Assignatura

Creativitat Publicitària

  • codi 11000
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 5

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Presentació

Descobrir l'activitat creativa des del punt de vista publicitari. La publicitat entesa com una organització empresarial (amb departaments, rols, tasques i persones), i coneixedora
d'un sistema i una metodologia per a la creació i la producció de peces publicitàries.

Enfocament de la matèria:
— La matèria té un enfocament d'iniciació ‘avançada’ per a la creativitat.
— És professionalizadora, en tant busca resultats. Es podrà triar algun treball per incorporar en el portafoli personal o per presentar a festivals publicitaris locals (Drac o El Sol).
— Té una base teòrica treballada des de la pràctica. L'aprenentatge sobretot es realitza
a través d'exercicis i projectes, per potenciar el ‘aprendre fent’.
— A través d'una metodologia molt dinàmica, activa i participativa.
— Es treballa tant en equip com individualment.

Requisits previs

No estan definits.

Objectius

1. Conèixer l'activitat publicitària tant en l'entorn econòmic, social i cultural com en la creació, presentació i producció de peces publicitàries.

2. Comprendre el rol i la funció del Director Creatiu dins de l'organització professional de l'agència publicitària.

3. Estimular als estudiants per realitzar treballs més creatius en l'àmbit publicitari i despertar la seva capacitat crítica davant la creativitat de peces publicitàries.

4. Inferir en l'actualitat publicitària per descobrir o aprofundir en les agències i els creatius més influents a nivell local, nacional i internacional.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Capacitat d'acte avaluació i acte ordenació professional
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 17 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 18 - Capacitat per treballar sota pressió
  • 21 - Capacitat d'abstracció
  • 80 - Capacitat relacional per establir una interacció competent entre anunciant i agència
  • 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 90 - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 91 - Preparació per assumir riscos

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

— Exercir com a Director Creatiu, triar i decidir els mètodes, els processos, les tècniques
i els col·laboradors adequats per a cada projecte publicitari.
— Aplicar correctament les metodologies pròpies de la publicitat i el pensament
estratègic.
— Desenvolupar-se en situacions complexes o que requereixen la maduració de noves
solucions tant en l'àmbit acadèmic com en el professional.
— Utilitzar el llenguatge visual i audiovisual, i els seus diferents recursos, per expressar
i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit.

Continguts

S'organitza en 3 blocs:

1. Introducció
— Antecedents de la creativitat publicitària
— Què és un anunci i quins són els seus formats
— Consumidor i insight
— Mitjans i suports publicitaris
— La ‘Postpublicidad’ i el 'Yin/Yang' de la publicitat.

2. La creativitat publicitària com un actiu valuós
— Tècniques de generació d'idees
— El procés creatiu
— El pensament estratègic
— Noves propostes creatives publicitàries i tendències actuals
— Grans festivals de publicitat.

3. L'agència de publicitat: un empresa organitzada al voltant de la creativitat
— L'agència de publicitat: departament creatiu, d'art i parella creativa
— Relació agencia-client i com afecta a la creativitat
— Tipus de campanyes publicitàries i recursos per a la creativitat
— Test d'eficàcia de la creativitat publicitària.


Tema  Actualitat publicitària/màrqueting

Tema  Festivals internacionales

Tema  Últimes campanyes

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Amb intervenció de la professora:
— Sessions de treball amb tot el grup-classe
— Sessions de treball en grups reduïts
— Sessions de tutories individuals
— Sessions de tutories en grup.

Sense intervenció de la professora:
— Sessions de treball autònom individual
— Sessions de treball autònom en grup.

Activitats formatives prioritàries:
— Exposicions magistrals
— Anàlisis de peces publicitàries
— Treballs d'ampliació i de cerca d'informació
— Exposicions de treballs i presentacions oral/visuals
— Lectures
— Realització d'exercicis a l'aula
— Visita externa
— Participació de professional convidat
— Debats i discussions
— Examen.

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.5
Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
0.5
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1.5
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1.5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aspectes avaluables:
— Realització d'exercicis i projectes
— Presentació de projectes
— Seguiment del treball realitzat (tutories)
— Observació de la participació
— Lectures realitzades
— Recerca i anàlisi de la informació
— Capacitat crítica
— Examen final.

Es realitzaran diversos exercicis ràpids en classe i 3 treballs més extensos (en equip), a més d'un examen final; tots avaluables.

Exercicis i treballs pràctics: 60% de la nota final
Examen final: 20% de la nota final
Activitat en classe (participació, actitud, evolució... ): 20% de la nota final.

No s'acceptaran lliuraments fora del termini.
S'exigeix un 80% d'assistència per ser avaluat/a.

Bibliografia i recursos

— Barfoot, C., Burtenshaw, K. y Mahon, N., 2006. Principios de publicidad. El proceso creativo: agencias, campañas, medios, ideas y dirección de arte. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
— de Bono, E., 2014. El pensamiento lateral: Manual de creatividad. Barcelona: Paidós
— de Bono, E., 1994. El pensamiento creativo: el poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. 12ª Ed. Barcelona: Paidós
— Harrison, S., 2010. Creatividad. Madrid: Pearson Educación
— Jardí, E., 2012. Pensar con imágenes. Barcelona: Editorial Gustavo Gili  
— Levenson, B., 1987. Bill Bernbach’s Book: A History of the Advertising that changed the History of Advertising. New York: Villard Books
— Mahon, N., 2011. Ideación. Cómo generar grandes ideas publicitarias. Barcelona:    Editorial Gustavo Gili
— Pricken, M., 2004. Publicidad creativa. Ideas y técnicas de las mejores campañas   internacionales. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
— Ricarte, J. M., 2000. Creatividad y comunicación persuasiva. Vol. 4 Aldea global.    
Barcelona: UAB
— Segarra, T., 2009. Desde el otro lado del escaparate. Barcelona: Espasa
— Solana, D., 2010. Postpublicidad. Reflexiones sobre una nueva cultura publicitaria en la era digital. 2ª Ed. Barcelona: Doubleyou
— Tungate, M., 2007. El universo publicitario. Una historia global de la publicidad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
— Wiedemann, J., 2008. Advertising now online. Colonia: Taschen
— Webb Young, J., 1982. Una técnica para producir ideas. Madrid: Ediciones Eresma.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00