Assignatura

Comunicació Persuasiva

  • codi 10727
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Miguel Ángel VIOLÁN - maviolan@uic.es

Horari d'atenció

El professor posa el seu correu electrònic a disposició dels alumnes per a tot tipus de consultes: maviolan@uic.es

Presentació

En aquesta assignatura:

  • El professor imparteix unes idees bàsiques, es posen en pràctica a través d'exercicis i es reforcen amb unes fitxes de suport que resumeixen el que cal saber.
  • Els exercicis es repeteixen constantment i el nivell d'exigència va in crescendo. Tot és un entrenament progressiu.
  • Els idiomes (català, castellà i anglès) s'alternen constantment. El participant escull idioma. Es recomana l'ús del que més costi en nom de la automillora.
  • Quan el professor fa servir l'anglès, expressa la mateixa idea diverses vegades amb paraules diferents, una redundància destinada a reforçar la comprensió.
  • Els coneixements de Media Training s'imparteixen al plató de TV.
  • Part de les sessions es desenvolupa a la sala d'ordinadors.
  • Es demana als alumnes que vagin sempre proveïts de pendrive, auriculars, folis en blanc i bolígraf. Idealment també amb portàtil o tablet.

Requisits previs

Cap.

Objectius

  • Desenvolupament de l'expressió oral.
  • Domini del llenguatge gestual.
  • Argumentar amb convicció.
  • Millorar la capacitat d'observació i escolta.
  • Disminuir la por a parlar en públic.
  • Saber parlar davant d'una càmera de TV.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics
  • 20 CE - Capacitat de planificar i executar projectes periodístics
  • 41 CE - Capacitat i habilitat per relacionar-se amb l'entorn

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Elaborar discursos convincents.
  • Improvisar manifestacions verbals.
  • Argumentar i contraargumentar en col·loquis.
  • Saber representar a una organització en l'exercici del càrrec de portaveu, especialment en situacions d'emergència.

Continguts

  1. Tècniques i exercicis per expressar-se oralment millor. Èmfasi en les tècniques respiratòries. Com millorar la dicció.
  2. L'art de resumir: descomposició, paraules-clau i priorització de les idees + desenvolupament del rellotge interior.
  3. Recursos per cridar l'atenció i convèncer davant d'un auditori. El llenguatge gestual.
  4. Tècniques per parlar davant d'un micròfon de ràdio i una càmera de TV.
  5. Tècniques per a l'elaboració de discursos. Tècniques d'improvisació.
  6. Anàlisi de models d'oratòria política i social.
  7. Com convèncer a tertúlies i col·loquis. Com realitzar el paper de presentador / moderador.
  8. Tècniques per generar idees i millorar els nostres missatges.
  9. Tècniques de portaveu: la declaració, l'entrevista i la roda de premsa.
  10. El portaveu en situacions de crisi.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

PROGRAMACIÓ DE DISCURSOS

 

Duració: 90 segons

DISCURS 1

 

Una de mis canciones favoritas es...

(cuál, porqué y unos segundos de ella.)

DISCURS 2

Una de mis películas favoritas es...

(cuál, porqué y unos segundos de ella.)

DISCURS 3

 

Uno de mis libros favoritos es...

(cuál, porqué, sobre su autor)

DISCURS 4

 

Uno de mis videos motivacionales favoritos es...

(cuál, porqué y unos segundos)

DISCURS 5

 

¿Protegemos suficientemente a los animales?

(Razona tu respuesta)

DISCURS 6

 

Ojalá pudiera tomar un café con...

(¿Con quién? ¿Por qué? ¿Qué le preguntarías? Puede ser un personaje vivo o muerto.)

DISCURS 7

 

 

El comunicador a quien más admiro es...

(Quién, porqué)

DISCURS 8

Así sería el viaje de mis sueños...

Adónde, con quién, para hacer qué.

DISCURS 9

 

DISCURS FINAL DE L'ASSIGNATURA (lliure elecció de tema)

 

 



ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1,6
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1,6
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Primer 50% de la nota final: avaluació continuada a través d'exercicis de tot tipus en classe.
  • De vegades el professor posa notes individuals, no col.lectives.
  • Segon 50% de la nota final: discurs davant el grup
  • Aprovar ambues parts eximeix d'examen final.

EL PORTAFOLI

  • L'alumne ha de guardar en una carpeta (física o digital) tots els exercicis realitzats al llarg de les sessions i sotmetre'ls a revisió del professor. 
ACTITUD  A CLASSE
  • El professor discrecionalment augmentarà la nota d'aquells alumnes que mostrin actitud de millora contínua, assistència, puntualitat, contribució al feliç desenvolupament de les classes  i un portafoli ben elaborat. Pel contrari, les actituds inverses seran penalitzades. Especialment la falta d'atenció i no guardar silenci.
EXAMEN FINAL I ULTERIORS CONVOCATÒRIES   -Consisteix en un examen escrit de 10 preguntes sobre el temari + un discurs de 90 segons davant el pofessor d'un tema escollit per l'alumne i l'altre pel professor de la llista que figura en aquesta Guia.  

 

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Treballs Individuals
50%
Exposició oral
50%

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFÍA Y RECURSOS

1

Dale Carnegie,

"Cómo hablar  bien en público y convencer”,  Ed.Edhasa o bien “El camino  fácil y rápido para hablar eficazmente”, editorial Elipse.

Un clàssic de lectura preceptiva, font de molts llibres posteriors.

2

“Com parlar bé en públic”, de Joana Rubio y Francesc Puigpelat, Edicions Pòrtic.

Concís i clar. En llengua catalana.

3

Jürg Studer, “Oratoria, el arte de hablar, disertar, convencer”, Ed. El Drac

Bona introducció i consells pràctics sobre com parlar millor en públic.

4

“La isla de los 5 faros”, de Ferran Ramon-Cortés, RBA.

Cinc principis claus a l'hora de comunicar explicats amb excepcional senzillesa i en format de relat.

5

“Comunicación emocional” de Carmen Sebastián, ESIC Editorial

Bon resum de consells pràctics i en especial del llenguatge gestual.

6

“Influye” de Enrique Alcat, editorial Alienta

Bon compendi sobre l'art d'influir.

7

“Por qué los españoles comunicamos tan mal” de Manuel Campo Vidal

Explicació clara de defectes habituals.

8

Film “El discurso del Rey” de Tom Hooper.

Les tècniques d'expressió oral ajuden a un monarca a consolidar el seu lideratge. Excel·lent film sobre la superació personal basat en fets reals.

9

Discursos de Barack Obama en general. Véase  www.youtube.com

Exemple de comunicació política com a palanca de lideratge social.

10

www.ted.com

 

Ponències variades d'alt nivell. En anglès, sovint amb subtítols com a opció.

 

   

Material didàctic

      Materials
             lacontradelavanguardia18-9-13sobrepersonasyanimales.pdf 
             uic-entrevistamanuelcampovidal-31-1-12.pdf 
             symphonyno7inamajorallegrettobeethovenclassicalmusicinmovieshd.mp3 
             entrevistapedroclaros17-10-15.pdf 
             eldiscursodelrey.pdf 
      Webs d'interès
             http://www.ted.com 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00