Assignatura

Innovació i Desenvolupament del Producte

  • codi 11237
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Presentació

Professora: Dra. Anna Maria Sánchez Granados

Doctora en Organització d’Empresa, Executive Master en Administració Pública, enginyera de telecomunicacions, enginyera tècnica en electrònica.

Propietària d’ITimes Advisers, SL. Acompanya les institucions en totes les etapes de gestió de la innovació, del detall de l’estratègia a l’explotació dels resultats.

Directora general de l’Agència d’Acreditació en Recerca, Desenvolupament i Innovació Tecnològica, AIDIT, una empresa pionera en el desenvolupament de processos de certificació d’R+D+I.

Membre de diversos comitès tècnics nacionals i internacionals relacionats amb R+D+I; experta internacional en sistemes de gestió de la innovació, l’avaluació i la col·laboració de grups de treball per al CEN i la ISO; membre del comitè tècnic per a l’estandardització d’R+D+I a AENOR.

Professora de màsters i postgraus en mòduls d’R+D+I i gestió de la transferència de tecnologia en universitats públiques i privades —UPC, FPC, UB, Ramon Llull, ESADE, EOI, EADA. Cursos de capacitació “in company” per a diverses organitzacions públiques i privades.

Directora acadèmica del màster Management in Creative Industries.

Aquesta assignatura presenta les metodologies més eficaces per gestionar la innovació i el desenvolupament de nous productes i serveis, passant d’una idea a la seva invenció i explotació comercial al Time to Market (temps de llançament al mercat) més breu possible.  

A més, se n’estudia l’aplicació en l’àmbit empresarial mitjançant l’estudi de casos reals d’empreses que destaquen per la seva innovació.

Requisits previs

Cap.

Objectius

Dominar i ser capaç de posar en pràctica les metodologies actuals més eficaços per gestionar la innovació i el desenvolupament de nous productes i serveis, passant d'una idea a la seva invenció i explotació comercial al Time to Market (temps de llançament al mercat) més breu possible. 

Això requereix entendre que la innovació és el resultat d'una estratègia de negoci, reconèixer el valor del talent en els individus clau en el procés i crear una organització òptima per al desenvolupament de nous productes en projectes d'innovació que aconsegueixin els objectius de qualitat, costos i terminis previstos

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
  • CE3 - Identificar els principals conceptes i metodologies desenvolupats per gestionar la innovació i introduir-los amb èxit dins de l’empresa.
  • CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
  • CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
  • CG3 - Tenir la capacitat de generar noves idees i avaluar de manera crítica les alternatives en presència de múltiples criteris i actors.
  • CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop cursada l’assignatura, l’alumne: 

  • Entendrà la importància de la gestió de la innovació en un entorn empresarial dominat per la incertesa.
  • Serà capaç d’identificar els factors que les organitzacions han de gestionar per aconseguir una innovació amb èxit.
  • Comprendrà que la innovació és un procés de negoci que s’ha de gestionar. 
  • Reconeixerà la importància del disseny en el procés d’innovació. 
  • Coneixerà els mecanismes legals de protecció de la propietat intel·lectual. 
  • Entendrà la importància de l’excel·lència en l’execució dels projectes d’innovació.

Continguts

  • Introducció a la gestió de la innovació
    • Definicions i debat de la importància de la innovació empresarial
    • 1 Cas Apple
  • La gestió de la innovació a l’empresa
    • 2 Cas Gore-Tex i WL Gore Assoc.
  • Innovació i gestió d’operacions
    • 3 Cas novel·les, nous productes i Harry Potter
  • La gestió de la propietat intel·lectual 
    • Patents
    • Patents en el sector farmacèutic
  • La gestió del coneixement en l’organització
    • Competències clau
    • 4 Cas del sector del suro
  • Aliances i xarxes estratègiques
    • Tipus d’aliances
    • La guerra per l’estandardització
    • 5 Cas Sony Blu-ray
  • La gestió de l’R+D
    • 6 Cas Viagra (Pfizer)
  • La gestió dels projectes d’R+D
    • 7 CSI i el cas del sector de l’ADN
  • Innovació oberta i transferència de tecnologia
    • 8 Cas Sony-Ericsson
  • Estratègia de producte i marca
    • 9 Cas Munich Gases: blanquejador dental
  • Desenvolupament de nous productes
    • 10 Cas PJ Smoothies (batuts de fruites)
  • El packaging i el desenvolupament de producte
    • 11 Cas Halford’s Motor Oil
  • Innovació de nous serveis
    • 12 Cas eBay
  • Investigació de mercat
    • 13 Cas Dyson
  • La gestió del procés de desenvolupament de nous productes
    • 14 Cas 3M
  • Introducció a l’actual estàndard internacional en sistemes de gestió de la innovació

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura utilitza diferents metodologies:

  • Classe magistral i el mètode del cas amb treball autònom per preparar-lo amb grups de treball.

Com a resultat, tenim diferents activitats formatives:

  • Classes teòriques, en les quals s’impartiran sessions expositives.
  • Classes de problemes: debats a classe dels casos d’estudi que prèviament prepararan els alumnes en grup, resolent preguntes plantejades en el llibre de referència.

El llibre  Innovation Management and New Product Development, 5a edició, de Paul Trott, editorial Pearson, 2013, conté els 14 casos que s’han de preparar en grup i debatre a classe.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

NOTA MITJANA DE 2 CASOS D'ESTUDI / GRUP

ASSISTÈNCIA A CLASSE I PARTICIPACIÓ

 80%

 20%

L’ASSISTÈNCIA  A CLASSE ÉS OBLIGATORIA EN UN 80% PER NO FER EXAMEN.  TOTS ELS  CASOS  S’HAN D’ACTUALIZAR.

 

 

Bibliografia i recursos

Bàsica: 
Trott, Paul "Innovation Management and NewProduct Development", 5th edition, Editorial Pearson, 2013 

CEN/TS 16555 Innovation Management Standards

Recomanada: 
Barba, E. “Innovación:100 consejos para inspirarla y gestionarla”, 6ª edició. Editorial Libros de cabecera, 2011. 

Material didàctic

      Webs d'interès
            Blog dedicada a la gestió de la innovació http://www.enricbarba.com  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00