Logística i Distribució
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
El curs és impartit per dos professors. La part on s'analitzen els conceptes relacionats amb la logística des del punt de vista teòric la imparteix el professor Jordi Castells (3 ECTS). Paral·lelament, el professor Frederic Marimon dirigeix unes activitats complementàries (3 ECTS). Totes dues parts són igualment importants; cada part aporta el 50% de l'avaluació de l'assignatura.
1. Introducció a la logística. Visió general de la logística, el seu àmbit i les seves aplicacions.
• Cadena de subministraments (supply chain).
• Integració de la logística a les àrees funcionals de l'empresa.
• Objectiu de servei al client.
• Principals activitats / estratègies de la logística: inventari, transport i ubicació.
• Tendència de la logística: personalització, capil·laritat i immediatesa.
• Decisions estratègiques, tàctiques i operatives.
• Cicle de vida del producte.
• Costos de subministrament: concepte cost total.
• Sessió de mètode del cas: "Preparant la licitació" (Moventia).
2. Servei al client.
• Servei al client: objectiu de la logística.
• El producte.
• Servei de logística.
o Subministrament per demanat vs per a emmagatzematge.
o Relació vendes-servei.
o Relació cost-servei.
o Indicadors del nivell de servei.
• La comanda.
• Temps del cicle de comanda.
3. Variables fonamentals de la logística i les operacions.
• Capacitat, producció i fluxos.
• Gestió de cues.
• Coll d'ampolla.
• Claus de la gestió de fluxos i temps.
• Corbes input / output.
• Fonaments i claus de la gestió d'estocs.
• Sessions mètode del cas.
4. Estratègia d'inventari.
• Previsió de demanda.
• Efecte fuet (bullwhip). Sessió pràctica de simulació.
• Decisions d'inventari.
• Decisions de compres.
• Lot òptim.
• Gestió d'estoc. Estoc de seguretat.
• Sessió mètode del cas.
5. Estratègia de transport.
• Fonaments de transport.
• Decisions de transport.
• Sessió mètode del cas.
6. Estratègia d'ubicació.
• Decisions d'ubicació de les instal·lacions.
• Sessió mètode del cas.
Juego de empresas. (30% de la nota de la asignatura)
Se basa en simular la evolución de varias empresas compitiendo en un mismo mercado a lo largo del tiempo. Cada equipo debe tomar decisiones anuales en las principales áreas funcionales (cada semana simula un año). El simulador tiene en cuenta las decisiones de todos los equipos para repartir la demanda. El sistema ofrece un descriptivo del estado al que llega cada equipo semanalmente.
Cada equipo debe analizar la situación del sector semanalmente, y tomar las decisiones pertinentes en función de la estrategia definida inicialmente y la situación del momento.
Para cursar con provecho la asignatura es necesaria una formación completa en todas las áreas de la empresa, para tomar decisiones basadas en el análisis de la información disponible. También se requiere un grado de madurez suficiente para trabajar en equipo.
Durante el curso se entregarán varios documentos (estrategia inicial, informe de seguimiento a mitad de la simulación, informe final…), que tendrán distinto peso dentro de la evaluación hasta sumar el 30% de la nota global de la asignatura.
Simulador Witness (20% de la nota de la asignatura)
Esta parte consta de una introducción al análisis de procesos y en especial a la gestión de sistemas de colas. Es un repaso rápido, puesto que ya habéis estudiado en profundidad este contenido en la asignatura “Dirección de Operaciones”. A continuación, se muestra un simulador para analizar estos procesos, y finalmente se pide que por equipos de tres o cuatro alumnos se analice una situación real.
Práctica a realizar: Observa alguna situación real donde se formen colas, modélalo con Witness y haz una propuesta para que el sistema sea más eficiente. Compara los resultados de las simulaciones de la situación original y la nueva situación propuesta.
Aquesta assignatura ha de permetre la reflexió i la interiorització dels conceptes desenvolupats, de manera que combinarem diversos mètodes pedagògics. D'una banda, el desenvolupament dels temes indicats en el programa per part dels professors, i d'altra banda, mitjançant el contrast i debat en el grup de casos i exemples.
Els alumnes que hagin cursat l'assignatura de "Logística" al màster de Adminsistración de Emnpresas i Sistemes de Producció tindran uns continguts personalitzats per al mòdul de Logística: desenvolupar un treball d'investigació d'acord amb les pautes marcades pel professor.
Jordi Castells:
• 30% Participació a classe (principalment en les sessions del mètode del cas).
• 20% Examen final de l'assignatura.
Frederic Marimon
• 35% Joc d'empreses
• 15% Simulador Witness