Direcció de Producció i Operacions
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Els alumnes tenen ja coneixements bàsics en producció industrial, logística i cadena de subministrament.
L'assignatura té per objetiu introduir a l'alumne en el Lean Management en general, i en el Lean Manufacturing en particular.
Començant per crear una sòlida base en els principis que sustenten la filosofia lean, l'alumne aprendrà a analitzar, millorar i dissenyar cadenes de valor.
L'assignatura té un enfocament pràctic, molt proper a la realitat empresarial. D'aquesta manera, s'inclouen simulacions, exemples, casos reals i, si el tamany de grup ho permet, visita a una empresa líder i de referència en l'aplicació del lean.
1. Principis del Lean Management
-Introducció al Lean Management
-Orientació al procés
-Crear fluxe. One-piece-flow
-Evitar el malbaratament
-Flexibilitat
-Principi Pull. Pull vs. Push
-Evitar errors. Estandarització i Transparència
-Millora Contínua
2. Indicadors de procés
-Productivitat i Pèrdues
-Demanda. Takt de Client
-Capacitat tècnica. Càlcul de capacitats
3. Anàlisi i Disseny de Cadena de Valor
-Introducció
-Estat actual
-Potencials de millora
-Estat futur
-Implementació de millores
-Casos reals
4. Anàlisi de processos
-Introducció a la Metodologia
-Colls d'ampolla
-Equilibrat de llocs de treball
-Casos reals
5. Eines de Qualitat
-5S
-TPM
-Transparència. Visual Management
-Jidoka
-Resolució Efectiva de Problemes
-Poka-Yoke
6. Estandarització
-Treball Estandaritzat
-Confirmació de Procés
-Canvi ràpid. SMED
7. Logística Lean
-Introducció
-Procés Marcapassos
-Nivellament
-Producció síncrona. Canal Fifo
-Sistemes de loop tancat. Supermercat
8. Abastiment cíclic
-Introducció
-Milk-run
-Point of Use Provider
-Implementació
35% de classes magistrals, 65% de simulacions, casos, exercicis pràctics i/o visita a empresa.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|---|---|
Classe teòrica Seminari-Taller | Classe Magistral Mètode del cas Treball autònom | Avaluació continuada Resolució de casos |
Avaluació contínua basada en els següents criteris:
-Exercicis a classe (15%)
-Treballs en grup (30%)
-Participació activa / Intervencions a classe (15%)
-Assistència (10%)
-Test / Capacitat de transmetre el coneixement adquirit (30%)
Segona Convocatòria: Avaluació mitjançant treballs individuals.
-Rother, Mike; Shook, John: “Observar para crear valor (en anglès: Learning to see)”. The Lean Enterprise Institute 1999
-Womack, James P; Jones Daniel T: "Lean Thinking". Diverses editorials 1996
-Womack, James P; Jones, Daniel T; Roos, Daniel: "La máquina que cambió el mundo". Ed. McGraw-Hill 1992
-Goldratt, Eliyahu M: "La Meta (en anglès: The Goal)". Ed. Díaz de Santos (entre d'altres)