Assignatura

Màrqueting

  • codi 11234
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat

Presentació

 

1. Presentació

 

Una empresa es podria comparar amb un automòbil: tenen diferents parts o components que, aïllades o mal coordinades, no compleixen la seva funció en conjunt. Totes són necessàries i cap, aïllada, és suficient.

Cal que cada part funcioni perfectament i sincronitzadament amb la resta. No obstant això, al llarg de la vida d’una empresa, s’observa que les seves prioritats han de canviar per tenir èxit al mercat. L’orientació s’ha d’adaptar al mercat.

L’assignatura de Màrqueting permetrà als alumnes no només conèixer els conceptes, models i aplicacions principals, sinó també portar al mercat productes i serveis de l’empresa. Això forma part del territori dels coneixements necessaris, però no suficients, en una disciplina orientada a l’acció com és el màrqueting.

En aquesta assignatura també s’ensenyarà als alumnes quan la prioritat empresarial ha d’estar en una altra àrea funcional diferent del màrqueting. Així mateix, s’ensenyarà als alumnes els perquès d’aquesta orientació empresarial que canvia al llarg de la vida de l’empresa. Això forma part de les habilitats i les actituds, crítiques per afrontar adequadament els canvis.

Equip Docent

  • Dr. José Maria Rius-Brescó, Titular,
  • Profesor Àlex Oset Castilla, Co-titular, expert en productes de gran consum i retail,
  • Profesor Alberto López López, expert en productes de consum de luxe.

Objectius

2.1. Consolidar els conceptes bàsics associats a l’àrea del màrqueting d’una empresa.

2.2. Aprendre metodologies i models que s’allunyin de l’opinàtica dels alumnes.

2.3. Saber definir adequadament el marc de referència en què es mourà l’empresa.

2.4. Aprendre a buscar informació rellevant que permeti prendre decisions amb fonament i un risc calculat a partir d’una bona anàlisi, trencant el tòpic “el màrqueting és PowerPoint i les finances són Excel”.

2.5. Exercitar-se en elaborar un diagnòstic correcte a partir de la informació obtinguda, utilitzant escenaris per preveure alternatives que puguin deparar el futur.

2.6. Desenvolupar l’habilitat d’aplicar la millor estratègia seguint tots els passos anteriors.

2.7. Ser capaç d’aplicar aquestes estratègies en plans d’acció, prenent consciència que són el principi, no el final (seguiment, control, rectificació…).

 2.8. Practicar parlar en públic i treballar en equip.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

4.1. L’alumne serà capaç de conèixer els conceptes principals relacionats amb el màrqueting.

4.2. L’alumne serà capaç d’entendre el marc de referència en què es mou l’empresa.

4.3. L’alumne serà capaç d’abordar un tema del màrqueting de manera sistemàtica i pautada.

4.4. L’alumne serà capaç d’obtenir informació rellevant per a l’empresa, diferenciant informació de dades, tant de fonts internes com de fonts externes (investigació de mercats).

4.5. L’alumne serà capaç d’analitzar la informació de manera objectiva i realitzar un diagnòstic correcte de la situació i escenaris de perspectives potencials.

4.6. L’alumne serà capaç de desenvolupar estratègies competitives genèriques, de segmentació i de posicionament.

4.7. L’alumne serà capaç d’organitzar les accions que ha d’emprendre l’empresa en format de pla de màrqueting.

4.8. L’alumne serà capaç de prendre consciència que elaborar el pla de màrqueting és l’inici i, a partir d’aquí, ve el pla d’acció i els passos següents.

Continguts

 

15 sessions de 2 hores cada una repartides:

BLOC 1: CONSOLIDACIÓ DELS CONCEPTES BÀSICS DEL MÀRQUETING

Nombre de sessions: 3

BLOC 2: DEFINICIÓ DEL MARC DE REFERÈNCIA

Nombre de sessions: 1

Temari: Missió. Visió. Objectius corporatius. Binomi risc/rendibilitat. Definició de mercat. Macrosegmentació vs. microsegmentació.

BLOC 3: ANÀLISI

Nombre de sessions: 3

Temari: Anàlisi interna i anàlisi externa

BLOC 4: DIAGNÒSTIC

Nombre de sessions: 2

Temari: DAFO dinàmic, alternatives estratègiques, factors claus d’èxit.
 

BLOC 5: ESTRATÈGIES

Nombre de sessions: 2

Temari: Estratègies de desenvolupament. Segmentació. Posicionament. Estratègies de guerra. Internacionalització.

BLOC 6: PLA D’ACCIÓ

Nombre de sessions: 2

Temari: Màrqueting mix. Internet. Cronograma. Pressupost. P i G. Sostenibilitat.

 

BLOC 7: PASSOS SEGÜENTS

Nombre de sessions: 2

Temari: Pla de contingència. Implementació. Control. Correcció de desviacions. Temes que no són als llibres. Innovació. Mimetisme sectorial. Market yourself. L’última hora serà l’examen final.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La dinàmica docent que seguirà presenta l’estructura següent:

6.1. Abans de la classe magistral (2 hores per classe): els alumnes hauran de realitzar treball autònom:

6.1.1.       Descarregar-se del Moodle el material per treballar a classe.

6.1.2.       Revisar el material en profunditat.

6.1.3.       Contestar en línia un test de control d’assimilació dels materials llegits, d’autocorrecció i retroalimentació a l’alumne en línia. Aquest test NO s’avaluarà, serveix als alumnes per entendre com evolucionen.

6.2. Primera part de la classe magistral (45-60 minuts per classe). Es dona per fet que els alumnes s’han revisat els materials de la classe, la primera part es dedicarà a:

6.2.1.       Solucionar dubtes.

6.2.2.       Desenvolupar en detall aquells conceptes que generen més dubtes o requereixen aprofundir-hi més.

6.3. Segona part de la classe magistral (uns 60-45 minuts per classe). Finalitzada la primera part de la classe, es passarà a aplicar els coneixements en la resolució d’un cas específic desenvolupat pel professor:

6.3.1.       Els alumnes llegiran el cas a classe.

6.3.2.       Els alumnes treballaran en grup de 5 persones i discutiran la resolució conjunta.

6.3.3.       Un alumne de cada grup exposarà a la resta la seva visió i les conclusions.

La filosofia de la dinàmica docent que seguirà busca assegurar la memorabilitat dels conceptes i els coneixements apresos.

Per això, es combinen les diferents fases del procés d’aprenentatge de Kolb, tenint en compte el perfil dels alumnes i com afrontaran el procés d’aprenentatge.

Activitat formativa

Metodologia

Número de competència

Sistema d’avaluació

Classe teòrica

Lliçó magistral

CT1

Prova final escrita

Avaluació contínua

Problemes

Mètode del cas

CB8, CG2, CG3

 

Avaluació contínua

Resolució dels casos

Estudi i autoaprenentatge

Treball autònom

CT3

Avaluació contínua

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final en primera convocatòria tindrà aquests tres components:

a)      40% de la prova final, d’1 hora de durada l’últim dia de classe.

b)      30% d’avaluació contínua de la interacció dels alumnes a classe.

c)       30% de l’avaluació del defriefing de cada classe.

IMPORTANT: s’han d’aprovar les tres parts per separat per obtenir la nota mitjana final de l’assignatura. Si se suspèn una part, quedaria suspès tot el curs.

En convocatòries següents, la nota final estaria formada per un:

a)      50% prova final escrita.

b)     50% treball integrador del coneixement de l’assignatura, aplicat a un cas real que consensuaran el professor titular i l’alumne.

IMPORTANT: s’han d’aprovar les dues parts per separat per obtenir la nota mitjana de l’assignatura. Si se suspèn una part quedaria suspès tot el curs.

Bibliografia i recursos

9.1. Bibliografía básica

Lambin, J.J. (2003). Marketing Estratégico. Madrid: Esic Editorial.

 Santesmases Mestre, M. (2012). Marketing: Conceptos y Estrategias. Madrid: Pirámide.

9.2. Bibliografía complementaria

Kotler, P. et al. (2000). Dirección de marketing: edición del milenio. Madrid: Prentice Hall.

Kotler, P. y Trias de Bes, F. (2004). Marketing Lateral: Nuevas técnicas para encontrar las ideas más rompedoras. Madrid: Alhambra.

Lambin, J.J. (2009). Dirección de Marketing. Mexico: McGraw-Hill.

9.3. Premsa econòmica

Es recomana als alumnes subscriure’s a 3 mitjans digitals d’informació econòmica, al menys 1 en anglès a fi de seguir la premsa diàriament.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00