Cultura Contemporània
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Albert MOYA - amoya@uic.es
Horari d'atenció
A determinar amb cada professor ja sigui per mitjà del correu electrònic com presencialment a l'aula.
Seguint l’itinerari de cultures (clàssica, medieval, moderna) que traça el grau en humanitats, l’assignatura de Cultura contemporània esdevé l’últim esglaó per a la comprensió global i cohesionada de les principals realitats històriques, literàries, filosòfiques i artístiques que es produeixen en l’anomenat període contemporani, probablement el més complex i heterogeni que s’hagi donat en la història de la humanitat. El curs aportarà a l’alumne algunes claus interpretatives dels diversos aspectes culturals que conformen un període en el temps que com a mínim s’establiria des dels inicis del segle XIX i arribaria fins als nostres dies.
Malgrat que no es requereix cap coneixement específic previ per a cursar l’assignatura, és aconsellable haver realitzat l’itinerari cronològic de les distintes cultures que es donen en el grau (cultura clàssica, medieval i moderna).
- Conèixer i interpretar les principals claus que configuren la cultura contemporània a l’Europa Occidental.
- Saber distingir i apreciar les continuïtats i ruptures que s’aprecien entre les diferents manifestacions culturals del segle XIX i del segle XX.
- Constatar l’enorme presència que aquests trets culturals segueixen tenint avui en dia.
En acabar el curs l’alumne haurà de ser capaç de:
HISTÒRIA: Dra. Marta Cusó
1. Què entenem per Època Contemporània?
2. Els fonaments de la contemporaneïtat. La Independència dels EUA i la Revolució Francesa.
3. Restauració, nacionalisme i liberalisme (1815-1848).
4. Europa a finals del segle XIX: moviment obrer i imperialisme.
5. La “guerra dels trenta anys” del segle XX:L’Europa de la posguerra.
a.La Primera Guerra Mundial.
b. El període d’entreguerres: l’auge dels extremismes polítics amb l’aparició del feixisme i el comunisme i el crack de 1929.
c. La Segona Guerra Mundial.
6. L’Europa de la postguerra. La Guerra Freda.
7. La fi de la Guerra Freda amb la caiguda del comunisme. L’Europa actual.
LITERATURA: Dr.Gastón Gilabert
1. El segle de la Il·lustració literària
1.1. El Barroc
1.2. El Neoclassicisme
2. Estètica i ideologia del Romanticisme
2.1. Articles de costums
2.2. Novel·la històrica y novel·la gòtica
2.3 Poesia i teatro romàntic
3. Novel·la realista i naturalista
4. El simbolisme
5. El modernisme
6. El naixement de les avantguardes literàries
7. L'existencialisme
8. Noves direccions en la literatura del segle XX
ART: Dra. Laura Figueras
1. Arts visuals Segles XVIII i XIX
1.1. El segle XVIII i la Il·lustració.
1.2. L'art romàntic i realista
1.3. L'impressionisme i l'art de final de segle
2. Arquitectura i urbanisme del segle XVIII i XIX
3. Escultura segle XIX
4. Les primeres avantguardes (1905-1945)
4. 1. Pintura i escultura
4. 2. Arquitectura
5. L'art després de la segona Guerra Mundial
5. 1. Context general
5.2. Pintura i escultura. Les segones avantguardes artístiques.
5. 3. Arquitectura
FILOSOFIA: Dr. Albert Moya
1. El pensament modern i les seves conseqüències culturals: Il·lustració i Romanticisme.
2. L’idealisme hegelià. Dialèctica i Aufheben consumada de l’esperit.
3. Comte i el positivisme
4. L’impuls dels mestres de la sospita:
a) F. Nietzsche. Nihilisme i transmutació de valors.
b) K. Marx. Materialisme i alienació.
c) S. Freud. L’inconscient i el psicoanàlisi.
5. Husserl i Scheler. Les aportacions de la fenomenologia
6, Heidegger: Dasein i analítica existencial
7. Hannah Arendt i la condició humana
8. Wittgenstein. Gir lingüístic i límits del llenguatge.
9. La renovació del pensament filosòfico-teòlogic en el segle XX: Marcel, Mounier, Levinas, Von Balthasar, Guardini, Maritain.
10. Adorno i Horckheimer. Dialèctica de la Il·lustració i crítica de la raó instrumental
11. Gadamer i Ricoeur. Estètica, hermenèutica i simbòlica del mal.
L’assignatura combinarà sessions magistrals en les que els professors exposaran idees i conceptes indispensables per a l'estudi de la cultura contemporània, sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi d’obres i productes culturals i sessions de col·loqui o debat que facilitin el diàleg i el contrast d'opinions respecte als temes tractats.
La qualificació final de l’assignatura s’establirà com a resultat de la mitjana ponderada de les quatre parts de l’assignatura. En funció del creditatge les diferents parts tindran el següent valor en el còmput final:
Història, Literatura i art: 22,22% (2 ECTS cadascuna)
Filosofia: 33,33% (3 ECTS)
Observacions importants:
AVÍS SOBRE EL PLAGI
El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.
Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.
El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.
ORTOGRAFIA/EXPRESSIÓ ESCRITA
En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.
El criteri que se seguirà davant de qualsevol error ortogràfic serà el de baixar puntuació amb la relació següent: -0,2/falta
AVALUACIÓ:
HISTÒRIA:
10% Assistència i participació a classe.
10% Reflexió final sobre l’Època Contemporània.
30% Anàlisi d’un document gràfic o sonor i relació amb el fet sobre el qual tracta.
50% Exposició i presentació oral sobre la Guerra Freda.
LITERATURA:
Exposició oral: 20%
Examen: 40%
Treball monogràfic: 40% (El tema a estudiar en el treball s'haurà de pactar prèviament amb el professor. La proposta de tema serà sempre per part de l'estudiant).
ART:
Examen final (50%)
Exposició oral d'una obra d'art (20%)
Comentari d'un text artístic (20%)
Assistència a classe i participació (10%)
FILOSOFIA:
Examen final: 60%
Treball monogràfic: 40% (El tema a estudiar en el treball s'haurà de pactar prèviament amb el professor. La proposta de tema serà sempre per part de l'estudiant).
És requisit imprescindible superar l'examen final amb un 5,0 per tal de poder fer la mitjana amb el treball monogràfic.
HISTÒRIA:
Els manuals de l’assignatura són els següents:
CASASSAS, Jordi. La construcción del presente. El mundo desde 1848 hasta nuestros días. Barcelona: Ariel, 2005.
JULIÁ, José-Ramón. Atlas de historia universal. Tomo II: De la Ilustración al mundo actual. Barcelona: Planeta, 2000.
PAREDES, Javier (coord.). Historia universal contemporánea. I: De las Revoluciones Liberales a la Primera Guerra Mundial. Barcelona: Ariel, 1999.
PAREDES, Javier (coord.). Historia universal contemporánea. II: De la Primera Guerra Mundial a nuestros días. Barcelona: Ariel, 1999.
Per als temes específics que es treballaran al llarg del curs, la professora proposarà altres referències bibliogràfiques relacionades amb els mateixos.
LITERATURA
ABRAMS, M.H., El romanticismo: tradición y revolución. Madrid, Visor, 1992.
AMORÓS, A., Introducción a la novela contemporánea, Madrid, 1974.
AUERBACH, E., Mímesis: la representación de la realidad en la literatura occidental. México, Fondo de Cultura Económica, 1950.
BONET, Carmelo. El realismo literario. Buenos Aires: Editorial Nova, 1958.
BORGES, J. L., Flaubert y su destino ejemplar, Madrid, Emece, 1996.
EAGLETON, T., Las ilusiones del posmodernismo. Oxford. Blackwell, 1996.
FRIEDRICH, H., Estructura de la Lírica Moderna. Madrid, Seix Barral, 1974.
HUMPHREY, R., La corriente de la conciencia en la novela moderna, Santiago de Chile Ed. Universitaria, 1969.
LLOVET, J., Lecciones de Literatura Universal, Madrid, 1995.
LUCKACS, G., Ensayos sobre el Realismo. Buenos Aires, Editorial Siglo XXI, 1994.
NABOKOV, V., Curso de literatura europea, Barcelona, Bruguera, 1983.
OLIVA, C. y TORRES MONREAL, F., Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1994.
REVOL, E., La tradición imaginaria de Joyce a Borges, Córdoba, Teuco, 1971.
RIQUER, M. de y VALVERDE, J. M., Historia de la Literatura Universal. Barcelona, Planeta, 1997.
ART:
AA.VV., Teorías del arte contemporáneo, Madrid, Akal, 1995.
AA.VV., Arte de Acción, Hondarribia (Guipúzcoa), Nerea, 2000.
ALIAGA, J. V., Bajo vientre. Representaciones de la sexualidad en la cultura y el arte contemporáneos, Valencia, 1997.
ARACIL, A. y RODRÍGUEZ, D., El siglo XX. Entre la muerte del arte y el arte moderno, Madrid, Istmo, 1982.
ARCHER, M., Art since 1960. Thames & Hudson, London, 1997.
ARGAN, G. C., El arte moderno 1770-1970, Barcelona, Fernando Torres ed., 1975.
BOCOLA, S., El arte de la modernidad, Barcelona, Ediciones del Serbal, B, 1999.
BOZAL, V., "Modernos y postmodernos" Historia del Arte nº 50, Historia 16, 1993
BÜRGER, P., (1974) Teoría de la vanguardia, Barcelona, Península, 1987.
CALVO SERRALLER, F., El arte contemporáneo, Madrid, Taurus, 2001.
Colección Arte Hoy, Hondarribia, Nerea, desde 1998.
CROW, T., Modern Art in the Common Culture, Yale University Press, New Haven and London, 1998
CRUZ DE CASTRO, F., (1987) Las vanguardias artísticas en Europa, Pamplona, Salvat, 1987. DIEGO, E, Arte contemporáneo II, Madrid, Historia 16, 1996.
GUASCH, A. M., (Ed), Los manifiestos del arte posmoderno. Textos de exposiciones, 1980-1995, Tres Cantos, Akal, 2000.
GROSENICK, U. y REIMSCHNEIDER, B. (eds.), Arte de Hoy, Köln, Taschen, 2001.
HONNEF, K., Arte contemporáneo, Taschen, Colonia, 1991.
HUGHES, R., El impacto de lo nuevo. El arte en el siglo XX, Madrid, Galaxia Gutemberg
KRAUSS, R., La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos, Madrid, Alianza Forma, 1996.
KRUGER, B. (1993), Mando a distancia. Poder, cultura y el mundo de las apariencias, Madrid, Tecnos, 1998.
JANSON, H.W., "El mundo moderno", en Historia General del Arte, t. 4, Madrid, Alianza, 1991.
LAMBERT, R., Introducción a la historia del arte. El siglo XX, Barcelona, Gustavo Gili, 1985.
LUCI-SMITH, E., El arte hoy. Del expresionismo abstracto americano al nuevo Realismo, Madrid, Cátedra, 1983.
LUCIE SMITH, E., Movimientos en el arte desde 1945, Barcelona, Destino-Thames and Hudson, 1993.
LYNTON, N., Historia del arte moderno, Madrid, Destino, 1988.
MARCHAN FIZ, S., Del arte objetual al arte del concepto (1960-1974). Epílogo sobre la sensibilidad "postmoderna". Antología de escritos y manifiestos, Madrid, Akal, 1986.
MILICUA, J., (Dir.), Historia Universal del Arte, 9 t., Últimas tendencias, Barcelona, Planeta, 1985-87.
OSBORNE, H., Guía del arte del siglo XX, Madrid, Alianza, 1990. .
RAMÍREZ, J.A. (dir.) "El mundo contemporáneo" en Historia del Arte, vol. 4, Madrid, Alianza, 1997.
RUHRBERG, K., SCHNEKENBURGER, M., FRICKE, CH., HONNEF, K., Arte del siglo XX: pintura, escultura, nuevos medios, fotografía, 2 v., Colonia Taschen, 1999.
RUSH, M., Nuevas expresiones artísticas a finales del siglo XX, Barcelona, Destino, 2002.
SHAPIRO, M., El arte moderno, Madrid, Alianza Forma, 1993.
STANGOS, N., (Coord.), Conceptos de arte moderno, Madrid, Alianza, 1985.
TAYLOR, B. (1995) Arte hoy, Madrid, Akal, 2000.
THOMAS, K., Diccionario de arte actual, Madrid, Cátedra, 1978.
WOOD, P. (et. al.), La modernidad a debate. El arte desde los cuarenta, Madrid, Akal, 1999.
FILOSOFIA:
BODEI, R. La filosofía del siglo XX. Madrid: Alianza, 2001.
COLOMER, E. El pensamiento alemán: de Kant a Heidegger. Barcelona: Herder, 1990. (3 vols)
CORETH, E, EHLEN, P. La filosofía del siglo XX. Barcelona: Herder, 1989.
CRUZ PRADOS, A. Historia de la filosofía contemporánea. Pamplona: Eunsa, 1987.
FERRARIS, M. La hermenéutica. México: Taurus, 1998.
HERNANDEZ-PACHECO, J. Corrientes actuales de filosofía. Madrid: Tecnos, 1996.
LÖWITH, K. De Hegel a Nietzsche. La quiebra revolucionaria del pensamiento en el siglo XIX. Madrid: Katz, 2008.
REALE, G, ANTISERI, D. Historia del pensamiento filosófico y científico. Vol. III. Del romanticismo hasta hoy. Barcelona: Herder, 1995.
VERNEAUX, R. Historia de la filosofía contemporánea. Barcelona: Herder, 1977.
VILLACAÑAS, J.L. Historia de la filosofía contemporánea. Madrid: Akal, 1997.
La bibliografia específica de cada autor s’anirà proposant a mesura que avanci el curs.