Assignatura

Direcció de Projectes

  • codi 11235
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dra. Jasmina BERBEGAL - jberbegal@uic.es

Horari d'atenció

Caldrà concertar la visita prèviament per correu electrònic per ambdues professores:

  • jberbegal@uic.es
  • amanresa@uic.es
  • jalba@uic.es

Presentació

Un projecte és un esforç temporal emprès per crear un producte, servei o resultat exclusiu. És temporal perquè té un inici i un final definits en el temps i, per tant, té l’abast i els recursos definits. El lliurament de projectes complexos a temps i amb limitacions pressupostàries és un repte diari.

Cada vegada més, les organitzacions utilitzen mètodes basats en projectes per dur a terme tasques. La gestió de projectes és l’aplicació de coneixements, habilitats, eines i tècniques per projectar activitats per complir els requisits del projecte.

L’objectiu principal d’aquest curs és proporcionar a l’alumne els coneixements, les eines i les habilitats necessàries per gestionar els projectes d’una manera eficient i organitzada. Per comprovar la comprensió dels estudiants sobre els fonaments de la gestió de projectes, els estudiants treballaran en grup i elaboraran una proposta de projecte atesa una situació real/simulada. Es tracta d’un curs molt pràctic que promou el treball en equip d’una manera col·laborativa, amb l’objectiu d’aprendre a plantejar i triar la millor solució per a un projecte.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

Els alumnes obtindran un coneixement fonamental sobre els fonaments de la gestió de projectes. Particularment, després del curs podran:

  • Definir què és un projecte i les característiques clau que té.
  • Diferenciar les diferents etapes del cicle de vida del projecte.
  • Definir l’abast del projecte, elaborar la planificació del projecte, estimar el pressupost, definir i assignar recursos, identificar riscos i avaluar l’impacte del projecte.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
  • CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
  • CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
  • CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.
  • CT5 - Manifestar sensibilitat pels valors ètics, personals i socials, en la relació amb els altres i en les decisions pròpies.
  • CE5 - Dissenyar i planificar els processos productius de l’empresa segons el marc normatiu aplicable a cada organització.
  • CE7 - Gestionar òptimament els recursos materials, econòmics i humans de les organitzacions per assegurar una gestió adequada dels sistemes de producció empresarials.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Els estudiants adquiriran el llenguatge i la mentalitat suficients per planificar i gestionar projectes.
  • Els estudiants treballaran en col·laboració.

Continguts

El curs està organitzat en deu mòduls principals de la manera següent:

1. Què és un projecte?

2. Gestió d’interessos

3. Treball en equip i lideratge

4. Projecte Canvas

5. Investigació d’usuaris

6. Eines de gestió de projectes

7. Estimació de costos i pressupostos de projectes

8. Programació del projecte

9. Consells de presentació

10. Agile

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Atès el caràcter pràctic d’aquest curs i d’acord amb la seva perspectiva empresarial, el mètode d’ensenyament combina lectures teòriques i pràctiques, exercicis de simulacions i estudis de casos. D’aquesta manera, el curs s’esforça per proporcionar un equilibri entre un enfocament qualitatiu orientat a l’analítica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els punts s’assignaran a diverses activitats de la manera següent:

Exercicis i participació a classe (ICEP)

  • L’assistència a classe és important. Si, per alguna raó justificable, no es pot assistir a classe un dia determinat, cal notificar-ho prèviament al professor, excepte en els casos d’emergència.
  • L’assistència i la participació a classe es qualificaran segons els exercicis presencials (en grups o individualment, depenent de l’activitat) i estan dirigits a proporcionar reforç d’aprenentatge.
  • Els exercicis es recolliran al final de la classe i es qualificaran. Els exercicis fora de termini no s’acceptaran després del final de la classe.
  • Tots els exercicis presencials es ponderaran al final del semestre, de manera que cadascun comptarà igualment per a la nota global.
  • Es requereix que els alumnes portin a classe el material. El material es publicarà a la intranet del curs.
  • L’assistència puntual també forma part de la nota global.
  • La participació a classe és essencial per al curs. Per afavorir un entorn d’aprenentatge productiu, és important que tothom assisteixi a classe preparat i disposat a contribuir.

Projecte (P)

  • Atesa una situació real/simulada per a la qual cal desenvolupar un projecte, es demanarà als estudiants que treballin en grup (de 4 estudiants com a màxim) i desenvolupin un pla de projecte.
  • Aquest projecte està dissenyat per desenvolupar les habilitats dels estudiants en aplicacions reals que requereixen l’ús de diferents mètodes i eines quantitatius en la interpretació de dades per a la presa de decisions.
  • Es preveu que tots els membres del grup discuteixin regularment sobre l’estudi de casos i que tinguin la mateixa participació en la realització del treball en grup.
  • Al final del projecte, cada grup haurá de lliurar l’informe final i preparar una presentació oral.

Test (T)

  • La prova es farà el 7 de novembre i cobreix tot el material revisat fins a aquest moment. Farà èmfasi en la comprensió de conceptes/principis importants i en la seva aplicació.

Examen (E)

  • L’examen es realitzarà el 28 de novembre i cobrirà el mòdul de Programació del projecte.
  • S’utilitzarà l’ordinador (Excel) per resoldre l’examen.

L’equació resultant és:

Nota final = 0,2 x ICEP + 0,5 x P + 0,1 x T + 0,2 x E

Per al segon període d’avaluació, la nota final s’obtindrà d’un projecte individual (50%) i d’un examen (50%).

Normativa

  • Cal anar a totes les classes preparats i amb el material necessari.
  • La sortida de l’aula abans de finalitzar la classe és pertorbadora. Si un estudiant necessita sortir-ne abans, haurà d’obtenir el permís abans o al començament de la classe.
  • Els telèfons mòbils interrompen la classe. Tots aquests dispositius s’han de desactivar o posar en silenci i no es poden treure durant la classe.
  • En moments d’exàmens, l’ús de telèfons mòbils o dispositius de comunicació similars pot conduir a deshonestedat acadèmica. En conseqüència, si l’alumne els utilitza serà expulsat de l’examen i el resultat s’avaluarà com a 0. La mateixa penalització s’aplicarà si es troba un estudiant copiant.

Bibliografia i recursos

Basic references

Domingo, A. (2005). Dirección y gestión de proyectos. Ed. Rama.

Goleman, D.; Boyatzis, R.; Mc Kee, A. (2008). El líder resonante crea más. El poder de la inteligencia emocional. Buenos Aires: Ed. Paidós.

Horine, G.M. (2010). Manual imprescindible de gestión de proyectos. Madrid: Anaya Multimedia.

Klastorin, T. (2010). Gestión de proyectos. Con casos prácticos, ejercicios resueltos Microsoft Project, Risk y hojas de cálculo. Barcelona: Profit.

Nokes, S.; Greenwood, A. (2007). La Guía definitiva de la gestión de proyectos: La vía rápida de todo ejecutivo para cumplir a tiempo y dentro del presupuesto. Madrid: Prentice Hall Financial Times.

Project Management Institute (2013). A guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide), 5th ed. Newton Square, PA: Project Management Institute.

Serer, M. (2001). Gestión integrada de proyectos. Barcelona: Edicions UPC. Available online: http://upcommons.upc.edu/handle/2099.3/36666

Williams, M. (2009). Introducción a la gestión de proyectos. Madrid: Anaya Multimedia.

Recommended websites:

Why do projects fail: http://calleam.com/WTPF/

All about project management: http://managementhelp.org/projectmanagement/

Nota:

Si esteu buscant una referència específica sobre un tema en particular, feu-m’ho saber i intentaré fer tot el possible per ajudar-vos.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00