Comunicació Escrita 1
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.1 | DT | 12:00 14:00 | a507 | |
Sem.1 | DJ | 12:00 14:00 | a507 |
Responsable
Aprofundir en l'estudi d'una llengua permet desenvolupar la pròpia competència gramatical i comunicativa i, d'aquesta manera, poder satisfer més plenament la necessitat de comunicar-se, enriquir les relacions interpersonals i madurar la personalitat i la vida intel·lectual.
Llegir literatura és una ocasió d'aprendre a llegir bé, de conèixer el context històric i literari dels autors, d'apreciar el valor de les creacions literàries i de reflexionar sobre els grans temes de la literatura, que són també els grans interrogants de la vida humana.
Bloc temàtic A. Llengua normativa
La programació d’aquest mòdul és flexible i s’adapta a les necessitats reals dels alumnes que cursen l’assignatura cada any. Aquesta flexibilitat es deu al fet que no es tracta d’explicar resumidament el sistema lingüístic català, sinó d’abordar les qüestions de la normativa que resolen els errors que cometen els alumnes en l’expressió escrita.
Bloc temàtic B.1. Planificació del text i coherència textual
TEMA 1. El procés de composició d’un text: un procés de construcció de sentit. Planificació del text i anàlisi de la situació comunicativa. La recerca, selecció i organització de la informació.
TEMA 2. Les regles de coherència: la repetició d’algunes informacions, la progressió temàtica a partir d’informacions noves, la no-contradicció i la relació entre les informacions. Classes de progressió temàtica.
Bloc temàtic B.2. Textualització i cohesió textual
TEMA 4. La construcció de paràgrafs. Parts i tipus de paràgrafs. Unitat, ordre i coherència.
TEMA 5. La connexió com a element de cohesió per relacionar les idees a l’interior de l’oració (composició oracional: indicadors de causa, conseqüència, finalitat, condició, etc.) i per estructurar el text (connexió textual: iniciadors de tema, marcadors d’ordre, emfàtics, continuatius, indicadors de resums, etc.).
TEMA 6. La puntuació. Funció dels signes de puntuació. Efecte de la puntuació en la interpretació del text.
TEMA 7. Les relacions referencials (I). Mecanismes gramaticals: l’anàfora (represa d’un element del text mitjançant un pronom), l’el·lipsi (elisió nominal o verbal) i la dixi (referències al context: personal/social, temporal, espacial i textual).
TEMA 8. Les relacions referencials (II). La cohesió lèxica: repetició, reiteració (sinonímia, hiperonímia-hiponímia, mots jòquer) i associació. El valor del repertori lèxic: riquesa, variació i precisió lèxica.
Bloc temàtic C. Anàlisi de lectures
1. Antígona, de Jordi Coca (28 setembre)
2. Nausica, de Joan Maragall (19 octubre)
3. Aloma, de Mercè Rodoreda (9 novembre)
4. Cròniques de la veritat oculta, de Pere Calders (30 novembre)
5. El silenci dels arbres, d’Eduard Márquez (21 desembre)
Tema Bloc temàtic A. Llengua normativa
.1 Criteris lingüístics i llibres d'estil
Webs d'interès
Criteris lingüístics UB http://www.ub.edu/criteris-cub/criteris.php
Criteris lingüístics UPC http://www.upc.edu/slt/recursos-redaccio/criteris-linguistics-upc
Guia lingüística UOC http://www.uoc.edu/serveilinguistic/pdf/Guia_catalana_NOVEMBRE-2007.pdf
Llibre d'estil TV3 http://esadir.cat/
Signes de puntuació GenCat http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/ARXIUS/doc_10896884_1.pdf
Signes de puntuació UPC http://www.upc.edu/slt/signes/signes.html
.2 Diccionaris en línia
Webs d'interès
Barbarismes http://www.dicpc.cat/barbarismes
Barbarismes http://www.cece.gva.es/polin/docs/voc_barbar.pdf
Català-Anglès / Anglès-Català http://www.catalandictionary.org/
Català (Diccionari Enciclopèdia Catalana) www.enciclopedia.cat
Consultes lingüístiques Optimot http://www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.html
Diccionari multilingüe http://www.multilingue.cat/
Diccionari normatiu de la llengua catalana (DIEC) http://dlc.iec.cat/
.3 Exercicis en línia
Webs d'interès
Exercicis en línia SALC http://salc.upf.edu/
.4 Correctors i traductors
Webs d'interès
Corrector català http://www.softcatala.org/corrector
Traductor català http://www.softcatala.org/traductor
Traductor català http://translate.google.es/?hl=es#ca/en/
.5 Conjugadors verbals
Webs d'interès
Conjugador verbal Verbix http://www.verbix.com/languages/catalan.shtml
.6 Qüestions d'ortografia i gramàtica
Materials
A/E en expressions de lloc a_enperexpressarlloc.pps
com / com a comicoma.pps
complement directe complementdirecte.pps
gerundi i infinitiu gerundiiinfinitiu.pps
guionet guionet.pps
obligació i probabilitat estructuresdobligacioideprobabilitat.pps
oclusives a fi de mot oclusivesafidemot.pps
perquè, per què, per a què perques.pps
preposicions preposicions.pps
que o què? queoque.pps
Les estratègies d’aprenentatge de la llengua que es prioritzen en aquesta assignatura són les següents:
Entre les activitats formatives de l'assignatura cal destacar les següents:
Per a l'avaluació d'aquesta assignatura es tindran en compte els criteris següents:
El valor percentual d'aquests criteris és el següent:
[Vegeu dins l'apartat "Continguts" la llista de recursos i materials disponibles en línia]
Manuals, gramàtiques i diccionaris disponibles només en paper:
Amadeo, I.; Solé, J. (1996), Curs pràctic de redacció. Barcelona: Educaula, 2009.
Badia, J. i altres (1997) El llibre de la llengua catalana. Per a escriure correctament el català. Barcelona: Castellnou.
Cassany, D. (1993) La cuina de l’escriptura. Barcelona: Empúries, 1995.
Castellanos, J. A. (1989), Quadern. Normativa bàsica de la llengua catalana. Amb exercicis autocorrectius). Bellaterra: ICE de la UAB.
Bruguera, J. (2000) Diccionari de dubtes i dificultats de català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
Mas Prats, M. i Vilagrasa Gandia, Albert (2012) Gramàtica Catalana de la A a la Z. Barcelona: PAM.
Paloma, D. i Rico, A. (1998) Diccionari de dubtes del català. Barcelona: Edicions 62.