Assignatura

Direcció de Producció i Operacions

  • codi 11238
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Requisits previs

Els alumnes tenen ja coneixements bàsics en producció industrial, logística i cadena de subministrament.

Objectius

L'assignatura té per objetiu introduir a l'alumne en el Lean Management en general, i en el Lean Manufacturing en particular.

Començant per crear una sòlida base en els principis que sustenten la filosofia lean, l'alumne aprendrà a analitzar, millorar i dissenyar cadenes de valor.

L'assignatura té un enfocament pràctic, molt proper a la realitat empresarial. D'aquesta manera, s'inclouen simulacions, exemples, casos reals i, si el tamany de grup ho permet, visita a una empresa líder i de referència en l'aplicació del lean.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
  • CB8 - Ser capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CE1 - Identificar i aplicar els mètodes i aspectes operatius del disseny i la gestió dels processos de producció per resoldre problemes de manera eficaç.
  • CE2 - Distingir les principals tècniques i metodologies per gestionar les àrees productiva i logística de les organitzacions i la seva aplicació a la direcció estratègica d’aquestes.
  • CE3 - Identificar els principals conceptes i metodologies desenvolupats per gestionar la innovació i introduir-los amb èxit dins de l’empresa.
  • CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
  • CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
  • CG3 - Tenir la capacitat de generar noves idees i avaluar de manera crítica les alternatives en presència de múltiples criteris i actors.
  • CT1 - Tenir la capacitat de comunicar de manera efectiva en un context professional, tant verbalment com per escrit, en la pròpia llengua i almenys en una llengua estrangera (anglès, francès...).
  • CT3 - Aplicar de manera solvent els recursos d’informació i la capacitat d’anàlisi i síntesi d’aquests.
  • CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.
  • CT5 - Manifestar sensibilitat pels valors ètics, personals i socials, en la relació amb els altres i en les decisions pròpies.

Continguts

1. Principis del Lean Management

-Introducció al Lean Management

-Orientació al procés

-Crear fluxe. One-piece-flow

-Evitar el malbaratament

-Flexibilitat

-Principi Pull. Pull vs. Push

-Evitar errors. Estandarització i Transparència

-Millora Contínua

 

2. Indicadors de procés

 -Productivitat i Pèrdues

-Demanda. Takt de Client

-Capacitat tècnica. Càlcul de capacitats

 

3. Anàlisi i Disseny de Cadena de Valor

 -Introducció

-Estat actual

-Potencials de millora

-Estat futur

-Implementació de millores

-Casos reals

 

4. Anàlisi de processos

 -Introducció a la Metodologia

-Colls d'ampolla

-Equilibrat de llocs de treball

-Casos reals

 

 5. Eines de Qualitat

 -5S

-TPM

-Transparència. Visual Management

-Jidoka

-Resolució Efectiva de Problemes

-Poka-Yoke

 

6. Estandarització

 -Treball Estandaritzat

-Confirmació de Procés

-Canvi ràpid. SMED 

 

7. Logística Lean

 -Introducció

-Procés Marcapassos

-Nivellament

-Producció síncrona. Canal Fifo

-Sistemes de loop tancat. Supermercat

 

 

8. Abastiment cíclic

 -Introducció

-Milk-run

-Point of Use Provider

-Implementació

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

35% de classes magistrals, 65% de simulacions, casos, exercicis pràctics i/o visita a empresa.

ACTIVITAT FORMATIVAMETODOLOGIACOMPETÈNCIESSISTEMA D'AVALUACIÓ
Classe teòrica
Seminari-Taller
Classe Magistral
Mètode del cas
Treball autònom
Avaluació continuada
Resolució de casos

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació contínua basada en els següents criteris:

-Exercicis a classe (15%)

-Treballs en grup (30%)

-Participació activa / Intervencions a classe (15%)

-Assistència (10%)

-Test / Capacitat de transmetre el coneixement adquirit (30%)

 

 

Segona Convocatòria: Avaluació mitjançant treballs individuals.

Bibliografia i recursos

-Rother, Mike; Shook, John: “Observar para crear valor (en anglès: Learning to see)”. The Lean Enterprise Institute 1999

-Womack, James P; Jones Daniel T: "Lean Thinking". Diverses editorials 1996

-Womack, James P; Jones, Daniel T; Roos, Daniel: "La máquina que cambió el mundo". Ed. McGraw-Hill 1992

-Goldratt, Eliyahu M: "La Meta (en anglès: The Goal)". Ed. Díaz de Santos (entre d'altres)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00