Assignatura

Direcció de Projectes

  • codi 11235
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dra. Jasmina BERBEGAL - jberbegal@uic.es

Horari d'atenció

Caldrà concertar la visita prèviament per correu electrònic per ambdues professores:

  • jberbegal@uic.es
  • amanresa@uic.es

Presentació

Un projecte és un esforç temporal emprès per crear un producte, servei o resultat exclusiu. És temporal perquè té un inici i un final definits en el temps i, per tant, té l’abast i els recursos definits. El lliurament de projectes complexos a temps i amb limitacions pressupostàries és un repte diari.

Cada vegada més, les organitzacions utilitzen mètodes basats en projectes per dur a terme tasques. La gestió de projectes és l’aplicació de coneixements, habilitats, eines i tècniques per projectar activitats per complir els requisits del projecte.

L’objectiu principal d’aquest curs és proporcionar a l’alumne els coneixements, les eines i les habilitats necessàries per gestionar els projectes d’una manera eficient i organitzada. Per comprovar la comprensió dels estudiants sobre els fonaments de la gestió de projectes, els estudiants treballaran en grup i elaboraran una proposta de projecte atesa una situació real/simulada. Es tracta d’un curs molt pràctic que promou el treball en equip d’una manera col·laborativa, amb l’objectiu d’aprendre a plantejar i triar la millor solució per a un projecte.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

Els alumnes obtindran un coneixement fonamental sobre els fonaments de la gestió de projectes. Particularment, després del curs podran:

  • Definir què és un projecte i les característiques clau que té.
  • Diferenciar les diferents etapes del cicle de vida del projecte.
  • Definir l’abast del projecte, elaborar la planificació del projecte, estimar el pressupost, definir i assignar recursos, identificar riscos i avaluar l’impacte del projecte.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
  • CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
  • CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
  • CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.
  • CT5 - Manifestar sensibilitat pels valors ètics, personals i socials, en la relació amb els altres i en les decisions pròpies.
  • CE5 - Dissenyar i planificar els processos productius de l’empresa segons el marc normatiu aplicable a cada organització.
  • CE7 - Gestionar òptimament els recursos materials, econòmics i humans de les organitzacions per assegurar una gestió adequada dels sistemes de producció empresarials.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Els estudiants adquiriran el llenguatge i la mentalitat suficients per planificar i gestionar projectes.
  • Els estudiants treballaran en col·laboració.

Continguts

El curs està organitzat en deu mòduls principals de la manera següent:

  1. Què és un projecte?
  2. Gestió de stakeholders
  3. Metodologies àgils de gestió de projectes
  4. Treball en equip i lideratge
  5. Project Canvas
  6. Investigació d’usuaris
  7. Eines de gestió de projectes
  8. Programació d'activitats
  9. Estimació de costos i pressupost
  10. Gestió de riscs i anàlisi d'impacte

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Atès el caràcter pràctic d’aquest curs i d’acord amb la seva perspectiva empresarial, el mètode d’ensenyament combina lectures teòriques i pràctiques, exercicis de simulacions i estudis de casos. D’aquesta manera, el curs s’esforça per proporcionar un equilibri entre un enfocament qualitatiu orientat a l’analítica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els punts s’assignaran a diverses activitats de la manera següent:

Projecte (P) - 85%

  • Atesa una situació real per a la qual cal desenvolupar un projecte, es demanarà als estudiants que treballin en grup (de 5 estudiants com a màxim) i desenvolupin un pla de projecte.
  • Aquest projecte està dissenyat per desenvolupar les habilitats dels estudiants en aplicacions reals que requereixen l’ús de diferents mètodes i eines quantitatius en la interpretació de dades per a la presa de decisions.
  • Es preveu que tots els membres del grup discuteixin regularment sobre l’estudi de casos i que tinguin la mateixa participació en la realització del treball en grup. Per afavorir un entorn d’aprenentatge productiu, és important que tothom assisteixi a classe preparat i disposat a contribuir.
  • La nota corresponent al projecte es divideix en els següents conceptes:
    • Forum (10%): després de finalitzar cada classe, els grups han de fer un petit informe indicant el progrés assolit durant la setmana així com el treball pendent pels propers dies.
    • Activitats a classe (30%): activitats realitzades a classe relacionades amb el projecte (p.e. cercle d'or, full de concepte, enquesta, focus grup, investigació d'usuaris, mapa d'empatia, persona, project canvas). Tots els exercicis es ponderaran al final del semestre, de manera que cadascun contribuieixi amb el mateix pes a la nota final.
    • Pòster (10%): cada grup ha de preparar un pòster en format DIN-A2 resumint l'objectiu del projecte.
    • Informe (20%): informe final del projecte.
    • Defensa oral (15%): presentació oral davant d'un tribunal.

Cas d'estudi (CS) - 10%

  • El cas d'estudi es realitzarà el 20 de Novembre i cobreix el mòdul de Project scheduling. S'utilitzarà l'ordinador per resoldre'l.
  • El cas d'estudi es pot realitzar de forma individual o bé en grup de 2 o 3 alumnes.

Esdeveniments (E) - 5%

  • El 30 d'octubre es participarà al Barcelona Industry Week.
  • Els alumnes hauran depeparar de forma individual un informe explicant les solucions presentades al congrés tot indicant quines els han cridat més l'atenció, per què, el desenvolupador, la seva utilitat i l'impacte en la societat.

L’equació resultant és:

Nota final = 0.85xP + 0.1xCS + 0.05xE

Per al segon període d’avaluació, la nota final s’obtindrà d’un projecte individual (50%) i d’un examen (50%).

Normativa

  • Cal anar a totes les classes preparats i amb el material necessari.
  • La sortida de l’aula abans de finalitzar la classe és pertorbadora.
  • Els telèfons mòbils interrompen la classe. Tots aquests dispositius s’han de desactivar o posar en silenci i no es poden treure durant la classe.
  • En moments d’exàmens, l’ús de telèfons mòbils o dispositius de comunicació similars pot conduir a deshonestedat acadèmica. En conseqüència, si l’alumne els utilitza serà expulsat de l’examen i el resultat s’avaluarà com a 0. La mateixa penalització s’aplicarà si es troba un estudiant copiant.

Bibliografia i recursos

Bibliografia recomanda:

  • Domingo, A. (2005). Dirección y gestión de proyectos. Ed. Rama.
  • Goleman, D.; Boyatzis, R.; Mc Kee, A. (2008). El líder resonante crea más. El poder de la inteligencia emocional. Buenos Aires: Ed. Paidós.
  • Horine, G.M. (2010). Manual imprescindible de gestión de proyectos. Madrid: Anaya Multimedia.
  • Klastorin, T. (2010). Gestión de proyectos. Con casos prácticos, ejercicios resueltos Microsoft Project, Risk y hojas de cálculo. Barcelona: Profit.
  • Nokes, S.; Greenwood, A. (2007). La Guía definitiva de la gestión de proyectos: La vía rápida de todo ejecutivo para cumplir a tiempo y dentro del presupuesto. Madrid: Prentice Hall Financial Times.
  • Project Management Institute (2013). A guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide), 5th ed. Newton Square, PA: Project Management Institute.
  • Serer, M. (2001). Gestión integrada de proyectos. Barcelona: Edicions UPC. Available online: http://upcommons.upc.edu/handle/2099.3/36666
  • Williams, M. (2009). Introducción a la gestión de proyectos. Madrid: Anaya Multimedia.

Págines web rellevants:

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00