Assignatura

Logística i Distribució

  • codi 11119
  • curs 4
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Presentació

El curs és impartit per dos professors. La part on s'analitzen els conceptes relacionats amb la logística des del punt de vista teòric la imparteix el professor Jordi Castells (3 ECTS). Paral·lelament, el professor Frederic Marimon dirigeix unes activitats complementàries (3 ECTS). Totes dues parts són igualment importants; cada part aporta el 50% de l'avaluació de l'assignatura.

Objectius

  • Oferir una visió global i actual de les noves tendències del sector, per saber escollir dins l'entorn empresarial, les millors opcions de distribució comercial.
  • Desenvolupar i aprofundir en el concepte actual de logística.
  • Simular sistemes de cues. Presa de decisions en base a la simulació

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Comprendre i saber emprar la terminologia financera en el marc empresarial.
  • 09 - Identificar les economies emergents així com el món subdesenvolupat i analitzar les polítiques de creixement aplicades.
  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 22 - Identificar la naturalesa i comportament de productors, consumidors i inversors.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
  • 68 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibiltat vers temes relacionats amb el benestar social.

Continguts

1. Introducció a la logística. Visió general de la logística, el seu àmbit i les seves aplicacions.
• Cadena de subministraments (supply chain).
• Integració de la logística a les àrees funcionals de l'empresa.
• Objectiu de servei al client.
• Principals activitats / estratègies de la logística: inventari, transport i ubicació.
• Tendència de la logística: personalització, capil·laritat i immediatesa.
• Decisions estratègiques, tàctiques i operatives.
• Cicle de vida del producte.
• Costos de subministrament: concepte cost total.
• Sessió de mètode del cas: "Preparant la licitació" (Moventia).

2. Servei al client.
• Servei al client: objectiu de la logística.
• El producte.
• Servei de logística.
o Subministrament per demanat vs per a emmagatzematge.
o Relació vendes-servei.
o Relació cost-servei.
o Indicadors del nivell de servei.
• La comanda.
• Temps del cicle de comanda.

3. Variables fonamentals de la logística i les operacions.
• Capacitat, producció i fluxos.
• Gestió de cues.
• Coll d'ampolla.
• Claus de la gestió de fluxos i temps.
• Corbes input / output.
• Fonaments i claus de la gestió d'estocs.
• Sessions mètode del cas.

4. Estratègia d'inventari.
• Previsió de demanda.
• Efecte fuet (bullwhip). Sessió pràctica de simulació.
• Decisions d'inventari.
• Decisions de compres.
• Lot òptim.
• Gestió d'estoc. Estoc de seguretat.
• Sessió mètode del cas.

5. Estratègia de transport.
• Fonaments de transport.
• Decisions de transport.
• Sessió mètode del cas.

6. Estratègia d'ubicació.
• Decisions d'ubicació de les instal·lacions.
• Sessió mètode del cas.



Juego de empresas. (30% de la nota de la asignatura)

Se basa en simular la evolución de varias empresas compitiendo en un mismo mercado a lo largo del tiempo. Cada equipo debe tomar decisiones anuales en las principales áreas funcionales (cada semana simula un año). El simulador tiene en cuenta las decisiones de todos los equipos para repartir la demanda. El sistema ofrece un descriptivo del estado al que llega cada equipo semanalmente.

Cada equipo debe analizar la situación del sector semanalmente, y tomar las decisiones pertinentes en función de la estrategia definida inicialmente y la situación del momento.

Para cursar con provecho la asignatura es necesaria una formación completa en todas las áreas de la empresa, para tomar decisiones basadas en el análisis de la información disponible. También se requiere un grado de madurez suficiente para trabajar en equipo.

Durante el curso se entregarán varios documentos (estrategia inicial, informe de seguimiento a mitad de la simulación, informe final…), que tendrán distinto peso dentro de la evaluación hasta sumar el 30% de la nota global de la asignatura.

 

Simulador Witness (20% de la nota de la asignatura)

Esta parte consta de una introducción al análisis de procesos y en especial a la gestión de sistemas de colas. Es un repaso rápido, puesto que ya habéis estudiado en profundidad este contenido en la asignatura “Dirección de Operaciones”. A continuación, se muestra un simulador para analizar estos procesos, y finalmente se pide que por equipos de tres o cuatro alumnos se analice una situación real.

Práctica a realizar: Observa alguna situación real donde se formen colas, modélalo con Witness y haz una propuesta para que el sistema sea más eficiente. Compara los resultados de las simulaciones de la situación original y la nueva situación propuesta.


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aquesta assignatura ha de permetre la reflexió i la interiorització dels conceptes desenvolupats, de manera que combinarem diversos mètodes pedagògics. D'una banda, el desenvolupament dels temes indicats en el programa per part dels professors, i d'altra banda, mitjançant el contrast i debat en el grup de casos i exemples.
Els alumnes que hagin cursat l'assignatura de "Logística" al màster de Adminsistración de Emnpresas i Sistemes de Producció tindran uns continguts personalitzats per al mòdul de Logística: desenvolupar un treball d'investigació d'acord amb les pautes marcades pel professor.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Jordi Castells:
• 30% Participació a classe (principalment en les sessions del mètode del cas).
• 20% Examen final de l'assignatura.
Frederic Marimon
• 35% Joc d'empreses
• 15% Simulador Witness

Bibliografia i recursos

  • Ballou, Ronald. “Logística: administración de la cadena de suministro”. Prentice Hall (2004).
  • Ponce, E. & Prida, B. “La logística de los aprovisionamientos para la integración de la cadena de suministros”. Prentice Hall (2004).
  • SAINZ DE VICUÑA, J.M.: "La Distribución Comercial: Opciones Estrategicas", Ed. ESIC, 2001
  • Díez de Castro, E. "Distribución Comercial". McGraw-Hill/ Interamericana de España (2004
  • Cachon & Terwiesch (2013). Matching supply with demand. McGraw Hill Internationl Edition.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00