Itinerari Gestió de les Indústries Culturals Creatives: Gestió de la Indústria Editorial
Llengua d'impartició principal: anglès
Responsable
Dra. Marta CRISPÍ - mcrispi@uic.es
Horari d'atenció
Es confirmarà, però serà abans o després de classe.
Molt més que qualsevol altre mitjà, els llibres contenen civilitzacions, la conversa en curs entre el present i el passat. Sense aquesta conversa estem perduts.
Jason Epstein, 2010
Això bé pot ser, la raó per la qual comprendre tot el procés que implica dur a terme un llibre, és tan important i, a la vegada, sorprenent i fascinant. Els llibres són una part essencial de les nostres vides, i fins i tot aquells que no volen entrar a la publicació descobriran com llegir -i probablement escriure- millor, com valorar un text i per què la lectura és una experiència tan enriquidora. Després de tot, fem servir paraules per pensar i com més paraules tinguem, més capaços serem de donar claredat als nostres pensaments i expressar-los.
A més de la importància de la lectura, la publicació és un enorme negoci. Segons BookStats, els consumidors de ficció en general i no ficció, als EUA van generar 14,63 $ mil milions en ingressos nets l'any 2013, el que representa $ 2,320,000,000 en unitats (volum).
Als EUA, es publiquen més de 17 llibres nous cada hora de cada dia, el que significa que es publiquen anualment 148.920 llibres. L'any 2012 va veure 1.879.000 llibres impresos (disponibles en l'actualitat, 780.000 auto-publicat). Això dóna una idea raonable de la quantitat de diners, temps i energia que s'usa a portar a terme tot tipus de llibres, no només novel·les. Si bé aquestes xifres reflecteixen les dades dels EUA, també observem la situació a Europa, ja que és interessant comparar com ho estan passant els diferents països, especialment en temps de crisi.
Els del Màster.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
CB6 Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en el context de la investigació.
CB7 Saber aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
COMPETÈNCIES GENERALS
CG4 Saber comunicar, dinamitzar i intervenir entre diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
CG5 Actuar de manera responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la soietat.
COMPETÈNCIES TRANSVERSALS
CT1 Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
ALTRES COMPETÈNCIES
CE8 Identificar les estructures de negoci de les industries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni culturla a nivell nacional i mundial i manejar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació, programació, gestió i producció.
L’estudiant
- Identifica les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural a escala nacional i mundial i gestiona els processos i procediments de treball implicats en la seva creació, programació, gestió i producció.
- Dissenya, dirigeix, produeix i avalua projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en les quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.
- Actua de forma responsable, treballant amb qualitat, rigor i eficiència al servei de la societat.
- Sap comunicar, dinamitzar i mitjançar entre els diferents agents que intervenen en un projecte, programa o servei cultural.
- Sap aplicar els coneixements assolits i té la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
-Posseeix i comprèn els coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en el context de la investigació.
1. Introducció (Bianca Southwood)
2. Lectura de llibres (Bianca Southwood)
3. Escriure un llibre (Núria Vallès)
4. La Gestió dels llibres– editors (Jesús Ortiz, Director de l’Editorial Milrazones)
5. Ofertes i acords (Jesús Ortiz, Director de l’Editorial Milrazones)
6. Gestió de llibres - Intermediaris (Maru de Montserrat, International Editors’ Co.)
7. Self-Publishing (Bianca Southwood)
8. Traducció (Bianca Southwood)
9. Corregint la còpia i correcció de proves (Bianca Southwood)
10. Calendari editorial (Bianca Southwood)
11. Producció i distribució-Preparació (Bianca Southwood)
12. Producció i distribució – Disseny de la coberta (Martí Abril, Dissenyador Gràfic)
13. Còmics (Óscar Valiente, Director Norma Editorial)
14. Producció i manufactura 1 (Agustí Coron Bonet, Direcció Internacional Fabricació, Hachette Collections et Encyclopedies - Editorial Salvat)
15. Producció i manufactura 2 (Agustí Coron)
16. Marketing and communication (Bianca Southwood)
17. Llibreries (Bianca Southwood)
18. Tendències i llibres infantils (Bianca Southwood)
19. Llibres electrònics (Bianca Southwood)
20. Posant tot en pràctica (Bianca Southwood)
La Direcció del mòdul d’"Indústria Editorial" consisteix en 20 classes, en cadascuna de les quals es tracta una part molt diferent del procés de publicació. L'ordre permet als estudiants obtenir una visió clara de cada un dels passos que són necessaris per dur a terme un llibre, així com veure la infraestructura d'una casa editorial. Les classes són eminentment pràctiques i s'anima als estudiants a participar tant com sigui possible.
Durant el mòdul, hi haurà set convidats que ens parlaran i descriuran els seus treballs. Totes aquestes persones són expertes en el seu camp i tenen molts anys d'experiència. La seva participació no només ofereix una visió molt precisa de la seva línia de treball, sinó que també permet als estudiants conèixer diferents persones que treballen en el mateix sector i que estan disposats a oferir els seus propis punts de vista a través de les seves paraules, el que proporciona una visió més àmplia de la publicació. Tot i la varietat de punts de vista, tots els participants són molt apassionats pel que fan.
Aquest mòdul s'avalua de la següent manera:
50% de la nota final es basa en l'assistència i participació a classe.
50% de la nota final es basa en dos treballs.
L'assistència i participació són absolutament vitals per tal de tenir una idea clara de la Gestió de la indústria editorial. Cada classe gira entorn d'un aspecte particular del procés de publicació, el que significa que no hi ha manera que els estudiants puguin recuperar una classe que hagin perdut. Si un estudiant perd més del 20% de les classes (sense raó), no aprovaran el mòdul, donat que no tenen la quantitat equivalent de coneixement.
Com a primer treball, se'ls demanarà als estudiants llegir un llibre i després escriure un informe sobre aquest, d'aproximadament 2.000 paraules. L'informe no és de cap manera una opinió, sinó que és el que els editors demanen als lectors professionals que els proporcionin quan s'està considerant la possibilitat de publicar un llibre. Els estudiants d'alguns països poden considerar adequat el llibre que es publicarà al seu país d'origen i altres no. L'objectiu és llegir d'una manera més global, des de la perspectiva de tota una cultura de lectors.
Per a la segona tasca, es demanarà als estudiants traduir un text al seu propi idioma, afegint una llista completa de comentaris que expliquin on han trobat dificultats i el que han fet per superar-los. Aquesta tasca no és fàcil, però és útil per aprendre de primera mà, sobre la importància de la llengua i l'ús de diferents recursos, sempre tenint en compte el públic objectiu.
A causa de la diversitat dels aspectes tractats en aquest mòdul, aquests són una bona manera que els estudiants apliquin el que han après a classe.
Disponible a la biblioteca de la UIC: