Pensament Social i Sociologia
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Dra. Rita CAVALLOTTI - rcavallotti@uic.es
Horari d'atenció
Dimars, de 12.00 a 13.00 h. Cal enviar un correu electrònic per tal de concertar l'hora.
L'assignatura Pensament Social i Sociologia és un curs bàsic de sociologia que es divideix en quatre blocs. El primer bloc te´com a objectiu mostrar l'interès i la utilitat descobrir l’atractiu i la utilitat de la sociologia; en el segon bloc es fa un repàs de l’evolució del pensament sociològic, des dels orígens, en Compte, fins a les propostes actuals de més interès; en el tercer bloc es treballen alguns dels aspectes fonamentals de la sociologia. Finalment, el darrer bloc,dedicat a la metodologia, presenta a grans trets, els diferents camins que seguueix la recerca científica per donar explicacions racionals alcomportament humà.
Curiositat, paciència i esforç.
L’objectiu principal de l’assignatura és que els alumnes coneguin i utilitzin la sociologia, que es familiaritzin amb l'objecte d’estudi i l' enfocament específic d'aquesta disciplina així com amb, les teories principals, els conceptes bàsics i els diferents mètodes de recerca.
Vegeu les competències.
1. INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA
1.1. Una nova disciplina
1.2. La sociologia com a ciència
1.3. Problemes de la sociologia com a ciència
1.4. La sociologia i altres ciències
2. LES TEORIES SOCIALS
2.1. L’inici de la sociologia: Saint-Simon, Comte, Spencer
2.2. La visió des de la tradició: Tocqueville
2.3. Karl Marx: un punt de vista radical
2.4. Les propostes de Durkheim
2.5. Max Weber: una sociologia comprensiva i concreta
2.6. La institucionalització de la sociologia: els sociòlegs americans i els sociòlegs europeus de la transició
2.7. Cap a una teoria hegemònica i el seu contrapunt: Parsons i Merton, l’Escola de Frankfurt
2.8. La sociologia contemporània
3. DIMENSIONS BÀSIQUES DE LA SOCIOLOGIA
3.1. De la persona a la societat
3.2. El concepte de cultura
3.3. El món normatiu
3.4. El procés de socialització
3.5. Societat i realitat objectiva
4. MÈTODES UTILITZATS EN LES CIÈNCIES SOCIALS
4.1. Metodologia sociològica
4.2. Mètode experimental
4.3. Mètode casuístic
4.4. Mètode de camp
Es combinaran les explicacions teòriques i les activitats pràctiques.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe teoricoexpositiva Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) Tutoria (individual o en grup) | ||
Classe teoricoexpositiva Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) Tutoria (individual o en grup) |
L’avaluació de l’assignatura es basa en dues proves -un examen parcial i un examen final- i en un diari de lectura.
L’examen parcial tindrà lloc a mitjan semestre i se centrarà en les parts I i II del temari.
L’examen final tindrà lloc en acabar el semestre i per als alumnes que hagin aprovat el parcial només inclourà aspectes treballats en els blocs III i IV del temari. Els estudiants que no hagin aprovat l'examen parcial hauran d’examinar-se de tot el temari a l'examen final.
L’examen parcial només allibera matèria si s’arriba a la nota mínima de 5.
Tots dos exàmens consisteixen en una prova de coneixements (questionari).
A més de les dues proves, abans del dia de l'examen final, l'alumne haurà d'entregar un diari de lectura que constitueix el 20% de la nota final.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen final Prova parcial |
LUCAS MARIN,Antonio. Sociología. El estudio de la realidad social. Pamplona: Eunsa, 2011.
DONATI, Pierpaolo. La familia. El genoma de la sociedad. Madrid: Ediciones Rialp, 2014.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: