creativitat i l'habilitat en l'ús de les paraules són, sens dubte, les claus d'aquesta interrelació.

A través d'aquesta assignatura, els alumnes podran aprofundir en els seus coneixements periodístics i aplicar-los en àmbits i formats diferents que els obrin les possibilitats dins del mercat laboral.

 

Requisits previs

No són necessaris requisits previs.

Objectius

  • Desenvolupar la capacitat creativa dels alumnes
  • Conèixer els mecanismes de la creativitat
  • Adquirir coneixement sobre les principals eines narratives i comprendre la seva rellevància
  • Experimentar amb formats i exercicis diferents que ajudin a desenvolupar la flexibilitat dels alumnes i ampliïn les seves capacitats i aptituds.
  • Millorar l'estil propi d'escriptura i entendre l'efecte de certes decisions estilístiques i narratives
  • Comprendre els riscos i virtuts de la fina línia que separa la ficció de la realitat
  • Ser capaç de compartir els textos propis
  • Aprendre a escoltar crítiques i a extreure allò que aporti valor
  • Aprendre a analitzar textos de manera constructiva i argumentada

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 09 CG - Capacitat per innovar
  • 42 CE - Capacitat d'integrar les aportacions de l'entorn
  • 45 CE - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge periodístic
  • 48 CE - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 06 CG - Capacitat de lectura, anàlisi i síntesi
  • 12 CG - Capacitat d'escolta
  • 15 CE - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics
  • 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 40 CE - Coneixement i domini de les funcions del llenguatge
  • 03 CG - Capacitat per treballar en equip
  • 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Aprendran a mirar la realitat des d'una perspectiva periodística més àmplia i sensible
  • Adquiriran coneixement sobre els mecanismes de la creativitat i les principals eines narratives
  • Comprendran la capacitat d'influència de l'storytelling i els riscos i virtuts de la seva aplicació
  • Experimentaran amb altres formats periodístics i narratius útils per a obrir-se al mercat laboral i per a conèixer la realitat del món periodístic
  • Desenvoluparan la seva competència creativa i d'innovació
  • Milloraran l'estil propi d'escriptura i entendran l'efecte de certes decisions estilístiques i narratives
  • Seran capaços de compartir els textos propis, escoltar crítiques i a extreure'n allò que aporti valor
  • Sabran analitzar de manera argumentativa i sòlida un text narratiu

Continguts

Tema 1. La creativitat 

  • Què és la creativitat? 
  • Mecanismes de la creativitat 
  • Creativitat i escriptura (Gianni Rodari)
  • El procés creatiu (Roger von Oech)

Tema 2. Beneficis i ús de l'storytelling

  • Els beneficis de l'storytelling 
  • L'ús de l'storytelling a la nostra vida
  • L'ús de l'storytelling al món periodístic
  • Virtuts i riscos de l'storytelling

Tema 3. Tècniques d'storytelling 

  • Els elements clau de l'storytelling
  • Les eines per narració
  • La construcció de personatges
  • Els conflictes profunds i superficials
  • Les accions
  • La creació de la veu narrativa
  • Els detalls i les descripcions
  • Saber emocionar: mostrar versus dir
  • La gestió de la tensió: l'estructura i els elements repetitius
  • Bons inicis i finals d'una història 

Tema 4. Consideracions ètiques de l'storytelling 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC.
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Sistemes i criteris d'avaluació


L'assistència a classe és obligatòria. Al llarg de l'assignatura, l'alumne ha d'assistir a un mínim del 80% de classes. 

Escriure amb correcció és fonamental en totes les assignatures i, especialment, en aquesta. Seguint la normativa de la Facultat, les faltes d'ortografia descomptaran un punt en els treballs. 

L'avaluació és contínua i, en primera convocatòria, no hi haurà examen final. La nota final serà el resultat de:

  • Les notes de les pràctiques i proves realitzades al llarg del curs: 60%
  • La nota dels dos treballs finals: 30%
  • Participació i actitud a classe: 10%


Altres convocatòries: 

Segona convocatòria: Els alumnes de 2ª convocatòria hauran de realitzar un examen escrit sobre els aspectes teòrics i pràctics tractats en l'assignatura.

Tercera convocatòria: Si l'alumne suspèn en segona convocatòria l'assignatura, s'haurà de matricular de nou de tota l'assignatura i cursar-la. L'estudiant haurà d'assistir a les classes, fer les pràctiques i aprovar-les. 

Quarta convocatòria: Els alumnes de 4ª convocatòria hauran de realitzar un examen escrit sobre els aspectes teòrics i pràctics tractats en l'assignatura. 

Cinquena convocatòria: Si l'alumne suspèn l'assignatura en cinquena convocatòria, haurà d'acollir-se a les condicions establertes per a les convocatòries extraordinàries.

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Treballs Individuals
75%
Treballs en grup
25%

Bibliografia i recursos

  • Ayuso, Ana (ed.). El oficio de escritor. Ediciones y Talleres de Escritura Creativa
  • Fuentetaja. Madrid, 1997
  • Cabré, Jaume. El sentit de la ficció. Edicions Proa. Barcelona, 2010
  • Cañelles, Isabel. La construcción del personaje literario. Ediciones y Talleres de Escritura
  • Creativa Fuentetaja. Madrid, 1999
  • Cassany, Daniel. La cuina de l’escriptura. Empúries. Barcelona, 2002
  • Goldberg, Natalie. El gozo de escribir. La liebre de marzo. Madrid, 2004
  • Gottschall, J. The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human. Mariner Books. Wilmington, 2013
  • Milerson, Gerald. Realización y producción en televisión. IORTV. Madrid, 2009
  • Páez, Enrique. Manual de técnicas narrativas. Editorial SM. Madrid, 2006
  • Queneau, Raymond. Ejercicios de estilo. Cátedra. Madrid, 2006.
  • Rodari, G. Gramática de la fantasía: Introducción al arte de contar historias. Editoral del bronce. Madrid, 2002    
  • Salmon, Ch. Storytelling, la máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península. Barcelona, 2008 
  • Snow, S.; Lazauskas, J. The Storytelling Edge. Wiley. New Jersey, 2018 
  • Wood, James. Los mecanismos de la ficción. Gredos. Madrid, 2009.

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00