Assignatura
Economia Financera
- codi 11232
- curs 1
- període Semestre 1
- tipus OB
- credits 6
Llengua d'impartició principal: anglès
Professorat
Responsable
Lc. Ernest SOLÉ - esole-alumni@uic.es
Horari d'atenció
Dimecres de 10 h a 12 h, o en diferent horari per mutu acord via esole@uic.es. Edifici Beta, planta 4, despatx 2.
Presentació
Aquest curs capacita els emprenedors per obtenir finançament inicial per als seus projectes i els ensenya a preparar estats financers per als inversors; triar l’estructura empresarial de risc; comprendre les principals fonts de capital per a les empreses en la fase inicial; identificar els passos del procés de finançament; implementar el procés de captació de capital; gestionar oportunitats i comprendre el procés de venda de l’empresa.
Requisits previs
- Coneixements bàsics en finances i comptabilitat.
Objectius
Al final del curs, els alumnes hauran de ser capaços de:
1. Conèixer i comprendre l’entorn de la inversió en empreses en etapes primerenques.
2. Preparar estats financers per a inversors.
3. Triar l’estructura mercantil adient per a l’empresa.
4. Conèixer les principals fonts de finançament per a empreses en etapes primerenques.
5. Identificar els passos del procés de finançament.
6. Implementar el procés per aixecar capital.
7. Fer la presentació davant els inversors i el tancament de rondes de finançament.
8. Comprendre la naturalesa del capital risc.
9. Gestionar el reflotament d’empreses.
10. Comprendre el resultat de la sortida de la inversió.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
- CB6 - Tenir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o l’aplicació d’idees, sovint en un context de recerca.
- CB7 - Saber aplicar els coneixements adquirits i ser capaços de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- CB8 - Ser capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
- CB9 - Saber comunicar les conclusions i els coneixements i les raons últimes que les sustenten tant a públics especialitzats com no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
- CE1 - Identificar i aplicar els mètodes i aspectes operatius del disseny i la gestió dels processos de producció per resoldre problemes de manera eficaç.
- CE6 - Analitzar l’entorn economicofinancer de les organitzacions així com els costos associats a les seves activitats.
- CE7 - Gestionar òptimament els recursos materials, econòmics i humans de les organitzacions per assegurar una gestió adequada dels sistemes de producció empresarials.
- CE8 - Analitzar situacions complexes dins l’àmbit de l’organització industrial, assumint la iniciativa i la responsabilitat de determinar la solució més adequada i que, a més, sigui respectuosa amb els valors de l’empresa i amb els de la societat i l’entorn general.
- CE9 - Valorar els processos de les organitzacions i proposar noves millores sobre la base dels coneixements adquirits.
- CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
- CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
- CG3 - Tenir la capacitat de generar noves idees i avaluar de manera crítica les alternatives en presència de múltiples criteris i actors.
- CG4 - Tenir la capacitat de contrastar i prendre decisions seguint un determinat rigor metodològic, i assumir la responsabilitat de les decisions.
- CT1 - Tenir la capacitat de comunicar de manera efectiva en un context professional, tant verbalment com per escrit, en la pròpia llengua i almenys en una llengua estrangera (anglès, francès...).
- CT2 - Tenir la capacitat reflexiva i de pensament crític en contextos interdisciplinaris.
- CT3 - Aplicar de manera solvent els recursos d’informació i la capacitat d’anàlisi i síntesi d’aquests.
- CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.
- CT5 - Manifestar sensibilitat pels valors ètics, personals i socials, en la relació amb els altres i en les decisions pròpies.
- CT6 - Tenir la capacitat d’esperit empresarial i innovació.
- CE11 - Convèncer un tribunal universitari de la solidesa d’un projecte integral d’organització de la producció amb l’enfocament de la direcció i l’organització d’empreses.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Que l’alumne assoleixi el nivell de coneixements suficient per interactuar amb els agents implicats en la creació i el desenvolupament de noves empreses (emprenedors, business angels, capital risc, etc.) i conèixer el procés d’incorporació i sortida d’inversors a les empreses en fases primerenques. Utilitzant el mètode del cas i simulacions, els estudiants s’impliquen i aprenen mentre gestionen conceptes relacionats amb aquest procés inversor.
Continguts
PART 1. INVERSIÓ EN FASES PRIMERENQUES
Tema 1. Principals fonts de finançament per a empreses en etapes primerenques
Tema 2. Business angels i capital risc
Tema 3. Pla de negoci
Tema 4. Estructura mercantil
Casos d’estudi
PART 2. VALORACIÓ D’EMPRESES I PROCÉS INVERSOR
Tema 5. Valoració d’empreses
Tema 6. Etapes del procés inversor
Tema 7. Emissió d’instruments financers
Tema 8. Tancament de la ronda de finançament
Casos d’estudi / role play
PART 3. SORTIDA I ALTERNATIVES
Tema 9. Fons de capital risc
Tema 10. Creixement i sortida
Tema 11. Sortides alternatives
Casos d’estudi / role play
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Classe magistral
Sessions pràctiques / Activitats de role play
Autoaprenentatge
Treball supervisat
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Examen final: consta de dues parts: teòrica (40%) i pràctica (60%). Cal aprovar les dues parts (50% de la puntuació de cada part) per superar l’assignatura. L’examen final compta el 60% de la nota final.
Avaluació contínua: casos d’estudi i role plays compten un 40% de la nota final.
L’assistència a classe és obligatòria. La nota final es ponderarà pel percentatge d’assistència, amb franquícia d’una sessió perduda. No es podrà superar l’assignatura amb un nombre de faltes d’assistència igual o superior al 20% de les sessions.
Bibliografia i recursos
Bibliografia bàsica:
Entrepreneurial Finance. J. Chris Leach, Ronald W. Melicher (2012).
Venture Capital, Private Equity, and the Financing of Entrepreneurship. Josh Lerner, Ann Leamon, Felda Hardymon (2012).
Bibliografia suplementària recomanada:
Raising Capital: Get the Money You Need to Grow Your Business. Andrew J. Sherman (2012).
Mastering the VC Game: A Venture Capital Insider Reveals How to Get from Start-up to IPO on Your Terms. Jeffrey Bussgang (2011).
Material didàctic