Logistics and Distribution
Main language of instruction: Catalan
Head instructor
The course is taught by two teachers. The section where the concepts related to logistics are analyzed from the theoretical point of view is taught by Professor Jordi Castells (3 ECTS). At the same time, Professor Frederic Marimon directs complementary activities (3 ECTS). Both sections are equally important; each part contributes 50% of the evaluation of the subject.
1. Introduction to logistics. Overview of logistics, scope and applications.
• Supply chain.
• Integration of logistics in the functional areas of the company.
• Customer service goal.
• Main logistics activities / strategies: inventory, transportation and location.
• Trends in logistics: personalization, capillarity and immediacy.
• Strategic, tactical and operational decisions.
• Product life cycle.
• Cost of supply: total cost concept.
• Case study session: "Preparing the tender" (Moventia).
2. Customer service.
• Customer service: objective of logistics.
• The product.
• Logistics service.
o Supply for order vs. for storage.
o Sales-service relationship.
o Cost-service relation.
o Service level indicators.
• The request.
• Order cycle time.
3. Key variables of logistics and operations.
• Capacity, production and flows.
• Queue management.
• Bottleneck.
• Keys to managing flows and times.
• Input / output curves.
• Fundamentals and keys of stock management.
• Sessions method of the case.
4. Inventory strategy.
• Forecast of demand.
• Bullwhip effect. Practical simulation session.
• Inventory decisions.
• Purchasing decisions.
• Optimal lot.
• Stock management. Security stock.
• Session method of the case.
5. Transport strategy.
• Fundamentals of transportation.
• Transportation decisions.
• Session method of the case.
6. Location strategy.
• Decisions of location of facilities.
• Session method of the case.
Juego de empresas. (30% de la nota de la asignatura)
Se basa en simular la evolución de varias empresas compitiendo en un mismo mercado a lo largo del tiempo. Cada equipo debe tomar decisiones anuales en las principales áreas funcionales (cada semana simula un año). El simulador tiene en cuenta las decisiones de todos los equipos para repartir la demanda. El sistema ofrece un descriptivo del estado al que llega cada equipo semanalmente.
Cada equipo debe analizar la situación del sector semanalmente, y tomar las decisiones pertinentes en función de la estrategia definida inicialmente y la situación del momento.
Para cursar con provecho la asignatura es necesaria una formación completa en todas las áreas de la empresa, para tomar decisiones basadas en el análisis de la información disponible. También se requiere un grado de madurez suficiente para trabajar en equipo.
Durante el curso se entregarán varios documentos (estrategia inicial, informe de seguimiento a mitad de la simulación, informe final…), que tendrán distinto peso dentro de la evaluación hasta sumar el 30% de la nota global de la asignatura.
Simulador Witness (20% de la nota de la asignatura)
Esta parte consta de una introducción al análisis de procesos y en especial a la gestión de sistemas de colas. Es un repaso rápido, puesto que ya habéis estudiado en profundidad este contenido en la asignatura “Dirección de Operaciones”. A continuación, se muestra un simulador para analizar estos procesos, y finalmente se pide que por equipos de tres o cuatro alumnos se analice una situación real.
Práctica a realizar: Observa alguna situación real donde se formen colas, modélalo con Witness y haz una propuesta para que el sistema sea más eficiente. Compara los resultados de las simulaciones de la situación original y la nueva situación propuesta.
This subject should allow the reflection and internalization of the concepts developed, so that we will combine several pedagogical methods. On the one hand, the development of the subjects indicated in the program by the professors, and on the other hand, by means of contrast and debate in the group of cases and examples.
Students who have taken the subject of "Logistics" in the Masters of Administration of Companies and Production Systems will have some personalized content for the Logistics module: develop a research project in accordance with the guidelines set by the teacher.
Jordi Castells:
• 30% Participation in class (mainly in the sessions of the case method).
• 20% Final exam of the subject.
Frederic Marimon
• 35% Set of companies
• 15% Witness Simulator