Itinerari Gestió de les Indústries Culturals Creatives: Gestió de la Indústria Audiovisual
Llengua d'impartició principal: anglès
El sector audiovisual ofereix eines i estratègies de comunicació entre les institucions culturals i els seus públics. Però, per descomptat, els propis productes audiovisuals són expressions de valors culturals i creen els seus propis discursos complexos i de llarg abast. A part de ser només "eines", els productes audiovisuals estan, avui dia, intrínsecs a la cultura - ja sigui com a expressió de les característiques culturals dels països / regions / pobles; ja sigui com a representació més evident d'una "cultura globalitzada", que reflecteix les xarxes d'intercanvi global de l'economia creativa.
Per això, volem destacar alguna perspectiva fonamental en el sector AV: El sector AV com a entorn de treball per al gestor cultural; com a mediador entre el "gran públic" o segments de públic i de les institucions culturals; i com a font de productes culturals i discursos culturals propis.
Entendrem les característiques dels processos creatius en el sector AV. Comprendre i apreciar els reptes del procés creatiu ens ajudarà a desenvolupar les habilitats necessàries per comunicar-se entre art i negocis. Per al sector AV això sempre ha estat un acte d'equilibri difícil, ja que el seu fonament tecnològic sempre ha donat lloc a una molt estreta relació entre l'art, la creativitat i els interessos comercials.
A més oferirem una visió general sobre els diferents gèneres i en quina mesura aquestes formes d'art específiques o estratègies de comunicació són el resultat de les condicions de treball específiques, així com les estructures econòmiques i de finançament.
Finalment oferirem una visió general sobre les estructures bàsiques en el sector audiovisual. De quina manera el marc d'aquests processos creatius i diverses expressions artístiques s'assembla? Com són gestionades les empreses de mitjans de comunicació, els conglomerats de mitjans de comunicació globals, locutors, etc. i fins a quin punt és el que reflecteixen els canvis estructurals de l'economia, de les estratègies de finançament i la pràctica cultural? També ens aproparem al món dels festivals de cinema - no només els esdeveniments crucials per a la distribució dels productes AV sinó també a l'interessant entorn de treball del gestor cultural.
Els del Màster Universitari en Gestió Cultural
• Comprendre com utilitzar les habilitats del gestor cultural, en el context del sector audiovisual
• Comprendre els desafiaments específics del procés creatiu a l'entorn AV
• Adquirir els coneixements bàsics de les estructures de negoci dels mitjans de comunicació AV un nivell nacional i internacional
• Adquirir els coneixements bàsics dels principals formats i gèneres
• Adquirir els coneixements bàsics dels processos i procediments de treball a l'entorn AV: des de la primera idea fins al projecte final
• Conèixer les diferents estructures de finançament del sector AV
• Conèixer l'impacte social de les tecnologies informatives
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
CB6 Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
CB7 Saber aplicar els coneixements assolits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
COMPETÈNCIES GENERALS
CG4 Saber comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
CG5 Actuar de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
CT1 Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
CE8 Identificar les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural a escala nacional i mundial i gestionar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació, programació, gestió i producció.
L’estudiant
- Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
- Identifica les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural a escala nacional i mundial i gestiona els processos i procediments de treball implicats en la seva creació, programació, gestió i producció.
- Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
- Sap comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
- Sap aplicar els coneixements assolits i té la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- Posseeix i comprèn els coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
Mòdul 1 Sr. Krysztof Zanussi La comprensió del procés creatiu |
Sessió 1
|
Conferència sobre les fonts d’inspiració en una història dramàtica. 3 fragments de pel·lícules com a exemples de possibles solucions (DVD). Anàlisi de l’objetiu que cada història pot aconseguir.
|
Sessió 2
|
Del fet real a la seva versió cinematogràfica. Els valors ètics de la societat s’enfronten amb l’estructura dramàtica. Pronòstic de l’impacte en l’objetiu.
|
Sessió 3
|
Feedback dels estudiants. Discussions individuals sobre les seves proposicions.
|
Mòdul 2 Sra. Mónica Amor “Cultura en la televisió” - Definir l’entorn de treball per al Gestor Cultural en els mitjans |
Sessió 1
|
Documentals
|
Sessió 2
|
Programes infantils |
Sessió 3
|
TV Educativa |
Sessió 4
|
Canals oberts
|
Sessió 5
|
Curtmetratges |
Mòdul 3 Sr. Christoph Pasour La comprensió de les estructures bàsiques, així com el finançament i els processos de treball del sector AV |
Sessió 1 |
Introducció
|
Breu història de les "imatges en moviment". TV i Cinema: Informació vs experiència immersiva |
Sessió 2 |
La Producció |
Els quatre pasos bàsics del procès de producció |
Sessió 3 |
Les estructures I |
Productores, emisores i xarxes de miijans. Estructures, col·laboracions, desafiaments i oportunitats I |
Sessió 4 |
Les estructures II |
Productores, emisores i xarxes de miijans. Estructures, col·laboracions, desafiaments i oportunitats II |
Sessió 5 |
Diners |
Trobar els diners. ¿Quines són les fonts de finançament? Diners per la televisió i / o produccions de cinema. El finançiament públic i privat en el sector AV. |
Sessió 6 |
Tecnologia I |
Breu història de la tecnologia en el sector AV Tecnologia i Art: interacció prolífica o competència destructiva? |
Sessió 7 |
Tecnologia II |
Breu història de la tecnologia en el sector AV Tecnologia i Art: interacció prolífica o competència destructiva? |
Sessió 8 |
Distribució |
Comprendre la distribució: Com arribar al públic. Els jugadors i estratègies. La cadena de valor pel cinema i la televisió. El sistema dels grans estudis dels Estats Units. Relació de la distribució del finançament de la pel·lícula. |
Sessió 9 |
Festivals de cinema I |
El festival de cinema com a “producte”. Diferents categories de festivals de cinema. Història i desenvolupament de festivals de cinema com a raó de la seva situació real. |
Sessió 10 |
Festivals de cinema II |
Estructures internes dels festivals de cinema. L’art de la programació. Estructures de finançament dels festivals de cinema. |
Sessió 11 |
Festivals de cinema III |
El circuït de festivals globals. Canvi de papers i ampliació del perfil dels festivals de cinema. |
Sessió 12 |
L’exemple. |
Resum.
|
L'aprenentatge s'organitzarà en:
• Classes magistrals: sessions plenàries on s'explicarà el contingut de l'assignatura. Això sempre tindrà la forma d'un debat obert. Es convida els estudiants a fer preguntes i expressar els seus dubtes durant la sessió.
• Tasques a classe: sessions de seminari per fer exercicis basats en el contingut que parlem anteriorment.
• Reunions: en els seminaris, per supervisar totes les tasques (tant individuals com en grup).
• Tasques a la llar: preparació de les presentacions finals en funció del contingut de l'assignatura.
• Excursions: excursions a institucions a Barcelona o rodalies. Es comunicarà als alumnes com s'integraran aquestes sortides en el programa del curs.
Mónica Amor i Christoph Pasour treballaran amb un sistema d'avaluació.
• Sessions M. Amor: Participació / Presencialitat 50%, projectes 50%.
• Sessions C. Pasour: Participació / Presencialitat 40%, presentació oral 20%, assaig 40%
• Balanç M. Amor / C. Pasour Sessions: 30/70
Rebreu informació detallada sobre el que esperem de vosaltres per a la "Presentació oral", l’"assaig" o el "projecte" a principi del curs.
BENNETT, Bruce; Furstenau, Marc; Mackenzie, Adrian (edit), (2008), “Cinema and technology”, Palgrave MacMillan
BORDWELL, David; THOMSON, Kristin, (1994), “Film History – An Introduction”, McGraw-Hill
DE VALCK, Marijke, (2007),“Film Festivals”, Amsterdam University Press
DEBRETT, Mark, (2010), “Reinventing Public Service Television for the digital future”, The University of Chicago Press
DEUZE, Mark, (2007), “Media Work” Polity Press
DEUZE, Mark, (2011), “Managing Media Work”, SAGE
DRAU, J., SANCHEZ, L. (eds), (2008), “Industrias de la communicación audiovisual”
FLIBBERT, Andrew, (2007), “Commerce in Culture – States and Markets in the World Film Trade”, Palgrave MacMillan
FRANCÉS I DOMÈNEC, Miquel, (2009), “Hacia un nuevo modelo televisivo”
MARZAL FELICI, JAVIER (eds), (2008), “Teoría y técnica de la producción”
IORDANOVA, Dina; CHEUNG, Ruby (edit) (2011ff) “Film festival Yearbooks”
KERRIGAN, Fiona, (2010), “Film Marketing”, Butterworth
LIGHT HONTHANER, (2010) “The complete Film production handbook”, Elsevier INC
MURRAY, Emma/WILSON, Charlie, (2011)m “How to succeed as a Freelancer in Publishing”, howtobooks
RUSCH, Kristine Kathryn, (2010) “The Freelancer Survival Guide”, WMG Publishing
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean (2009), “La Pantalla Global”
MONACO, James (2009) “How to read a film”, Oxford University Press
OECD publishing, (2008), “Remaking the movies - DIGITAL CONTENT AND THE EVOLUTION OF THE FILM AND VIDEO INDUSTRIES”
SEDGWICK, John; POKORNY, Michael (edit), (2005), “An economic history of film”, Routledge
VILCHES, Lorenzo (coord), (2009), “Mercados globales, historias nacionales”