Assignatura

Economia Financera

  • codi 11232
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: anglès

Professorat

Responsable

Lc. Ernest SOLÉ - esole-alumni@uic.es

Horari d'atenció

Dimecres de 10 h a 12 h, o en diferent horari per mutu acord via esole@uic.es. Edifici Beta, planta 4, despatx 2.

Presentació

Aquest curs capacita els emprenedors per obtenir finançament inicial per als seus projectes i els ensenya a preparar estats financers per als inversors; triar l’estructura empresarial de risc; comprendre les principals fonts de capital per a les empreses en la fase inicial; identificar els passos del procés de finançament; implementar el procés de captació de capital; gestionar oportunitats i comprendre el procés de venda de l’empresa.

Requisits previs

- Coneixements bàsics en finances i comptabilitat.

Objectius

Al final del curs, els alumnes hauran de ser capaços de:

1. Conèixer i comprendre l’entorn de la inversió en empreses en etapes primerenques.

2. Preparar estats financers per a inversors.

3. Triar l’estructura mercantil adient per a l’empresa.

4. Conèixer les principals fonts de finançament per a empreses en etapes primerenques.

5. Identificar els passos del procés de finançament.

6. Implementar el procés per aixecar capital.

7. Fer la presentació davant els inversors i el tancament de rondes de finançament.

8. Comprendre la naturalesa del capital risc.

9. Gestionar el reflotament d’empreses.

10. Comprendre el resultat de la sortida de la inversió.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
  • CB6 - Tenir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o l’aplicació d’idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 - Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaços de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
  • CB8 - Ser capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 - Saber comunicar les conclusions i els coneixements i les raons últimes que les sustenten tant a públics especialitzats com no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
  • CE1 - Identificar i aplicar els mètodes i aspectes operatius del disseny i la gestió dels processos de producció per resoldre problemes de manera eficaç.
  • CE6 - Analitzar l’entorn economicofinancer de les organitzacions així com els costos associats a les seves activitats.
  • CE7 - Gestionar òptimament els recursos materials, econòmics i humans de les organitzacions per assegurar una gestió adequada dels sistemes de producció empresarials.
  • CE8 - Analitzar situacions complexes dins l’àmbit de l’organització industrial, assumint la iniciativa i la responsabilitat de determinar la solució més adequada i que, a més, sigui respectuosa amb els valors de l’empresa i amb els de la societat i l’entorn general.
  • CE9 - Valorar els processos de les organitzacions i proposar noves millores sobre la base dels coneixements adquirits.
  • CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
  • CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
  • CG3 - Tenir la capacitat de generar noves idees i avaluar de manera crítica les alternatives en presència de múltiples criteris i actors.
  • CG4 - Tenir la capacitat de contrastar i prendre decisions seguint un determinat rigor metodològic, i assumir la responsabilitat de les decisions.
  • CT1 - Tenir la capacitat de comunicar de manera efectiva en un context professional, tant verbalment com per escrit, en la pròpia llengua i almenys en una llengua estrangera (anglès, francès...).
  • CT2 - Tenir la capacitat reflexiva i de pensament crític en contextos interdisciplinaris.
  • CT3 - Aplicar de manera solvent els recursos d’informació i la capacitat d’anàlisi i síntesi d’aquests.
  • CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.
  • CT5 - Manifestar sensibilitat pels valors ètics, personals i socials, en la relació amb els altres i en les decisions pròpies.
  • CT6 - Tenir la capacitat d’esperit empresarial i innovació.
  • CE11 - Convèncer un tribunal universitari de la solidesa d’un projecte integral d’organització de la producció amb l’enfocament de la direcció i l’organització d’empreses.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Que l’alumne assoleixi el nivell de coneixements suficient per interactuar amb els agents implicats en la creació i el desenvolupament de noves empreses (emprenedors, business angels, capital risc, etc.) i conèixer el procés d’incorporació i sortida d’inversors a les empreses en fases primerenques. Utilitzant el mètode del cas i simulacions, els estudiants s’impliquen i aprenen mentre gestionen conceptes relacionats amb aquest procés inversor. 

Continguts

PART 1. INVERSIÓ EN FASES PRIMERENQUES

Tema 1. Principals fonts de finançament per a empreses en etapes primerenques

Tema 2. Business angels i capital risc

Tema 3. Pla de negoci

Tema 4. Estructura mercantil

Casos d’estudi

 

PART 2. VALORACIÓ D’EMPRESES I PROCÉS INVERSOR

Tema 5. Valoració d’empreses

Tema 6. Etapes del procés inversor

Tema 7. Emissió d’instruments financers

Tema 8. Tancament de la ronda de finançament

Casos d’estudi / role play

 

PART 3. SORTIDA I ALTERNATIVES

Tema 9. Fons de capital risc

Tema 10. Creixement i sortida

Tema 11. Sortides alternatives

Casos d’estudi / role play

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classe magistral
Sessions pràctiques / Activitats de role play
Autoaprenentatge
Treball supervisat

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen final: consta de dues parts: teòrica (40%) i pràctica (60%). Cal aprovar les dues parts (50% de la puntuació de cada part) per superar l’assignatura. L’examen final compta el 60% de la nota final.

Avaluació contínua: casos d’estudi i role plays compten un 40% de la nota final.

L’assistència a classe és obligatòria. La nota final es ponderarà pel percentatge d’assistència, amb franquícia d’una sessió perduda. No es podrà superar l’assignatura amb un nombre de faltes d’assistència igual o superior al 20% de les sessions.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica:

Entrepreneurial Finance. J. Chris Leach, Ronald W. Melicher (2012).

Venture Capital, Private Equity, and the Financing of Entrepreneurship. Josh Lerner, Ann Leamon, Felda Hardymon (2012).

Bibliografia suplementària recomanada:

Raising Capital: Get the Money You Need to Grow Your Business. Andrew J. Sherman (2012).

Mastering the VC Game: A Venture Capital Insider Reveals How to Get from Start-up to IPO on Your Terms. Jeffrey Bussgang (2011).

Material didàctic

      Webs d'interès
            Associació americana de capital risc http://nvca.org 
            Associació europea de capital risc http://www.investeurope.eu 
            Idees innovadores empreneduria http://www.springwise.com/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00