Assignatura

Mètodes de la Qualitat Total

  • codi 11236
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dra. Jasmina BERBEGAL - jberbegal@uic.es

Horari d'atenció

Caldrà concertar la visita prèviament per correu electrònic per ambdues professores:

  • jberbegal@uic.es
  • amanresa@uic.es

Presentació

La gestió i el control de la qualitat esdevenen cada vegada més importants a mesura que avança una indústria i es modernitza la societat. Avui dia, la gestió de la qualitat constitueix una revolució en el pensament directiu i la posada en pràctica en una empresa en pot millorar la cultura corporativa i, a llarg termini i de manera espectacular, els resultats.

En aquesta assignatura s’oferirà una visió holística de la gestió de qualitat i es donaran a conèixer les metodologies i eines que s’utilitzen a dia d’avui a les empreses per posar en pràctica un sistema de gestió i de control de la qualitat eficaç.

Requisits previs

Es recomana tenir coneixements bàsics d’estadística, concretament, d’estadística descriptiva, nocions sobre el concepte de variabilitat i sobre distribucions de probabilitat.

Objectius

    Entendre i analitzar les fonts de variabilitat dels processos.

    Entendre i aplicar mètodes estadístics per identificar àrees d’oportunitat de millora en els processos.

    Identificar i desenvolupar projectes de millora i de solució de problemes amb l’aplicació de l’eina Six Sigma DMAIC

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB8 - Ser capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CE1 - Identificar i aplicar els mètodes i aspectes operatius del disseny i la gestió dels processos de producció per resoldre problemes de manera eficaç.
  • CE2 - Distingir les principals tècniques i metodologies per gestionar les àrees productiva i logística de les organitzacions i la seva aplicació a la direcció estratègica d’aquestes.
  • CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
  • CT1 - Tenir la capacitat de comunicar de manera efectiva en un context professional, tant verbalment com per escrit, en la pròpia llengua i almenys en una llengua estrangera (anglès, francès...).
  • CT3 - Aplicar de manera solvent els recursos d’informació i la capacitat d’anàlisi i síntesi d’aquests.
  • CT5 - Manifestar sensibilitat pels valors ètics, personals i socials, en la relació amb els altres i en les decisions pròpies.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, s’espera que els alumnes siguin capaços de:

Desenvolupar estudis de capacitat per caracteritzar la variabilitat d’un procés i comparar-la amb les especificacions de la veu del client.

Utilitzar l’estadística per identificar i analitzar defectes en els processos productius.

Aplicar l’eina Six Sigma DMAIC per millorar un procés.

A partir del disseny d’experiments, proposar solucions de millora i demostrar-ne la viabilitat i els resultats.

Treballar en equip.

Continguts

L’assignatura s’organitza en els punts següents:

  • Introducció
  • Conceptes i principis bàsics
  • Six Sigma
  • Desplegament de Six Sigma dins l’organització
  • Six Sigma DMAIC: fases i eines
  • Gestió de la qualitat en el sector serveis

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aquesta assignatura combina les activitats formatives i les metodologies docents que s’inclouen a continuació:

  • Classes teòriques: sessions teòriques en què el professor exposa els conceptes teòrics d’interès.
    • Mètode docent: sessions expositives (tipus classe magistral) amb el suport de mitjans audiovisuals.
    • Material: a través de la intranet de l’assignatura, l’alumne podrà accedir al material utilitzat a les sessions teòriques. També se suggerirà material bibliogràfic de referència per complementar la formació.
  • Problemes: exercicis i casos d’estudi en què l’alumne ha de posar en pràctica els coneixements adquirits a les sessions teòriques. En general, aquests problemes es treballaran en grups reduïts d’alumnes.
    • Mètode docent: mètode del cas.
    • Material: els problemes de classe (en forma d’exercicis i casos) els facilitarà el professor a classe o bé es demanarà als alumnes que els portin preparats de casa, ja que es podran descarregar directament de la intranet de l’assignatura.
    • -Lliurament d’activitats: segons l’activitat realitzada, alguns exercicis i casos s’hauran de lliurar per tal que el professor els pugui corregir. Aquests exercicis formaran part de la nota d’avaluació contínua.
  • Seminari-taller: s’inclouen en aquest punt sessions específiques supervisades pel professor així com sessions en les quals es convida un professional expert en una matèria per proposar un cas real que els alumnes han de resoldre.
    • Mètode docent: mètode del cas.
  • Treball tutoritzat: al llarg del curs es duran a terme dos treballs tutoritzats. El primer consisteix en la realització d’un projecte en grup sobre disseny d’experiments, en concret, sobre la millora del disseny d’un producte i del seu procés productiu. El segon treball consisteix en el desenvolupament d’un dels temes del temari.
    • Mètode docent: treball autònom.
    • Material: a la intranet de l’assignatura hi ha els enunciats i requeriments de cada treball.
    • Lliurament: els treballs estaran tutoritzats al llarg del curs i al final se’n farà una defensa oral a classe i se’n lliurarà una memòria.
  • Estudi personal i activitats d’autoaprenentatge
    • Mètode docent: treball autònom.


Normes per al bon funcionament del curs

  • Assistir a classe preparats i amb el material necessari.
  • Ser puntuals.
  • No es pot sortir de l’aula sense justificació fins que no ha acabat la classe. Si un estudiant necessita sortir-ne abans, haurà d’obtenir el permís del professor en començar la classe.
  • Els telèfons mòbils interrompen les classes. Caldrà, doncs, que aquests dispositius estiguin apagats o en silenci. Si se’n fa un ús inadequat, el professor els podrà requisar i es retornaran al final de la classe.
  • L’avaluació contínua té un pes important en la nota final de l’assignatura. Per tant, és responsabilitat de l’alumne estar al dia de la matèria.
  • Si per algun motiu justificat un alumne no pot assistir a classe un dia determinat, caldrà que avisi prèviament el professor, si no és que es tracta d’una d’emergència. En cas contrari, si durant aquella sessió s’ha fet un exercici d’avaluació, la nota de l’alumne serà igual a zero.
  • Per fomentar un ambient d’aprenentatge productiu, és important que els alumnes vinguin a classe preparats i amb ganes de contribuir en els debats que es plantegin.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final de l’assignatura s’obté de l’equació següent:

Nota final= 0,1 AC + 0,1 TI + 0,3 TDE + 0,5 EF

A continuació s’expliquen els criteris d’avaluació que es tenen en compte.

Avaluació contínua (AC)

El 10% de la nota d’aquesta assignatura correspon a la resolució d’exercicis, problemes i altres activitats realitzades a classe.

  • L’assistència a classe i la participació es qualifica d’acord amb els exercicis que s’hagin fet a classe (en grup o individualment, en funció de l’activitat). L’objectiu és proporcionar un reforç a l’aprenentatge.
  • Els exercicis es recolliran al final de la classe i es puntuaran. Els exercicis que es lliurin fora de termini no s’avaluaran.
  • Al final del semestre, tots els exercicis que s’hagin fet a classe contribuiran amb el mateix pes a la qualificació global.

Treball d’investigació (TI)

El 10% de la nota de l’assignatura correspon a la realització d’un treball d’investigació relacionat amb el mòdul de la Qualitat en el Sector Serveis. En concret, es demanarà als alumnes que, en grups reduïts i d’acord amb un material de referència, siguin capaços d’extreure la informació clau del mòdul i l’exposin a l’aula als seus companys. Així mateix, hauran de preparar un exercici que es plantejarà a classe.

El treball es valorarà d’acord amb el següent:

  • Presentació oral a classe (5%)
  • Exercici d’aplicació dels conceptes (5%)

Resolució de casos (TDE)

El 30% de la nota de l’assignatura correspon al disseny i la implementació de millores en un producte i en el seu procés productiu. S’ha d’intentar reproduir una situació real a partir dels recursos i les possibilitats que ofereix l’aula.

El treball es valorarà d’acord amb:

  • Tres informes: descripció detallada del procés productiu (30%), descripció detallada del procés de millora de les especificacions del producte (30%) i informe de normativa i estandardització (20%).
  • Presentació oral a classe de les millores implementades i demostració in situ del procés productiu i de la qualitat del producte fabricat (20%).

Prova final escrita (EF)

Finalment, el 50% restant de la nota de l’assignatura correspon a un examen sobre els fonaments teòrics treballats al llarg de l’assignatura. Aquest examen combinarà preguntes tipus test i resolució d’exercicis.

En les activitats d’avaluació, com és el cas de l’examen final, l’ús de telèfons mòbils o de qualsevol altre tipus de dispositiu de comunicació serà motiu d’expulsió i comportarà una nota de zero. La detecció de còpia en exercicis o exàmens també suposarà una nota de zero en aquestes proves per a tots els implicats.

Si no s’aprova l’assignatura en primera convocatòria, hi haurà una segona convocatòria amb una única forma d’avaluació, l’examen final, que tindrà, en aquest cas, un pes del 100%.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica:

Munro, R.A.; Ramu, G. & Zrymiak, D.J. (2015). The certified Six Sigma green belt handbook. ASQ Quality Press.

ISBN:  978-0-87389-891-1.

Prat, A.; Tort-Martorell, X.; Grima, P.; Pozueta, L. & Solé, I. Métodos estadísticos. Control y mejora de la calidad. Barcelona: Edicions UPC, 2004.

ISBN: 8483017865.

 

Bibliografia complementària:

Box, G. E. P. Statistics for experimenters: design, innovation and discovery. Hoboken: John Wiley & Sons, 2005.

ISBN: 0471718130.

Fitzsimmons, J.A. & Fitzsimmons, M.J. Service management: operations, strategy and information technology. McGraw-Hill Irwin, 2008.

James, P. Gestión de la calidad total. Madrid: Prentice Hall, 1997.

ISBN: 84-8322-012-1.

Montgomery, D.C. Introduction to Statistical Quality Control. Hoboken: John Wiley & Sons, 2005.

ISBN: 0471661228.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00