Cirurgia Multidisciplinar
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès,
Responsable
Dr. Federico Jose HERNANDEZ - h.alfaro@uic.es
Horari d'atenció
cita prèvia:
albert_barroso@hotmail.com
Els avenços en el camp de l'odontologia han impulsat el desenvolupament de diferents àrees d'especialització. Disciplines com l'ortodòncia, cirurgia bucal, Odontopediatria, Periodòncia, Endodòncia han permès l'obtenció de resultats terapèutics impensables en el passat. En el camp de la Cirurgia Bucal i Implantologia, la rehabilitació purament funcional ha donat pas a una restitució total de la biologia, funció i estètica dels pacients. Els nous materials, eines i tècniques disponibles en l'actualitat fan de la Odontologia una disciplina tremendament interessant.
No obstant això, l'àmplia extensió d'aquesta ciència fa que el dentista necessiti un concepte de tractament clar al fer front a la quirúrgics complexos. Això evitarà perdre la perspectiva del cas i trobar-se repetidament amb sorpreses indesitjables durant el tractament.
Després d'un exhaustiu diagnòstic s'ha de definir un objectiu de tractament que haurà de perseguir-se mitjançant un clar concepte terapèutic. No obstant això, l'objectiu terapèutic no pot ser inamoviblement establert al principi ja que el pronòstic de les dents varia amb el tractament. La clau per resoldre el dinamisme d'aquesta equació rau en el concepte de reavaluació durant les diferents fases terapèutiques.
L'assignatura pretén integrar els coneixements adquirits per l'alumne en les assignatures cursades durant 3r, 4t i 5è de la llicenciatura per permetre afrontar el tractament de casos quirúrgics complexos d'una manera sistemàtica i predictible. Un cop l'alumne s'hagi familiaritzat amb el concepte de tractament explicat mitjançant classes magistrals a l'inici de l'assignatura, es fomentarà la participació activa dels alumnes mitjançant discussions de casos clínics que exemplificaran el model de treball.
No hi ha requisits previs.
Compartir amb els futurs Odontòlegs un concepte de tractament que els permeti ordenar les diferents fases terapèutiques per simplificar i fer la resolució de casos quirúrgics complexos predictible.
Obtenir i elaborar una anamnesi i història clínica que permeti realitzar un diagnòstic periodontal, endodòntic, cariológico, funcional, protèsic i estètic.
Establir un pronòstic dental individual.
Poder definir diferents plans de tractament per a un mateix cas, categoritzant pel que fa a costos biològics o econòmics.
Comprendre el dinamisme del tractament de casos quirúrgics complexos i la importància de la reavaluació.
Conèixer les possibilitats terapèutiques que les diferents disciplines odontològiques (ortodòncia, cirurgia bucal, odontopediatria, periodòncia, endodòncia) ofereixen per optimitzar el resultat terapèutic final.
Saber ordenar cronològicament els diferents passos terapèutics necessaris per a resoldre un cas quirúrgic complex.
Protocol·litzar les tècniques d'augment ossi, maneig de teixits tous, temps d'implantació i de càrrega protèsica.
Entendre la importància de la fase de manteniment en l'èxit a llarg termini del tractament.
Tema 1:
Introducció al concepte de tractament quirúrgic multdisciplinar.
classe Magistral
Tema 2:
Anamnesi i Història clínica.
classe Magistral
Tema 3:
Diagnòstic específic.
classe Magistral
Tema 4:
Previsió dental individual.
classe Magistral
Tema 5:
Pla de tractament i seqüència terapèutica.
Mètode del cas
Tema 6:
Fase sistèmica.
classe Magistral
Tema 7:
Fase higiènica.
Mètode del cas
Tema 8:
Reavaluació.
Mètode del cas
Tema 9:
Fase quirúrgica.
Mètode del cas
Tema 10:
Fase protètica.
Mètode del cas
Tema 11:
Fase de manteniment.
classe Magistral
Tema 12:
Possibilitats ortodòntiques en el maneig de casos complexos.
Mètode del cas
Tema13:
Possibilitats periodontals en el maneig de casos complexos.
Mètode del cas
Tema 14:
Possibilitats endodòntiques en el maneig de casos complexos.
Mètode del cas
Tema 15:
Possibilitats quirúrgiques en el maneig de casos complexos.
Mètode del cas
CM: La classe magistral és l'escenari en què un professor transmet el coneixent en un aula a tot el grup d'alumnes. El format, però, permet la introducció d'activitats en grups reduïts dins l'aula i el desplegament d'estratègies que fomenten la participació activa dels estudiants.
MC: El mètode del cas consisteix en el procés de solució de casos clínics. Són activitats de grup que es resolen amb la participació activa del professor després de la deliberació dels estudiants.
Avaluació teòrica: 60% del total
Examen final: L'examen constarà de dues parts:
Una primera part amb 50 preguntes tipus test amb cinc possibles respostes. El contingut de l'examen inclou tota la matèria aportada en totes les metodologies i activitats formatives. Es puntuarà amb 1 punt cada pregunta correcta i per cada resposta incorrecta es descomptarà 1/3 del valor de la resposta. El resultat d'aquesta part suposarà el 70% de l'examen final.
La segona part consistirà en la resolució de 2 casos clínics. Cada cas clínic suposarà el 15% de la nota final.
Evaluació pràctica: 40% del total
Avaluació continuada mitjançant resolució de casos clínics i preguntes relacionades que es realitzaran sense previ avís durant el transcurs de l'assignatura. Cada prova suposarà el 10% de la nota d'avaluació pràctica.
En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en una prova escrita tipus resposta múltiple i resolució de casos clínics. El contingut de l'examen inclou tota la matèria aportada en totes les metodologies i activitats formatives. La superació de l'avaluació pràctica es conservarà (40%). La puntuació d'aquest examen escrit serà la mateixa que en primera convocatòria i suposarà el 60% de la nota final.
Qualificació final: Cal aprovar l'examen final amb nota ≥ 5 per aprovar l'assignatura i poder fer la suma ponderal dels apartats descrits prèviament.
Expressió amb nota numèrica amb un decimal de 0 a 10
Qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor.
SISTEMA DE REVISIÓ D'EXÀMENS: La revisió dels exàmens es realitzaran de forma individual amb l'alumne, prèvia sol·licitud per escrit dins dels terminis establerts.
1. Hälg G, Ramel C. Klinischer studentenkurs. 4th ed. Zürich: Uzh; 2013.
2. Dental-campus.com {pàgina principal in the Internet}. Zürich: Dental Campus Association; 2014 {cited 2014.02.20}. Disponible from: https://www.dental-campus.com
3. Hernández-Alfaro F. Controversial issues in Implant Dentistry. 1st ed. Barcelona: Quintessence; 2013.
4. Fradeani M. Esthetic Rehabilitation in fixed prosthodontics: Esthetic analysis Volume 1: A systematic approach to Prosthetic treatment. 1st ed. Barcelona: Quintessence Pub; 2004.
5. Fradeani M, Barducci G. Esthetic Rehabilitation in fixed prosthodontics: Prosthetic treatment, a sustematic approach to esthetic, Biologic, and functional intergration. 1st ed. Barcelona: Quintessence Pub; 2008.
6. Cohen, el Sr. Interdisciplinary treatment planning: Principles, design, implamentation. 1st ed. Quintessence Pub; 2008.
7. Strub JR, Turp JC, Witkowski S, Hürzeler B, Kern M. Curriculum Prothetik 1 - 3. 3rd ed. Berlin: Quintessenz; 2004.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: