Assignatura

Cultura Contemporània

  • codi 10742
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 9

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.2  DL 15:30 17:30 a507
 Sem.2  DC 15:30 17:30 a507
 Sem.2  DV 17:30 19:30 a507

Professorat

Responsable

Dr. Xavier BARÓ - xbaro@uic.es

Horari d'atenció

A acordar-se segons la necessitat dels alumnes.

Presentació

D’ençà que es produí la Revolució Francesa (1789), els propis coetanis i els historiadors tingueren la clara percepció que Occident havia entrat en una nova etapa, la contemporània (entesa com la seva pròpia, la que ells estaven vivint).

Tot i que qualsevol periodització històrica sempre és discutible, se segueix acceptant que el món que es configura a partir de la Revolució Francesa i que s’allarga fins els nostres dies és el món contemporani, amb les seves diferents expressions culturals (de pensament, art, música i literatura).

L’objectiu global que persegueix aquesta assignatura és presentar les claus per entendre la contemporaneïtat, i poder distingir a grans trets els dos grans subperíodes que s’aprecien: de la Revolució Francesa al segle XIX i les diverses manifestacions culturals del segle XX.

Requisits previs

No.

Objectius

-Conèixer i interpretar les principals claus que configuren la cultura contemporània a l’Europa Occidental.

-Saber distingir i apreciar les continuïtats i ruptures que s’aprecien entre les diferents manifestacions culturals del segle XIX i del segle XX.

-Constatar l’enorme presència que aquests trets culturals segueixen tenint avui en dia.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1.   Adquiere conceptos clave sobre cultura y experiencias culturales
  2. Aplica conocimientos teóricos en análisis y debates de actividades presenciales y en trabajo autónomo
  3. Conoce y selecciona documentación específica sobre experiencias culturales
  4. Practica estrategias de trabajo en equipo
  5. Aprende a contextualizar fenómenos culturales y relacionarlos con su dimensión social y política
  6. Relaciona conceptos de las diferentes materias trabajadas de forma transversal
  7. Aprende a diagnosticar problemas en el ámbito intelectual cultural
  8. Aplica/transfiere conceptos teóricos y/o abstractos de cada una de las materias a situaciones reales
  9. Lee y analiza ensayos sobre temas actuales
  10. Redacta textos narrativos y descriptivos
  11. Analiza y diagnostica casos de complejidad cultural
  12. Realiza sistematización de datos y/o información dispersa, o muy puntual

Continguts

HISTÒRIA:

1.- ¿Qué entendemos por época (y cultura) contemporáneas? Condiciones de vida en Europa a inicios del siglo XIX

2.- Orígenes de la contemporaneidad: la independencia de los USA y la Revolución Francesa

3.- Restauración, nacionalismo y liberalismo (1815-1848)

4.- Europa a finales del siglo XIX: movimiento obrero e imperialismo

5.- La “guerra de los treinta años” del siglo XX:

5.1.- Primera guerra mundial

5.2.- Europa entre guerras: fascismos y comunismo, crack de 1929

5.3.- Segunda guerra mundial

6.- La reconstrucción de Europa: la guerra fría

7.- Principales manifestaciones culturales de la postguerra

8.- La construcción de la Unión Europea, la crisis de 1973 y la caída del comunismo (1989)

 

LITERATURA:

 

 

1-. S.XVIII:

a)    Barroco dieciochesco y Neoclasicismo

b)    El ensayismo ilustrado: Voltaire, Montesquieu y Rousseau

c)    Sturm und Drang; el impulso de Johann Wolfgang von Goethe

2-. S.XIX:

a)    Principios del ideario y la estética románticos

b)    Novela histórica, novela gótica y cuadro de costumbres

c)    Poesía romántica inglesa: William Blake, Lord Byron y John Keats

 

d)    La novela realista: Honoré de Balzac, Stendhal y Gustave Flaubert

e)    Grandes personajes femeninos de la novela realista: Madame Bovary, Anna Karènina y La Regenta

f)     Émile Zola y la novela naturalista

g)    Poesía simbolista: Baudelaire, Rimbaud y Verlaine.

 

3-. S.XX:

a)    El modernismo catalán: regeneracionismo y esteticismo literarios

b)    Rubén Darío: Azul...y Cantos de vida y esperanza

c)    Palabras en libertad; la ruptura estética del vanguardismo literario y sus distintas manifestaciones:

-          Futurismo

-          Dadaísmo

-          Surrealismo

-          Creacionismo

-          Ultraísmo

d)    Literatura de Entreguerras

-      Juan Ramón Jiménez y la Generación del 27

e)    La Segunda Guerra Mundial y el existencialismo: Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir y Albert Camus

f)     Walt Witman y T. S. Eliot

 

ART:

Sessió 1: 31 de gener

1. Arts visuals Segle XVIII i XIX

a) El segle XVIII i la Il·lustració.

Sessió 2: 7 de febrer

b) L’art romàntic i realista

-       el context social europeu després de la caiguda de Napoleó.

-       trets generals de la cultura burgesa. El nou espectador, el nou client, el nou artista

-       El moviment romàntic i el despertar del món modern. Característiques generals de la pintura romàntica.

-       La burgesia triomfant i l’art realista

Sessió 3: 14 de febrer

c) L’impressionisme i l’art de fi de segle

-       aspectes tècnics de la pintura impressionista

-       el post-impressionisme

Sessió 4: 21 de febrer

2. Arquitectura i urbanisme del segle XVIII i XIX

a)    Plantejament general

b)    L’arquitectura del ferro i dels nous materials

c)    L’Art Nouveau i el Modernisme Català

Sessió 5: 28 de febrer

3. Escultura segle XIX

Sessió 6: 7 de març

A. Les primeres avantguardes (1905-1945)

a. 1. Pintura i escultura

-       Concepte d’avantguarda. Cronologia i situació a Europa. El mercat de l’art

-       El Fauvisme

-       L’expressionisme

-       El cubisme

-       Futurisme

Sessió 7: 14 de març

-       Abstracció

-       Dadà i Surrealisme

Sessió 8: 21 de març

a. 2. Arquitectura

-       La Bauhaus

o   L’arquitectura dins d’un projecte cívic racional

o   Etapes de La Bauhaus i integrants

o   Noves formes i solucions per resoldre les necessitats bàsiques de l’home: les tècniques del racionalisme

-       Les aportacions de Le Corbusier i de F. Ll. Wright

o   Racionalisme i organicisme

§  Arquitectura funcional

§  Individualització o col·lectivitat

§  Nous materials

§  Planta lliure

§  Nova concepció de l’espai i la bellesa

Sessió 9: 28 de març                      

B. L’art després de la Segona Guerra Mundial

b. 1. Context general

-       Europa i els EUA. Continuació i innovació. Internacionalització de l’art.

-       La nova capital de l’art occidental: Nova York

b.2. Pintura i escultura. Les segones avantguardes artístiques.

-       Ampliació de les possibilitats expressives

-       Expressionisme abstracte

-       Pop Art

b. 3. Arquitectura

Sessió 10: 4 abril

Examen final

 

FILOSOFIA:

El hombre y la historia.

  1. Los primeros movimientos filosóficos del siglo XIX. Idealismo y posthegelianismo. Feuerbach, Comte, Schopenhauer.
  2. La filosofía social y política en el inicio del mundo contemporáneo.

-       Marx y la crítica al capitalismo.

-       Economía y sociedad en Max Weber y Durkheim.

  1. Genealogía y axiología de la moral: Nietzsche y M. Scheler.

Técnica, hombre y razón.

  1. La filosofía del siglo XX: corrientes contemporáneas de pensamiento.

-       Fenomenología y hermenéutica: Husserl, Paul Ricouer.

-       Crítica a la razón ilustrada. Escuela de Frankfurt: Adorno y Horkheimer.

-       Heidegger y el existencialismo: olvido y memoria del ser.

Ciencia, lenguaje y mundo.

  1. La filosofía del lenguaje en Wittgenstein.
  2. Popper y la filosofía de la ciencia.
  3. B. Russell y la filosofía analítica.

 


Tema  Materials d'art
      Materials
            Exercici avantguardes exercicilesavantguardesdelseglexx.docx 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del grup de professors i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i imatges i músiques, a més de debats programats i preparats prèviament. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

HISTÒRIA:

Entrega d’un treball que abordi un dels temes tractats al llarg del temari. Data entrega: 10 març 2014

LITERATURA:

Examen a final de bloque (31 de marzo)

ART:

 Examen final (70%)

Petits exercicis de classe (20%)

Assistència i participació (10%)


FILOSOFIA:

-       Examen final: 60%

-       Prácticas y textos: 20%

-       Trabajo monográfico: 20% (El asunto a estudiar en el trabajo deberá pactarse previamente con el profesor, en orden a una correcta precisión del autor o los conceptos tratados. La propuesta de tema será siempre por parte del alumno.)

 

Bibliografia i recursos

HISTÒRIA:

-ARACIL, R.  OLIVER, J.  SEGURA, A., El mundo actual. De la Segunda Guerra Mundial a nuestros días. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1998 (edició revisada i actualitzada).

-CASASSAS, Jordi., La construcción del presente. El mundo des de 1848 hasta nuestros días, Barcelona: Ariel, 2005.

-CAVOLCORESSI, P., Historia política del mundo contemporáneo. De 1945 a nuestros días, Madrid: Akal, 1987.

-DAHRENDORF, R. El recomienzo de la historia: de la caída del Muro a la guerra de Irak. Buenos Aires: Katz, 2006.

-FERRO, M. El resentimiento en la historia. Madrid: Cátedra, 2009.

-JOHNSON, P., Tiempos modernos. La historia del siglo XX desde 1917 hasta la década de los 90. Buenos Aires: Javier Vergara editor, 1993. 

-JUDT, T., Postguerra. Una historia de Europa desde 1945. Madrid: Taurus, 2006.

-JULIÁ, J.R. Atlas de historia universal. Tomo II: De la Ilustración al mundo actual. Barcelona: Planeta, 2000.

-MAMMARELLA, G., Historia de Europa contemporánea (1945-1990). Barcelona: Ariel, 1990.

-PALMER, R.  COLTON, J., Historia contemporánea. Madrid: Akal, 1980.

-PALMOWSKI, J., Diccionario de Historia Universal del siglo XX. Madrid: Editorial Complutense, 1998.

-PAREDES, J. (Coord)., Historia Contemporánea. Madrid: Actas, 1990.

-SEVERINO, E., La tendencia fundamental de nuestro tiempo. Barcelona: Pamiela, 1991.

-VILLANI, P., La edad contemporánea (1914-1945). Barcelona: Ariel, 1997.

-WEE, H. van der., Prosperidad y crisis, 1945-1980 (vol. VI). Barcelona: Crítica, 1986.

-WRIGTH MILLS, C., Poder, política y pueblo. Buenos Aires: Eudeba, 1978.

**En negreta, les obres fonamentals.

 

LITERATURA:

ARGULLOL, Rafael: El Héroe y el único: el espíritu trágico del romanticismo, Madrid, Taurus, 1984.

AZÚA, Félix: Conocer Baudelaire y su obra, Barcelona, Dopesa, 1978.

BLOOM, Harold: Los Poetas visionarios del romanticismo inglés: Blake, Byron, Shelley, Keats, Barcelona, Barral, 1974.

CUNILLERA GAVALDÁ, Antonio: Sartre y el existencialismo, Barcelona, Librería Cervantes, 1968.

GULLÓN, Ricardo: El modernismo visto por los modernistas, Barcelona, Labor, 1980.

IÁNEZ, Eduardo: La Literatura en el siglo XVIII: ilustración, neoclasicismo y prerromanticismo, Barcelona, Bosch, 1990.

JIMÉNEZ, Juan Ramón: El Modernismo: apuntes del curso (1953), Madrid, Visor, 1999.

LEVIN, Harry: El Realismo francés: Stendhal, Balzac, Flaubert, Zola, Barcelona, Laia, 1974.

PAZ, Octavio: Los hijos del limo: del romanticismo a la vanguardia, Barcelona, Seix Barral, 1981.

RODRÍGUEZ MARÍN, Rafael: Realismo y naturalismo: la novela del siglo XIX, Madrid, Anaya, 1991.

SALINAS, Pedro: La poesía de Rubén Darío: ensayo sobre el tema y los temas del poeta, Barcelona, Península, 2005.

SÁNCHEZ BLANCO, Francisco: La mentalidad ilustrada, Madrid, Taurus, 1999.

SOBEJANO, Gonzalo: Clarín en su obra ejemplar, Madrid, Castalia, 1985.

STEINER, Rudolf: Goethe y su visión del mundo, Madrid, 1989.

TRÍAS, Eugenio: Conocer Goethe y su obra, Barcelona, Dopesa, 1980.

VILANOVA, Antonio: La Regenta de Clarín y la novela francesa del siglo XIX, Oviedo, Universidad de Oviedo, 2002.

VILLANUEVA, Darío: Teorías del realismo literario, Madrid, Biblioteca Nueva, 2004.

ZOLA, Émile: El Naturalismo, Barcelona, Península, 1972.

 

ART:

- Argan, G. C.: El arte moderno. Del iluminismo a los movimientos contemporáneos. Madrid, Akal, 1991

- Bozal, V., Pintura y escultura españolas del siglo XX (1900-1939), Summa Artis Vol. XXXVI, Espasa Calpe,

Madrid, 1996

- Bozal, V., Pintura y escultura españolas del siglo XX (1939-1990), Summa Artis Vol. XXXVII, Espasa Calpe, Madrid, 1993

- Diego Otero, Estrella de; Arte contemporaneo II, Madrid: Historia 16, 1996

- Hamilton, G.H., Pintura y escultura en Europa 1880-1940, Manuales de Arte Cátedra, Madrid, 1987

- Hofmann, W., Los fundamentos del arte moderno, Península, Barcelona, 1992

- Marchán-Fiz, S., Fin de siglo y los primeros ismos del XX (1890-1917), Summa Artis Vol. XXXVIII, Espasa Calpe, Madrid, 1996

- Marchán-Fiz, S., Las vanguardias históricas y sus sombras (1917-1930), Summa Artis Vol. XXXIX, Espasa Calpe, Madrid, 1995

- Micheli, Mario De, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Madrid: Alianza, 2002. 

- Schapiro, M., El arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1993

- Villar Movellán, Alberto; Arte Contemporaneo I, Madrid, Historia 16, 1996.

 

 

FILOSOFIA:

 

 

-       R. Aron, Las etapas del pensamiento sociológico; Tecnos, 2013.

-       Bochenski, La filosofía actual, FCE, 1976.

-       G. Brand, Los textos fundamentales de Ludwig Wittgenstein; Alianza Universidad, 1987.

-       E. Colomer, El pensamiento alemán de Kant a Heidegger (3 vols.); Herder, 2002.

-       K. Löwith, El hombre en el centro de la historia; Herder, 2000.

-       G. Sabine, Historia de la teoría política, FCE, 2000.

La bibliografía específica de cada autor será propuesta a medida que avance el curso.

 

 

Material didàctic

      Materials
             culturacontemporaniacalendari.docx 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00