Comunicació Escrita 2
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.2 | DL | 10:00 12:00 | a507 | |
Sem.2 | DC | 10:00 12:00 | a507 |
Responsable
Dr. Ricardo María JIMÉNEZ - rmjimenez@uic.es
Horari d'atenció
L'alumne podrà concertar una entrevista amb el professor, escrivint a la següent adreça electrònica:
rmjimenez@uic.es
El poeta Pedro Salinas deia que no haurà ésser humà complet, és a dir, que es conegui i es doni a conèixer, sense un grau avançat de possessió de la llengua. La llengua és un instrument per conèixer, interpretar i explicar el propi món interior i la realitat que ens envolta. Aquesta assignatura pretén ensenyar als alumnes els instruments i els coneixements de la comunicació oral i escrita que exigeix l'aprenentatge universitari, i que permeten un avançat grau de possessió de la llengua.
No es demanen.
Objectius de coneixements:
1. La competència comunicativa. Nivells del llenguatge, graus del saber i valoracions.
2. El text. Propietats.
3. Definir i identificar les tècniques i estratègies retòriques de l'exposició i argumentació.
4. Conèixer les normes ortogràfiques, morfosintàctiques, lèxiques i de puntuació de la llengua castellana, i identificar els errors més freqüents i els causats per les interferències amb la llengua catalana.
5. L'escriptura acadèmica.
6. Conèixer els principals recursos de l'expressió oral. La persuasió.
Objectius d'actituds i habilitats:
1. Descriure les funcions de l'escriptura i reconèixer la seva importància en l'àmbit de les Humanitats.
2. Conèixer els principis teòrics de l'aprenentatge de l'expressió escrita.
3. Definir i identificar les tècniques i estratègies retòriques dels tipus de textos del discurs acadèmic: descripció, narració, exposició i argumentació.
4. Desenvolupament de l'hàbit de la lectura.
5. Analitzar amb esperit crític textos literaris, periodístics i assajos per discernir la seva tipologia i les principals tècniques de cada tipus.
6. Redacció amb claredat, rigor i precisió.
7. Adquirir uns hàbits d'autocorrecció i de cura de la llengua.
8. Desenvolupament d'un treball constant, professional i responsable, amb respecte en el compliment dels terminis.
9. Expressió oral d'idees, de forma clara, davant d'altres persones.
10. Coneixement dels principals gèneres del discurs acadèmic.
1. Haurà adquirit habilitats de comunicació oral i escrita.
2. Haurà desenvolupat destreses per expressar-se en públic.
3. Haurà desenvolupat la capacitat de sintetitzar i analitzar la informació rebuda a les classes presencials i del material complementari entregat pel professor.
4. Haurà adquirit capacitat analítica i d'arribar a conclusions vàlides.
5. Haurà desenvolupat hàbits de pulcritud i qualitat formal a la presentació dels documents.
6. Haurà adquirit habilitats per al aprenentatge autònom.
Continguts 2013-2014
1. Introducción
Pensar, leer y escribir. El horizonte de la vida intelectual: El amor a la sabiduría y la búsqueda de la verdad.
2. La buena comunicación
Niveles del lenguaje, grados del saber y valoraciones. (Teoría Fotocopias)
Propiedades del texto: congruencia, adecuación y corrección. (Teoría Fotocopias)
Congruencia: los cinco principios generales del pensar humano / la cohesión y los cuatro procedimientos lingüísticos. Adecuación: los dos principios generales para ajustarse al marco compartido con los receptores. (Teoría Fotocopias)
3. La propiedad del texto de la corrección
Acentuación. Signos de puntuación. Mayúsculas y minúsculas. Ortografía. Los errores léxicos, morfológicos y sintácticos más habituales. (Teoría Fotocopias)
Usos del castellano (Dossier)
Léxico y de estilo. (Teoría Fotocopias)
Ejercicios de Corta Duración (ECD).
4. Expresión escrita
El código escrito y el proceso de composición (Cassany, 1993).
Métodos para generar y organizar las ideas. (Dossier)
Ejercicios de Larga Duración (ELD).
La exposición: Tipos de exposición. Procedimientos discursivos de la exposición (definición, clasificación, reformulación, analogía, fuente o cita). Pautas para organizar la exposición: introducción-desarrollo-conclusión, inductiva, deductiva, paralela, de contraste y encuadrada. Características lingüísticas de la exposición. Conexión en los textos expositivos. (Teoría Fotocopias)
La argumentación: Tipos de argumentación. Procedimientos discursivos de la argumentación (regla general, argumento de experiencia, fuente o cita, ejemplificación, otras figuras retóricas, reserva y contraargumentación). Pautas para organizar la argumentación (inductiva, deductiva y encuadrada). Características lingüísticas de la argumentación. La conexión en los textos argumentativos. (Teoría Fotocopias)
La revisión de textos. (Dossier)
5. Escritura académica
La escritura académica (Dossier) Las características estructurales y lingüísticas de los textos académicos (recensión, resumen y trabajo académico). Cita de fuentes. Redacción de la recensión de un libro.
6. Expresión oral
La persuasión y el metadiscurso. Vocalización y entonación. Lectura expresiva. Preparación de discursos breves. (Dossier).
7. Retórica
Conceptos básicos (documento del campus virtual)
8. Lectura
Lectura obligatoria de las siguientes obras:
Delibes, Miguel. La vida sobre ruedas. Barcelona: Planeta.
Waugh, E. Retorno a Brideshead. Barcelona: Tusquets.
Sánchez, F. (2000). Vagón-bar. Madrid: Eiunsa. (Se leerá en clase)
Unamuno, Miguel de. Amor y pedagogía.
Weston, Anthony. (2011). Las claves de la argumentación. Edición actualizada. Barcelona: Ariel. (Se redactará una recensión)
1. Aprenentatge de la llengua dintre del context del discurs.
2. Aprenentatge a partir de resolució d'errades comeses.
3. Aprenentatge a través de la creació i elaboració de treballs.
4. Mètode expositiu i lliçó magistral.
5. Aprenentatge cooperatiu.
Les competències de l'assignatura s'avaluen segons les modalitats d'avaluació contínua i avaluació final.
AVALUACIÓ CONTíNUA
Consisteix en el seguiment i avaluació de la progressiva adquisició de les competències i es farà a través dels següents exercicis: exercicis escrits, exposicions orals, intervencions a l'aula i exàmens breus de les lectures.
L'avaluació contínua suposarà el 50 % de la qualificació final.
PER APROVAR L'ASSIGNATURA S'HAN DE OBTENIR 50 PUNTS A L’AVALUACIÓ CONTÍNUA. Si se suspèn l'avaluació contínua, el professor indicarà els exercicis que s'entregaran per recuperar-la el dia de l'examen final.
La valoració es distribueix així:
1) exercicis escrits i orals: 25 %
2) exàmens de les lectures de libres: 25 %
Exercicis escrits i orals
Als exercicis escrits l'alumne s’esforçarà per fer-los amb pulcritud i segons les normes de presentació establertes.
Si un alumne entrega un exercici amb un dia de retard no s'admetrà.
D'altra banda, es seguirà el següent criteri de puntuació en els exercicis escrits: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides conten com una errada més.
A més, el plagi parcial o total de qualsevol text es qualificarà amb un 0 al exercici.
El professor explicarà a l'aula la valoració dels exercicis orals.
En quant a la puntuació dels exercicis "realitzats" o "no realitzats", si s'entregan i es fan tots, es sumaran 5 punts a l'examen final. Per cada exercici no realizat o no entregat el dia previst, es restaran -0,8 punts dels 5 punts.
Lectura de llibres
Els alumnes llegiran llibres al llarg del semestre. En els dies indicats pel professor, es formularan unes preguntes escrites breus per comprovar que els alumnes els han llegit i els han comprès. L'avaluació d'aquesta part serà el 25 % de la qualificació final. S’aplicarà el mateix criteri de correcció d'errades: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides conten com una errada més.
AVALUACIÓ FINAL
L'avaluació de les competències de l'assignatura es realitzarà mitjançant un examen que suposarà el 50 % de la qualificació de l'assignatura. PER APROVAR L'ASSIGNATURA S'HAN D'OBTENIR 50 PUNTS A L'EXAMEN FINAL. S'aplicarà el següent criteri de correcció de errors: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides conten com una errada més.
A l'aula no es faran servir telèfons mòbils, ni ordinadors portàtils, llevat que el professor ho autoritzi explícitament.
Es permetran tres absències a classe. A partir de la quarta, es penalitzarà cadascuna amb -5 punts, sobre 100, la nota final de l'assignatura.
RECUPERACIÓ
L'alumne que suspengui l'avaluació contínua haurà d'entregar les activitats que fixi el professor. Solament podrà obtenir 50 punts en aquesta part de l'assignatura.
Si el alumne suspèn l'examen final, i ha aprovat l'avaluació contínua, la nota de recuperació serà la mitjana de l'avaluació contínua i la de l'examen final.
Quan recuperi l’avaluació contínua, es farà la mitjana entre els 50 punts obtinguts i la nota de l'examen final.
(Llibres d'estudi)
Dossier de l'assignatura i documents del campus virtual.
(Llibres de consulta)
Aristóteles. (1998). Retórica. Madrid: Alianza Editorial.
Casado, Manuel. (2012). El castellano actual: usos y normas. 10.ª ed. revisada. Pamplona: Eunsa.
Cassany, Daniel (2002). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.
Jiménez, R. & Mantecón, J. (2012) Escribir bien es de justicia. 1.ª reimpresión. Cizur Menor: Aranzadi Thomson-Reuters.
(Libres de lectura)
Delibes, Miguel. La vida sobre ruedas. Barcelona: Planeta.
Waugh, E. Retorno a Brideshead. Barcelona: Tusquets.
Sánchez, F. (2000). Vagón-bar. Madrid: Eiunsa. (Se leerá en clase)
Unamuno, Miguel de. Amor y pedagogía.
Weston, Anthony. (2011). Las claves de la argumentación. Edición actualizada. Barcelona: Ariel.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: