Assignatura

Creativitat Publicitària

  • codi 11000
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 5

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

MsU Mònica MESTANZA - mmestanza@uic.es

Horari d'atenció

Mitjançant el sistema de cita prèvia per a una correcta organització dels temps.

Presentació

Descobrir l’activitat creativa des del punt de vista publicitari professional. La publicitat entesa com una organització empresarial (amb departaments, rols i persones), coneixedora d’un sistema i una metodologia per a la creació i la producció de peces publicitàries.

Enfocament de la matèria:
- Enfocament d’iniciació ‘avançada’ per a la creativitat.
- Professionalitzadora, en tant que busca resultats. Es podrà triar algun treball per incorporar al portafoli personal o per presentar a festivals publicitaris (Drac Novell o Laus).
- Amb una base teòrica enfocada cap a la pràctica. Sobretot l’aprenentatge es realitza a través d’exercicis i projectes per potenciar l’‘aprendre fent’. El 75% de l'assignatura és pràctica.
- La metodologia usada a classe busca un treball intens i dinàmic, d’escolta activa i participativa.
- Hi ha feina d’equip i feina individual, tant dins com fora de l’horari lectiu.

Requisits previs

- Disponibilitat i motivació per a l’aprenentatge.
- Manejament bàsic d’algun programa d’autoedició gràfica.
- Bona actitud, participació en el grup-classe i treball equitatiu en els grups de treball.

Objectius

1. Conèixer l’activitat publicitària tant en l’entorn econòmic, social i cultural com en la creació, presentació i producció de peces publicitàries.

2. Comprendre el rol i la funció del Director Creatiu dins de l’organització professional de l’agència publicitària.

3. Estimular els estudiants a treballar de forma més creativa en l’àmbit publicitari i despertar la seva capacitat crítica davant la creativitat de peces publicitàries.

4. Inferir en l’actualitat publicitària per descobrir o aprofundir en les agències i els creatius més influents en l'àmbit local, nacional i internacional.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Capacitat d'acte avaluació i acte ordenació professional
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 17 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 18 - Capacitat per treballar sota pressió
  • 21 - Capacitat d'abstracció
  • 80 - Capacitat relacional per establir una interacció competent entre anunciant i agència
  • 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 90 - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 91 - Preparació per assumir riscos

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Desenvolupar-se en situacions complexes o que requereixen el manejament de noves solucions/mirades, tant en l’àmbit acadèmic com en el professional.
- Exercir com a Director/a Creatiu/va: escollir i gestionar mètodes, processos, tècniques i col·laboradors/proveïdors adequats per a cada projecte publicitari.
- Aplicar correctament les sinergies pròpies de la publicitat i del pensament estratègic.
- Utilitzar el llenguatge visual i audiovisual de forma creativa, per expressar i presentar continguts en públic (vinculats al coneixement específic de l’àmbit).

Continguts

S’organitza en 3 blocs:

1. Introducció
- Creativitat publicitària: idea vs concepte, idear i conceptualitzar
- Consumidor, insight, posicionament i competència
- L’anunci i els seus formats estàndard
- Mitjans i suports publicitaris: online i offline, convencionals i no convencionals

2. La creativitat publicitària com un actiu valuós
- El procés creatiu: brífing, layout, procés projectual, creativitat i eix de comunicació
- Tècniques d'anàlisi i tècniques de generació d’idees: brainstorming, mental map, Derivas, pensament lateral i vertical
- El pensament estratègic: estratègia de comunicació i estratègia creativa
- Noves propostes creatives publicitàries online i tendències actuals en l’àmbit local, nacional
- Recursos per a la creativitat: execució de campanyes
- Grans festivals de publicitat.

3. L’agència de publicitat: una empresa organitzada al voltant de la creativitat
- Panorama del sector creatiu publicitari espanyol actual en l'actualitat
- L’agència de publicitat: departaments, rols i tasques
- El departament creatiu, el departament d’art i la parella creativa.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Amb intervenció de la professora:
- Sessions de treball amb tot el grup-classe
- Sessions de treball en grup
- Sessions de coaching grupals.

Sense intervenció de la professora:
- Sessions de treball autònom individual
- Sessions de treball autònom en grup.

Activitats formatives prioritàries:
- Exposicions magistrals
- Anàlisi de peces publicitàries
- Treballs d’ampliació i de cerca d’informació
- Presentacions oral-visual-posada en escena de projectes
- Realització d’exercicis a l’aula
- Visites externa
- Participació de professionals convidats
- Debats, col·loquis, discussions
- Examen o proves.


 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.5
Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
0.5
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1.5
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1.5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aspectes avaluables:
- Creació, seguiment (coaching) i presentació pública de projectes, a través d'una sèrie d'exercicis a classe
- Escolta activa i participació
- Recerca i anàlisi de la informació
- Capacitat crítica
- Examen parcial i final.

Es realitzaran entre 15-20 exercicis ràpids a classe i 2 projectes més extensos (en equip), a més d’un examen parcial i un final; tots avaluables.

Ponderació:
Exercicis a classe: 20% (de la nota final)
Projectes: 40%
Examen parcial: 10%
Examen final: 20%
Activitat a classe (participació, actitud, evolució... ): 10%.

2a convocatòria:
Suspendre l'assignatura en 1a convocatòria permet recuperar-la en 2a convocatòria en funció de la part suspesa:
- La recuperació de l'examen final i parcial es realitza mitjançant un nou examen, amb el temari i els coneixement adquirit a través de la pràctica com a matèria a examinar.
- La recuperació dels exercicis i projectes es realitza a partir d'un examen pràctic en una aula amb ordinadors, on reproduirem a petita escala algun dels encàrrecs que hem desenvolupat al llarg de l'assignatura.

IMPORTANT:

- ENTREGUES: les dates i horaris d'entregues d’exercicis i projectes, presentacions i exàmens (parcial i final) NO ES PODEN CANVIAR.
- NO ENTREGAR/PRESENTAR: un exercici o projecte és un 0 en la part corresponent de la nota final, i no presentar-se a un examen final en una convocatòria implica passar a la següent convocatòria.
- ASSISTÈNCIA: és molt recomanable per poder seguir l’assignatura, donat el seu caràcter altament pràctic i d’avaluació continuada que persegueix.
- PUNTUALITAT: no està permès entrar a classe passats 10 min. de l'hora.
- NORMATIVA ORTOGRÁFICA (tant per a exercicis, projectes i exàmens): la facultat penalitza amb -0,5 punts cada falta d’ortografia i -1 punt en treballs realitzats a casa. Els estudiants estrangers o amb alguna dificultat d’aprenentatge acreditada se’ls penalitza amb -0,25 i -0,5 punts respectivament.
- PLAGI: qualsevol detecció de plagi serà considerada una falta greu.


Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA BÀSICA
- Barfoot, C., Burtenshaw, K. y Mahon, N., 2006. Principios de publicidad. El proceso creativo: agencias, campañas, medios, ideas y dirección de arte. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
- de Bono, E., 2014. El pensamiento lateral: Manual de creatividad. Barcelona: Paidós
- de Bono, E., 1994. El pensamiento creativo: el poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. 12ª Ed. Barcelona: Paidós
- Harrison, S., 2010. Creatividad. Madrid: Pearson Educación
- Jardí, E., 2012. Pensar con imágenes. Barcelona: Editorial Gustavo Gili 
- Mahon, N., 2011. Ideación. Cómo generar grandes ideas publicitarias. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
- Pricken, M., 2004. Publicidad creativa. Ideas y técnicas de las mejores campañas internacionales. Barcelona: Editorial Gustavo Gili
- Ricarte, J. M., 2000. Creatividad y comunicación persuasiva. Vol. 4 Aldea global. Barcelona: UAB
- Solana, D., 2010. Postpublicidad. Reflexiones sobre una nueva cultura publicitaria en la era digital. 2ª Ed. Barcelona: Doubleyou
- Wiedemann, J., 2008. Advertising now online. Colonia: Taschen
- Webb Young, J., 1982. Una técnica para producir ideas. Madrid: Ediciones Eresma.

RECURSOS

Tipografies gratuïtes:
www.dafont.com
www.1001freefonts.com
www.typography.com

Eines per al color:
https://color.adobe.com/es/create/color-wheel/
https://www.degraeve.com/color-palette/
 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00