Assignatura

Emprenedoria

  • codi 10732
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Lc. Antoni Maria PIQUÉ - ampique@uic.es

Horari d'atenció

Els alumnes poden contactar amb els professors a través de correu electrònic.

Presentació

Aquesta assignatura pretén oferir a l'alumne recursos per emprendre, desenvolupar projectes periodístics i buscar-ne la viabilitat dins dels diferents sectors:

  1. Periodisme per a mitjans escrits, off-line i on-line.
  2. Plans de comunicació estratègica per a empreses.
  3. Projectes audiovisuals.

Requisits previs

Cap.

Objectius

  • Donar a conèixer als alumnes com introduir-se al mercat laboral com a professionals autònoms.
  • Definir línies de treball per a establir-se com professionals freelance.
  • Aproximar-se a les experiències de diversos professionals freelance.
  • Aportar eines per desenvolupar projectes i propostes, en funció de l'interès i de les necessitats de la indústria.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 06 CG - Capacitat de lectura, anàlisi i síntesi
  • 08 CG - Capacitat de reflexió i memorització
  • 09 CG - Capacitat per innovar
  • 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
  • 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 23 CE - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de l'empresa informativa
  • 24 CE - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament les institucions jurídic-polítiques contemporànies
  • 25 CE - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els elements macroeconòmics
  • 38 CE - Coneixement i domini dels conceptes, dades, estadístiques i gràfics econòmics
  • 54 CE - Capacitat d'anàlisi i comprensió de les audiències

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Coneixeran els elements configuradors de les organitzacions periodístiques, així com la seva estructura econòmica.
  2. Entendran l'entorn microeconòmic i macroeconòmic en què és troben les empreses informatives.
  3. Desenvoluparan un esperit emprenedor i la seva capacitat de lideratge.
  4. Desenvoluparan la seva creativitat i les seves aptituds per ser innovadors en el desenvolupament de productes i projectes periodístics o de comunicació.
  5. Aprendran a dissenyar propostes, plantejar-les, contactar amb els clients, organitzar-se el temps, gestionar els recursos i portar al dia la comptabilitat.

Continguts

El cas Amazon.com i la transformació que aquesta companyia ha operat en el sector editorial.

Aplicació al sector dels mitjans informatius. Cadena de valor, dinàmica del negoci: producció, tecnologia, costos del contingut, costos de venda, competència.

Dinàmiques imposades per internet a les empreses informatives: compromís v abast, abundància v escassetat i els paràmetres per a mesurar el valor i l'èxit d'un mitjà.

Ingressos: la classe examinarà els models d'ingressos dels mitjans informatius: pagament per continguts (subscripcions, peatge, membership…), i altres fonts d'ingrés (publicitat, comerç electrònic, esdeveniments…).

Continguts: la classe examinarà els canvis en l'exercici de la professió informativa que la revolució digital comporta.

Cada alumne haurà de proposar a la classe una idea editorial concreta i un pla de negoci per a un nou mitjà informatiu o per a transformar-ne algun d’existent.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1,5
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,5
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els alumnes, dividits en equips, presentaran la proposta de valor i el pla de negoci d’un projecte innovador.

El professor tindrà en compte l'assistència a classe i les intervencions en els debats que se suscitin al llarg del curs.

SISTEMA D'AVALUACIÓ:
  • Treballs en grup
  • Treballs Individuals

PERCENTATGE:
  • 100 %

Bibliografia i recursos

http://www.newsonomics.com

http://www.niemanlab.org/

http://www.catedradatos.com.ar/

http://www.mondaynote.com/

http://www.cjr.org/

http://www.poynter.org/category/latest-news/media-lab/

http://www.poynter.org/category/latest-news/business-news/

http://www.poynter.org/category/how-tos/digital-strategies/

http://pressthink.org/

http://www.amphibia.com.ar

http://www.paperpapers.net

http://periodisme.tumblr.com

DOCTOR, Ken. Newsonomics. Twelve new trends that will shape the news you get. Edició de l’autor, 2011.

MANCINI, Pablo. Hackear el periodismo. La Crujía, Buenos Aires, 2011.

VARA, Alfonso. Economía Básica para comunicadores. Eunsa, Pamplona, 2011.

MARTÍNEZ ABASCAL, Eduardo. Finanzas para directivos. McGraw-Hill, Barcelona, 2005.

El professor facilitarà alguns textos i materials específics abans i durant les classes. Aquests documents variaran en funció del moment que travessi el sector de mitjans informatius.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00